Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
25+180+48=253
51+180+24=255
Låter som duration, vid något lämpligt ventilspel.
29mm? Skulle kunna vara grundcirkelns diameter.
R14,5mm Radien på kammen där den är stängd.

Inlägg 999 !!!
Vem blir nummer 1000 ?

Edit: Jag blev nummer 1000 :D


Mats
Grattis till1000. Om det stämmer dvs är mätt på samma vis som tornados kammar är det ju en slö kam!! det kan faktist var åt det hållet för han hade mycket vrid och lite kusar! fan TomK du måste inhandla en ny kam på vinst och förlust:D Jag ska genast leta åt vad du ska inhandla:D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Grattis till1000. Om det stämmer dvs är mätt på samma vis som tornados kammar är det ju en slö kam!! det kan faktist var åt det hållet för han hade mycket vrid och lite kusar! fan TomK du måste inhandla en ny kam på vinst och förlust:D Jag ska genast leta åt vad du ska inhandla:D

Jag får ta med pappret till Ragnar på Lelles - han förmedlade trimjobbet och kanske minns om dessa siffror har med kammen att göra. Om det verkligen är en så slö kam, kan man ju undra vad den tillför jämfört med originalet - annat än ett jäkla bottenvrid (jag kan rulla fram på tomgång på treans växel utan problem :) ) Är det en så tam kam som Mats tror, så finns det ju roligare saker man kan stoppa in...

Alla lager är inspekterade nu och de känns och ser riktigt fräscha och fina ut - det är som om man inte kört maskinen mer än ut från garaget :D Undrar om man ända ska byta något - kanske balanslagren som är kullager?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag får ta med pappret till Ragnar på Lelles - han förmedlade trimjobbet och kanske minns om dessa siffror har med kammen att göra. Om det verkligen är en så slö kam, kan man ju undra vad den tillför jämfört med originalet - annat än ett jäkla bottenvrid (jag kan rulla fram på tomgång på treans växel utan problem :) ) Är det en så tam kam som Mats tror, så finns det ju roligare saker man kan stoppa in...

Alla lager är inspekterade nu och de känns och ser riktigt fräscha och fina ut - det är som om man inte kört maskinen mer än ut från garaget :D Undrar om man ända ska byta något - kanske balanslagren som är kullager?

Det kan vara nästan samma duration på din trim vs std kam men olika lyft eller isärvridning av nockarna för att få extra vrid, Dalar registret av tidigt när du åker/bänkar?

Kopiera av mina RHC kammar så kommer hon inte dala tidigt:D

Spec:
RHC 187 IN .356 lift 277 dur EX .356 lift 277 dur at .050 inches

STD IN .334 lift 227 dur EX .323 lift 243 dur
 

Bifogat

  • HPIM1993%2Bnu.JPG
    HPIM1993%2Bnu.JPG
    33.5 KB · Visningar: 92
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får ta med pappret till Ragnar på Lelles - han förmedlade trimjobbet och kanske minns om dessa siffror har med kammen att göra. Om det verkligen är en så slö kam, kan man ju undra vad den tillför jämfört med originalet - annat än ett jäkla bottenvrid (jag kan rulla fram på tomgång på treans växel utan problem :) ) Är det en så tam kam som Mats tror, så finns det ju roligare saker man kan stoppa in...

Alla lager är inspekterade nu och de känns och ser riktigt fräscha och fina ut - det är som om man inte kört maskinen mer än ut från garaget :D Undrar om man ända ska byta något - kanske balanslagren som är kullager?

om du fixat det genom Ragnar så lär det vara endera rallykammen eller faktory kam ??? rallykammen kan mycket väl ligga runt 255 durr det stämmer om den är snorstark under 6000v den kammen är inte mycket värre än org. faktoryn har jag inte hört vilka mått det kan tänkas vara men med den ska den bli halvslö upp till 6000v och vakna till därifrån. Du behöver inte byta några lager hörs det som..

Det kan vara nästan samma duration på din trim vs std kam men olika lyft eller isärvridning av nockarna för att få extra vrid, Dalar registret av tidigt när du åker/bänkar?

Kopiera av mina RHC kammar så kommer hon inte dala tidigt:D

Spec:
RHC 187 IN .356 lift 277 dur EX .356 lift 277 dur at .050 inches

STD IN .334 lift 227 dur EX .323 lift 243 dur
Vid vilket varvtal börjar den kammen dra? och till vilket v tokdrar den? och när slår varvstoppet till? Mycket intresant för en liknande kam har ju tornado till ktm lc4 (G3)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det kan vara nästan samma duration på din trim vs std kam men olika lyft eller isärvridning av nockarna för att få extra vrid, Dalar registret av tidigt när du åker/bänkar?

Den bänkning när luftfilter, fugge och avgassystem begränsade en del, började kurvan dala av vid 6000 rpm, nå toppen vid 7200 rpm och vid 9000rpm vara nere i samma effekt som fanns vid ca 5500 rpm. Maxvrid vid 6000 rpm och hela vridkurvan är riktigt fet o go :)

Men nu har jag lite andra grejer sitter på så... Hojen är iofs så stark att det känns som om den drar hela vägen, men det kan vara ett tapp uppe på toppen.

om du fixat det genom Ragnar så lär det vara endera rallykammen eller faktory kam ???

Eventuellt, men den här kammen kom med paketet tillbaka från Österrike, så jag fick ett intryck att det var annat än de vanliga köpeskammarna. Ska efter Dr.Bikes rekommendation hem och mäta radie och maxlyft så kanske det kan ge något svar.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den bänkning när luftfilter, fugge och avgassystem begränsade en del, började kurvan dala av vid 6000 rpm, nå toppen vid 7200 rpm och vid 9000rpm vara nere i samma effekt som fanns vid ca 5500 rpm. Maxvrid vid 6000 rpm och hela vridkurvan är riktigt fet o go :)

Men nu har jag lite andra grejer sitter på så... Hojen är iofs så stark att det känns som om den drar hela vägen, men det kan vara ett tapp uppe på toppen.



Eventuellt, men den här kammen kom med paketet tillbaka från Österrike, så jag fick ett intryck att det var annat än de vanliga köpeskammarna. Ska efter Dr.Bikes rekommendation hem och mäta radie och maxlyft så kanske det kan ge något svar.

Som jag hör att den drar så sitter det en väldigt försiktig kam i!! Men det är ju en rolig motor när dom drar så tidigt + att dom håller mycket bättre. men vill du ha bättre hk så måste man tyvär offra lite i botten den kam jag har är nog max vasshet jag skulle vilja ha,, förut med 10-1 kom-f var den lite väl slö upp till6000v sedan drog den stenbra till varvstopp 8250v, Nu med 13,5-1 & annan portning så är registret underbart bra den drar lika bra från tomgång som en org xr och efter 5000 drar den otroligt bra. Och som jag nämt 271 in och ut lyft 9,75.. Varvar du den 9000v??:näsblod
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Varvar du den 9000v??:näsblod

Precis under 8900 nånting körde vi till - den bryter något högre upp. Här är den gamla bänkningen förresten http://irt.slu.se/tomk/mc/pics/dyno_658_MikuniTM40.jpg Den undre kurvan är före cylinderbyte och portning och sedan efter - fortfarande med de andra sakerna kvar. Svacket i kurvan är en bänkningsteknisk "miss".

Första månaderna körde jag förresten med tändningen oförändrad och hojen kändes riktigt pigg då, men sparkade tillbaka på ett otäckt sätt ibland - man blev rädd för att starta... Helst skulle jag vilja ha en programerbar box för att kunna labba med tändkurvan och ha den extremt snäll vid start - ungefär som på påkostade rr-hojar :)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Precis under 8900 nånting körde vi till - den bryter något högre upp. Här är den gamla bänkningen förresten http://irt.slu.se/tomk/mc/pics/dyno_658_MikuniTM40.jpg Den undre kurvan är före cylinderbyte och portning och sedan efter - fortfarande med de andra sakerna kvar. Svacket i kurvan är en bänkningsteknisk "miss".

Första månaderna körde jag förresten med tändningen oförändrad och hojen kändes riktigt pigg då, men sparkade tillbaka på ett otäckt sätt ibland - man blev rädd för att starta... Helst skulle jag vilja ha en programerbar box för att kunna labba med tändkurvan och ha den extremt snäll vid start - ungefär som på påkostade rr-hojar :)

Helt klar ser man ju det att du skulle kunna ha en betydligt vassare kam (om du vill)!! Man ska aldrig dra en 600+ stonka över 8000v med orginal vevstake och vevstakslager, vevstaken på hondan håller hur bra som hellst till över 100hk och konstant 8000v MEN rullagret i tappen flyger om man så kör helt orginal och tokvaravar till varavstopp (offta) Så försök att växla vid högst 8000-8300!! Med den kurvan du har så varvar du troligast sällan över 8000 kan jag tänka mig? Mycket märkligt att den baksparkade med orgställd tändning? Xrn med minst 2graders förtänd sparkar inget?? (MEN SPIKAR!!) Du få pilla dit Husabergs ställbara 2 läges tändsystem som kom 01 med knapp på styret:tummenupp Där tror jag att det skiljer minst 4grad från låg till hög (märktes tydligt när man slog om) Inponerande vrid du hade redan då!! Du har säkert närmare ev över 70nm nu:tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vid vilket varvtal börjar den kammen dra? och till vilket v tokdrar den? och när slår varvstoppet till? Mycket intresant för en liknande kam har ju tornado till ktm lc4 (G3)

Tjena Boost,
RHC187 kammarna är väldigt starka från botten och uppåt trots sin mustiga duration.(De är anpassade för Dr-z toppens flöde) , låt mig gissa att det tokdrar från ca:5000rpm topp effekten nås vid ca:8500/9000rpm

Varvstopp:10 000rpm:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena Boost,
RHC187 kammarna är väldigt starka från botten och uppåt trots sin mustiga duration.(De är anpassade för Dr-z toppens flöde) , låt mig gissa att det tokdrar från ca:5000rpm topp effekten nås vid ca:8500/9000rpm

Varvstopp:10 000rpm:)
Du måste bromsa din moppe! vi sammlar in pengar till dig har på tråden:D
Fan det lät ju skitbra!! Oooooo vad sugen jag blir att få trimma en lc4 motor gärna en 660 med Riktigt högt komp-f minst 13 och porta & då slutligen tordas stoppa i tornados g3 kam!! För kan din 430 snurra dra bra redan från 5000v så borde en 660 göra det. Kan ingen onödigt rik snubbe som kör en lc4 motor köpa den kammen och testa så jag får reda på om man törs sätta i den utan att det blir en roadracingmotor. När slår varavstoppregulatorn till på en lc4 typ 660ien? eller 640? Det jobbiga är förtåss att man skulle hellst behöva byta vevstake till falcon eller carrillo så man törs varva till 10000:gnissla Men ni som är rik skit i vevstaken KÖÖÖR bara:D
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du måste bromsa din moppe! vi sammlar in pengar till dig har på tråden:D
Fan det lät ju skitbra!! Oooooo vad sugen jag blir att få trimma en lc4 motor gärna en 660 med Riktigt högt komp-f minst 13 och porta & då slutligen tordas stoppa i tornados g3 kam!! För kan din 430 snurra dra bra redan från 5000v så borde en 660 göra det. Kan ingen onödigt rik snubbe som kör en lc4 motor köpa den kammen och testa så jag får reda på om man törs sätta i den utan att det blir en roadracingmotor. När slår varavstoppregulatorn till på en lc4 typ 660ien? eller 640? Det jobbiga är förtåss att man skulle hellst behöva byta vevstake till falcon eller carrillo så man törs varva till 10000:gnissla Men ni som är rik skit i vevstaken KÖÖÖR bara:D

Lugn Boost:)

Du får komma ner och lysna:D
Det är möjligt att jag kommer att bänka Z:an i sommar, räcker det inte att jag säger att den går bra:rolleyes:

Om jag får lägga en gissning, så tror jag att du skulle vinna mer på att öka lyftet markant och sänka durationen något, när du tänker på så stora volymer som en 660.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har lagt upp bilder på portade Crf toppar på min hemsida: http://www.topplocksverkstan.se/crf450projekt.html . Erland

vart ju stenbra det där:tummenupp I % rörde det sig om 5-7% i stora delar av registret. Ska du även bänka andra toppen den låter väldigt intresant för den liknar mest den jag gjort nu, jag var tvungen att öppna upp hela insuget ut till fuggen för den var endast anpassad för på sin höjd 39mm gasare och nu har jag tagit upp så den ska passa lectron 44an. Men redan nu går den bättre med 41mm mikunin än tidigare. Det tråkiga i är ju att jag även höjt komp-f så jag kan inte till 100% säga hur effektiv portningen är. Har du någon erfarenhet av hur mycket En höjning från 10-1 till 13,5-1 kan ha på toppeffekten?
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
51 hästar original var på bakhjulet fast med ett landsvägsdäck och ja, det är en 02:a. Det är på Ebos bänk vi bänkar och det är möjligt att den visar för mycket. Huvudsaken är att jämföra på samma bänk. Det är en MJP. Här är en tabell över effekten av kompressionsökning:
Original CR
New 8:1 9:1 10:1 11:1 12:1 13:1 14:1 15:1
CR
9:1 3.5
10:1 6.5 2.9
11:1 9.2 5.5 2.5
12:1 11.5 7.7 4.7 2.1
13:1 13.6 9.7 6.6 4.0 1.9
14:1 15.4 11.5 8.3 5.7 3.5 1.6
15:1 17.0 13.0 9.8 7.1 4.9 3.0 1.4
16:1 18.6 14.5 11.3 8.6 6.4 4.4 2.8 1.4 . Här är hela länken: http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/index.html
Den andra motorn ska bänkas av kunden så jag återkommer med bromssiffror senare.
Erland.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
51 hästar original var på bakhjulet fast med ett landsvägsdäck och ja, det är en 02:a. Det är på Ebos bänk vi bänkar och det är möjligt att den visar för mycket. Huvudsaken är att jämföra på samma bänk. Det är en MJP. Här är en tabell över effekten av kompressionsökning:
Original CR
New 8:1 9:1 10:1 11:1 12:1 13:1 14:1 15:1
CR
9:1 3.5
10:1 6.5 2.9
11:1 9.2 5.5 2.5
12:1 11.5 7.7 4.7 2.1
13:1 13.6 9.7 6.6 4.0 1.9
14:1 15.4 11.5 8.3 5.7 3.5 1.6
15:1 17.0 13.0 9.8 7.1 4.9 3.0 1.4
16:1 18.6 14.5 11.3 8.6 6.4 4.4 2.8 1.4 . Här är hela länken: http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/index.html
Den andra motorn ska bänkas av kunden så jag återkommer med bromssiffror senare.
Erland.


Ok, det ska bli roligt att se hur den blir att gå:tummenupp
Vilken kam kommer ni att använda och vilken volym?

Det högsta jag sett en crf450 från de första årgångarna gett är 47bhp.

Men som du säger, det viktiga är ju att se hur man lyckats med trimningen!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
51 hästar original var på bakhjulet fast med ett landsvägsdäck och ja, det är en 02:a. Det är på Ebos bänk vi bänkar och det är möjligt att den visar för mycket. Huvudsaken är att jämföra på samma bänk. Det är en MJP. Här är en tabell över effekten av kompressionsökning:
Original CR
New 8:1 9:1 10:1 11:1 12:1 13:1 14:1 15:1
CR
9:1 3.5
10:1 6.5 2.9
11:1 9.2 5.5 2.5
12:1 11.5 7.7 4.7 2.1
13:1 13.6 9.7 6.6 4.0 1.9
14:1 15.4 11.5 8.3 5.7 3.5 1.6
15:1 17.0 13.0 9.8 7.1 4.9 3.0 1.4
16:1 18.6 14.5 11.3 8.6 6.4 4.4 2.8 1.4 . Här är hela länken: http://www.popularhotrodding.com/tech/0311_phr_compression_ratio_tech/index.html
Den andra motorn ska bänkas av kunden så jag återkommer med bromssiffror senare.
Erland.

Är det i procent räknat?? ex från 10-1 till 13-1 så står det 6,6? menas 6,6% högre effekt?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Är det i procent räknat?? ex från 10-1 till 13-1 så står det 6,6? menas 6,6% högre effekt?

Kompressionshöjningen för en CRF från 10:1-13:1 ger den TEORETISKA maxhöjningen av effekten på 6,6%. Enliget hemsidan/länken ger det i verkligheten oftast något mindre effektökning...

Skulle vilja se en CRF med 16:1 i komp... tala om spikbenägen! :smasha :crash

Vad är det värsta i kompförhållande som ni har haft/hört talas om i mc-motor? (dragracing/alkoholmotorer går bort..)


/GG
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kompressionshöjningen för en CRF från 10:1-13:1 ger den TEORETISKA maxhöjningen av effekten på 6,6%. Enliget hemsidan/länken ger det i verkligheten oftast något mindre effektökning...

Skulle vilja se en CRF med 16:1 i komp... tala om spikbenägen! :smasha :crash

Vad är det värsta i kompförhållande som ni har haft/hört talas om i mc-motor? (dragracing/alkoholmotorer går bort..)


/GG

Ja nog känns det som mindre än 6,6% alltid. Det enda jag brukar känna vid endast komphöj är bättre låg och mellanreg. Det värsta jag hört var nu senaste Husabergaren 650 som Erland har mixtrat med 14-1 tror jag det var som mest:näsblod men då tror jag inte 98oktan räcker, jag ligger precis på gränsen till vad som är möjligt på xrn och det är nog 13,5-1 jag har ju inte mätt upp exakt kan ev vara mer? Och då har jag gjort allt jag kan för att smooda ut förbränningsrummet så den inte ska spika .Ju vassare kam desto mer kom-f klarar motorn
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top