Innan du ens funderar på att peta på den nya fina kolven med ett slipstift , väg kolvarna först.
Tänk på att väga respektive kolv "komplett" speciellt med tillhörande kolvbult då bigborekolvarna kan ha en något bredare kolvbult !
Jag tror inte att Wiseco bara tagit en Cheva 350 kolv från hyllan och packat den i en låda som är märkt Honda XR650.
Ja man ska försöka hålla orginalvikten men även göra den lättare om möjligt.
Han har redan vägt kolven och den var tyngre... Offtast ökar man komp-f eller borret och då blir dom tyngre .. orginalkolvar är ju offta gutna och det brukar även vara något lättare än smidda kolvar. Gutena kolvar är på många sätt bättre än smidda för dom håller längre tack vare hårdare yta och att dom utvidgar sig mindre vid värme. Nackdelen vid vansinestrimmning är då att dom kan spricka rakt av Så jag rekomenderar att sätta i orginalkolvar vid vanliga byten eller om man klarar sig med planing vid komp-h. Jag körde orginalkolv med turbon inga problem vansinestrimm är att höja maxvarvet och på med övertryck på runt 1,3bar