Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Innan du ens funderar på att peta på den nya fina kolven med ett slipstift , väg kolvarna först.

Tänk på att väga respektive kolv "komplett" speciellt med tillhörande kolvbult då bigborekolvarna kan ha en något bredare kolvbult !

Jag tror inte att Wiseco bara tagit en Cheva 350 kolv från hyllan och packat den i en låda som är märkt Honda XR650.

Ja man ska försöka hålla orginalvikten men även göra den lättare om möjligt.
Han har redan vägt kolven och den var tyngre... Offtast ökar man komp-f eller borret och då blir dom tyngre .. orginalkolvar är ju offta gutna och det brukar även vara något lättare än smidda kolvar. Gutena kolvar är på många sätt bättre än smidda för dom håller längre tack vare hårdare yta och att dom utvidgar sig mindre vid värme. Nackdelen vid vansinestrimmning är då att dom kan spricka rakt av:gnissla Så jag rekomenderar att sätta i orginalkolvar vid vanliga byten eller om man klarar sig med planing vid komp-h. Jag körde orginalkolv med turbon inga problem:tummenupp vansinestrimm är att höja maxvarvet och på med övertryck på runt 1,3bar:D

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Innan du ens funderar på att peta på den nya fina kolven med ett slipstift , väg kolvarna först.

Tänk på att väga respektive kolv "komplett" speciellt med tillhörande kolvbult då bigborekolvarna kan ha en något bredare kolvbult !

Jag tror inte att Wiseco bara tagit en Cheva 350 kolv från hyllan och packat den i en låda som är märkt Honda XR650.

Har redan vägt dom och Wiseco kolven är 25g tyngre än orginal.

Mvh Christer

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Boost3,har du flera olika nålar till din Lectron 44mm?
Tänkte börja att justera in min nu och istället för att
köpa var och en nya nålar om det behövs,så kan vi ha ett utbyte!:tummenupp

PM:a!!!

Bifogat

• tuning1.jpg
    tuning1.jpg
    76 KB · Visningar: 99
  • tuning2.jpg
    tuning2.jpg
    33.9 KB · Visningar: 91

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
525 porting

Nu har det slipats lite.......Mycket. Gotset höll nästan inte på att räcka till för att ta den nya dimesionen på gasaren:D Jag blir avudsjuk på ktms toppar 7 reser bättre än xr toppen ,,,här går det ju att få bränslet dit man vill. Nu är det bara förankringsgropar som ska slipas för att jb welden ska sitta fast,, först sätter man i modellera där man tänkt sig vilja ha spacklet och när man är nöjd med formen så ritar man runt leran och tar sedan bort leran och slipar gropar och revor för fästet. Jag är verkligen otimistisk när det gäller vilket pullver denna kommer lämmna,,, jag har som mål att få ut 65hk på bakhjulet med rätt avgas, Ursäkta bilden som vanligt (batteriet tog slut) kan vara fabrikshemligheter också:D
Jo granbergarn du måste fixa luftburken (kapa sönder helt ) också dvs klämma i ett stort tygfilter typ hellst kn eller liknande och försöka få insugslängden så kort som nu går pga ramen och dyligt:gnissla

Bifogat

• Bild 021.jpg
    Bild 021.jpg
    104.4 KB · Visningar: 130
  • Bild 020.jpg
    Bild 020.jpg
    113 KB · Visningar: 154

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
sätt i minst 190 prova även 200!! för och se vart gränsen går höj även nålen minst ett hack..

nu har jag pillat lite och provkört.. höjde nålen till näst högsta läget. satte i ett 192 munstycke.. går riktigt bra nu :)

vad har du för tips på luftfilter om man inte vill lägga ut nästan 1000kr på ett kn? länk?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
nu har jag pillat lite och provkört.. höjde nålen till näst högsta läget. satte i ett 192 munstycke.. går riktigt bra nu :)

vad har du för tips på luftfilter om man inte vill lägga ut nästan 1000kr på ett kn? länk?

Det bästa jag sett i kvalite är ett stort filter som mekonomen säljer (åtminstonde här kramfors) backa någon sida så syns det ditklämmt på min xr. biltemas har rätt dim också men har inte en aning hur det filtrerar?
men om ni får dit det i befintlig luftburk vet jag inte?? Om ni inte vill sabba burken kan ni ju skruva bort den och göra egna plaststänkskydd av någon gammal 20 liters oljedunk. med hotcams så får man ut mer hk över 6000v-
med så kort som möjligt mellan filter och fugge, men man tappar även 2kusar under 6000v!! gämfört med orginal längd. Det går att fuska till sig bättre klipp längre upp om man nu inte kan sätta filter direkt på förgasaren. man tar ett för stort rör till förgasaren typ 80-100mm som offta bilfilteren är i anslut diameter och försöker klatra dit det man får göra en övergång på någe vis just vid anslutningen på fuggen. Då lurar man motorn att tro att filtret sitter närmare:D
Jag har alltid 2st insugsrör till filtret som jag byter beroende på vart jag kör och humör, jag byter även dämpare till längre ibland vid semestertrippar:D

Dr.Bike

Guest

Även Micro.se har bra filtervarianter.

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Boost,är dominator (NX650) lika trimvänlig som XR600?
Vad kan man få för effekt i en sådan med dig som trimmare,fortfarande då
hållbart och körbart...55-60bhp+eller?

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Hoj
KTM 525 EXC
Jao BOOST, jå luftburken får jag bygga, original kåpan är borttagen och ersatt med ett större filter där locket ejentligen ska sitta..
Men ett KN tygfilter? Hur blir det med det om man tex ska ta en sväng på myren, där de som sagt brukar vara rätt så blött?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Boost,är dominator (NX650) lika trimvänlig som XR600?
Vad kan man få för effekt i en sådan med dig som trimmare,fortfarande då
hållbart och körbart...55-60bhp+eller?

den har ju samma motor ,men fördelen 50cc mer:tummenupp den går att få på lika mycket pullver som xr650 typ över 80 kus men då blir det lite bsvärligare tack vare att ventilerna står snett mot varandra även i sidled och det är dessutom mindre ventiler så kraftiga modifieringar av toppen krävs för att få tokmycket pullver:gnissla men bara 60 kus blir ju inte så dyrt eller besvärligt. Bara man får tag i en kam någonstanns som har ett durr på närmare 270 på in o ut kan räcka med endast 255-260 lyftet bör ligga på närmare 9mm det är just att ventilerna kan kroka ihop som sätter gränsen för kammen. Sedan måste den ju då portas alla special Boost plast löständer och den senaste aria 51 portningen boost har (hemlig):D grovörsekrökar och fullflödesdämpare toköppnad luftburk med tygfilter. om man får tag i en sådan kam så kan den bli på runt 60-65hk. men klarar du dig med endast 55-60 så är det bara att sätta i en hotcams då behöver man inte byta ventilfjädrar . portning + helsytem Högkomps kolv är ett måste även lite till i planing dom ligger på endast 9-1:gnissla med denna sniktrimmning så går den lika bra som en xr650 eller bättre fast med roligare motorkaraktär betydligt grymmare bottendrag. Hållbarheten blir då 10 tusen mil:tummenupp

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jao BOOST, jå luftburken får jag bygga, original kåpan är borttagen och ersatt med ett större filter där locket ejentligen ska sitta..
Men ett KN tygfilter? Hur blir det med det om man tex ska ta en sväng på myren, där de som sagt brukar vara rätt så blött?

Det går nog bra att köra myr.... men du kan ju köra skumfilter när du ska endura i värsta fall. jag har gjort klart insuget nästan Tyvär så kan jag inte visa det för allmänheten för den speciella portningen har tagit mig 20år att utveckla och den sitter nu i din topp så du kommer att beläggas med fotoförbud och munkavel:D

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Hoj
KTM 525 EXC
Haha Fotoförbud och munkavel!! Ingen fara jag ska ej publisera bilder! Även jag som sätter ihop motorn så ingen kommer att få beskåda din grymma portning! Man kan se att du har tagit mkt rejält i innsuget på bilderna.
Jag väntar nu febrilt på att någon ska höra av sej på annonsen jag lagt ut på 540 kittet, har det som en sista utväg, annars så får jag ta från USA

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost, vad skulle vara så speciellt med din portning:va
Alla som portar har väl sina saker som de tror på.

Det vore kul om någon skrev ett ingående inlägg om en hel motorkombination, med byggbilder.:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Boost, vad skulle vara så speciellt med din portning:va
Alla som portar har väl sina saker som de tror på.

Det vore kul om någon skrev ett ingående inlägg om en hel motorkombination, med byggbilder.:tummenupp

Den skiljer sig våldsammt mycket från allt annat jag någonsin sett man skulle kunna säga att jag är svenska versionen av motoman,,, tänker utanför the box:D .Jag har kört med den portningen på xrn förut och jag tror inte att jag lyckats slå den porten nu och knappast någonsin. När jag bänkat xrn ska jag skruva av toppen och modda om till denna port och bromsa igen.:gnissla
Ja mer tokfarbröder sökes!! Det måste finnas fler som trimmar och kan visa sina byggen allt från 125cc 2-takt till 800 2 och 4takt är ju intresant

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Den skiljer sig våldsammt mycket från allt annat jag någonsin sett man skulle kunna säga att jag är svenska versionen av motoman,,, tänker utanför the box:D .Jag har kört med den portningen på xrn förut och jag tror inte att jag lyckats slå den porten nu och knappast någonsin. När jag bänkat xrn ska jag skruva av toppen och modda om till denna port och bromsa igen.:gnissla
Ja mer tokfarbröder sökes!! Det måste finnas fler som trimmar och kan visa sina byggen allt från 125cc 2-takt till 800 2 och 4takt är ju intresant

Ja fler byggen åt folket!
vill du avslöja några teorier?:)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja fler byggen åt folket!
vill du avslöja några teorier?:)

Teorier ? Humm jag kan ju avslöja vad den porten har för sig åtminstonde. Jag tror jag har lyckats med bedriften att både ha tumbling framåt och dumport och dessutom virvelbildning åt rätt håll....tre flugor i en smäll:D Som sagt jag har ju inget konkret bevis direkt som bromsat före och efter men det kommer. men brunhålsdynon säger att det fungerar utmärkt..Både bra vrid och bra slutvarv:rolleyes:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Teorier ? Humm jag kan ju avslöja vad den porten har för sig åtminstonde. QUOTE]

Var på studiebesök hos Boost och inspekterade den "utomjordiska" portningen..

Har då aldrig sett någon som gjort på detta sätt tidigare.

Efter ingående förklaring av Boost så förstår man i alla fall teorierna bakom det hela! Bänkning kommer väl att ge resultet svart på vitt så småningom. :tummenupp

Tyvärr var det totalt fotoförbud i knep och knåp-verkstan, annars så skulle jag kunna presentera lite spionbilder... :D Boost hotade med stormustarsch farbröder om inte genast kameran lades undan!:crash

/Cooler

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Stormustachfarbröder,brunhålsdyno...Ja ni verkar ha ett eget något komiskt språk där i kramfors,kanske inte för inte det kallades pulvercity:rolleyes: ...OBS OBS OBS inget illa ment!

Måste bara fråga hur många hojar har du ägt/äger du Boost?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Stormustachfarbröder,brunhålsdyno...Ja ni verkar ha ett eget något komiskt språk där i kramfors,kanske inte för inte det kallades pulvercity:rolleyes: ...OBS OBS OBS inget illa ment!

Måste bara fråga hur många hojar har du ägt/äger du Boost?

Jag har faktist inte ägt så många maskiner mestadels har jag kört xr. men även några andra offroadare från 90 talet runt 10+ stycken är det nog? allt från 2 takts 250,500, ( cross) till cagiva elefant Nu på 2000 talet har det varit lungt endast husaberg 650 & 2 st xr650, men det har blivit lite skruvande med kompisares så jag har nog gått igenom några stycken.. Har varit skadad i nacken nu sedan 04 så jag har knappt kört 1m sedan 04:gnissla men nu är jag agadiffad i nacken (hopsvetsad 5-6 kota) sedan 1år så jag hoppas nu få även köra lite grann. Fördelen med att ha legat hemma i soffan i 4år är att jag kunnat studera trimmning ordenligt. Ja jag kvalificerar mig bra till pullvercity så mycket tabletter som jag blivit tvingad att äta nu i 4år:ätapiller

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Jag har faktist inte ägt så många maskiner mestadels har jag kört xr. men även några andra offroadare från 90 talet runt 10+ stycken är det nog? allt från 2 takts 250,500, ( cross) till cagiva elefant Nu på 2000 talet har det varit lungt endast husaberg 650 & 2 st xr650, men det har blivit lite skruvande med kompisares så jag har nog gått igenom några stycken.. Har varit skadad i nacken nu sedan 04 så jag har knappt kört 1m sedan 04:gnissla men nu är jag agadiffad i nacken (hopsvetsad 5-6 kota) sedan 1år så jag hoppas nu få även köra lite grann. Fördelen med att ha legat hemma i soffan i 4år är att jag kunnat studera trimmning ordenligt. Ja jag kvalificerar mig bra till pullvercity så mycket tabletter som jag blivit tvingad att äta nu i 4år:ätapiller

Ok,tråkigt med nacken,vad har hänt?
Kul att du ska få börja åka,kan tänka mig att du har skapligt åksug!

Sorry för lite OT...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...