Supermoto trimtråden!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag mätte upp originalkammen (vänster) och trimkammen (höger). Måtten tvärs över nocken är precis i övergången mellan den raka ytan, mot nockens "valv":

Bifogat

• kammar_mått.jpg
    kammar_mått.jpg
    65.7 KB · Visningar: 117

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Jag mätte upp originalkammen (vänster) och trimkammen (höger). Måtten tvärs över nocken är precis i övergången mellan den raka ytan, mot nockens "valv":

Du får helt enkelt köpa en ny kam så du/vi vet vad du har:D Du har inte pratat med Ragnar om han vet vad det är?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Min gammel-CRF lämnade nästan samma siffror. 55bhk o runt 50nm. "Lätt portad" o arrows rör. Ska se om jag kan leta upp o scanna in bänkpappert. Vill minnas att min varvade lite längre o att varvstoppet skulle ligga på 10500rpm? :va

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
CRF:en ska ha en Hot cams kam som lyfter 10,2mm på insug. Steg 2 tror jag att det var. Honda har i ett SAE papper skrivit att motorer som lämnar maxeffekt över 12500 varv inte är så känsliga för hög kompression. Antagligen så hinner kolven undan för tryckstegringen så att max cylindertryck inte blir så högt. Tydligen ska det vara så att förbränningen är klar lika många grader efter tdc som den kräver i förtändning för max effekt. En modern Superbike har runt 15:1 i kompression men de har också mindre borr och kortare väg från stiftet till cylinderväggen än en stånka. Erland.

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
CRF:en ska ha en Hot cams kam som lyfter 10,2mm på insug. Steg 2 tror jag att det var. Honda har i ett SAE papper skrivit att motorer som lämnar maxeffekt över 12500 varv inte är så känsliga för hög kompression. Antagligen så hinner kolven undan för tryckstegringen så att max cylindertryck inte blir så högt. Tydligen ska det vara så att förbränningen är klar lika många grader efter tdc som den kräver i förtändning för max effekt. En modern Superbike har runt 15:1 i kompression men de har också mindre borr och kortare väg från stiftet till cylinderväggen än en stånka. Erland.

Hur stor borr har en Ducati 1098 (1198) Superbike? Har dom också 15:1 i komp?

s3an

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
Speed Triple-00såld Ducati750ss-95såld Honda cb750k6 cafe
Duke-fler hästar tack!

Kommer att inhandla en KTM Duke -02 i veckan.
Vill ha bättre tryck i maskinen!
Vad ska jag göra, vill inte röra inne i motorn. Kan tänka mig förgasare, avgas och luft. Vilken e den bästa kombinationen? Har sätt att Mikuni 42 ska ge bättre knuff.
Vad säger ni?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kommer att inhandla en KTM Duke -02 i veckan.
Vill ha bättre tryck i maskinen!
Vad ska jag göra, vill inte röra inne i motorn. Kan tänka mig förgasare, avgas och luft. Vilken e den bästa kombinationen? Har sätt att Mikuni 42 ska ge bättre knuff.
Vad säger ni?

Det bästa??? det låter bra Då ska du börja med att kapa sönder luftburken så mycket det går och stoppa i ett så stort kn filter som möjligt....2.. köpa 42mm mikuni är helt rätt går bra med en hsr 42a från någon hd...3.. kosta på ett dubbelsystem som är separerat hela vägen med megafoner ex sebring hunter titan el liknande, näst bäst är typ akras helsystem ,,snikvers är ju att bara sopa dit vika slipon som hellst.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
filter

Några bilder på filterplaseringar.... Lite problem att få plats med filtret när man ska köra kortaste insugsvägen Förbannade ram!!:gnissla Därimot får man otroligt bra med plats när man kör lite längre insug:tummenupp . Det är ju lätt att byta insugrör går på typ 5min och då byter jag även till en kolfiber dämpare som är längre för att få ännu bättre lågvarvsdrag,,bra för gokarbanor. Det skiljer uppimot 5kusar på toppvarv mellan kort insug med kort dämpare och långa dämparen med längre insug (20cm längre insug) men otroligt botten & mellanreg:tummenupp har inte hunnit provköra ännu med riktig dämpare som ni ser har jag kapat av den en aning:D det är en blandning mellan akras ytterhölje och arrows innerrör och gavlar,,Arrows rör var betydligt grövre innerdim runt 57mm,. har även svetsat dit lamdagivarens mutter (under filtret) Förbannade snöande:gnissla

Bifogat

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    144.3 KB · Visningar: 172
  • Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    147 KB · Visningar: 164
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Igår blev det ett besök hos Dr.Bike och lite justering av toppen - resultatet blev toppen! :D Intressant att följa processen och se hur det växte fram från att ha varit en bra portning, till något som kan liknas vid perfektion (och någon extra häst säkert). Insugskanal som var sned och trång på fel ställe, delaren började för tidigt, ventilstyrningarna var inte optimalt frästa, dåligt släpp på avgasreningshålen (ej använda), radien fel på innern i några kanaler osv osv... Många detaljer som fixades till. Dessutom höll inte ventilerna riktigt tätt och behövde renoveras lite.

(gott kaffe var det också! :tummenupp )

I ordning: Insug innan blästring, förbränningsrum, utblås (blankt som attan) och blästrat insug.

Bifogat

• DSC00277.JPG
    DSC00277.JPG
    131.3 KB · Visningar: 117
  • DSC00274.JPG
    DSC00274.JPG
    114.6 KB · Visningar: 110
  • DSC00273.JPG
    DSC00273.JPG
    98.9 KB · Visningar: 109
  • DSC00272.JPG
    DSC00272.JPG
    128.7 KB · Visningar: 119
  • DSC00271.JPG
    DSC00271.JPG
    105.2 KB · Visningar: 131

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Är det någon större skillnad på Ktm's Rallye kam VS Tornado G1 kam?
Vilken kam bör ge högst hp med helrör+portning

Snubblade över lite info, någon som kan tyda dessa siffror?

"Measuring the stock cam (.312" lift at lobe) and using published numbers (.365" lift at valve) as a guide, I calculated the LC4 rocker arm ratio to be 1.17:1.

Now measuring the #951170 cam at its lobe I got .325" lift over base circle. Multiplying that times 1.17, I get a lift at the valve of .380" for the #951170 cam.
Comparing this to my database of available cams, it compares best to the Tornado G1, a well known drop in cam:

Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)"

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
så då har man bränt alldeles för mycket pengar igen :rolleyes:

köpte mej ett "begagnat" nytt 540-kit i veckan.. montera igår.
var ute o provkörde nyss.. går väll lite bättre. MEN ack så orent. smäller en hel del vid avslag på låga varv men inte vid avslag på högre varv.. juckar man lite på gasen i det nedre delen av registret så hostar den lite o går inte helt 100.

så vad har ni för teorier om bestyckning. har för mej det är 45 i låpgfart o 187 i högfart. kan va 190 i högfart oxå. nålen var perfekt för original cyl.volym.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
så då har man bränt alldeles för mycket pengar igen :rolleyes:

köpte mej ett "begagnat" nytt 540-kit i veckan.. montera igår.
var ute o provkörde nyss.. går väll lite bättre. MEN ack så orent. smäller en hel del vid avslag på låga varv men inte vid avslag på högre varv.. juckar man lite på gasen i det nedre delen av registret så hostar den lite o går inte helt 100.

så vad har ni för teorier om bestyckning. har för mej det är 45 i låpgfart o 187 i högfart. kan va 190 i högfart oxå. nålen var perfekt för original cyl.volym.

sätt i minst 190 prova även 200!! för och se vart gränsen går höj även nålen minst ett hack..

Är det någon större skillnad på Ktm's Rallye kam VS Tornado G1 kam?
Vilken kam bör ge högst hp med helrör+portning

Snubblade över lite info, någon som kan tyda dessa siffror?

"Measuring the stock cam (.312" lift at lobe) and using published numbers (.365" lift at valve) as a guide, I calculated the LC4 rocker arm ratio to be 1.17:1.

Now measuring the #951170 cam at its lobe I got .325" lift over base circle. Multiplying that times 1.17, I get a lift at the valve of .380" for the #951170 cam.
Comparing this to my database of available cams, it compares best to the Tornado G1, a well known drop in cam:

Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)"

Det är nog hugget som stucket dom imellan slöa båda 2!! sätt i g2 den är det nog vrid i och med helsystem på en 660 så har man då 67hk och 70nm på hjulet

Last edited:

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Igår blev det ett besök hos Dr.Bike och lite justering av toppen - resultatet blev toppen! :D Intressant att följa processen och se hur det växte fram från att ha varit en bra portning, till något som kan liknas vid perfektion (och någon extra häst säkert). Insugskanal som var sned och trång på fel ställe, delaren började för tidigt, ventilstyrningarna var inte optimalt frästa, dåligt släpp på avgasreningshålen (ej använda), radien fel på innern i några kanaler osv osv... Många detaljer som fixades till. Dessutom höll inte ventilerna riktigt tätt och behövde renoveras lite.

(gott kaffe var det också! :tummenupp )

I ordning: Insug innan blästring, förbränningsrum, utblås (blankt som attan) och blästrat insug.
Trimmar du Tom,så trimmar jag också,får se vem som
är snabbast på Lundarakan!:D

Bifogat

• Ny nikasil.JPG
    Ny nikasil.JPG
    42.1 KB · Visningar: 113
  • Mera insugsarea.JPG
    Mera insugsarea.JPG
    38.7 KB · Visningar: 103
  • Ökat flöde.JPG
    Ökat flöde.JPG
    31.9 KB · Visningar: 104
  • Före.JPG
    Före.JPG
    30.1 KB · Visningar: 99
  • Efter.JPG
    Efter.JPG
    34.5 KB · Visningar: 93
  • PIC000251.jpg
    PIC000251.jpg
    148.3 KB · Visningar: 109
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nya kördata på xrn!! Finns bara ett ord SATAN vad den går bra nu med en riktig dämpare!! Har bestyckat in mikunin 41an bättre nu och snacka om att den är miljövänlig nu:D Fick gå ner från 150" munstycke som normakt sitter i när man har standardkomp och org kam även trimmkam!! till 140!! hade inget mindre så det är möjligt att den kan ta mindre? provade även att sätta dit det 700gram lättare svänghjulet och:tummenupp :tummenupp den vart betydligt rappare på gassvar gissning 10% snabbare svar på gasen, nu körde jag endast grusväg men man fick helt klart lös bakhjulet ca 10% snabbare när man skulle ställa upp inför kurvor:tummenupp Inga negativa saker märktes ej mer vibrationer el dyligt.. Redan nu är jag helt säker på att den leverarar minst 75hk och säkert 75nm redan vid 7000v!!. Nu ska förgasaren bort för att äntligen ersättas av lectronen ,jag ska först köra den utan portning och tunga & löständer sedan ska den tas upp till i bästa fall 46mm och i med löständer och tunga.. kan varmt rekomendera tunga känns helt klart att den påverkar possitivt upp till halv gas:tummenupp

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nya kördata på xrn!! Finns bara ett ord SATAN vad den går bra nu med en riktig dämpare!! Har bestyckat in mikunin 41an bättre nu och snacka om att den är miljövänlig nu:D Fick gå ner från 150" munstycke som normakt sitter i när man har standardkomp och org kam även trimmkam!! till 140!! hade inget mindre så det är möjligt att den kan ta mindre? provade även att sätta dit det 700gram lättare svänghjulet och:tummenupp :tummenupp den vart betydligt rappare på gassvar gissning 10% snabbare svar på gasen, nu körde jag endast grusväg men man fick helt klart lös bakhjulet ca 10% snabbare när man skulle ställa upp inför kurvor:tummenupp Inga negativa saker märktes ej mer vibrationer el dyligt.. Redan nu är jag helt säker på att den leverarar minst 75hk och säkert 75nm redan vid 7000v!!. Nu ska förgasaren bort för att äntligen ersättas av lectronen ,jag ska först köra den utan portning och tunga & löständer sedan ska den tas upp till i bästa fall 46mm och i med löständer och tunga.. kan varmt rekomendera tunga känns helt klart att den påverkar possitivt upp till halv gas:tummenupp

Men Boost, vad ska hästarna äta nu då?
140 huvudmunstycke och 75bhp?
(kritserar inte bara undrar)

Jag kör med 185 på min 434:a.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

:D Jo det beror helt på hur förgasaren är byggd ex hur bra pickuppeffekt den har ,hur smal nålen är mm Att den nu ska ha mindre soppa beror på högre effektivitet på förbränningen av soppan tack vare så mycket högre komp-f, Skulle även kunna tänka mig att tungan förbättrade pickuppeffekten ev löständerna också? Om jag sopar dit ex delorto som husa har skulle jag hammna på runt 180-190. eller kehins flatslide hammnar nog på runt 180-190 den också. Som sagt detta här är den effektivaste gasare jag någonsin kört,,, har inte hört någon som tar ut 75+hk med endast 40-41mm gasare:tummenupp

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3

Du har helt rätt!

Boost och jag har likadana (tvåtakts) 41:eek:r. Jag kom på en sak idag när jag skulle bestycka in min nya fugge. Boost rekomenderade 160, men den gick inte alls över halv gas. Jag testade både 150 och 170 med samma dåliga resultat.

Talade med Boost igen och vi kunde inte fatta hur hans gick så bra med 150? Då slog det mig att han borrar sina munstycken själv och tydligen så är ett 150 i originalförgasaren 1,5 mm. Så när Boost rekomenderade 160 munstycke, så menade han ett 1,6 mm borrat munstycke :tungan

Nu kör jag med 1,5 mm munstycke och den går som f#n

Jag har nu mätt och 1,5 mm motsvarar ett 300 munstycke och jag som försökte köra med ett 160 :D

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Du har helt rätt!

Boost och jag har likadana (tvåtakts) 41:eek:r. Jag kom på en sak idag när jag skulle bestycka in min nya fugge. Boost rekomenderade 160, men den gick inte alls över halv gas. Jag testade både 150 och 170 med samma dåliga resultat.

Talade med Boost igen och vi kunde inte fatta hur hans gick så bra med 150? Då slog det mig att han borrar sina munstycken själv och tydligen så är ett 150 i originalförgasaren 1,5 mm. Så när Boost rekomenderade 160 munstycke, så menade han ett 1,6 mm borrat munstycke :tungan

Nu kör jag med 1,5 mm munstycke och den går som f#n

Jag har nu mätt och 1,5 mm motsvarar ett 300 munstycke och jag som försökte köra med ett 160 :D

Jo det är lite struligt när tillverkarna har olika mätsytem:gnissla men jpracing mannen han kör faktist med 1,85mm munstycke och delorton som jag borrade munstycket i för husaberg 650 med kn o slipon slutade på 2,1mm borr org 1,9mm. Blir intresant och höra om din xr går ännu bättre med 1,4mm

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning