Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok,tråkigt med nacken,vad har hänt?
Kul att du ska få börja åka,kan tänka mig att du har skapligt åksug!

Sorry för lite OT...

Nackdiskbrock pga tungt lyft på jobbet och halka:gnissla Har hafft ett minst sagt helvete under några år nu, Värk ,dommningar i armar och ben,konstant huvudvärkvärk, magras pga tabletter + lika mycket mer fel:gnissla host pust stön. Man börjar bli van eländet så man kan komma tillbaka något. Nu vart jag deprimerad också,, så nu ska vi prata trimmning igen:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
KtM 660

Den bästa hojen för trimm till billig penning är KTM660 och husaberg 650.
En 660 har redan en bra förgasare som kan portas till 43,5mm ev lite till. den har även en bra topp med skapligt rakt insug och dubbla utblås som är viktigt för att kunna ha dubbelsystem, luftburken sitter rakt bakom fuggen kanobra,
den har tillockmed 11,7-1 i komp-f har jag för mig+ så man behöver inte ens köpa en högkompskolv!! bara plana tiil önskat komp. Så det enda man behöver göra för att få grymm effekt är att porta toppen och kasta i en kam och porta fuggen kasta på ett hellst dubbelsytem och plana toppen. Ingen annan maskin kan bli billigare,, husan ligger väl på samma nivå i billighet och effekt. Det är kammen som bestämmer hur den ska trimmas i övrigt . så ex om man skulle sätta i tornados g3 kam och fjäderkitt som då behövs så kan jag lova att den skulle lämmna 80 bakhjulskusar med en bra portning och uträknat helsystem dubbelpipigt, eller bra byggt enkelsyst. Man skulle bli tvungen att köra så högt komp-f som bara går för att inte tappa så mycket i bottnreget med den vilda kammen, minst 13-1. snikvarianten ä'r att stoppa i g2 tornados då behöver man inte ens byta fjädrar!! Men den är något för slö synd nog men 75 hk och ett jäkligt bra register skulle man få åtminstonde så det är nog smartast. Husabergaren 650 gäller samma som ovan till den finns det en tornado kam som är skapligt vass, bättre än traktorkammen som sitter i ivf som bara tvärdör vid för låga varv:gnissla husan med samma åtgärder skulle också hammna på 75 bakisar med den kammen i ett brett register. OBS detta är med endast org ventiler. Ventilerna har jag som sista spik om det ens behövs.. Så starta toktrimma era husor och ktmare:tummenupp
Här finns dom flesta tornadokammarna mm till alla stonkor nästan men jag blir osäker om man kan köpa direkt av dom ev återförsäljare?? http://www.gw-racing-parts.com/english/produkte/Produkte.html
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boostport

Här kommer några bilder som visar vad jag gör i förbränningsrummet. Har bara slipat på ena halvan så man kan gämföra. Man bör ha minst 25% av ventilens storlek fritt ut till cylindervägg så färskgaserna kommer ut på bästa sätt det är för trångt på ktm 525 och nu när det blir 97mm borr så går det att ta ut svängarna ännu mer rätt:tummenupp Utblåsen var ovanligt stora org 1mm större än xr650!! trotts 2mm mindre utblåsventiler! Så där får man inte slipa upp större!! Jag har därimot tagit upp större just i trängsta läget/munnen för att klara kammens högre lyfft (hotcamms) kräver lite större trängsta aria just under ventilen. Gäller insug med! Utblåset var även något skrövligt/vågigt nu uträtat och max tagit runt styrningar:tummenupp Toppen kommer även att planas ca1mm
 

Bifogat

  • Bild 025.jpg
    Bild 025.jpg
    54.3 KB · Visningar: 131
  • Bild 031.jpg
    Bild 031.jpg
    78.3 KB · Visningar: 137
  • Bild 030.jpg
    Bild 030.jpg
    54.5 KB · Visningar: 143
  • Bild 028.jpg
    Bild 028.jpg
    82.4 KB · Visningar: 140

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Nu Jävvlar! BOOST PM:a idag att han snart är klar med trimningen!
Kan knappt bärga mej..
Plastportning
Planing (1 mm)
Innslipade ventiler, säten
Förgasar portning (Piraya)
Lättat svänghjul..

Då saknas, 540 kittet, hotcam och ett helsystem..

Beställer systemet och hotcam från USA..
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Nu Jävvlar! BOOST PM:a idag att han snart är klar med trimningen!
Kan knappt bärga mej..
Plastportning
Planing (1 mm)
Innslipade ventiler, säten
Förgasar portning (Piraya)
Lättat svänghjul..

Då saknas, 540 kittet, hotcam och ett helsystem..

Beställer systemet och hotcam från USA..

Har du planerat in en bänkning av hojen?

Vore kul och se vad modifikationerna som gjorts ger...:tummenupp Men du kanske inte hunnit bänka den innan?

/Cooler

Stormustachfarbröder,brunhålsdyno...Ja ni verkar ha ett eget något komiskt språk där i kramfors,kanske inte för inte det kallades pulvercity:rolleyes: ...OBS OBS OBS inget illa ment! QUOTE]

Jag tror jag bara blivit lite smittad av Mr Boost vad gäller ordval i språket... det är färgstarkt och man får sååå fina "bilder" i huvudet av att lyssna på Boost.. Vem är inte rädd för sinnesbilden av en "Stormustarschfarbror"!:crash

Jag är ju egentligen lika mycket Dalmas, Stockholmare, Värmlänning och Örebroare som Lugnviksbo(Kramfors).

Men att vistas nere i Kinnmärgsbacken kan vara smittsamt som sagt!:näsblod

/Cooler
 
Last edited:

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Har du planerat in en bänkning av hojen?

Vore kul och se vad modifikationerna som gjorts ger...:tummenupp Men du kanske inte hunnit bänka den innan?

Har ej bänkat den original.. Kanske man skulle ha gjort. Men man vet ju att en 525 har runt 48-50 hk.. Så exakta effektökningen blir lite svårt att veta.

Har bra kontakt med MCX så jag kanske bänkar den där, den har visst varit lite okalibrerad deras bänk förut.. Vet ej om dom fixat det, men de kan jag ringa och höra med dom om så är fallet.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Har du planerat in en bänkning av hojen?

Vore kul och se vad modifikationerna som gjorts ger...:tummenupp Men du kanske inte hunnit bänka den innan?

Har ej bänkat den original.. Kanske man skulle ha gjort. Men man vet ju att en 525 har runt 48-50 hk.. Så exakta effektökningen blir lite svårt att veta.

Har bra kontakt med MCX så jag kanske bänkar den där, den har visst varit lite okalibrerad deras bänk förut.. Vet ej om dom fixat det, men de kan jag ringa och höra med dom om så är fallet.

Det var ju lite synd...

Alltid kul att bänka hojen före-efter i samma bänk. Då brukar siffrorna på effektskillnaden bli lite exaktare och jämförbara. Har ju hört att det kan skilja hur mycket som helt mellan olika bänkar...

Men det är ju skillnaden som man själv upplever som är det väsentliga!

/Cooler
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag fått dit Lectronfuggen 44an. OCH HOLY SMOKE:yoparty jag hoppades ju på 4 kusar till i toppvarvet men det blev 4kusar redan frå ca5000 ja faktist så går den bättre från tomgång och blir sedan hutlös från 5000 till varvstopp:tummenupp den här gasaren har ju inga munstycken så jag är väldigt inponerad hur fint den går redan nu grovjusterad Den svarar på gasen som en perfekt inställd fugge som har axpump denna är utan axpump!! Nu uppskattar jag bahjulseffekten till 78-81 kusar!! och jag har inte ens portat gasaren och satt i tungan eller powerjet! Körde även med för tätt filter så nu ska storfiltret dit och tändförstärkaren hotwiren och porta gasaren Ni skulle se mitt smile nu:)
 

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Nu har jag fått dit Lectronfuggen 44an. OCH HOLY SMOKE:yoparty jag hoppades ju på 4 kusar till i toppvarvet men det blev 4kusar redan frå ca5000 ja faktist så går den bättre från tomgång och blir sedan hutlös från 5000 till varvstopp:tummenupp den här gasaren har ju inga munstycken så jag är väldigt inponerad hur fint den går redan nu grovjusterad Den svarar på gasen som en perfekt inställd fugge som har axpump denna är utan axpump!! Nu uppskattar jag bahjulseffekten till 78-81 kusar!! och jag har inte ens portat gasaren och satt i tungan eller powerjet! Körde även med för tätt filter så nu ska storfiltret dit och tändförstärkaren hotwiren och porta gasaren Ni skulle se mitt smile nu:)

Och en sån här ring också...:tummenupp
 

Bifogat

  • 3368.jpg
    3368.jpg
    75.2 KB · Visningar: 110

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Och en sån här ring också...:tummenupp

Ja jag ska tillverka en liknande sådan ring/tratt så ja kan gå på med ett stort rör till luftfiltret som tyvär måste sitta en bit från fuggen, men tack vare grovt rör så hoppas jag lura motorn att tro att den har kortare insugslängd:D
Underligt nog fick jag sätta dit 2-taktsnålen 5-2" Den startade inte ens med den rekomenderade nålen för 4takt 1-2 var för snålt, jag gissar att det hade att göra med att jag fick sänka hela trotteln säkert 3-5mm mer än vad som tomgångsjusterskruven tillåter org slipade ur spåret för skruven...för att få ner tomgången och då förändras alla siffror på nålarna radikalt. Ska köra mot lamdan nu och i värsta fall slipa in en för snål nål mm för mm tills den går stenfint lamda i hela reget:gnissla men säker värt besväret.. Ja en liten filmsnutt skulle ju sitta fint ska se vad jag kan göra-----------
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
snikvarianten ä'r att stoppa i g2 tornados då behöver man inte ens byta fjädrar!! Men den är något för slö synd nog men 75 hk och ett jäkligt bra register skulle man få åtminstonde så det är nog smartast.

Nu är jag helt novice men jag beställde nyss en G2 kam med tillhörande fjädrar av Ragnar på Lelles och han hävdar att original ventil fjädrar inte räcker till. Hörde även att KTM 660 05-06 har 2mm större avgas ventiler än föregånde årsm. vilket innebär att du kan köra med original ventiler med G2 setup.

Edit:

Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är jag helt novice men jag beställde nyss en G2 kam med tillhörande fjädrar av Ragnar på Lelles och han hävdar att original ventil fjädrar inte räcker till. Hörde även att KTM 660 05-06 har 2mm större avgas ventiler än föregånde årsm. vilket innebär att du kan köra med original ventiler med G2 setup.

Edit:

Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)

Det är helt rätt att köra hårdare fjädrar och fel:D Jo när man hammnar i gränslandet attt kunna köra orgfjädrar så bli det svårt att välja. Fördelen med att köra org fjädrar är att kammen och rullagren inte slits lika mycket och att man har lite mindre förluster upp till ca7000v tack vare att motorn går faktist en hel del lättare runt, men sedan har man därimot förluster tack vare att dom inte stänger klockrent på höga varv för vassare kammar har offta så högt lyfft och brant baksida så org fjädrar inte riktigt hinner följa kammens profil och startar hoppa lite och då får man ventilflyt som man säger. Så För att få ut varenda kuse på topp så helt rätt hårdare/lättare fjädrar. Till min kam som jag kör med ska det igentligen vara hårdare fjädrar så det kan hända att jag tappar något i toppvarvet nu?? Nu kommer du bli lite besviken på dom lägre varven för den kammen kommer inte förens vid 5-6000- Men det går att fixa med planing av toppen 1mm och slipa tillbaka kammen efter planing:tummenupp Även Med plastportat går det att få vilken karaktär som hellst ex Bra botten ellr bra toppsnurr eller mittimellan snurr. Lysande att dom har större ventiler på dom nyare. Vilket agas har du?
 

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Short Valley
Hoj
KTM
Det är helt rätt att köra hårdare fjädrar och fel:D Jo när man hammnar i gränslandet attt kunna köra orgfjädrar så bli det svårt att välja. Fördelen med att köra org fjädrar är att kammen och rullagren inte slits lika mycket och att man har lite mindre förluster upp till ca7000v tack vare att motorn går faktist en hel del lättare runt, men sedan har man därimot förluster tack vare att dom inte stänger klockrent på höga varv för vassare kammar har offta så högt lyfft och brant baksida så org fjädrar inte riktigt hinner följa kammens profil och startar hoppa lite och då får man ventilflyt som man säger. Så För att få ut varenda kuse på topp så helt rätt hårdare/lättare fjädrar. Till min kam som jag kör med ska det igentligen vara hårdare fjädrar så det kan hända att jag tappar något i toppvarvet nu?? Nu kommer du bli lite besviken på dom lägre varven för den kammen kommer inte förens vid 5-6000- Men det går att fixa med planing av toppen 1mm och slipa tillbaka kammen efter planing:tummenupp Även Med plastportat går det att få vilken karaktär som hellst ex Bra botten ellr bra toppsnurr eller mittimellan snurr. Lysande att dom har större ventiler på dom nyare. Vilket agas har du?

Där ser man :)

Jag kör med Akra hel. Kika i garaget :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Där ser man :)

Jag kör med Akra hel. Kika i garaget :tummenupp

Det såg ju stenrått ut:tummenupp Du bör hammna på runt 67-68kusar med den kammen och kn filter o öppnad burk vride lär bli närmare 70nm:tummenupp vad som skulle sitta smäggbra vore att porta gasaren max och i med tunga Går säkert få upp några mm till 1 kuse per mm så förhoppningstvis 3 kusar Portar du dessutom toppen och planar bör du hammna på runt 75hk Baken:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lägger ut lite bilder så tråden inte sommnar in, har kvicknat till nu sedan sjukusbesök och uppsvullen fot ,,,Rosfot:gnissla (Gammal tant sjuka):D Har fått lega med foten ovanför huvudhöjd sedan i torsdags:gnissla Men nu slutför jag Granbergstoppen med foten hängande i spännband i taket:D är bara lite ventiljobb , förbränningsrum ,poler kvar:D Är äckligt nöjd med hela insuget från tratt fugge till ventilel Så här bra insug skulle jag själv vilja ha men det är omöjligt på xr för deras fugge/insug är mycket sneare än ktms, ktms insug är bara några grader snett:tummenupp Nu vart ju fuggen runt 43-44mm och det är nästan max vad som går att porta dit,,, det skulle väl gå att karva ur någon mm till för att en 45mm skulle göra av sig men tillockmed jag tycker det vore onödigt. Du har fått koppar smide Granbergarn inget graver i toppen här inte:D
 

Bifogat

  • Bild%20042.jpg
    Bild%20042.jpg
    9.9 KB · Visningar: 683
  • Bild%20036.jpg
    Bild%20036.jpg
    8.3 KB · Visningar: 652
  • Bild 034.jpg
    Bild 034.jpg
    81.3 KB · Visningar: 126

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Lägger ut lite bilder så tråden inte sommnar in, har kvicknat till nu sedan sjukusbesök och uppsvullen fot ,,,Rosfot:gnissla (Gammal tant sjuka):D Har fått lega med foten ovanför huvudhöjd sedan i torsdags:gnissla Men nu slutför jag Granbergstoppen med foten hängande i spännband i taket:D är bara lite ventiljobb , förbränningsrum ,poler kvar:D Är äckligt nöjd med hela insuget från tratt fugge till ventilel Så här bra insug skulle jag själv vilja ha men det är omöjligt på xr för deras fugge/insug är mycket sneare än ktms, ktms insug är bara några grader snett:tummenupp Nu vart ju fuggen runt 43-44mm och det är nästan max vad som går att porta dit,,, det skulle väl gå att karva ur någon mm till för att en 45mm skulle göra av sig men tillockmed jag tycker det vore onödigt. Du har fått koppar smide Granbergarn inget graver i toppen här inte:D


Ser ju mkt bra ut.. Lite som i en pirayakäft:tummenupp, Jobbigt det me foten..
Har lämnat in ramen igår för pulverlackering, så hoppas på att få den i slutet av veckan. Ska försöka ta mej ner till luleå i veckan för lagerbyte på veven, lämnar in den till Vestblomarn.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ser ju mkt bra ut.. Lite som i en pirayakäft:tummenupp, Jobbigt det me foten..
Har lämnat in ramen igår för pulverlackering, så hoppas på att få den i slutet av veckan. Ska försöka ta mej ner till luleå i veckan för lagerbyte på veven, lämnar in den till Vestblomarn.

Det låter som du gör ett tokseriöst rep av hojen!! Det blir nog bra om v-blomman sätter i något nytt lager kan ju vara intresant att se vad en org stake lager pallar för, det är konstanta höga varv som tar kol på nållagren och den här maskinen kommer inte köras på högre varv än org förhoppningstvis lägre varv trotts byte till hot cams, tack vare högt komp-f och denna specilalport så kommer den tokdra så bra i mellanreg så man inte behöver gå i varvstoppet stup i kvarten. Toppen ska vara klar i dag ,, men svänghjulet vet i fan fotjäkeln vill inte gå ner sig i svullnad, Skitsvårt att svarva hängandes upponer:D Jag ska lägga ut en bild på toppen och foten senare:D
 

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Det låter som du gör ett tokseriöst rep av hojen!! Det blir nog bra om v-blomman sätter i något nytt lager kan ju vara intresant att se vad en org stake lager pallar för, det är konstanta höga varv som tar kol på nållagren och den här maskinen kommer inte köras på högre varv än org förhoppningstvis lägre varv trotts byte till hot cams, tack vare högt komp-f och denna specilalport så kommer den tokdra så bra i mellanreg så man inte behöver gå i varvstoppet stup i kvarten. Toppen ska vara klar i dag ,, men svänghjulet vet i fan fotjäkeln vill inte gå ner sig i svullnad, Skitsvårt att svarva hängandes upponer:D Jag ska lägga ut en bild på toppen och foten senare:D


Du behöver inte stressa.. Somsagt har vldgt mkt att göra på hojjen innan jag kan peta i motorn.

* Lagerbyte (veven) evenuellt annan stake
* 540 cyllen
* Hotcam
* Ev 05ans sving
* lacka framgaffeln
* Hårdare fjädrar i gaffeln
* Inskaffa svarta excel
* Helsystem
* sving, gaffellager mm mm

Så på allt så är det ganska omfattande:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du behöver inte stressa.. Somsagt har vldgt mkt att göra på hojjen innan jag kan peta i motorn.

* Lagerbyte (veven) evenuellt annan stake
* 540 cyllen
* Hotcam
* Ev 05ans sving
* lacka framgaffeln
* Hårdare fjädrar i gaffeln
* Inskaffa svarta excel
* Helsystem
* sving, gaffellager mm mm

Så på allt så är det ganska omfattande:tummenupp

Har det inte blivit billigare att köpt en ny cyckel:D byta sving? Har den blivit överkörd av en lastbil? jag håller själv på att bygga om xrn till oigenkännlighet,,, det ska bli en flat tracker av den har inhandlat några tankar så jag har något att utgå från bla en xt500 77 och en dt 125 från tidigt 70 tror jag? huvudsak är gammal och plåt:D
Inte stressa lät bra......
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top