Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tänkte höra hur ni grabbar skulle utforma förbränningsrummet på denna topp för att öka flödet runt ventilerna UTAN att tappa för mycket komp.

Toppen har 37/29 ventiler std 36/29, på toppen ligger en 434 bigbore packning så dit ut kan man modda.



(Det är inte min topp på bilden)
 

Bifogat

  • P1010224+nu.JPG
    P1010224+nu.JPG
    73.9 KB · Visningar: 133

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tänkte höra hur ni grabbar skulle utforma förbränningsrummet på denna topp för att öka flödet runt ventilerna UTAN att tappa för mycket komp.

Toppen har 37/29 ventiler std 36/29, på toppen ligger en 434 bigbore packning så dit ut kan man modda.



(Det är inte min topp på bilden)

Den såg ju redan bra ut,, behövs ju endast tas lite där jag kladdat:D
 

Bifogat

  • P1010224%2Bnu.JPG
    P1010224%2Bnu.JPG
    13.9 KB · Visningar: 596

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Den såg ju redan bra ut,, behövs ju endast tas lite där jag kladdat:D

Javist, man måste ju dra lite nytta av att man har 4mm överborrat:tummenupp

Jag funderar på att skippa att ta ut vid avgassidan bara för att inte tappa så mycket komp.

Det är ont om högkompskolvar till 94mm borningen jämfört med 94.5mm som 440cc ligger på när man borrat en std cylinder ist för att köpa en ny Athena.

13.0:1 finns det som mest till 434:an(vad jag vet) sen tappar man ju en heldel när man skär ut i kanterna.

Synd nog finns det inte allt för mycket att plana toppen på.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Javist, man måste ju dra lite nytta av att man har 4mm överborrat:tummenupp

Jag funderar på att skippa att ta ut vid avgassidan bara för att inte tappa så mycket komp.

Det är ont om högkompskolvar till 94mm borningen jämfört med 94.5mm som 440cc ligger på när man borrat en std cylinder ist för att köpa en ny Athena.

13.0:1 finns det som mest till 434:an(vad jag vet) sen tappar man ju en heldel när man skär ut i kanterna.

Synd nog finns det inte allt för mycket att plana toppen på.

Nä jag ser det..det går inte att plana ett skit:gnissla
En ktm topp går ju plana närmare 1,25mm och xr650 2mm
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nä jag ser det..det går inte att plana ett skit:gnissla
En ktm topp går ju plana närmare 1,25mm och xr650 2mm

Det man kan göra är, att man planar botten deckytan på cylindern så man får kolven jäms med packningsytan.
MEN då känns det som att man tullar en aning för mycket på gränserna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det man kan göra är, att man planar botten deckytan på cylindern så man får kolven jäms med packningsytan.
MEN då känns det som att man tullar en aning för mycket på gränserna.

Så gjorde jag på min motor, tog bort bottenpackning, toppackning ihopdragen 0,6mm!! No problems:tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag tänkte höra hur ni grabbar skulle utforma förbränningsrummet på denna topp för att öka flödet runt ventilerna UTAN att tappa för mycket komp.

Är det kanter vid ventilerna? Det vill man väl helst putsa bort och så en rejäl polering så man kan spegla sig i ytan :)
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Någon som kan ge en del vägledning på en fcr41mm förgasare på en ktm 640 04'a med highflow top. Avggassystemet är orginal vid grenrören men går sen ihop till ett riktigt biffigt 48mm rör och öppen ljuddämpare. Insuget är också väl tilltaget med ett blaffa till skumfilter.

Problemet är att han startade på andra kolvslaget med 200 huvudmunstycke i och gick hur fint som helst på tomgång. Dock så dog han tvärt så fort man vred det minsta på gasen med en puff obrända avgaser ut ur ljuddämparen

Efter det satt vi i 180 main och då behövde man köra en stund på startmotorn men han gick fortfarande nästan lika fint på tomgång. Dock så kunde man vrida litet litet på gasen innan han dog tvärt igen. Han e redigt sur på o starta igen efter man surat han.

Någon som kan ge några tips. Kan man koppla ur accpumpen på något sätt? Kan man få in en grundbestyckning utan den o sen koppla in den eller bygger hela förgasaren utifrån accpumpens funktion? Känns som den är anledningen att den surar så förjäkligt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Någon som kan ge en del vägledning på en fcr41mm förgasare på en ktm 640 04'a med highflow top. Avggassystemet är orginal vid grenrören men går sen ihop till ett riktigt biffigt 48mm rör och öppen ljuddämpare. Insuget är också väl tilltaget med ett blaffa till skumfilter.

Problemet är att han startade på andra kolvslaget med 200 huvudmunstycke i och gick hur fint som helst på tomgång. Dock så dog han tvärt så fort man vred det minsta på gasen med en puff obrända avgaser ut ur ljuddämparen

Efter det satt vi i 180 main och då behövde man köra en stund på startmotorn men han gick fortfarande nästan lika fint på tomgång. Dock så kunde man vrida litet litet på gasen innan han dog tvärt igen. Han e redigt sur på o starta igen efter man surat han.

Någon som kan ge några tips. Kan man koppla ur accpumpen på något sätt? Kan man få in en grundbestyckning utan den o sen koppla in den eller bygger hela förgasaren utifrån accpumpens funktion? Känns som den är anledningen att den surar så förjäkligt.
För det första kolla att vacumplåtn som är löstagbar sitter rätt väg,lätt att sätt uppned!! Kolla bilderna man ska se "M" rätt väg
Ev har du redan en skruv som man kan ställa slaglängden på axp? annars kan du borra och gänga in en m4 skruv med låsmutter där jag kladdat en pil...På vissa gasare finns gods för det------
" Grunda den bestyckning är svårt ex 167 i högfart 48 i låg är perfekt vid en speciell nål och nålmunstycke som sitter org i ktm 660. Men i din kan det lika gärna vara runt 190-195 /48 tokgissar jag!! Försök ställa in gasaren så bra det går utan axpump,,,bara att trycka ner stången som påverkar pumpen ,,sätt dit gummiband eller dyrligt så den inte kan fjädra upp igen.
ställ även nålen i mittläge vid start av bestyckning.......
Det låter endera som axpumpen inte alls funkar ,,då stuper dom. Eller som du säger så kastar den in fööör mycket. Prova först att ställa ner slaglängden (vissa fc gasare är det skruv för det!! hemmabygge?)på axp den lilla skruven som sitter genom godset i gasaren, sedan har du en till rackare som påverkar hur tidigt den ska slå till,,,ställ den så tidigt som möjligt.

Visar lite bilder vart skruven för slaglängd ska sitta, och du har även en modd för att få mer axpump tidigare med ihopnajad grunka!!
 

Bifogat

  • 57130415_Accelerator_Pump_wired.jpg
    57130415_Accelerator_Pump_wired.jpg
    7 KB · Visningar: 528
  • 25566144_Im000243.jpg
    25566144_Im000243.jpg
    1.9 KB · Visningar: 525
  • 54701297_IM001549.jpg
    54701297_IM001549.jpg
    58.2 KB · Visningar: 103
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jepp stämmer fint!


Boost hur är det med frigången med 11:1 resp 12:1 kolv och Hotcam steg 2 .:va

Mvh Christer

gammal fråga men kan lika gärna svara när jag mal igenom tråden

kan svara för steg 1 och 11-1 je högkomparen var nollspel närmast kolvtoppen på avgassidan så fickorna fick tas ur 2mm insug var lite bättre fick ta 1 mm där ,skrotade kammen nu så en steg 2 är på väg så lite mer filande blir det säkert:D


krokodilen73

Man slipar alltså ur ventilurtaget i kolvtoppen?
Hade du kontakt vid 11:1 och 1mm planat eller?
Hur mycket tvingades du slipa ur för rätt spel??
Finns en kille på Soe.se som säger att han monterat ihop 11:1 kolv + steg 2 kamm utan kontroll och det funkade bra. Men kanske bäst att kolla. Vad är frigången orginal tro.

Mvh Christer

11-1 je kolv och steg 1 var nollspel så steg 2 lär slå i kolven ,fickorna är säkert olika mellan olika kolvar också fick ta mer uppe i botten på fickorna stämde det bättre

fått på delarna ´på xr:en än??????
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
gammal fråga men kan lika gärna svara när jag mal igenom tråden

kan svara för steg 1 och 11-1 je högkomparen var nollspel närmast kolvtoppen på avgassidan så fickorna fick tas ur 2mm insug var lite bättre fick ta 1 mm där ,skrotade kammen nu så en steg 2 är på väg så lite mer filande blir det säkert:D


krokodilen73

Man slipar alltså ur ventilurtaget i kolvtoppen?
Hade du kontakt vid 11:1 och 1mm planat eller?
Hur mycket tvingades du slipa ur för rätt spel??
Finns en kille på Soe.se som säger att han monterat ihop 11:1 kolv + steg 2 kamm utan kontroll och det funkade bra. Men kanske bäst att kolla. Vad är frigången orginal tro.

Mvh Christer

11-1 je kolv och steg 1 var nollspel så steg 2 lär slå i kolven ,fickorna är säkert olika mellan olika kolvar också fick ta mer uppe i botten på fickorna stämde det bättre

fått på delarna ´på xr:en än??????

Å fan är je kolven så hög i säterna!! med wiseco så slipade jag ur något liknande som du men då var det planat 1mm också + steg 2 kam!!
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Det gäller att se upp med andra ord!! Jag har ju iofs ingen dome på min kolv men ändå. Jag har kört 5 mil med den hittils i sommar pga allt annat som tar tid!!:mad: Irriterande är det ju då alla vässprylar ligger på arbetsbänken och väntar. :rolleyes:

Mvh Christer
 

crossman

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2004
Ort
Härnösand
Hoj
HONDA CR 500R -96
Hallå. Funderar på att slänga i Hotcams stage 1 kamaxel + Wiseco 12.5:1 högkompkolv i min KTM 525 exc -04. Det jag undrar över då är om man måste slipa ur ventilfickorna i kolven, dvs är ventilspalten tillräckligt stor?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hallå. Funderar på att slänga i Hotcams stage 1 kamaxel + Wiseco 12.5:1 högkompkolv i min KTM 525 exc -04. Det jag undrar över då är om man måste slipa ur ventilfickorna i kolven, dvs är ventilspalten tillräckligt stor?

Man hör ju att folk sätter i den kammen rakt av på org kolv åtminstonde och det verkar fungera... Nu när Lilja la på modellera och kollade spelet var det bara 2mm på minsta ställer med org kam och org kolv, men den är ju även planad 0,8mm!! Såååå? Låt oss säga 2mm+,0 = 2,8mm frispel med org kam på org topp. Då stoppar vi in en hotkampå org topp den lyfter 10,?mm Frågan är då vad lyftet och durret på org kam är? Det tycks inte finnas att få tag på? Borde ligga runt 8-9mm? 255? ..... i värsta fall skilljer det 2,5mm i lyft!! Dvs att den ligger på tok för nära kolven!! Ska ju vara 1,5mm på utblås och 1mm på insug. Högkomparen har förmodligen samma djup i fickorna.

Så vad du gör är att beställa sakerna och plocka isär och mäter djupet i fickorna på kolvarna.... Mäter upp org kam och gämför lyfthöjden helt enkelt.

Klar bäst är ju att även kolla med modellera då är man säker!! Tar ju bara en timme extra.

Jag tycker mig se att ventilerna går farligt nära kolven med hotkams på dom bilder på kolvar som jag sett obearbetade och hotcams , det blir brännmärken efter ventilerna i fickorna och det är inte normalt.
 

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Detta med modellera jag har aldrig testat men min fantasi säger mig att det går till så här: Man lägger på kolv och cylle med modellera på kolvtoppen på med toppackning och topp, dra åt och i med kam. Tajma kamen, på med ventilkåpan och vrid runt motorn försiktigt ett varv. montera isär allt och mät leran min 1,2 insug och 1,7 utblås annars fila och göra om allt igen!:va
Rätta mig gärna om jag har fel. :)


Mvh Christer
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Detta med modellera jag har aldrig testat men min fantasi säger mig att det går till så här: Man lägger på kolv och cylle med modellera på kolvtoppen på med toppackning och topp, dra åt och i med kam. Tajma kamen, på med ventilkåpan och vrid runt motorn försiktigt ett varv. montera isär allt och mät leran min 1,2 insug och 1,7 utblås annars fila och göra om allt igen!:va
Rätta mig gärna om jag har fel. :)


Mvh Christer

Japp, det låter perfekt, dina tankar. Enda synpunkten är att du bör snurra runt motorn 2 varv, så att den är hemma i tändläge igen när du river motorn igen.

Dilemmat med modelllera metoden är att man vet inte när modellleran blev tillplattad. 20 grader före tdc eller i tdc eller 20 grader efter tdc???

Ett alternativt sätt är att montera ihop toppen med en supermjuk ventilfjäder. Så att man lätt kan trycka ner ventilen med tummen. Vrid nu motorn 5 grader i taget och mha en indikatorklocka och tummen tryck ner ventilen tills att du känner kolven. Var försiktig, så att inte ventilen kröks. Nu vet man också När ventilen är som närmast kolven.


När kamen "maxlyfter" är kolven långt ifrån venilerna. Det är "safe" då. Däremot i öppnings rep, stängnings fasen som det är kritiskt. Tyvärr kan man inte avläsa det via durationen av kammen heller. Det är lyftkurvan man måste veta. Eller hur aggresiv acceleration det är på ventilen.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dilemmat med modelllera metoden är att man vet inte när modellleran blev tillplattad. 20 grader före tdc eller i tdc eller 20 grader efter tdc???

Men spelar det någon roll? Man måste väl ändå ha spelet där det behövs?

på vissa maskiner räcker fjädrarna till och även spelet mellan fjäderbricka och styrning för att skruva ner justerskruven 1,5mm extra och dra runt motorn, den metoden kan man köra om man är nästan säker på att det finns spel,fördelen är då att man slipper skruva isär någe mer. på xr650 är det lite väl litet mått mellan fjädervarven så den bottnar vid 1,5mm extra och vass kam,,, så man kan bli lurad att tro att ventilen tar i kolven,
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hm ok får väl testa och se duger det med en beggad toppackning. Om jag tar den nya så är ju den kass sedan typ eller?

Är det en stålpackning så kan den oftast återanvändas. Jag har t.o.m. haft packningar som stukats av misstag och som bockats till och sedan fungerat klockrent. Lite Sikaflex-klet i tunnt lager hjälper till att få det rejält tätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hm ok får väl testa och se duger det med en beggad toppackning. Om jag tar den nya så är ju den kass sedan typ eller?

Mvh Christer

Jag brukar köra samma packning minst 3ggr,, Jag slipar bort all beläggning på dom bara ,man får även pilla isär dom vikta hörnen så man kommer åt och rengöra med förtunning imellan plåtarna så bra man kan och sedan sprayar jag på loctites spraypacning,,finns på mekonomen, kostar visserligen 200kr men den räcker livet ut och är stenbra till alla packningar, även papperspackningar brukar jag blåsa:tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top