Jag mätte upp originalkammen (vänster) och trimkammen (höger). Måtten tvärs över nocken är precis i övergången mellan den raka ytan, mot nockens "valv":
CRF:en ska ha en Hot cams kam som lyfter 10,2mm på insug. Steg 2 tror jag att det var. Honda har i ett SAE papper skrivit att motorer som lämnar maxeffekt över 12500 varv inte är så känsliga för hög kompression. Antagligen så hinner kolven undan för tryckstegringen så att max cylindertryck inte blir så högt. Tydligen ska det vara så att förbränningen är klar lika många grader efter tdc som den kräver i förtändning för max effekt. En modern Superbike har runt 15:1 i kompression men de har också mindre borr och kortare väg från stiftet till cylinderväggen än en stånka. Erland.
Kommer att inhandla en KTM Duke -02 i veckan.
Vill ha bättre tryck i maskinen!
Vad ska jag göra, vill inte röra inne i motorn. Kan tänka mig förgasare, avgas och luft. Vilken e den bästa kombinationen? Har sätt att Mikuni 42 ska ge bättre knuff.
Vad säger ni?
så då har man bränt alldeles för mycket pengar igen
köpte mej ett "begagnat" nytt 540-kit i veckan.. montera igår.
var ute o provkörde nyss.. går väll lite bättre. MEN ack så orent. smäller en hel del vid avslag på låga varv men inte vid avslag på högre varv.. juckar man lite på gasen i det nedre delen av registret så hostar den lite o går inte helt 100.
så vad har ni för teorier om bestyckning. har för mej det är 45 i låpgfart o 187 i högfart. kan va 190 i högfart oxå. nålen var perfekt för original cyl.volym.
Är det någon större skillnad på Ktm's Rallye kam VS Tornado G1 kam?
Vilken kam bör ge högst hp med helrör+portning
Snubblade över lite info, någon som kan tyda dessa siffror?
"Measuring the stock cam (.312" lift at lobe) and using published numbers (.365" lift at valve) as a guide, I calculated the LC4 rocker arm ratio to be 1.17:1.
Now measuring the #951170 cam at its lobe I got .325" lift over base circle. Multiplying that times 1.17, I get a lift at the valve of .380" for the #951170 cam.
Comparing this to my database of available cams, it compares best to the Tornado G1, a well known drop in cam:
Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)"
Trimmar du Tom,så trimmar jag också,får se vem somIgår blev det ett besök hos Dr.Bike och lite justering av toppen - resultatet blev toppen! Intressant att följa processen och se hur det växte fram från att ha varit en bra portning, till något som kan liknas vid perfektion (och någon extra häst säkert). Insugskanal som var sned och trång på fel ställe, delaren började för tidigt, ventilstyrningarna var inte optimalt frästa, dåligt släpp på avgasreningshålen (ej använda), radien fel på innern i några kanaler osv osv... Många detaljer som fixades till. Dessutom höll inte ventilerna riktigt tätt och behövde renoveras lite.
(gott kaffe var det också! )
I ordning: Insug innan blästring, förbränningsrum, utblås (blankt som attan) och blästrat insug.
Trimmar du Tom,så trimmar jag också,får se vem som
är snabbast på Lundarakan!
Trimmar du Tom,så trimmar jag också,får se vem som
är snabbast på Lundarakan!
Nya kördata på xrn!! Finns bara ett ord SATAN vad den går bra nu med en riktig dämpare!! Har bestyckat in mikunin 41an bättre nu och snacka om att den är miljövänlig nu Fick gå ner från 150" munstycke som normakt sitter i när man har standardkomp och org kam även trimmkam!! till 140!! hade inget mindre så det är möjligt att den kan ta mindre? provade även att sätta dit det 700gram lättare svänghjulet och den vart betydligt rappare på gassvar gissning 10% snabbare svar på gasen, nu körde jag endast grusväg men man fick helt klart lös bakhjulet ca 10% snabbare när man skulle ställa upp inför kurvor Inga negativa saker märktes ej mer vibrationer el dyligt.. Redan nu är jag helt säker på att den leverarar minst 75hk och säkert 75nm redan vid 7000v!!. Nu ska förgasaren bort för att äntligen ersättas av lectronen ,jag ska först köra den utan portning och tunga & löständer sedan ska den tas upp till i bästa fall 46mm och i med löständer och tunga.. kan varmt rekomendera tunga känns helt klart att den påverkar possitivt upp till halv gas
Men Boost, vad ska hästarna äta nu då?
140 huvudmunstycke och 75bhp?
(kritserar inte bara undrar)
Jag kör med 185 på min 434:a.
Men Boost, vad ska hästarna äta nu då?
140 huvudmunstycke och 75bhp?
(kritserar inte bara undrar)
Jag kör med 185 på min 434:a.
Du har helt rätt!
Boost och jag har likadana (tvåtakts) 41r. Jag kom på en sak idag när jag skulle bestycka in min nya fugge. Boost rekomenderade 160, men den gick inte alls över halv gas. Jag testade både 150 och 170 med samma dåliga resultat.
Talade med Boost igen och vi kunde inte fatta hur hans gick så bra med 150? Då slog det mig att han borrar sina munstycken själv och tydligen så är ett 150 i originalförgasaren 1,5 mm. Så när Boost rekomenderade 160 munstycke, så menade han ett 1,6 mm borrat munstycke
Nu kör jag med 1,5 mm munstycke och den går som f#n
Jag har nu mätt och 1,5 mm motsvarar ett 300 munstycke och jag som försökte köra med ett 160
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |