Supermoto trimtråden!

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Det går plana troligast 2mm beroende på när man slår i ventilsätet med fräsen!! men det räcker bara till 11-1 Enklast ät ju att köpa en högkompare på ebay för 130 dollar 11-1 och vill man kan man ju plana 1mm till och få 12-1hotcamms verkar bara finnas en och den är inte direkt vass men maskinen blir råstark och rolig i mellanregget och ventilfjädrar behöver inte bytas. Förasare Tja om man portar insuget lite större för att passa en 42mm mikuni hsr vore ju bäst men 40-41 räcker bra utan portning. med 42mm och en sten bra portning och större krökar kn filter i org luftburk med toköppnad sidokåpa så ska man ha mer än 55hk det går ju att leta åt värre kam och då flyger effekten iväg över 60!! Webbkams borde ha Wihte bross megacyckle ska ha bra kammar men då åker man på starkare fjädrar och ev måste man kapa styrningarna lite?

Ok tackar,räcker inte 11-1? Vad förlorar man på lägre komp (mer än hp), sämre körbarhet/register? Är det samma diameter på halsen på en 40mm förgasare som 41/42 eller måste man byta förgasargummi?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ok tackar,räcker inte 11-1? Vad förlorar man på lägre komp (mer än hp), sämre körbarhet/register? Är det samma diameter på halsen på en 40mm förgasare som 41/42 eller måste man byta förgasargummi?

Man tappar botten/mellan drag med lägre komp, speciellt om man använder vassa kammar!

Dock är förlusten inte "så" stor vid högre varv.

Jag kör själv med 12.3:1 på min 434:a över det föreligger risk för spikningar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok tackar,räcker inte 11-1? Vad förlorar man på lägre komp (mer än hp), sämre körbarhet/register? Är det samma diameter på halsen på en 40mm förgasare som 41/42 eller måste man byta förgasargummi?

11-1 mjao det är inte helt fel duger för normasvennson:D du får i 48mm mikuni i org gummit eftr lite urslip:tummenupp Det räcker med 40 om man bara kör mild kam typ hot cams . org förknasarn mäter bara 39mm (går ju porta visserligen) men dom är ju knäpp dom där kehin rundtrottelgasarna så byte till flatslide är ju att föredra.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Man tappar botten/mellan drag med lägre komp, speciellt om man använder vassa kammar!

Dock är förlusten inte "så" stor vid högre varv.

Jag kör själv med 12.3:1 på min 434:a över det föreligger risk för spikningar.


Okej,tack.

11-1 mjao det är inte helt fel duger för normasvennson:D du får i 48mm mikuni i org gummit eftr lite urslip:tummenupp Det räcker med 40 om man bara kör mild kam typ hot cams . org förknasarn mäter bara 39mm (går ju porta visserligen) men dom är ju knäpp dom där kehin rundtrottelgasarna så byte till flatslide är ju att föredra.

Ok,tackar.
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
du får i 48mm mikuni i org gummit eftr lite urslip:tummenupp Det räcker med 40 om man bara kör mild kam typ hot cams . org förknasarn mäter bara 39mm (går ju porta visserligen) men dom är ju knäpp dom där kehin rundtrottelgasarna så byte till flatslide är ju att föredra.
Jag tyckte att det lät rätt stort med 48mm, men då kom jag på att min SP-2:a har 62mm till varje 500cc cylinder :tungan Nu varvar ju den lite mer än XR:n
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
62mm Låter faktist onödigt stor på endas 500cc den levererar väl runt 60-67hk nu per cylle? Du måste genast strypa ner den till 50mm då får du bättre drag i hela registret hondas tekniker måste komma på kurs med BOOST:D

Nu är det spännande igen för BOOSTEN jag väntar ivrigt på svar från en vevstakstillverkare i norden som lovat att skänka mig en stake om dom nu har en som passar i måtten dom hade inte tid just nu att specialskräddarsy en åt mig men man tar ju givetvist det man får!! Snälla farbröder dom däringa:tummenupp är det någon som händelsevist vet måtten på en Husaberg 650 stake ? Någon har väl en liggandes på hyllan/golvet halvskuren?
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tyckte att det lät rätt stort med 48mm, men då kom jag på att min SP-2:a har 62mm till varje 500cc cylinder :tungan Nu varvar ju den lite mer än XR:n

Tjena Roger, är det runda 62mm spjällhus eller ovala som Ducati har?
62mm lät spännande värre!
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Om man ska byta förgasare på en XR600 vad ska man sätta dit om man ska köra resten orginal (förutom ljuddämpare) på/i motorn och eventuellt trimma vidare senare?

Törs man vässa en XR600 med över 2000-2500mil på mätaren,eller är det renoveringsbehov då?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Om man ska byta förgasare på en XR600 vad ska man sätta dit om man ska köra resten orginal (förutom ljuddämpare) på/i motorn och eventuellt trimma vidare senare?

Törs man vässa en XR600 med över 2000-2500mil på mätaren,eller är det renoveringsbehov då?

Vi körde en fcr40mm (crf450) på polarens luftkylda fmx650 med 11.1 och hotcam steg 1, det funkade kalas bra!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man ska byta förgasare på en XR600 vad ska man sätta dit om man ska köra resten orginal (förutom ljuddämpare) på/i motorn och eventuellt trimma vidare senare?

Törs man vässa en XR600 med över 2000-2500mil på mätaren,eller är det renoveringsbehov då?

Prova först att få tag i en 42mm mikuni hsr från någon gammal hd finns ju uppsjöar på ebay då klarar du dig långt upp i trimm går att porta lite till om det skulle knipa. 40mm räcker till det trimm du nämner en mikuni pro serie 41 eller en mikuni tm 40 räcker till över 50 kusar,,, humm jag hade ju över 70 med pro serie 40ia!! men det var bara ett expriment kollade bara om det var möjligt kehin tmr 39-41 är ju kung naturligtvis 39an går stenbra att porta till 43mm:tummenupp så får du tag i en sådan till vettig peng så slå till (den går före mikunin 42mm!!) känner du att du vill köpa en sprillan ny fugge så köp pro serie mikunin klart bästa dra för 41mm och priset!! xr Roger har forskat fram bra bestyckning till xr på den fuggen:tummenupp 2500 mil på en xr600?? Då är den just inkörd bara om den nu inte gått enduro!! Sköter man en xr650 /600 med oljebyte och helsyntetolja och håller sig på vägar så går dom 10000mil No kidding. Men tyvär så byter dom offta ägare och pillsnersköts körs allt för offta med för låg oljenivå pga dålig koll. Men låter den bra nu så håller den några 1000mil till 4 shore:tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Vi körde en fcr40mm (crf450) på polarens luftkylda fmx650 med 11.1 och hotcam steg 1, det funkade kalas bra!

Ok,tack.

Prova först att få tag i en 42mm mikuni hsr från någon gammal hd finns ju uppsjöar på ebay då klarar du dig långt upp i trimm går att porta lite till om det skulle knipa. 40mm räcker till det trimm du nämner en mikuni pro serie 41 eller en mikuni tm 40 räcker till över 50 kusar,,, humm jag hade ju över 70 med pro serie 40ia!! men det var bara ett expriment kollade bara om det var möjligt kehin tmr 39-41 är ju kung naturligtvis 39an går stenbra att porta till 43mm:tummenupp så får du tag i en sådan till vettig peng så slå till (den går före mikunin 42mm!!) känner du att du vill köpa en sprillan ny fugge så köp pro serie mikunin klart bästa dra för 41mm och priset!! xr Roger har forskat fram bra bestyckning till xr på den fuggen:tummenupp 2500 mil på en xr600?? Då är den just inkörd bara om den nu inte gått enduro!! Sköter man en xr650 /600 med oljebyte och helsyntetolja och håller sig på vägar så går dom 10000mil No kidding. Men tyvär så byter dom offta ägare och pillsnersköts körs allt för offta med för låg oljenivå pga dålig koll. Men låter den bra nu så håller den några 1000mil till 4 shore:tummenupp

Tackar för svaren.

Funkar alltså en hsr42mm på en standard XR600?

Appropå koll av oljan,är detta rätt procedur:
Starta motorn/kör en sväng,stäng av vänta ca30sec. Skruva ur stickan och torka av den. Stoppa ner den så den vilar på gängen (inte skruva ner),dra upp läs av,är det rätt?
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Boost hur gör man med autodekompen när man kastar i tex en Hotcam i en Xr650. Man kan inte ha kvar den eller hur e det? :va Behöver men stoppa dit något annat istället eller?

Mvh Christer
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Boost hur gör man med autodekompen när man kastar i tex en Hotcam i en Xr650. Man kan inte ha kvar den eller hur e det? :va Behöver men stoppa dit något annat istället eller?

Mvh Christer
På tal om inget...

Synd att du inte hade kylarna kvar.. Men! Auspuffet blir nog klart imorron :yoparty Då blir det bilder här för det måste ju räknas som bonnatrim i alla fall :hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost hur gör man med autodekompen när man kastar i tex en Hotcam i en Xr650. Man kan inte ha kvar den eller hur e det? :va Behöver men stoppa dit något annat istället eller?

Mvh Christer

Man kan inte ha decomp nä..Något annat ska inte man stoppa dit finns ju inet bättre än att vara utan den skiten man hittar toppläget bara genom attstammpa till på kicken:tummenupp

På tal om inget...

Synd att du inte hade kylarna kvar.. Men! Auspuffet blir nog klart imorron :yoparty Då blir det bilder här för det måste ju räknas som bonnatrim i alla fall :hihi
aspoffare det låter spännande!
Vad hörde jag,,,, Kylare är det någon som behöver kylare till xrn? det har säkert Boost:D
 
Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Dum fråga men varför kan man inte ha dekompen kvar? Jag har alltid startat den så som du beskriver Boost, även med orginal kam!? Leta upp kompläget och med dekompen på styret manuellt släppa över kolven lite sedan sitter jag ju ner och startar om jag vill. Så skiten ska givetvis väck. Jag har själv sett skadorna av att delar från dekompen lossnar och vandrar runt bland vippor och ventiler!! Huuuva:gnissla

Mvh Christer
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Ok,tack.

Appropå koll av oljan,är detta rätt procedur:
Starta motorn/kör en sväng,stäng av vänta ca30sec. Skruva ur stickan och torka av den. Stoppa ner den så den vilar på gängen (inte skruva ner),dra upp läs av,är det rätt?

Ska man verkligen vänta 30 sekunder innan man kollar oljenivån?
Blir det fel oljenivån om man kollar för tidigt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dum fråga men varför kan man inte ha dekompen kvar? Jag har alltid startat den så som du beskriver Boost, även med orginal kam!? Leta upp kompläget och med dekompen på styret manuellt släppa över kolven lite sedan sitter jag ju ner och startar om jag vill. Så skiten ska givetvis väck. Jag har själv sett skadorna av att delar från dekompen lossnar och vandrar runt bland vippor och ventiler!! Huuuva:gnissla

Mvh Christer

Därför att hotcamms är för snåla för att göra splices splajse spajs rasjs splace hur stavas vet ej:va vet att tornado har någon eller man kan välja om man vill ha decomp fast då något dyrare!! Vid elstartsmoppar kan det ju vara smart så startmotorn inte brinner upp. Ush ja det är mycket småpill i decompen som kan skrammla och lossna:näsblod

Ska man verkligen vänta 30 sekunder innan man kollar oljenivån?
Blir det fel oljenivån om man kollar för tidigt?

Nä man kan ju kolla direkt också, men innan jag fått av hjälmen hanskarna skorna skinnstället så brukar det gå 30 sek:D huvudsak är ju att man kollar vid ungefär samma värme på motor och väntar lika länge innan koll eller pang på direk då varenda gång
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top