Supermoto trimtråden!

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Finns det mycket effekt att hämta ur en Husqvarna TE 570?

I skrivande stund är den... original så när som på sekundärdrevningen.
Jag ringde till Halvards och pratade lite och enligt han så var det ingen revolutionerande effektökning med varken helsystem eller kam, eller båda tillsammans. Men jag ska investera i en TC-kam om inte Olle hinner göra en innan våren, då den med en TC-kam skulle bli lite jämnare från botten och ha lite mer klös på toppen.

Vad säger ni gamla kameler om att införskaffa ett helsystem också när man ändå är igång? Tror ni att det gör gött? För min slutburk är inte dåligt igenproppad med grejer nu så den lär sno en hel del effekt.

/MAHHHHHH.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Hur pass "säkert" fungerar det med att plasta i toppen,det är ingenting som lossnar utan det sitter som berget?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hur pass "säkert" fungerar det med att plasta i toppen,det är ingenting som lossnar utan det sitter som berget?

Plast fungerar ett tag... om du armerar plasten med nått som sticker ut i kanalen typ en ståltråd, nubb eller liknande, fungerar det bättre genom att plasten inte kan lossna lika lätt.(om inte annat släppa helt och rasa in)

Jag plastar inte mina toppar!
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Effekt Husaberg 650

Tjena jag undrar vad husan ligger till i effekt.

Den har följande setup:

Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna:näsblod
 

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Kumla
Hoj
Masturbike
Tjena jag undrar vad husan ligger till i effekt.

Den har följande setup:

Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna:näsblod


Kör den i bromsbänk å sluta undra :hihi Drygt svar men jag kunde inte låta bli....

Intressant tråd, läser med förtjusning :tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena jag undrar vad husan ligger till i effekt.

Den har följande setup:

Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna:näsblod

Mycket intresant... Du menar att den motroterande balancevikten är borttagen? görs ofta på toktrimmade husor för då håller dom lika bra som andra märken:tummenupp Men hur mycket vibrationer upplever du gämfört med balance? Ang pullver så beror det på om ventilerna är större än org?
Men med fp som ger bättre högvarvsegenskaper än akra så lutar det åt minst 70 farbröder på baken förutsatt att kammen har mer duration och lyft! Vart får man tag i sådana kammar pris? Drar du luft genom orginalram med skumfilter?
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Vet inte hur mycket det ger i hästar på en husa, men det borde röra sig där någonstans! jag gissar lite till faktiskt:tummenupp

Komp?

Vet faktiskt inte vad jag har i komp men det får jag väl ta reda på. Min har nu gått 50 tim och börjar bli lite i valet och kvalet om jag ska byta till en ny -08 och trimma den från början eller om man ska köra på den man har:va

En fråga som egentligen kanske inte hör hemma i denna tråd men jag undrar då om den nya "lilla" tanken bara finns i gult eller om den kommer i typ svart oxå?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur pass "säkert" fungerar det med att plasta i toppen,det är ingenting som lossnar utan det sitter som berget?

Plasten förankras med dubbhål borrade snett åt olika håll.. I mitt fall så blir det offta små mängder här och där (döda vinklar) eller som riktkammar för att träffa ventiltallriken på rätt sida.. Hållbarheten ? för mig har inte något släppt,, Det kan släppa några tunna flagor om man har ett tunnt skikt någon stans men det har ingen betydelse för motorn ,,, Just gone:D

Finns det mycket effekt att hämta ur en Husqvarna TE 570?

I skrivande stund är den... original så när som på sekundärdrevningen.
Jag ringde till Halvards och pratade lite och enligt han så var det ingen revolutionerande effektökning med varken helsystem eller kam, eller båda tillsammans. Men jag ska investera i en TC-kam om inte Olle hinner göra en innan våren, då den med en TC-kam skulle bli lite jämnare från botten och ha lite mer klös på toppen.

Vad säger ni gamla kameler om att införskaffa ett helsystem också när man ändå är igång? Tror ni att det gör gött? För min slutburk är inte dåligt igenproppad med grejer nu så den lär sno en hel del effekt.

/MAHHHHHH.

Krökarna på alla husqarnor är bra tilltagna så sopa endast dit ett slipon från någon racerspis ell kapa sönder orginaldämparen och rulla till ett perforerat rör rakt igenom minst 45mm inv mått. slopa skumfiltret och öppna burken max i med ett så stort kn liknande filter som möjligt. Och naturlgtvis portar man:tummenupp
 
Last edited:

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Mycket intresant... Du menar att den motroterande balancevikten är borttagen? görs ofta på toktrimmade husor för då håller dom lika bra som andra märken:tummenupp Men hur mycket vibrationer upplever du gämfört med balance? Ang pullver så beror det på om ventilerna är större än org?
Men med fp som ger bättre högvarvsegenskaper än akra så lutar det åt minst 70 farbröder på baken förutsatt att kammen har mer duration och lyft! Vart får man tag i sådana kammar pris? Drar du luft genom orginalram med skumfilter?

Jo, kammen har större lyft, och hojjen har klenare bottendrag men att den drar rejält när den får lite varv. Det är är tidigare ägare som har trimmat den så jag vet inte var kammen är köpt eller vad den kostar.
Luften dras genom orginalram med skumfilter, men att man har gjort ett hål i sadeln ner till luftfiltret för bättre genomströmmning.
Jag har faktiskt inte kört den än för att här är det rejäl isgata:huvet .
Så nu håller jag på att försöka få till elstarten:näsblod
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo, kammen har större lyft, och hojjen har klenare bottendrag men att den drar rejält när den får lite varv. Det är är tidigare ägare som har trimmat den så jag vet inte var kammen är köpt eller vad den kostar.
Luften dras genom orginalram med skumfilter, men att man har gjort ett hål i sadeln ner till luftfiltret för bättre genomströmmning.
Jag har faktiskt inte kört den än för att här är det rejäl isgata:huvet .
Så nu håller jag på att försöka få till elstarten:näsblod

Du måste skippa skumfiltret!! På husan 02 som nu står i källaren har jag gjort ett specialfilter av ett kn som var till en xr80cc tror jag? helt cylindriskt runt 70mm dia och längden som halva husabergfiltret. klöv det längdsledes och gjore en plåtram som jag sedan limmade havorna i,, Vurts limmar o tätar!! sedan tätar det med en skumlist mot ramen och klämms fast av sadeln ellr gummistropp runt hela ramen. 7 reser bättre flöde fick gå upp i bestyckning!! Gassvar ohyggligt bättre:tummenupp MEN...... åter rör/slang rakt på gasaren trassla sig igenom/runt stötdämp/ramstag gud vet allt stort filter hellst kn (men så dyrt) liknande snikfilter finns ju till bilar:tummenupp Ska faktist ta mig en titt på husan och se om jag kan göra ett kitt med slang o filter,,, Hur många vill ni ha:D
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Det där med krökarna är intressant,hur fungerar det?

Trånga krökar mera lågvarvs effekt...?

Grova krökar mera topp...?

38mm på XR650,är det yttermått.Var ut och mätte på min KTM 660,35mm går sedan ihop till ett 55mm rör till ljuddämparen (yttermått) på mitt acrahelsystem,bara en jämförelse.

Är det bättre med två separata rör till två ljuddämpare eller ska det vara "ett" system? Nyfiken på skilnaden,vad påverkar vad?

Efterlyser även bilder,sätt in ni som har!

Här har du en bild på ett Akrapovic till en XR650R.
 

Bifogat

  • Akrapovic...jpg
    Akrapovic...jpg
    113.5 KB · Visningar: 204

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Du måste skippa skumfiltret!! På husan 02 som nu står i källaren har jag gjort ett specialfilter av ett kn som var till en xr80cc tror jag? helt cylindriskt runt 70mm dia och längden som halva husabergfiltret. klöv det längdsledes och gjore en plåtram som jag sedan limmade havorna i,, Vurts limmar o tätar!! sedan tätar det med en skumlist mot ramen och klämms fast av sadeln ellr gummistropp runt hela ramen. 7 reser bättre flöde fick gå upp i bestyckning!! Gassvar ohyggligt bättre:tummenupp MEN...... åter rör/slang rakt på gasaren trassla sig igenom/runt stötdämp/ramstag gud vet allt stort filter hellst kn (men så dyrt) liknande snikfilter finns ju till bilar:tummenupp Ska faktist ta mig en titt på husan och se om jag kan göra ett kitt med slang o filter,,, Hur många vill ni ha:D

Hur är det på 660,skulle man tjäna någonting på rör filtermetoden? I stället för orginalboxen.

Sätter du bara ett rör som passar på ytterdia på förgasaren,sen ett filter i andra änden,eller...spelar längden någon roll?

Kör du i bänk eller hur tar du reda på bestyckning,avgastempmätare,eller läser du av stiftet?

Här har du en bild på ett Akrapovic till en XR650R.


Snyggt,hur mycket ger det?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur är det på 660,skulle man tjäna någonting på rör filtermetoden? I stället för orginalboxen.

Sätter du bara ett rör som passar på ytterdia på förgasaren,sen ett filter i andra änden,eller...spelar längden någon roll?

Kör du i bänk eller hur tar du reda på bestyckning,avgastempmätare,eller läser du av stiftet?




Snyggt,hur mycket ger det?

Att man gör!! Gå på järnboa och innförskaffa avloppsrör 70mm passar umärkt på 660.. köp sedan ett kn filter eller ett liknande billigare filter. Rörets längd.... så kort som möjligt för att få dit filtret = bäst hk . längre rör = bättre bottendrag... Men prova först med så långt som boxen tillåter och välj sedan själv vad som passar dig bäst. Det räcket bra med stiftanalys bara man gör på rätt sätt. men när det är noga så kör jag med lamdasond svetsad på kröken och mätare på styret,,,, klart bäst då ser man hela registret,, har för mig att660ien skulle ha 165-175 i högfart med kn:va
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
vad bör kröken vara på en 450 för maximal effekt? sen undrar jag om någon har någon aning hur väl tilltagna topparna på wr450 är orginal?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
vad bör kröken vara på en 450 för maximal effekt? sen undrar jag om någon har någon aning hur väl tilltagna topparna på wr450 är orginal?

Så grov som anslutningen medger i toppen:tummenupp
Toppen går som alla andra att få ur 5-10%
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Så grov som anslutningen medger i toppen:tummenupp

dum som jag är tänkte jag inte till riktigt innan.. haha

har förövrigt tänkt att småmodda min wr

yoshimura trc helsystem
yz avgaskam
luftburksmodd, kanske kn-filter

skall väl skrämma upp hojen ett par kusar iallfall :)
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Att man gör!! Gå på järnboa och innförskaffa avloppsrör 70mm passar umärkt på 660.. köp sedan ett kn filter eller ett liknande billigare filter. Rörets längd.... så kort som möjligt för att få dit filtret = bäst hk . längre rör = bättre bottendrag... Men prova först med så långt som boxen tillåter och välj sedan själv vad som passar dig bäst. Det räcket bra med stiftanalys bara man gör på rätt sätt. men när det är noga så kör jag med lamdasond svetsad på kröken och mätare på styret,,,, klart bäst då ser man hela registret,, har för mig att660ien skulle ha 165-175 i högfart med kn:va

Suveränt,blir till att testa!

Hur menar du stiftanalys på rätt sätt?

Det här är lätt den bästa tråden på länge:yoparty
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Suveränt,blir till att testa!

Hur menar du stiftanalys på rätt sätt?

Det här är lätt den bästa tråden på länge:yoparty

JO..... om man ska kolla att högfarten är rätt så krävs att man kör stumm rulle minst 1000-2000meter på sista växeln
och slår sedan av motorn ifart utan att släppa gasen!
håll kopplingen intryckt tills du stannat...kolla stift. Axpumpen ska ställas av helt när man grovjusterar gasaren.. mellanreg kan vara lite svårare utan lamda, men kör samma princip halv gas flera km slå av.. Kolla 1/4 gas stanna kolla. Lite svårt att förklara men leta efter snålgungningar på jämn gas 1/4 4-5 växel. Om motorn gungar / går ojämt eller stuper tok mycket på snabba gasningar upp till halv gas så är nålen för låg. Lågfartsmun... om inte det går at få motorn att gå snorfint på tomgång med luftsvruven inom 1-2 varv så är det fel munstycke. Luftskruv mer än 2 varv ut för att få den att gå rent = mindre LF munstycke..... max in = större muns... Eller ett enklare sätt... Ställ klockan på 02"00 på natten rulla ut cyckeln se till att luftskruven är drygt 1 varv utskruvat och starta sen maskinen (gära i ett bostadsområde). Om kröken glöder efter 5-7 min så är lågfarts munstycket för litet:D (skämtar faktist inte!) När man är nöjd med dett så ställer man på axpum tills motor inte stuper vid snabba gaspådrag.. OBS detta gäller inte vacumfuggar! förut lågfarten då. Man kan ställa vacmfuggar på detta vis men blir inte perfekt. Bör köras i bänk eller lamda.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur är det på 660,skulle man tjäna någonting på rör filtermetoden? I stället för orginalboxen.

Sätter du bara ett rör som passar på ytterdia på förgasaren,sen ett filter i andra änden,eller...spelar längden någon roll?

Så här gjorde jag:

Omsvetsad ram och filtret monterat med 75mm avloppsrör från Bauhaus. Gummimuffen återanvänds för anslutningen http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0989.JPG

Stänkskydd är ett måste http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0993.JPG

Lite tejp för att hålla filtret på plats - funkar bra http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0995.JPG

Klart! http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/IMG_0998.JPG

Tyvärr är utrymmet under tank och sadelfäste sådant att man måste ha ett rör för att få dit filtret. För optimal effekt vill man ha så stor filterarea som möjligt och helst direkt på förgasaren, men här måste man kompromissa. Ska man köra mycket grus och där det dammar, är den här lösningen inte fullt så lyckad. Skumfiltret - inne i en luftburk - absorberar mer partiklar, men till kostnad av sämre flöde.

En variant för att få filtret direkt på fuggen, vore om det fanns ett långt och ganska smalt rörformat filter - ett par dm långt och med max 75mm ytterdiameter. Finns säkert nånstans...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top