Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mvh Christer[/QUOTE]

Borrar kan du köpa på en vanlig järnbod 1,4- 2mm då klarar du allt sedan kan du införskaffa en broch så du kan finlira mellan stegen finn säker på clas eller biltema ,jula? där finns ju även borrset i små steg!! Hur går det har du fått snurr på maskinen än? löda igen går bra med gasol värm hela munstycket rödglödgat och dutt i lite vanligt lödtän, Vissa lödtänner vill inte riktigt suga ner.. men dom flesta fungerar bra.. Borra sedan med den större borren till förträngningen och (som det ser ut org) sedan rätta dim
 
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ok det kan vara bra att veta! Just nu så väntar jag på en Cnc fräst adapterplatta till Isr-oket från yrkesskolan i byn, när jag har fått den ska motardhjulen på (finndubben är kvar efter en pissig vinter utan åka:mad: ).
Jag väntar även på en nål med annan slipning som är på väg från Usa i övrigt har jag allt och ska börja skruva så snart det finns tid. Dessutom har jag häcken full i garaget som synes, den som räknar rätt på antalet åkdon vinner en trehjuling med stödhjul.:tummenupp :rolleyes: :yoparty
Satan att man inte kan låta bli att handla.:confused:

Mvh Christer
 

Bifogat

  • 100_4808.JPG
    100_4808.JPG
    210.3 KB · Visningar: 126

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Du har helt rätt!

Boost och jag har likadana (tvåtakts) 41:eek:r. Jag kom på en sak idag när jag skulle bestycka in min nya fugge. Boost rekomenderade 160, men den gick inte alls över halv gas. Jag testade både 150 och 170 med samma dåliga resultat.

Talade med Boost igen och vi kunde inte fatta hur hans gick så bra med 150? Då slog det mig att han borrar sina munstycken själv och tydligen så är ett 150 i originalförgasaren 1,5 mm. Så när Boost rekomenderade 160 munstycke, så menade han ett 1,6 mm borrat munstycke :tungan

Nu kör jag med 1,5 mm munstycke och den går som f#n

Jag har nu mätt och 1,5 mm motsvarar ett 300 munstycke och jag som försökte köra med ett 160 :D

Jasså ni kör med 2takts fuggar...

Men det låter som era fuggar har en annan uppbyggnad genom att ni kör så små mustycksstorlekar!:va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok det kan vara bra att veta! Just nu så väntar jag på en Cnc fräst adapterplatta till Isr-oket från yrkesskolan i byn, när jag har fått den ska motardhjulen på (finndubben är kvar efter en pissig vinter utan åka:mad: ).
Jag väntar även på en nål med annan slipning som är på väg från Usa i övrigt har jag allt och ska börja skruva så snart det finns tid. Dessutom har jag häcken full i garaget som synes, den som räknar rätt på antalet åkdon vinner en trehjuling med stödhjul.:tummenupp :rolleyes: :yoparty
Satan att man inte kan låta bli att handla.:confused:

Mvh Christer

Några saker där ja...... Jo om jag nu mins rätt? vist hade du införskaffat 683cc borr och högre komp-f?? jag vill bara tala om att min med 11-1 kolven lättad så den var 10-20gram lättare än org blev otroligt bra i vibrationer bättre än org!! i en annan motor xr650 11-1 gav jag fan i det och den vibrerar 15% mer än org!! Jag hoppas att du lättat kolven regält

Jasså ni kör med 2takts fuggar...

Men det låter som era fuggar har en annan uppbyggnad genom att ni kör så små mustycksstorlekar!:va

Ja det stämmer den har ett kraftigare vacum så den suger av munstycket som en hamnhora:D
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
vad skiljer i uppbyggnaden?

Den har till exempel ett annat nålmunstycke.



Klippt från sidan: http://www.braigasen.com/funktion.htm

Nålmunstycket (needle jet) är mässingröret som du ser sticka upp rakt under trotteln. Det kan i förgasarhalsen se ut på två sätt. Antingen (uppifrån) som en halvmåneformad sköld som sticker upp 3-8 mm med sin konvexa del mot luftströmmen. Denna typ kallas primary type och förekommer på alla tvåtaktare men fungerar enligt Sudco (Mikunis och Keihins återförsäljare i USA) utmärkt även på fyrtakt! Sköldens uppgift är att öka vacuumet över själva munstycket.

Den andra typen kallas bleed type och sticker upp som en 3-4 mm helrund krage i venturin. Denna typ av munstycken har små hål borrade i sin längd (syns bara demonterat!) vilka har till uppgift att "blödar" in luft under bränslets väg upp genom munstycket. På detta sätt uppnås en högre grad av emulsifiering (finfördelning) av bränslet. Denna typ av nålmunstycken förekommer i regel som standard på alla fyrtaktsmotorcyklar. I botten av detta munstycke sitter huvudmunstycket som samtidigt har till uppgift att hålla nålmunstycket på plats. Det finns ca 30 olika storlekar av nålmunstycken - allt från N0 till R8. Skillnaderna är mycket små. På ett P4 och ett P6 munstycke skiljer det tex bara 0.01 mm. Skillnaden mellan ett P4 och ett O4 munstycke är 0.05 mm.
 

Bifogat

  • Pro-Series.jpg
    Pro-Series.jpg
    182.4 KB · Visningar: 68

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Några saker där ja...... Jo om jag nu mins rätt? vist hade du införskaffat 683cc borr och högre komp-f?? jag vill bara tala om att min med 11-1 kolven lättad så den var 10-20gram lättare än org blev otroligt bra i vibrationer bättre än org!! i en annan motor xr650 11-1 gav jag fan i det och den vibrerar 15% mer än org!! Jag hoppas att du lättat kolven regält



Ja det stämmer den har ett kraftigare vacum så den suger av munstycket som en hamnhora:D

Har du någon länk till verktyget du använt för att lätta kolven själva slipstiftet då!

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här borde Boost infoga en bild på "tandläkarutrustningen" hemma... :tummenupp

Den har ju brunnit upp:gnissla Den riktiga tandteckniker utrustningen slet jag ut:D takmonterad motor med rostfri slang var ju överdrivet bra men av någon underlig andledning så höll den inte för portning:D men stiften har jag kvar.. Jo det är skitenkelt att lätta kolven mycket med simpla slipstift. ta bara en stor rätt så grov roterande fil som passar i luftvertyg 6mm axel, man kan slipa ur säker 50-70 gram i kolvbultsfästet, viktigt att tänka på vart man slipar tog ingen bild men slipa precis under kolvbultens hål ,, obs ta inget på undersidan eller sidorna av detta fäste där är det tillräckligt tunt , endast mellan kolvtopp och hålet för bulten för där har man ingen stor nytta av matrial ,, är ju endast ett tryck uppt där så jag slipade säker bort7mm av taket på detta kolvbultshål i en halvmåne gjorde även yttligare en liten grotta in under där. sedan slipar du almänt överallt du kan tänka dig , ex jag slipade under taket några mm i hela taket,, på min kolv är det ju en förhöjd dome så då kan man ta extra där!! Det är bara att tänka lågist och ha tåla mod,, Det var det bästa jag gjort för komforten och hållbarheten:tummenupp jag slipade även ur kolvbultens ändor konist slipa ej djupare än att kolvbulten har full gotstjoklek där den går fritt ett tag mellan stake och kolvbultsfästet i kolven Tror jag fick bort 10gram där? man behöver inte vara rädd att försämmra hållbarheten på sådana här moppar,, jag har ju kört lättad kolv med turbo och 130hk utan problem!!!!!!!:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[/QUOTE]

har inte kunnat säga det bättre själv .. Du är nu utsedd att förklara och göra reklam för denna gasare (ag orkar inte):D
men nu måste du ju slipa bort dom äkliga kanterna runt lufthålen i förgasarmunnen!! Det var ju du som klagade på dom:D så jag har ju fått slipa bort dom + lite till:D helt klart skulle du satt in löständer och tunga för det har ju hamnhoror också---------------------
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 205
  • Pro-Series.jpg
    Pro-Series.jpg
    14.5 KB · Visningar: 348
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost portad kehin (ktm 525)...Dom här gasarna går verkligen att porta ur bra och mycket dessutom skitbra med den lösa bakplattan som är av helguten plast går utmärkt att slipa in spår för fibertungan, öronen på tungan går faktist igenom insuget så limmet får ännu grymmare fäste.Vid limmning i sådan plast måste man ha ett speciallim araldit 2 komp i detta fall (svindyrt!! ) tyvär så är det för svårt att ta ur nålmunstycket och axpumsspridaren så man måste porta runt:gnissla . org så mätte den nästan 40mm men nu ligger den på runt 43,5mm:tummenupp . Den här fuggen kommer att sitta på en dräpar525a boostportad med senaste pirayaporten:D och 540cc 12,7-1 komp-f hotcams helsystem Vi får hoppas att ägaren bromsar den:)
Kolla in 44 lectronen bredvid den ser ut som en moppegasare. jo jag gjorde annan typ av turbulece riktare genom att slipa spår i tratten på så sätt får man två olika farter på luften in och då får man samma resultat som löständer ,på just dom här gasarna går det att göra såhär:tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 012.jpg
    Bild 012.jpg
    105.1 KB · Visningar: 98
  • Bild 015.jpg
    Bild 015.jpg
    103.3 KB · Visningar: 129
  • Bild 017.jpg
    Bild 017.jpg
    87.1 KB · Visningar: 132
  • Bild 011.jpg
    Bild 011.jpg
    120.7 KB · Visningar: 158

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
jo jag gjorde annan typ av turbulece riktare genom att slipa spår i tratten på så sätt får man två olika farter på luften in och då får man samma resultat som löständer ,på just dom här gasarna går det att göra såhär:tummenupp

Har du gjort någon jämförelse mellan denna typ av spår (eller hajtänder) kontra att t.ex. blästra ytan och få en golfbollsstruktrur på hela flödesvägen i förgasaren ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du gjort någon jämförelse mellan denna typ av spår (eller hajtänder) kontra att t.ex. blästra ytan och få en golfbollsstruktrur på hela flödesvägen i förgasaren ?

Nej har inte testat golf ännu:D men jag har läst flödesteknik i 7 år nu så jag behöver inte testa:D
granbegarn.. Bra 97mm det behövs verkligen för org har dom ventilen för nära cyllens väggar, måste slipas ur ordenligt där!! Jo kolla in bilden jag tog med gasaren mot cyllen...He He snacka om att det vart skillnad vilken stupkant som kom fram:D Nästan så inte gotset i cyllen kommer att räcka till för att möta förgasaren:tummenupp :D :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kastar du in lite pilar på denna bild Boost vart jag kan gräva så är du snäll!!:)
Wiseco till vänster då.

Mvh Christer

Oj jag och rita med dator,, ..jag hoppas du förstår slipa ur i en halvmåne mellan kolvbultsfästet och kolvtoppen du kan gröpa ur 6-8mm + att om du kommer åt karva ur lite till som en grotta så att anläggningsytan inte förstörs så mycket dvs så man inte påverkar den fria längden mellan staken och kolbultsfästet Utnyttja hela bredden av foten av förstärkningen, låt ytterhörnen mot kolvtaket av förtärkningsfoten vara orörda . som du ser har jag försökt kladda på den platta kant runt om gavlarna på kolven där kan du fasa av något runda av åt bägge håll in o ut lika mycket, sedan kan du karva tills du blir less i taket på kolven 2mm om du orkar:tummenupp
 

Bifogat

  • 100_4276.JPG
    100_4276.JPG
    16.2 KB · Visningar: 325

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Du bör lätta kolven max ,och runt vevtappen i samband med balancering.
annars blir det skakigt = ej hållbart/otrevligt/effektförlust


Ska man försöka att lätta bigborekolvar så att man hamnar på exakt samma vikt som originakolven har ?

Vevaxeln måste helt enkelt vara avsedd/beräknad för en specifik "kolvvikt" för att minimera vibrationer som stjäl effekt.

Har upptäckt på flera tvåtaktscrossar att bigborekolvarna i vissa fall är exakt lika tunga som originalkolvarna.
Då snackar vi kolvar som har 2-3mm större borr och inga " A B C D " klassningar !


Va tror du Boost3 ? , du har ju lite vana av att köra stånkor på varvstopp.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Kastar du in lite pilar på denna bild Boost vart jag kan gräva så är du snäll!!:)
Wiseco till vänster då.

Mvh Christer


Innan du ens funderar på att peta på den nya fina kolven med ett slipstift , väg kolvarna först.

Tänk på att väga respektive kolv "komplett" speciellt med tillhörande kolvbult då bigborekolvarna kan ha en något bredare kolvbult !

Jag tror inte att Wiseco bara tagit en Cheva 350 kolv från hyllan och packat den i en låda som är märkt Honda XR650.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top