Supermoto trimtråden!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Men det avgasystemet skulle jag vilja ha ,så ska det se ut:tummenupp
(68hk skulle det nog stå):D
Köp!! det var ju bra pris med det systemet och troligast sitter fatorykammen i

Det där är det gamla Sebring-systemet (Twin Titan). Helt raka rör och sedan ärtrörsdämpare som ger, hmm.. tämligen hög ljudnivå :) Helt OK system, men det nya med koniska rör är vassare ;)

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Det där är det gamla Sebring-systemet (Twin Titan). Helt raka rör och sedan ärtrörsdämpare som ger, hmm.. tämligen hög ljudnivå :) Helt OK system, men det nya med koniska rör är vassare ;)

Finns det en efterföljare till detta? Separata rör och dämpare hela vägen? Har inte sett!! Hittar bara sebring hunter titan enkelrör dämp?

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Är det inte ett sådant du har...?

Jo :) Jag bytte dels för att få mer effekt, men framförallt att ha bättre ljuddämpare - det är svårt att få åka någonstans om det låter för mycket.

Finns det en efterföljare till detta? Separata rör och dämpare hela vägen? Har inte sett!! Hittar bara sebring hunter titan enkelrör dämp?

Jo, du har sett ;) Bilderna jag lade upp på mitt system nånstans långt tillbaka i tråden. Rören separata hela vägen, tvådelade och med bl.a. Hunterdämpare som passar rakt av.

Tyvärr med saftig prislapp, så man får pruta en del :D

Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Jo :) Jag bytte dels för att få mer effekt, men framförallt att ha bättre ljuddämpare - det är svårt att få åka någonstans om det låter för mycket.

Är det stor skillnad mellan systemen? Vad skiljer,toppeffekt,bättre register?

Om man ska bygga själv är det ju betydligt lättare med samma dim hela vägen...hur grova är rören?

Jo, du har sett ;) Bilderna jag lade upp på mitt system nånstans långt tillbaka i tråden. Rören separata hela vägen, tvådelade och med bl.a. Hunterdämpare som passar rakt av.

Tyvärr med saftig prislapp, så man får pruta en del :D

Finns ju bilder på din hemsida:tummenupp

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Om man ska bygga själv är det ju betydligt lättare med samma dim hela vägen...hur grova är rören?

hemsida? vart?

Kör inte samma grovlek hela vägen till dämparna!

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Klickar på profilen och letar i menyn :tummenupp Men lite mer exakt så hamnar du här http://irt.slu.se/tomk/sm/pics/sebring_kn/

Mm, tja jag har ju inga bänkningar där jag jämför före/efter med bara systemen tyvärr (tiden har inte räckt till och min favoritfirma med bänk, konkade). Fast en ungefärlig känsla, är att det är ett genomgående bättre register. Riktigt vid vilka varvtal systemet är avstämt, vet jag inte - men iom att det är ett FR-system borde det vara för bra toppeffekt vid höga varv, även om botten också får sitt.

Bara designen är i sig modernare och ska leverera mer. Att det dessutom gick att få på dämpare med stor diameter, men ändå bra dämpning, var ett riktigt plus. Slipper skämmas på stan för att barnen gråter och kärringarna kastar handväskor efter en.

Jag kan mäta lite... EDIT: Ganska enkla mått - krökarna är 34mm hela vägen till precis efter cyllen, där de ökar till 44mm och behåller den dimensionen till dämparna. Dragna utan förträngningar. Utblåset från dämparna är 42mm invändigt.

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Sådär ja så ska det se ut Helt perfekt nästan som jag skulle ha byggt det själv:D
Det enda jag skulle vilja ändra på vid ett bygge är. Just där det konar över till 44mm så skulle jag ha den konan minst 18cm ellr ännu längre runt 30cm.

Fördelen då är att man får lite mer vrid tidigare och längre bra drag register så att säga?? Svårt att förklara Humm om man börjar kona på samma mått men endast förlänger konan till 25cm säger vi då har man ett register som drar till samma slutvarvtal MEN det börjar dra tidigare säkert 2000v tidigare:tummenupp .. MEN man får inte riktigt samma slutpullver på runt 8000v!! man missar väl ev 1-2kusar från 7000-8500v. Men frågan är om man inte blir mer nöjd med 1-3kusar mer runt 4000-6000v!! Bara att välja:tummenupp

Finns ju J-böjar att köpa på dalhelms 38mm utv och 35,,5 inv:tummenupp

bilder på mitt gammla bygge till husan 650 isracersystem Husan ser ut som en mamut med detta system:D Till salu föresten!!

Bifogat

• Bild 030.jpg
    Bild 030.jpg
    101.6 KB · Visningar: 86
  • Bild 031.jpg
    Bild 031.jpg
    67 KB · Visningar: 96

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Jag kan mäta lite... EDIT: Ganska enkla mått - krökarna är 34mm hela vägen till precis efter cyllen, där de ökar till 44mm och behåller den dimensionen till dämparna. Dragna utan förträngningar. Utblåset från dämparna är 42mm invändigt.

34mm till 44 är det yttermått? Jag trodde det skulle vara två identiska pipor,men det ser ut som att rören konar på samma ställe där vid cylindern.Alltså är det olika längd på rören till koningen,eller har jag sett fel?

Tack för svaren TomK:tummenupp

Sådär ja så ska det se ut Helt perfekt nästan som jag skulle ha byggt det själv:D
Det enda jag skulle vilja ändra på vid ett bygge är. Just där det konar över till 44mm så skulle jag ha den konan minst 18cm ellr ännu längre runt 30cm.

Fördelen då är att man får lite mer vrid tidigare och längre bra drag register så att säga?? Svårt att förklara Humm om man börjar kona på samma mått men endast förlänger konan till 25cm säger vi då har man ett register som drar till samma slutvarvtal MEN det börjar dra tidigare säkert 2000v tidigare:tummenupp .. MEN man får inte riktigt samma slutpullver på runt 8000v!! man missar väl ev 1-2kusar från 7000-8500v. Men frågan är om man inte blir mer nöjd med 1-3kusar mer runt 4000-6000v!! Bara att välja:tummenupp

Finns ju J-böjar att köpa på dalhelms 38mm utv och 35,,5 inv:tummenupp

bilder på mitt gammla bygge till husan 650 isracersystem Husan ser ut som en mamut med detta system:D Till salu föresten!!

Alltid lika bra svar från dig Booost:tummenupp

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
34mm till 44 är det yttermått? Jag trodde det skulle vara två identiska pipor,men det ser ut som att rören konar på samma ställe där vid cylindern.Alltså är det olika längd på rören till koningen,eller har jag sett fel?

Fick gå ner i verkstan igen och kolla :D Skillnaden i längd på krökarna om man mäter den yttre omkretsen i böjen, är bara 1,5 cm på ett ungefär. Det är den högra/undre kröken som är aningens kortare, men iom att den ligger under och dessutom går framåt i en vidare böj, så är det inte mer än så.

Jo, det är yttermått - godset är dock tunnt (en fördel med titan), så man behöver bara dra av 1-1,5 mm för att få innermåtten.

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Fick gå ner i verkstan igen och kolla :D Skillnaden i längd på krökarna om man mäter den yttre omkretsen i böjen, är bara 1,5 cm på ett ungefär. Det är den högra/undre kröken som är aningens kortare, men iom att den ligger under och dessutom går framåt i en vidare böj, så är det inte mer än så.

Jasså...trodde det var mera,men efter koningen måste det ju skilja eftersom vänstrapipan är svängd förbi hjulet(omduförstårvadjagmenar):va

Återigen tack för svaren!

Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Hoj
XR650R
Bilder på mitt gammla bygge till husan 650 isracersystem Husan ser ut som en mamut med detta system:D Till salu föresten!!

Är det där systemet draget under motorn?
Borde bli lättare att bygga så...eller?
Är det några nackdelar förutom markfrigång?
Du har inga bilder med det monterat på hojen?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Är det där systemet draget under motorn?
Borde bli lättare att bygga så...eller?
Är det några nackdelar förutom markfrigång?
Du har inga bilder med det monterat på hojen?

Ingen bild på diggi tyvär.... Jag drog så rakt jag kunde för att få högsta möjliga pullver + att det skulle gå fort att sno ihop istävlingarna skulle just sätta igång så det var bråttomt. krökarna går snett ut mot ramrören och följer dom lustunder fotpinnen, svänger sedan uppåt till org dämparställe HUSA . Enda nackdel är ju hur det ser ut. Frigången vart inte så mycket påverkad tack vare att dom går på utsidan ramrör.

Nä bygg inte så det blir fööör fult. Men därimot som du trodde jag byggt,,,,Krökarna rakt ner under motorn väldigt tätt ihop och ända bak till typ svingen sedan ut och uppåt till org dämparställe KTM. Då skulle det rakt vara fränt och ovanligt och bättre effekt (än vanligt trasslande genom ram och dyligt) tack vare garanterat lika långa rör och få böjar:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Men du!!! har du klarlackat hela hojjjen?? Snacka om fint skick!! hittade trotts allt ett ställe som var ripigt.....Bromsskivorna:D

Haha, nej den är std lackad, me med ny frontkåpa och bakskärm:tummenupp

Man måste ju hålla bettan i kalas skick vettu.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
då var det dags igen. min kam ser ut såhär (bifogad bild). är detta normalt slitage eller det är nått som inte är som det ska? trode det skulle slitas så det blev silvrigt/blankt runt om hela. rullarna till vipparmarna verka inte helt okey så dom ska bytas. antingen helt nya armar eller nya rullar. verka dock inte som att det går att byta rullarna enbart. surt o hosta upp 2500 för 2 nya armar när bara lagren e kassa.
angående slitaget på kammen. kan det vara så att original ventilfjäder är för kort/mjuk? löses med en liten brick under fjädern kanske?

Edit: har ju fått vetilsätena nerfrästa. därör jag fundera på det om fjädrarna.

Bifogat

• kam.JPG
    kam.JPG
    114.4 KB · Visningar: 112
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Rullarna heter 590.36.061.090 Så länge du inte kör med nollspel på ventilerna blir det såklart inget slitage på baksidan av nockarna.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring