Supermoto trimtråden!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lite posts om apriliors effekt (med andra ord jättestor skillnad på olika bänkar och vart på jorden de är bänkade):

SXV550_dyno_curve.jpg


Aprilia_SXV_550_Dynojet.jpg


SXV550_dyno_curve_2.sized.jpg


http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=119102&highlight=dyno

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=113423&highlight=dyno

http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=113139&highlight=dyno

Our exhaust pipe with the AF1 single stage airfilter, Stock derestricted year old map, 39 tooth rear sprocket and U4.2 race fuel produced on a dyno jet dyno

71.9 hp @ 9800rpm, The curve was real nice no peaks
47 FPT @ 8800rpm, again nice curve, pretty flat across the board

The air fuel was off due to the map. We didnt want to run it to much due to the leaky cases. With A good map I would think 74-76 might be possiable

Ab

Vet int om ni kan se denna men, en annan bänk:

http://www.apriliaforum.com/forums/attachment.php?attachmentid=75274&stc=1&d=1197707332
 

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Om man mäter hk i sae hästar så ska inte det spela nån roll om du är i Usa, sverige lr nåt annat land. då är värdet korigerat. om det är samma sorts bänk, ex Dynojet
 

Dr.Bike

Guest
Det är uppenbart att många trimmare inte ens klarar att trimma(kallibrera) sin bänk!

Det här ämnet avhandlades i mekforumet. Tror att jag var trådskapare, och det hela handlade om ponnysar eller riktiga ardennerhästar.

Jag brukar t.ex låta mina trimobjekt bli bänkade hos NC-Racing, som har en ERKÄNT konservativ bänk, och som (faktiskt) visar RIKTIGA hästar.
Jag menar - de killarna tävlar ju själva, och hur bra är det då att ljuga för sig själv!? :hoppskrat
Kör man sen exakt samma motor i en annan "glädjebänk" så skiljer det ofta rätt duktigt.

Nu har vi på Racerepairs.se skaffat en bänk, och den ska jag tamigfaan se till att den INTE blir en glädjebänk när den är färdigkalibrerad.

Men det är förståeligt om firmor fuskar med resultaten.
För kunden VILL se höga siffror, och man vill ju ha en nöjd kund... :rolleyes:
En ond cirkel där kunden oxå vill bli lurad. Medvetet eller omedvetet.
Det är FÅ kunder som är kvalitetsmedvetna och förstår skillnaden.
Det är typ bara folk som läser såna här spalter som begriper vikten av korrekta resultat.

Visst, ska man bara jämföra mot sig själv, så kan ju bänken visa vadsomhelst, sålänge man använder just samma bänk. Man behöver inte ens ha måttenheten Hk.
Man kan ha t.ex hur många flak öl motorn kan lyfta en meter upp på en sekund.

Men det blir tröttsamt och jobbigt.

Men visst... när man sen skickar nån till en bana, och de slokörat säger: Min 600 gav ju "bara" 98 på slangen.... mummel mummel min kompis gav minsann 106, och man förklarar att: Vänta och se...
Å så ringer det från banan och nån jublar och skriker att "ingen hänger med"
Yada yada... :)

Ja då förstår man ju att "nånstans är det nån som ljuger"

Mina 2 öre om bänkar.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
jag tror det blir omöjligt att reda ut exakt bara gissningar. Dom två motorer som skulle kunna gämföras är då ktm 660 och 690 som ligger på samma cc bara olika utblås men då gäller det att resten är samma :gnissla
Det enda man kan säga är att enkelt snett insug med enkelt snett utblås är sämst.... men hur mycket sämmre än rakt enkelt in med rakt dubbelt ut? Vet bara att jag aldrig har sett en enkel in enkel ut motor på över 75hk. men därimot enkel in dubbel ut över 80hk och dubbel in dubbel ut på över 90hk
OJ OJ OJ det här vart Dubbelt så svårt som enkelt att lösa:va

Om jag skulle blågissa så tror jag att enkelt snett insug ligger säkert minst 5-7hk efter ett dubbelt om bägge sitter på en 650cc på runt 70hk och bägge är optimerade. så rakt insug hammnar mitt i mellan:rolleyes:


Förklara lite vad ni menar med rakt respektive snett!
I min värld är "rakt" rätlijigt. D.v.s en HELT rak kanal som pekar rätt mot ventiltallriken. Vanligen förekommande endast på nyaste sporthojarna, och sälan eller aldrig på en produktionsstånka.

Eler menar du snett med att kanalen är vinklad gentemot färdriktningen? :va
(det känner iaf inte motorn nån skillnad på, sålänge den är lika som den som kommer rakt bakifrån)

Eller är snett att kanalen pekar snett uppåt? Dvs med fall istf horisontell?

Red gärna ut vad ordet snett betyder i just DETTA sammanhang! :D

Annars kan det enkelt konstateras att det iaf i teorin inte ska vara nån skillnad på dubbelt eller enkelt insug.
Utblås KAN vara lite kinkigare pga lite olika orsaker.
MEn vi kan bena i det senare.
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
16-standard bak
550n standard-standard, toppade 194 på varvstoppet på samma bana. (eftersom du tvivlar på mig kan du prata med chefen på Aprilia sverige, han körde både min hoj, dock med rxv-dämparen, och 550n)

Beror ju på va bänk man jämför me också, i riktiga hp tror jag att 550n ligger på 50 lr nåt sånt me akra. Och i testet jämförde jag med en standard 550, som tidningen bike bänkat till 67hk. :)

Låt höra vad ni fått ur 550n?

Irie på aprilia-forumet tror jag hade bänkat till 75hk

Kan det inte vara så att det är lite missvisning som på alla mätare??
450 varvar ca 8.8% mer än 550 och 550 har 4.2% högre drevning alltså 8.8-4.2= 4.6% 550 toppar 178km/h med 16-46 och din med 16-48 =186km/h
Hatigheten är kontrollerad i en dynojet bromsbänk.

Och vad menas med riktiga hk??

Hur var det med dina hk då? du kan ju inte påstå att du har värre tryck i din 450sxv än 550sxv som har 67hk/SAE(på bakhjulet i dynojet bänk räknat med korrektions faktor 1.00) eller? jag vet att 450 lämnar ca 56hk med acra! knappast att luftfilter och mappning ger så mycket mer pulver.

Du kanske har något bromspapper från Alice på nån cykel med samma grejer som din?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
... Mina 2 öre om bänkar.


Det kan även vara så enkelt som att dom är för lata för att kalibrera. Jag menar 34hk ur en 450!? Felen slår ju åt alla håll inte bara glädje-hk

Kan det inte vara så att det är lite missvisning som på alla mätare??
450 varvar ca 8.8% mer än 550 och 550 har 4.2% högre drevning alltså 8.8-4.2= 4.6% 550 toppar 178km/h med 16-46 och din med 16-48 =186km/h
Hatigheten är kontrollerad i en dynojet bromsbänk.

Och vad menas med riktiga hk??

Hur var det med dina hk då? du kan ju inte påstå att du har värre tryck i din 450sxv än 550sxv som har 67hk/SAE(på bakhjulet i dynojet bänk räknat med korrektions faktor 1.00) eller? jag vet att 450 lämnar ca 56hk med acra! knappast att luftfilter och mappning ger så mycket mer pulver.

Du kanske har något bromspapper från Alice på nån cykel med samma grejer som din?

Nu påverkar det väl även att Olle inte är den tyngsta SM-åkaren..

Men det är väl inte särskillt konstigt om en trimmad 450 har mer effekt än en standard 550?

Sen kanske dom där 67 och 56hk inte stämmer? Kanske skiljer det mindre?

Om en 550 accar jämt med en 450 så har antagligen 450n mer hk på topp än 550n eftersom 450n rimligtvis har smalare effektregister.
 
Last edited:

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Det kan även vara så enkelt som att dom är för lata för att kalibrera. Jag menar 34hk ur en 450!? Felen slår ju åt alla håll inte bara glädje-hk



Nu påverkar det väl även att Olle inte är den tyngsta SM-åkaren..

Men det är väl inte särskillt konstigt om en trimmad 450 har mer effekt än en standard 550?

Sen kanske dom där 67 och 56hk inte stämmer? Kanske skiljer det mindre?

Om en 550 accar jämt med en 450 så har antagligen 450n mer hk på topp än 550n eftersom 450n rimligtvis har smalare effektregister.


Jo det är jäkligt konstigt att man kan få minst 13hk ökning i en 450 bara genom att byta avgassystemet och luftfiltret då måste man man vara trollkarl:Bugar

450 54hk och 550 67hk i en o samma bänk då med orginial avgassystem.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om en standard 550 har 67hp på bakhjulet tycker jag det är konstigt om en trimmad 450 har mera effekt...Kan man ens få ut den effekten ur en 450...?


33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?

Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller

Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...

Kanske resten beror på att Olle är lätt...
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?

Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller

Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...

Kanske resten beror på att Olle är lätt...

Tyckte det lät mycket,men kanske inte.
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?

Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller

Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...

Kanske resten beror på att Olle är lätt...

Papegojor kan också prata! kanske bättre att veta :fakta

spelar det någon roll att olle är lätt han testade väl 550 själv och ingen annan.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Det kan även vara så enkelt som att dom är för lata för att kalibrera. Jag menar 34hk ur en 450!? Felen slår ju åt alla håll inte bara glädje-hk

Beror nog lite på vilken 450 hoj de mätt oxå.
Olle nämnde väl CRF450, var det HM motarden av nämnda hoj så ger den runt 35 hkr i landsvägsskick med strypt orginalsystem.
Var det däremot en ostrypt CRF 450 låter det som en VÄLDIGT konservativ siffra.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
33.5hk ur en encylindrig 225cc? Inte så märkvärdigt va?
hur mycket strypning sitter det i ljuddämparen?

Om 450n varvar 20% mer än 550 så är det klart och betalt! Det gör den ju inte men nu är ju inte 450n standard heller

Hörde att effektsystem skulle ge 7hk på Aprilian...

Kanske resten beror på att Olle är lätt...

Måste nog hålla med här.. jag tror faktist att det är fullt mojligt att få ut runt 10 hk åtmintonde på 450ien med ett bra helsystem och ordenligt öppnad burk med kn... och narturligtvist bra mappning är tokviktigt!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Förklara lite vad ni menar med rakt respektive snett!
I min värld är "rakt" rätlijigt. D.v.s en HELT rak kanal som pekar rätt mot ventiltallriken. Vanligen förekommande endast på nyaste sporthojarna, och sälan eller aldrig på en produktionsstånka.

Eler menar du snett med att kanalen är vinklad gentemot färdriktningen? :va
(det känner iaf inte motorn nån skillnad på, sålänge den är lika som den som kommer rakt bakifrån)

Eller är snett att kanalen pekar snett uppåt? Dvs med fall istf horisontell?

Red gärna ut vad ordet snett betyder i just DETTA sammanhang! :D

Annars kan det enkelt konstateras att det iaf i teorin inte ska vara nån skillnad på dubbelt eller enkelt insug.
Utblås KAN vara lite kinkigare pga lite olika orsaker.
MEn vi kan bena i det senare.

Jo ang rakt snett upp ner? Insuget på ett flertal maskiner i dag har ju insuget snett i färdriktningen pga ramkonstruktionen.. det ser mycket svårt ut att få bränslet jämt fördelat ut till vardera ventil!! Tillverkarna har visserligen kompenserat detta genom att göra den bortre kanalen till yttersvängsväntilen mindre så att det förhoppningsvist fördelas jämt.
men det går ju inte att få blandningen att strömma in från mitten pelaren på bägge sidor! Så enligt mig så är det inte optimalt. Utblåsen på ett flertal är ju väldigt snett pga ramrör, Ett problem då är ju att man inte kan montera dubbelsystem, Men om man förlorar gentimot ett rakt utblås (enkelt) vet jag inte....Fördelen med dubbla insug, är ju att det är enklare att hålla reda på storleken på kanalen från förgasare till ventil när man portar, och man har även lång tid på sig att styra blandningen dit man vill. Man kan även låta en f-gasare öppna lite tidigare med utväxling så att dom vid typ halv gas är jämn höjd till fullt lyft på så sätt får man en smodare starkare botten= mer lättkörd.
 

Dr.Bike

Guest
Jo ang rakt snett upp ner? Insuget på ett flertal maskiner i dag har ju insuget snett i färdriktningen pga ramkonstruktionen.. det ser mycket svårt ut att få bränslet jämt fördelat ut till vardera ventil!! Tillverkarna har visserligen kompenserat detta genom att göra den bortre kanalen till yttersvängsväntilen mindre så att det förhoppningsvist fördelas jämt.
men det går ju inte att få blandningen att strömma in från mitten pelaren på bägge sidor! Så enligt mig så är det inte optimalt. Utblåsen på ett flertal är ju väldigt snett pga ramrör, Ett problem då är ju att man inte kan montera dubbelsystem, Men om man förlorar gentimot ett rakt utblås (enkelt) vet jag inte....Fördelen med dubbla insug, är ju att det är enklare att hålla reda på storleken på kanalen från förgasare till ventil när man portar, och man har även lång tid på sig att styra blandningen dit man vill. Man kan även låta en f-gasare öppna lite tidigare med utväxling så att dom vid typ halv gas är jämn höjd till fullt lyft på så sätt får man en smodare starkare botten= mer lättkörd.

Ja nu är jag med på vad du menar! :tummenupp
Och ja, jag håller med dig, det hela är ett geometriskt problem som i sin tur ger tokigt flöde i kanalerna som resultat.

Naturligtvis är det som du så riktigt påpekar då bättre med raka (och separata) kanaler. Men även en 1-2 lösning går bra att hantera, men då gäller det att hålla tungan rätt i mun och hålla koll på den totala tvärsnittsarean i varje given punkt. ffa i den gemensamma grova delen så att man inte har en stor kyrksal där som pajar gashastigheten.
Hittills har jag haft "tur" ;) (eller otroligt nog tänkt rätt) och sista husan blev visst riktigt bra.

Finge man välja så skulle givetvis alla kanaler peka snett uppåt, och vara så raka det går. Men det kommer nog.
Jag tycker att Aprilia visar vägen bra med sina stora Twinnar, och steget till att klacka loss en sån cylle + topp och sätta på en supermongotarrd är ju inte så långt...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top