Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är toppen klar:) lite polerad för att få bort dom värsta riporna och på så sätt hålla sotet på minimal nivå. På utblåset ser jag att det finns gubbar att hämta på 525an glasögonen dvs Röradapterfästet är för trångt även för org port!! jag har alltså INTE tagit upp utblåsdim för då måste glasögonrören förstoras!! Jag portade visserligen glasögonen en anaing för att utblåset inte åtminstonde skulle kona neråt som är minst sagt ödesdigert för pullver men det är faktist något mindre vid anslut krök ändå:gnissla :gnissla Nu vet jag inte om man får med andra anslutsrör med typ akras helsys? eller big-gun som Granbergarn köpt? Vi får se! Iså fall kan man porta ur lite till konist in mot styrningen till i toppen. Om jag skulle bygga om detta för max effekt skulle jag slipa lös org rören och sätta i 3mm större innerdiam org 30 sååå 33mm och porta för det sedan skulle jag sopa på dubbla separata krökar som då går utanpå dvs runt 35mm inv mått vidare till separat dubbelsystem eller colektor och enkeldämp. Flera kusar att hämta på en modd och system:tummenupp
Jo vid planing på 1mm på 525 så MÅSTE man först slipa ner säterna i överkant insug så inte skäret på fräsen tar i sätet för då kan man få otrevliga djupa ripor i anläggningsytan på toppen (matrial från sätet kan fastna i skäret) jag kör bara med dremel och sandpappers rulle fick göra likadant på xr650 för 1mm planing och ännu värre på min för 2mm plan:gnissla
 

Bifogat

  • Bild 049.jpg
    Bild 049.jpg
    93.3 KB · Visningar: 121
  • Bild 051.jpg
    Bild 051.jpg
    65.4 KB · Visningar: 121
  • Bild 045.jpg
    Bild 045.jpg
    59.2 KB · Visningar: 138
  • Bild 048.jpg
    Bild 048.jpg
    57.2 KB · Visningar: 126
  • Bild 047.jpg
    Bild 047.jpg
    78.3 KB · Visningar: 105

Dr.Bike

Guest
Tjusigt värre Boost!
Ser oxå att de runda kanterna på kantarellerna spritt sig. Jag tror starkt på dem! :)
Det kan inte vara mycket material kvar i styrningarnas sidor!!! :tummenupp Rena folien!
Bra utnyttjat! Ett utrymme många glömmer/förbiser.
Mycket jobb är det ivf.
Det är ju per definition lättare att raceporta detta område istället. Men då tappar man kylning/stöd... osv och så är karusellen igång och den eviga diskussionen :D

Snart har du nog lärt dig fota MED skärpa oxå! ;) (retas. vet att du vill vara LITE lösskägg)

Du har även öppnat upp snyggt kring ventilerna.
Jag sitter just och kollar in MIRA-stål där denna radie finns med på stålet! (haja arbetsbesparande!)

Har du mätt komp-tappet på dessa arbeten nån gång?
Jag har tingat en byrett på jobbet för uppmätning av deltavolymen för att iaf matematiskt få svaret på hur mycket det gör.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjusigt värre Boost!
Ser oxå att de runda kanterna på kantarellerna spritt sig. Jag tror starkt på dem! :)
Det kan inte vara mycket material kvar i styrningarnas sidor!!! :tummenupp Rena folien!
Bra utnyttjat! Ett utrymme många glömmer/förbiser.
Mycket jobb är det ivf.
Det är ju per definition lättare att raceporta detta område istället. Men då tappar man kylning/stöd... osv och så är karusellen igång och den eviga diskussionen :D

Snart har du nog lärt dig fota MED skärpa oxå! ;) (retas. vet att du vill vara LITE lösskägg)

Du har även öppnat upp snyggt kring ventilerna.
Jag sitter just och kollar in MIRA-stål där denna radie finns med på stålet! (haja arbetsbesparande!)

Har du mätt komp-tappet på dessa arbeten nån gång?
Jag har tingat en byrett på jobbet för uppmätning av deltavolymen för att iaf matematiskt få svaret på hur mycket det gör.

Det var det värsta vad skarpsynt du är Totts att kamran råkade tappa fokus just där:D Jo jag tror stenskarpt på det också märks otroligt mycket i bromsbänkskörningar av fläktar med mjukare radier runt hörn /kanter mm. Ja styrningarna är verkligen tunna!! det är möjligt att det blir bredgott i solljus:D Något jag inte förstår riktigt på 525 toppen är att ktm utnyttjar ventilen så dåligt det är ovanligt långt kvar av ventilen från tätytan till ytterdia? + att dom sänkt in tätytan i ett dike/ grubba i ventilen har aldrig sett något sådant tidigare? synd jag inte tog någon bild för nu har jag slipat bort/om det till mer normal övergång mellen tätytan & restn av ventilen,, enda fördelen var att jag kunde göra rundare både tiil & från tätytan:) Om man ville skulle man säkert få ut 1mm större yta av dessa ventiler:tummenupp Detta var bara en Boost steg III port så då sparar jag in lite jobb. på steg IIII då ryker ventilstyrningarna helt på insug åtminstonde och om man vill även utblås och då kan man ju även flytta ut tätytan max på vent/säte. Finns Steg IIIII för max potencial då svetsar jag även upp utblåset. Ett skär som även tar runt sätet!! Det låter ju skitbra:tummenupp
Nä jag har inte mätt kompförhåll efter urslip i förbränningsrum. På min xr tog jag bara max komp vad jag trodde den tålde utan spik och efter det så moddade jag förbränningsrummet. Det vart på gränsen verkligen!! spikar på 97oktan:D För det mesta är det inte så viktigt för mig ivf. Om vi tar denna ktm topp som ex är org på runt 11,7 med 540cc kittet och nu 1mm sänkt och urtaget förbränn och urtag i kolvens ventilsät så hammnar säkert komp-f på runt 12,5 så den kommer långt ifrån att spika. men vid extrema gränfallskompjobb skulle det vara bra att veta exaktare vad kompet blir. vad är en Byrett?
 

Dr.Bike

Guest
Det var det värsta vad skarpsynt du är Totts att kamran råkade tappa fokus just där:D Jo jag tror stenskarpt på det också märks otroligt mycket i bromsbänkskörningar av fläktar med mjukare radier runt hörn /kanter mm.
Något jag inte förstår riktigt på 525 toppen är att ktm utnyttjar ventilen så dåligt det är ovanligt långt kvar av ventilen från tätytan till ytterdia? + att dom sänkt in tätytan i ett dike/ grubba i ventilen har aldrig sett något sådant tidigare? synd jag inte tog någon bild för nu har jag slipat bort/om det till mer normal övergång mellen tätytan & restn av ventilen,, Om man ville skulle man säkert få ut 1mm större yta av dessa ventiler:tummenupp
Ett skär som även tar runt sätet!! Det låter ju skitbra:tummenupp
Nä jag har inte mätt kompförhåll efter urslip i förbränningsrum. På min xr tog jag bara max komp vad jag trodde den tålde utan spik och efter det så moddade jag förbränningsrummet. Det vart på gränsen verkligen!! spikar på 97oktan:D För det mesta är det inte så viktigt för mig ivf. Om vi tar denna ktm topp som ex är org på runt 11,7 med 540cc kittet och nu 1mm sänkt och urtaget förbränn och urtag i kolvens ventilsät så hammnar säkert komp-f på runt 12,5 så den kommer långt ifrån att spika. men vid extrema gränfallskompjobb skulle det vara bra att veta exaktare vad kompet blir. vad är en Byrett?

En byrett är ett mätglas med urtag och kran i botten samt noggrann mätskala, så du ser exakt hur mycket vätska du tappar ur.
Bra å ha när man ska mäta volym i förbränningsrum! :tummenupp

Ja, flera tillverkare utnyttjar sätesringen dåligt och dels har en alldeles för trång öppning ut mot tätytan, dels ligger inte tätytan särskilt långt ut, utan precis som du säger, kunde man välja att flytta ut den och därefter vinna större kanaldiameter.
Men lika ofta har hojarna för STORA ventiler (ligger för nära cylindervägg) så då är det lämpligare att ta ner ventildia litegranna. Tycker jag iaf.
Man vinner mer på det, och som jag ser det har inte stora ventildiametrar något självändamål, då det ändå inte finns tillräckligt med plats runt dem.

Sen det du kallar grop i ventilens tätningsyta, tror jag är en defekt.
Resultatet av slitage helt enkelt.
Ses oftast på KTM och Husaberg tycker jag.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
...Nu vet jag inte om man får med andra anslutsrör med typ akras helsys?....
Glasögon:D Jorå, till Akras helsytem får man med en annan stos - större för 450 än 525 dessutom. Jag har ingen aaaning om innerdiametern men ytter skiljer typ 1,5-2mm. Sen är godset tunnare jmf med orginalstosen också så......
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Glasögon:D Jorå, till Akras helsytem får man med en annan stos - större för 450 än 525 dessutom. Jag har ingen aaaning om innerdiametern men ytter skiljer typ 1,5-2mm. Sen är godset tunnare jmf med orginalstosen också så......

Oh tack det var det svaret jag ville ha, det räcker faktist med 1,5-2mm större:tummenupp hoppas nu big gun har större glasögon granbergarn:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu är även svänghjulet lättat. Nu har ju ktm 525an redan lätt svänghjul 822gram önskevikt för xr. Men jag lyckades ändå karva av 206gram så nu är det frigolitvarning endast 616gram 25% lättare:tummenupp det går att lätta ännu mer genom att sätta upp det i en fräs och fräsa bort kanten som blir kvar i mitten tack vare att man måste behålla klacken för pullsgivaren jag skulle gissa att den väger runt 30 gram så 586 gram är inte omöjligt, men lite väl mycket jobb för så lite som det slulle göra:gnissla Frakten blir billigare tillbaka nu Granbergarn toppen o fuggen vart över 1 kg lättare också:D
 

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Nu är även svänghjulet lättat. Nu har ju ktm 525an redan lätt svänghjul 822gram önskevikt för xr. Men jag lyckades ändå karva av 206gram så nu är det frigolitvarning endast 616gram 25% lättare:tummenupp det går att lätta ännu mer genom att sätta upp det i en fräs och fräsa bort kanten som blir kvar i mitten tack vare att man måste behålla klacken för pullsgivaren jag skulle gissa att den väger runt 30 gram så 586 gram är inte omöjligt, men lite väl mycket jobb för så lite som det slulle göra:gnissla Frakten blir billigare tillbaka nu Granbergarn toppen o fuggen vart över 1 kg lättare också:D

Joo ja beställde ju aldrig ett big gun! De vart bara kammen! Har mätt motorhalvorna nu.. Det måste fräsas upp lite för att få dit en 560 cylle och då blir det lite problem för ett skruvhål i ena halvan, så jag kör på 540!
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Jag skulle behöva tillverka en kona för att få ner db:n lite på min Akrapovic titanljuddämpare. Ljuddämparen har ett 40 millimeters utblås.


Hur ska konan utformas för att dämpa bra, men samtidigt bibehålla lite effekt?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jag skulle behöva tillverka en kona för att få ner db:n lite på min Akrapovic titanljuddämpare. Ljuddämparen har ett 40 millimeters utblås.


Hur ska konan utformas för att dämpa bra, men samtidigt bibehålla lite effekt?

akrapovicen ska väl klara en besiktning om den är skapligt nypackad ,helsystemet ligger under 98 decibel iallafall och gränsen ligger på 103
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag skulle behöva tillverka en kona för att få ner db:n lite på min Akrapovic titanljuddämpare. Ljuddämparen har ett 40 millimeters utblås.


Hur ska konan utformas för att dämpa bra, men samtidigt bibehålla lite effekt?
Har kladdat lite, hoppas du/ni förstår. Om Man ska ta ner dim från ett större till mindre rör så blir det minsta förlust med denna enkla formel. Dom två ballkulorna som jag ritat är den slutliga dim man tänkt sig och det rektangulära röret i mitten är den nuvarande röret med i detta fall 40mm . så det är bara att rita dit två ballkulur med den dim man vill ha och rita ett streck som på bilden vipps så har man den optimalaste graderna med minsta förlust:tummenupp Gör en sådan cona som du sätter fast i en rörstump som du kan pilla in:tummenupp
 

Bifogat

  • 650_head_piston.jpg
    650_head_piston.jpg
    15.3 KB · Visningar: 71

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Har kladdat lite, hoppas du/ni förstår. Om Man ska ta ner dim från ett större till mindre rör så blir det minsta förlust med denna enkla formel. Dom två ballkulorna som jag ritat är den slutliga dim man tänkt sig och det rektangulära röret i mitten är den nuvarande röret med i detta fall 40mm . så det är bara att rita dit två ballkulur med den dim man vill ha och rita ett streck som på bilden vipps så har man den optimalaste graderna med minsta förlust:tummenupp Gör en sådan cona som du sätter fast i en rörstump som du kan pilla in:tummenupp

Jag vet inte om jag förstod med alla ballkulor och streck :D

Är det så här du menar? De röda strecken, är det den optimala vinkeln? Jag viste inte om man ska fästa ett rör (de gula strecken) som har samma diameter som ballkulorna? Eller ska man bra ha den röda konan?

Hur mycket ska jag kona ner utblåset? den låter ganska mycket nu. Jag hade tänkt köra lite på bana och där får det tydligen inte låta så mycket.

Nu blev det både röd, gul, ballkulor och streck:D
 

Bifogat

  • 650_.JPG
    650_.JPG
    17.9 KB · Visningar: 77
Last edited:

Dr.Bike

Guest
1. Förstår inte vitsen mad att ha konan INÅT.
2. Vinkeln på konan tycks mig alltid bli 45 grader med det sätt man ritar. (sekanten genom ballkulorna kommer ju alltid få samma vinkel)
3. Jag är troligen korkad såhär dagen efter.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1. Förstår inte vitsen mad att ha konan INÅT.
2. Vinkeln på konan tycks mig alltid bli 45 grader med det sätt man ritar. (sekanten genom ballkulorna kommer ju alltid få samma vinkel)
3. Jag är troligen korkad såhär dagen efter.

Nä det är jag som råkat rita bakvägen:D (Ont i fot och huvud för mycket tabletter) Det är klart att conan ska vara åt andra hållet. gå ner till endast 25-30mm och kör.....Slipa upp tills du är nöjd bara.
 

Bifogat

  • GrandSaline02-02.jpg
    GrandSaline02-02.jpg
    33.8 KB · Visningar: 89

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
1. Förstår inte vitsen mad att ha konan INÅT.
2. Vinkeln på konan tycks mig alltid bli 45 grader med det sätt man ritar. (sekanten genom ballkulorna kommer ju alltid få samma vinkel)
3. Jag är troligen korkad såhär dagen efter.

1. Gör inte konan så att delar av avgaspulserna trycks ut i stoppningen i ljudämparen :confused:
2. Jag får det också till 45 grader. Radien blir ju lika överallt på en cirkel. Alltså 45 grader hur stor eller liten cirkeln än är.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
1. Gör inte konan så att delar av avgaspulserna trycks ut i stoppningen i ljudämparen :confused:
2. Jag får det också till 45 grader. Radien blir ju lika överallt på en cirkel. Alltså 45 grader hur stor eller liten cirkeln än är.

He he Jo den skulle säker bli tystare med konan fel väg men förluster.
Insidermedelande..Roger Nålmunstycket är nog inte så dyrt till pro serie gasarn den är turligt nog litet och löst/separaerat från emröret, (har inte fortfarande kollat vad jag har):gnissla
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
He he Jo den skulle säker bli tystare med konan fel väg men förluster.
Insidermedelande..Roger Nålmunstycket är nog inte så dyrt till pro serie gasarn den är turligt nog litet och löst/separaerat från emröret, (har inte fortfarande kollat vad jag har):gnissla

Insidersvar: Var kan jan jag köpa nål och luftmunstycket? Jag har lagt ut en förfrågan hos lokala handlaren, men ej fått något svar. Den går bra nu, men den startar inte på första kicken längre :-( Det kanske blir bättre med rätt munstycken och nålen i mitten som Chad på Sudco sade.

Kan jag göra konan så här som på min bild? Eller ska den vara längst ut? Jag har inget monteringshål på min dämpare, så måste borra och skruva fast konan med plåtskruv.
 

Bifogat

  • Avgaskona.JPG
    Avgaskona.JPG
    26.8 KB · Visningar: 91

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Insidersvar: Var kan jan jag köpa nål och luftmunstycket? Jag har lagt ut en förfrågan hos lokala handlaren, men ej fått något svar. Den går bra nu, men den startar inte på första kicken längre :-( Det kanske blir bättre med rätt munstycken och nålen i mitten som Chad på Sudco sade.

Kan jag göra konan så här som på min bild? Eller ska den vara längst ut? Jag har inget monteringshål på min dämpare, så måste borra och skruva fast konan med plåtskruv.

på stibo dom är ju generalagen för miuni. Du kan göra som på bilden det har jag provat flertalet ggr och skillnaden mellan längst bak koning och denna variant är nog obefintlig. men ser din akraburk ut sådär inv?? akran som sitter på helsystem xr har minst 50 rördim längst bak och konar plötsligt ner till40 i bakstycket!?
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
på stibo dom är ju generalagen för miuni. Du kan göra som på bilden det har jag provat flertalet ggr och skillnaden mellan längst bak koning och denna variant är nog obefintlig. men ser din akraburk ut sådär inv?? akran som sitter på helsystem xr har minst 50 rördim längst bak och konar plötsligt ner till40 i bakstycket!?

Då ska jag kontakta Stibo :tummenupp
Ja mitt Akra konar ner från minst 50 till 40mm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Måste visa mitt gammla värstingsytem som inget köpesytem kommer ens i närheten av effekt. Det är inne på 8 år nu!! och är endast gjort av svartrör på 1,2mm gots, Håller förvånansvärt bra.. Bägge krökarna är lika långa för att få bästa slutvarvspullver och hård vacumpulls. har man rören olika längd så får man lite bättre drag lägre ner i registre (bredare drag) Gämför jag detta system med akras helsys som har likvärdiga dim så ger detta system nästan 10% mer effekt mellan 6000-8000v otroligt nog!! Placeringen av colektorn är viktig ju längre bak man sammnstrålar rören dessto lägre toppvarvseffekt men bättre lågvarv och bredare register. Detta är avstämt att dra bäst från 6000-8500v och då hammnar förgreningen där. krökarna är 38mm med 1,2mm gots finns att köpa på dalhelms som j böjar. En sak många fuskar med är sekundärröret det måste ha dim som är lika vad som dubbla 38mm krökarna blir tillsammans (räkna ut) tror det ligger på 67mm utv mått? just nu kör jag med så kort dämpare som möjligt för att få ännu bättre drag från 6000-. Vill man ha bredare register så kör dämparn längre bakåt ellr toklång dämpare . Ett sådant här helsytem kan man snickra ihop för under 2500kr med sprillans ny kolfiberdämpare (biltema) inklusive lindade rör:tummenupp Ett sådan här system skulle sitta fint på granbergarns 525a då kan jag garantera närmare 70 bakhjulskusar!!
 

Bifogat

  • Bild 052.jpg
    Bild 052.jpg
    86.1 KB · Visningar: 88
  • Bild 053.jpg
    Bild 053.jpg
    88.8 KB · Visningar: 99
  • Bild 054.jpg
    Bild 054.jpg
    94.2 KB · Visningar: 125
  • Bild 056.jpg
    Bild 056.jpg
    90.3 KB · Visningar: 95
  • biltema kolfiberdämp.jpg
    biltema kolfiberdämp.jpg
    13 KB · Visningar: 78
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top