Supermoto trimtråden!

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Använd dig av hyllsor från lilla spärrskaftet som mothåll på baksidan som sprinten kan gå in i och något kort don ex bitts av något slag för att trycka igenom ... Tillbaka med nya sprinten är ju enklare då är det bara att sätta armen stummt mot skruvstycket och dra åt:tummenupp

jo så långt e jag med. men exakt hur skulle man låpsa sprinten sen. ska man drämma till med nått spetsigt precis ute i kanten på sprinten så den böjer sej lite utåt? man ska väll inte slå mitt mellan sprint o arm?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jo så långt e jag med. men exakt hur skulle man låpsa sprinten sen. ska man drämma till med nått spetsigt precis ute i kanten på sprinten så den böjer sej lite utåt? man ska väll inte slå mitt mellan sprint o arm?

Jorå du kan slå i skarven endast dvs mellan sprint och arm, eller slå som du tycker känns bäst. Jag slår 4st i skarven runt om endast spettsdon!! Man ska ju få lös skiten sedan också efter yttligare 200tim
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Har lite trimfrågor om LC4 motorn. Är det någon som kört kehini fcr 41mm tillsammans med öppen luftburk och helsystem på en lc4 04?

Behöver veta ungefär på vilken bestyckning jag ska börja med utan att bränna motorn :tummenupp Hur vet man vart man börjar annars?

Någon som kan länka vart jag kan hitta högkompkolv o sånt godis också?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
så då var det pressat o klart. tror det blev bra :) tog hjälp av solida ormen och offra 2 st kronor. kanacka precis innanför kanten o det verka funka bra. återstpr bara o se hur länge dom håller.. men för 1/4 av vad den lokala ktm-försäljaren ville ha för grejerna så gör det inget om dom bara håller 50 timmar.
 

Bifogat

  • DSC00394.JPG
    DSC00394.JPG
    103 KB · Visningar: 76
  • DSC00396.JPG
    DSC00396.JPG
    122.2 KB · Visningar: 76
  • DSC00398.JPG
    DSC00398.JPG
    136.4 KB · Visningar: 137

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
så då var det pressat o klart. tror det blev bra :) tog hjälp av solida ormen och offra 2 st kronor. kanacka precis innanför kanten o det verka funka bra. återstpr bara o se hur länge dom håller.. men för 1/4 av vad den lokala ktm-försäljaren ville ha för grejerna så gör det inget om dom bara håller 50 timmar.

Synvilla?....men rullen såg skadad ut uppe på rullytan,, ripig och bucklig?
Doningen vet jag inte? ev hårdare slag?

Har lite trimfrågor om LC4 motorn. Är det någon som kört kehini fcr 41mm tillsammans med öppen luftburk och helsystem på en lc4 04?

Behöver veta ungefär på vilken bestyckning jag ska börja med utan att bränna motorn :tummenupp Hur vet man vart man börjar annars?

Någon som kan länka vart jag kan hitta högkompkolv o sånt godis också?

Tja du kan ju utgå från ktm 660 som har denna fugge.. med helt öppet system och kn filter så vart huvudmunstycket 160-170. Så större än 170 bör du inte ha om det nu är samma nål som 660. kör fullgasrepor och ta en titt på stifftet!!
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Synvilla?....men rullen såg skadad ut uppe på rullytan,, ripig och bucklig?
Doningen vet jag inte? ev hårdare slag?



Tja du kan ju utgå från ktm 660 som har denna fugge.. med helt öppet system och kn filter så vart huvudmunstycket 160-170. Så större än 170 bör du inte ha om det nu är samma nål som 660. kör fullgasrepor och ta en titt på stifftet!!

nja det e nog bara olja som reflekterar lite skumt.. den e slät o fin om man kollar på den annars så :) montera allting ikväll nya ventiler i. starta snällt o skramla lite mindre än tidigare :yoparty
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tja du kan ju utgå från ktm 660 som har denna fugge.. med helt öppet system och kn filter så vart huvudmunstycket 160-170. Så större än 170 bör du inte ha om det nu är samma nål som 660. kör fullgasrepor och ta en titt på stifftet!!

Jag har den gamla FCR41 (ej MX) och än så länge omodifierad. Öppet insug med K&N-filter och så är knarren i övrigt väl portad (Dr Bike's delux-portning :tummenupp ) och helsystem. Där sitter nu ett 160 huvudmunstycke och original nål och lågfart m.m. - resultatet är att den faktiskt går lite för fett när det är torrt och varmt. Man kan tycka att en motor som har bättre tryck än en standard 660 och med öppnare insug/avgas, ska ha större munstycken, men i det här fallet är det tvärtom (effektivare/bättre flöde och förbränning?). Hur det ser ut på en riktig 660 vet jag dock inte.

Jag ska i alla fall gå ner till 155 åtminstone och sedan ska acc.pumpen ställas ner avsevärt (sprutar på tok för mycket i standardläge). Sedan kan det bänkas och finjusteras...
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tja du kan ju utgå från ktm 660 som har denna fugge.. med helt öppet system och kn filter så vart huvudmunstycket 160-170. Så större än 170 bör du inte ha om det nu är samma nål som 660. kör fullgasrepor och ta en titt på stifftet!!

Polarn sa att vi körde 200 munstycke i fcr 41'an ihop med ett sxs 540kit men jag tycker det låter alldeles fel. Visst att det är hög belastning på sidvagnen men inte så att man kan ha 200main väll?

Jag tror han menade 200 i airjet? (såg att tomK nämnde något om det) Någon som kan förklara det munstycket och var det sitter i förhållande till dom andra?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Polarn sa att vi körde 200 munstycke i fcr 41'an ihop med ett sxs 540kit men jag tycker det låter alldeles fel. Visst att det är hög belastning på sidvagnen men inte så att man kan ha 200main väll?

Jag tror han menade 200 i airjet? (såg att tomK nämnde något om det) Någon som kan förklara det munstycket och var det sitter i förhållande till dom andra?

Mjau..han menade säkert högfarten..... Det finns ju nämligen en tjockare nål som en del farbröder gillar och sätter i,,ev sitter den nålen i org på vissa eller så beror det just på airjeten ,,Dom byts visserligen sällan ,men det är möjligt att även den var bytt till större , då kan man säkert gå upp i bestyckning.
Kör 200 och känn på läget, kan mycket väl vara annan airjet och nål i eran fugge. Ni lär märka om den fetar!!

Sedan kan det bänkas och finjusteras...[/QUOTE]
Oh vad skojigt.. Då måste du rapportera här.
Jag har 3 st olika trimmninggrader på ktm 2st 525,och en 450.
Som förhoppningstvis kommer att bänka så snart som möjligt. Alla har en sak gemensamt.....Boostportat steg III,, men olika avgas och kam. Lämmnar bromsdata så fort som möjligt:tummenupp
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
XR 650 fråga.

Mikuni HSR 42, HotCam steg 2, GPR helsystem (36 mm direkt vid anslutning mot toppen, 2 separata rör med 38 mm inv som går ihop till ett med 43 mm inv diam ca 3 dm innan dämparen), toppen skall portas.

Tips på betyckning att börja med???? Typ av insugningsfilter?? OBS! Körs i skogen, surhål och på dammiga grusvägar (men tänkte slippa att vara sist så fort det blir den minsta raksträcka). :)

/Göran
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
XR 650 fråga.

Mikuni HSR 42, HotCam steg 2, GPR helsystem (36 mm direkt vid anslutning mot toppen, 2 separata rör med 38 mm inv som går ihop till ett med 43 mm inv diam ca 3 dm innan dämparen), toppen skall portas.

Tips på betyckning att börja med???? Typ av insugningsfilter?? OBS! Körs i skogen, surhål och på dammiga grusvägar (men tänkte slippa att vara sist så fort det blir den minsta raksträcka). :)

/Göran

Du har då fixat rätt prylar,:tummenupp Enda som finss att klaga på är org komf-förhåll men när du liks ska porta så går det att plana så mycket som 2mm .. man får då förslipa i ventilsäterna bara så inte fräsen greppar tag i sätet och får med sig någon stålflisa som ripar ner ytan!! Och så får man lov att slipa ovala hål i kammdrevet så att kammen kan flyttas tillbaka till 0 läge efter planing, med 1mm planing så har du 11-1 och 2mm 12-1 .. med 12-1 får du en stenkul motor som äör tvärstark och rapp ca 65-68hk med bra portning och öppet filter typ biltema konfilter eller kn utan luftburk.

Bestyckning...... Starta med 150 i hög och 23-30 i låg.. och förhoppningstvis så sitter det ett skapligt litet axpumsmunstycke så den inte dränks...Du kan bestycka in utan axpump påslagen ,,,,,, när du fått den så bra du kan,, så slår du på axpump så tidigt som möjligt och så lite som bababehövs för att få bort dom värsta stupningarna:tummenupp

Filter ,,Tja du kan ju ha kn filter direkt i org burken,, nog tycker jag dom rensar bra!! Annars så finns ju twinnair men då måste du löda ihop ett stormaskigt nät på baksidan filtret,,,,inte använda det org äckliga myggnätet det tar för mycket effekt!!:gnissla Och naturligtvis stora hål i sidokåpan!!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta.jpg
    xr 650 turbo bollsta.jpg
    66.3 KB · Visningar: 87

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Citat:
Du har då fixat rätt prylar, Enda som finss att klaga på är org komf-förhåll men när du liks ska porta så går det att plana så mycket som 2mm .. man får då förslipa i ventilsäterna bara så inte fräsen greppar tag i sätet och får med sig någon stålflisa som ripar ner ytan!! Och så får man lov att slipa ovala hål i kammdrevet så att kammen kan flyttas tillbaka till 0 läge efter planing, med 1mm planing så har du 11-1 och 2mm 12-1 .. med 12-1 får du en stenkul motor som äör tvärstark och rapp ca 65-68hk med bra portning och öppet filter typ biltema konfilter eller kn utan luftburk.

Tack för all info, en liten ny fråga dök upp?

Är det enklare att klämma i en högkompkolv i stället för att plana, sänka säten och slipa upp hålen i kamdrevet?? eller finns det några andra fördelar med det ena eller andra??

/Göran
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det enklare att klämma i en högkompkolv i stället för att plana skrev:
Om maskinen gått runt 2000 mil+ så kan det ju vara bättre att köpa en ny kolv och då för enkelhetens skull köpa en färdig högkompare..

Annars är fördelen med endast planing----Billigare typ 500kr och man kör med orginala kolven som är något lättare än en smidd kolv med dome+ att org kolvar är gjutna och har bättre kolvspel än gjutna (mindre kall) dom håller helt enkelt längre tid...Och så länge man håller sig under 100hk så är org kolven bäst. Man får även något bättre effekt tack vare att org kolven har en plan yta så flödet i toppen blir bättre än en fet ful dome:D
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Citat:
Du har då fixat rätt prylar, Enda som finss att klaga på är org komf-förhåll men när du liks ska porta så går det att plana så mycket som 2mm .. man får då förslipa i ventilsäterna bara så inte fräsen greppar tag i sätet och får med sig någon stålflisa som ripar ner ytan!! Och så får man lov att slipa ovala hål i kammdrevet så att kammen kan flyttas tillbaka till 0 läge efter planing, med 1mm planing så har du 11-1 och 2mm 12-1 .. med 12-1 får du en stenkul motor som äör tvärstark och rapp ca 65-68hk med bra portning och öppet filter typ biltema konfilter eller kn utan luftburk.

Tack för all info, en liten ny fråga dök upp?

Är det enklare att klämma i en högkompkolv i stället för att plana, sänka säten och slipa upp hålen i kamdrevet?? eller finns det några andra fördelar med det ena eller andra??

/Göran

kolla ebay om du letar högkompskolv köpte min hos atv unlimited, je 11,5-1 gick loss på 140 dollar =840:-,här hemma hamnar du på det dubbla
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Tackar för svaren, nu är man ju i bryderier. Hojen har iofs bara gått 1800 snällt körda mil av en äldre dam, kanske lika bra att byta kolven när man håller på. Har en kompis som åker över till USA i augusti, han får nog en liten inköpslista med sig då.

Trevlig sommar / Göran
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu har jag inhandlat hevvy duty vev och lager !! Kommer från BMW 650 funduro motorn, men detta är carrillostake!! Notera xr org vevstake och vevtapp,,Något fetar med glid!! Enda kruxet är att carrillostaken är runt 4-5mm längre så det blir fet fotspacer! . Fick tag i beg av sos racing farbror,,,körd en tävling ,,som nytt:tummenupp halva nypriset Nypris 6400kr
Men hela historian är ca 270gramm tyngre så lättning av vevskinkor är ett måste. Om någon råkar ha ett rullager löst till vevtappen xr650 skulle jag vilja veta vikten på det tack. Nu ska BIG bore kolv inhandlas, det blir en atv bombardier big kolv 105mm som då ger ca 720cc:tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av P6210005.JPG
    Kopia av P6210005.JPG
    60.1 KB · Visningar: 74
  • P6210006.JPG
    P6210006.JPG
    58 KB · Visningar: 79

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu har jag inhandlat hevvy duty vev och lager !! Kommer från BMW 650 funduro motorn, men detta är carrillostake!! Notera xr org vevstake och vevtapp,,Något fetar med glid!! Enda kruxet är att carrillostaken är runt 4-5mm längre så det blir fet fotspacer! . Fick tag i beg av sos racing farbror,,,körd en tävling ,,som nytt:tummenupp halva nypriset Nypris 6400kr
Men hela historian är ca 270gramm tyngre så lättning av vevskinkor är ett måste. Om någon råkar ha ett rullager löst till vevtappen xr650 skulle jag vilja veta vikten på det tack. Nu ska BIG bore kolv inhandlas, det blir en atv bombardier big kolv 105mm som då ger ca 720cc:tummenupp

Haha Boost Boost, du ger dig aldrig!:yoparty
Hur är komhöjden på ny kolven vs std kolven?
(Din std stake verkar exakt lika tillverkad som CRF450staken, Ingen bussning i lilländan:gnissla )

Jag håller själv på att titta på en ny topp till min "lilla" stånka, men än så länge ligger det på funderingshyllan.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Haha Boost Boost, du ger dig aldrig!:yoparty
Hur är komhöjden på ny kolven vs std kolven?
(Din std stake verkar exakt lika tillverkad som CRF450staken, Ingen bussning i lilländan:gnissla )

Jag håller själv på att titta på en ny topp till min "lilla" stånka, men än så länge ligger det på funderingshyllan.

Jag minns inte åt vilket håll det var men 1mm skillde det från kolvbult tiil topp hoppas det var neråt!! annars blir det problem. Men jag ser nu att jag lika gärna kan köpa en carrillo eller falcon xr stake och pilla i bmw glidlagret ,, jag trodde ju även att jag skulle bli tvungen att slipa ur vevhuset ,,men carrillon bygger ju inte ett skit mer:tummenupp
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top