Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad smidigt att kunna kolla vevlagret utan att öppna motorn först:näsblod

Ja visst är det bra, Motorn byggde själv om sig till nya Husaberg kopia,,,vevstaken står vågrätt nu:D Skämmt och sido vilken tur jag hade som fixade detta utan att köra in på kyrkogården det gick säker runt 90-110? och dessutom var framhjulet en bit uppe i luften då det pötsligt small och tvärstummt bakhjul:näsblod Nä nu blir det att plocka ihop en motor till jag har nog allt utom en hel cylle (denna klövs ju) Så jag ska borra upp en annan till minst 683cc men ingen förbannade prox stake Den var ju sämmre än org!! har inte någonsin lyckats knäcka en stake rakt av ens med turbo!! Nä nu ska jag skicka Falconstaken till stigs motorslip och göra om den till glidlagrad, Funkar det för mx compocites så fugerar det ännu bättre på vanliga stålstakar vill jag påstå. Jag har ännu inte våga ta lös toppen för den får bara inte vara väck (mycket jobb nerlagt där) Strax innan explosionen så tappade jag luftfilltret och då hittade jag ännu mer pullver Huva vad bra den gick weelade på varenda växel i vilken fart som hellst 15-41 drev motardhjul!! jag säger bara vilket drag det blev med Lectronen och superkort insug:tummenupp
Tragisk bild med blödande magsår:näsblod
 

Bifogat

  • Bild 062.jpg
    Bild 062.jpg
    118.4 KB · Visningar: 183
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Supertråkigt! Har du åkt på varvstopp hela tiden eller?

Ps...Har du en MINA på gårn???...Ds.

Ja det är en mina från ww2 tysk sådan.:D vevstaken har gått mycket på varv stopp ca 25tim med förra trimmet som var högvarvigt pga för lågt komp-förhåll och ca 70-72hk bakhjul. Men nu höll den högst 1 timme till fast den inte drogs lika långt på växlarna den hade ju så bra register så det behövdes ej men därimot så blev nog hk och vridet knäckande högt, när filtret rammlade löst ger jag mig f på att den låg runt 85hk,85-90nm!! den gick helt sjukt bra:D Det blir rakt av en likadan motor igen för det var roligaste jag kört. ska man stressa en xr över 65hk då måste man sopa i en bättre stake/lager, hur ktm håller över 70 hk är jag osäker på men om vi tar 660 som ex så tillåter ju ktm att den varvar närmare 9000v och då borde den hålla bättre.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Har lite xr650 recept
topp portad av mig (Kinnmärgsportning) ej fullt ut DVS ej plastad. orginal ventiler.
Orginal kolv och cylle. Endast 10-1 comp-f ... Ska vara 12-1 Helt klart!!
Avgas Egen tillverkat med 38mm rörböjar (1,2mm gots) Köpt på dhalhelms.
Avstämd längd med lika långa krökar till colektor lindade, ljudämp Akra från en
racerspis. Byggt för att dra bäst från 6000-8000v
Kam .. Tornado 2... 9,75 i lyft 271 duration
Förgasare.... Tm flatslide 41mm (45mm skulle sitta finare) lite moddad inv och powerjet ställbart 140
munst samt tillägg av powerjeten från halv gas och uppåt.

Luftburk borttagen filter rakt på gasaren. Ska vara kort på denna motor.
Bänkad till 72,3hk 70,3nm på slangen toppfart med liten förare 200
Detta är en billig trimmning endast kam,,gasare,portning Helsystem har ju alla:D

Detta trim alltså...Synd trodde det skulle vara perfekt för mig,med lågt komp inte så påfrestande för veven MEN istället HÖGA varv vilket är förödande för veven...
Vad ska man ha för trim till XRen om man vill ha 70hp/70nm på slangen men hållbart (alltså med orginal stake)? Kanske inte är möjligt:huvet
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Detta trim alltså...Synd trodde det skulle vara perfekt för mig,med lågt komp inte så påfrestande för veven MEN istället HÖGA varv vilket är förödande för veven...
Vad ska man ha för trim till XRen om man vill ha 70hp/70nm på slangen men hållbart (alltså med orginal stake)? Kanske inte är möjligt:huvet

Det är tveksammt att det håller vad man än gör för att nå 70/70 Jag tror att ktm 660 håller bättre org iså fall och är dessutom billigare att ta dit endast plana porta kam +helsystem..... xr650,, plana, porta,ny fugge,ny kolv,kam,ny vevstake+avgas :gnissla För att nå 70hk med bra vrid och låga varv på xr så får man stoppa i hotcams + 12-1 kolv eller 11-1+plana 1-1,5mm byta fugge till runt 42-45mm hsr mikuni som ex, lectron om man väntar tills jag är klar med bestyckningen av denna som är snorsvårt!! på med ett doma helsystem eller big gun eller om man orkar bygga eget. Har ju en i byn som kör just den modden fast med akras helsytem och den håller ihop fortfarande trotts flera tusen mil gammal motor och org stake MEN den har endast körts 100mil med detta trimm av hyffsat försiktighetspojke, nu ska man veta att mina motorer endast varmkörs och sedan dras dom till varvstopp direkt gärna upp för branta backar , Det är sällan eller aldrig jag kör som folk eller lugnt på någe vis endast motortester till bristningsgränsen hela dan.. Få se nu jag har skickat 5st IIIII xr650 motorer till sankte MC/PER :D Orkar inte räkna upp alla andra typer av motorer:gnissla
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Ok,du kör dina hojar väldigt hårt alltså.
Om man skulle vara nöjd med ca60-65 bakhjulshp,kan man få det att hålla då tror du?

Du som har kollen på XR var börjar man och vad ger(ca)alla modifieringar?

Standard XR650R har väl typ (nästan) 50bhp,med helsystem/öppnat insug ca53-55 annan kam ca57 portning,annan förgasare ca60 mm,mm? Kan du göra en liten lista...?
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Boost, Det är tråkigt att se sådanna bilder när du slitit med motorn i vintras!
Hoppas du klarat toppen, och får till en ny bottendel snabbt!!!

Ni pratar om varvstoppskörning, har du höjt varvstoppet eller är det rena kraften som "knäcker" staken?

Jag drar min 434 till stoppet nästan jämt, max effekt vid 8-9000rpm varvstoppet ligger på 10 000rpm:)

Ps:ta en hammare å klappa på minan så är du av med problemet för gott, nejdå ja kunde inte låta bli bara:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok,du kör dina hojar väldigt hårt alltså.
Om man skulle vara nöjd med ca60-65 bakhjulshp,kan man få det att hålla då tror du?

Du som har kollen på XR var börjar man och vad ger(ca)alla modifieringar?

Standard XR650R har väl typ (nästan) 50bhp,med helsystem/öppnat insug ca53-55 annan kam ca57 portning,annan förgasare ca60 mm,mm? Kan du göra en liten lista...?

http://www.mwracing.net/XR_s/XR650_Accessories/Engine/engine.html
Här finns både carillo stake och falcon, här köpte jag min falconstake Blir ju billigare om man hittar det i usa.
Du hade bra koll redan på moddar
För att endast nå 65hk räcker det med en bra portning och höja kompet till minst 11-1 hellst 12-1 byta fugge till mikuni 40 42mm på med ett doma helrör eller big gun som är billigast och ger bra slutpullver akras helrör är helt klart bäst upp till 6000v. . Jag fick ur ca 60-61kusar med endast mikuni pro serie fugge och detta hemmabyggda system och kn filter.
58 kusar med edast fuggebyte och buller är fullt möjligt med doma eller big gun ivf skulle tro 56 med akra helrör. Vill man ha bandtraktorstarka 65 kusar ska man porta sopa i hotcams steg 1 den förbättrar lågdraget ännu mer än org kammen men någe mer kus på högre v blir det inte då måste steg 2 (ush inte steg 1 glöm den)i Då far effekten iväg över 65.. sätter man i tornadon steg 2 som jag har blir det stor skillnad efter 6000v men sämmre före 5500v!! Man bör ta upp kompet till 13+ då för att få en rolig motor, eller kluven:D
med 61 kusars urtaget höll faktist min motor 2000mil utan ras?? såldes sedan går än? Så 65hk tror jag kan vara möjligt att hålla länge med org stake ingen värre kam än hot steg 2 iså fall!! men kostar man på en carillo eller falconstake har man en hållbar motor 4 shore:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det det här trimmet?

Alltså utan trimkam eller portning?

Yes men det går endast med ett sådant hemmabygge som jag har, och mikuni pro serie 41mm fugge tokborrad kåpa med kn filter.
med big gun 58 hk Doma vet ej men troligast 58+ akra helsys runt 56+ men störtskönt mellanreg!!
Sätter du i en hotcams s2 och portar på detta så har du minst 65hk utan komphöj. (med doma eller big g) Inte såå dåligt botten reg ungefär som orginal upp till 5000. En liten planing på endast 1mm skulle inte påverka hållbarheten nämnvärt men skulle sitta fint i mellanreget. KTM 660 har ju 11,7-1 orginal!! xr blygsamma 10-1:gnissla Denna sniktrimmning skulle nog hålla bra till en vanlig hulligantokförare som kör lite bana och bakhjul och far till mormor:D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
1:a maj fick jag ihop de sista grejerna på hojen och kunde provköra en sväng (var på Åland och hade all tid i världen att meka i depån :) ). Den går ju riktigt bra :tummenupp och allt höll tätt och alla växlarna fungerade - riktigt skönt efter att ha haft isär allt i molekyler...

Kvar att göra: Porta fuggen och i med ett blad i insuget, bestycka om (går aningen fett), justera accpumpen (den kopplade jag nu ut helt iom att den pumpar för mycket och för länge). En stor oljekylare på för att få ner tempen och så kanske något mer småfix.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Yes men det går endast med ett sådant hemmabygge som jag har, och mikuni pro serie 41mm fugge tokborrad kåpa med kn filter.
med big gun 58 hk Doma vet ej men troligast 58+ akra helsys runt 56+ men störtskönt mellanreg!!
Sätter du i en hotcams s2 och portar på detta så har du minst 65hk utan komphöj. (med doma eller big g) Inte såå dåligt botten reg ungefär som orginal upp till 5000. Denna sniktrimmning skulle nog hålla bra till en vanlig hulligantokförare som kör lite bana och bakhjul och far till mormor:D

Låter aldeles PERFEKT det. Kör helst utan komphöjning om det fungerar bra ändå,vill ej slita på motorn i onödan (alltså om det ej ger så mycket).

Problemet nu är att hitta en XR650R som inte är allt för långt hemifrån...och i BRA skick! Sedan får man leta någon som kan porta,du råkar inte veta av någon Boost...:rolleyes:
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Tokras..

Kommer förbi och tittar på förödelsen och har med mig ett paket cigg som tröst...

Bara att börja skruva på andra motorn och kolla att toppen är oskadad...

Satan att du inte hann köra- och ställa in motorn färdigt... det hade ju vart kul att se bänkningsresultat på den där rovan.

/G
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kommer förbi och tittar på förödelsen och har med mig ett paket cigg som tröst...

Bara att börja skruva på andra motorn och kolla att toppen är oskadad...

Satan att du inte hann köra- och ställa in motorn färdigt... det hade ju vart kul att se bänkningsresultat på den där rovan.

/G

OH vad trevligt!! Det är mycket bättre att ta död på sig med röka än att köra igäl sig, tar ju längre tid ,tänk om jag hade kört död på mig då hade jag ju slutat röka i onödan:D
Jag har startat återbygget av nya motorn i telefon och mejl ivf (tiggarbrev till mxcompocstes):D Endera blir det stigs motorslip som får glidlagra falconstaken eller så mxcomposites. mxc kunde tillverka en stake som skulle hålla för just 170hk!! Inte illa pinkat, Men priset kan bli kännbart om dom nu inte är på bra humör:D Det blir ivf 2mm strokat och 2mm borr så den hammnar väl på 710cc tack vare strokningen så får jag inte så tung kolv jag är rätt säker på att jag kan lätta kolven och veven så den inte vibrerar mer än org trotts 710cc. 60cc till gör runt 4-5 kusar:tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Jag tror att ktm 660 håller bättre org iså fall och är dessutom billigare att ta dit endast plana porta kam +helsystem.....

Hur är det med KTM 625/640 (99-02 dom som inte har highflowtopp) är dom lika "lätt" trimmade,var börjar man och vad kan man vänta sig för effekt?
640 har väl vacumförgasare så den måste kanske bytas...
Hur är dom i hållbarhet? Har hört att lc4 ska vara pålitlig.

Ps.Har eventuellt en 625-02 på gång...Ds.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hur är det med KTM 625/640 (99-02 dom som inte har highflowtopp) är dom lika "lätt" trimmade,var börjar man och vad kan man vänta sig för effekt?
640 har väl vacumförgasare så den måste kanske bytas...
Hur är dom i hållbarhet? Har hört att lc4 ska vara pålitlig.

Ps.Har eventuellt en 625-02 på gång...Ds.

Hallå.

Tar mig friheten och svara lite före Boost... :tummenupp

Har själv haft en 640 -02 (SM) som jag fixade till lite i motorn.

Rent generellt kan man väl säga att de (LC4) är ganska lika i sin grundkonstuktion. Lätt att skruva i och ganska lätta att få fart på. Till KTM:s LC4 motorer finns ju även en uppsjö av trimdelar.

På min -00 utrustade/fixade jag:
670cc-kit
Högkomp kolv
Portad topp
Kam
Egenbyggt 2-2-system med egna öppna dämpare
42 mm mikuni
KN-filter (obefintlig luftburk)

Original vaccumförgasaren inte är mycket att hänga i julgranen om man vill öka effekten och förbättra "kuligheten" i motorkaraktären.

Flödet i "icke highflow-toppen" är väl inte heller det bästa. En portning av denna gav stor skillnad tycke jag, och då var det inte heller någon extrem portning som gjordes. (Jag körde till en början med endast portad topp och öppnad scx?-dämpare)

Jämfört med ex. SMC 660 så har väl inte heller 640/625(?) så hög kompression.

Att som mig gå upp i cc var kanske lite bortkastade pengar (dyrt och besvärligt!) Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4:eek:r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:

1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr

4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)

6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)

(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd):va (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??

Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.

Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen :yoparty

Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..

/Cooler
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Tack för ett otroligt bra svar Cooler!
Får se om Boost har något att tillägga...

Hur många slang hp är 625/640 99-02,alltså inte highflow,ca48 eller...?
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top