Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hur gick det med polarn´s Xr fick du fram delar är den hel igen och kompisen nöjd?

Mvh Christer

Ja visst -- han nöjd jag nöjd:tummenupp Första gången ett försäkringsbolag inte snålar och prutar!! Det var helt otroligt bra Eller rättare sagt rättvist, Han fick behålla moppen och en större summa stålar för att fixa till den i samma skick. Jag fick tillockmed stålar att köpa mig nya kläder inlusive kallsånger som var nersketna:D
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
nån som har nån bra koll på vad man ska göra för att trimma upp en honda fmx650 lite?
som nog alla vet e den lite seg! :huvet

Hör med Drovy här på SH, han har haft en FMX med 11:1 kolv,Hotcam stage1,öppet system och en FCR40 från Crf450-03

Den var en liiiten aning bättre än i std utförande:D

Edit: fasiken vad ute ur leken jag känner mig när jag varit utan internet i en månad:mad:
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej alla trimmsugna killar!

Varför köpa inte köpa en trimmad hoj på en gång?
Ska sälja en av mina hojar nu och den är bänkad till 73hk med dubbelsystemet.

Borrad förgasare till 44,2mm
Titanventiler 38/32, 4st olika coating på så de håller otroligt bra.
Specialventilfjädrar ( dubbla ) avvägda för att passa ventilerna.
Portad av Ove på motospeed.

Motorn har gått 20h och är nu inlämnad för total genomgång.
Kommer att sitta nya ramlager, nytt vevparti, ny kamkjedja, ny kolv.
Är det något annant som är slitet kommer även det att bytas.

Nästan allt är nytt på hojen, plas, tank, ram, kylare mm mm
Priset på utan fälgar är 65000kr så det borde väl tilltala.

Hojen är reggad och försäkrad så den går att åka med på väg om så önskas.
För den som tror att den är svårkörd så är det helt fel. Ett fantastiskt register som för den lättare att köra på bana en en original och det är helt säkert det. Bakdämparen är specialpreppad och färdiginställd för riktigt snabba varv. Har grym koll på kilcken där...

Stefan #55
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg att tråden rammlat bakåt så jag måste genast lägga in Portbilder för att illhåga till trimmning,:D , Kolla in dom värdelöst trånga kanaler highlandertopparna har!!! Fan dom har större ventiler än ktm men endast 24mm utblås mot 30mm ktm och samma cc på topparna!! insug H-lander 27 Och ventilerna är 37/32 ungeför ej (mätt)
Den här 525a toppen är för ovanlighets skull ej plastad! Den är anpassad till fcr gasaren som är portad från 39mm-41,8mm.. En sådan här portning av gasare och topp gör att Hk nm antalet passerar org runt 4500v-5000v och stiger krafftigt mot slutet:yoparty
 

Bifogat

  • ktm topp utan plast H-sand 002.jpg
    ktm topp utan plast H-sand 002.jpg
    56.9 KB · Visningar: 80
  • ktm topp utan plast H-sand 005.jpg
    ktm topp utan plast H-sand 005.jpg
    46 KB · Visningar: 99
  • P8060004.JPG
    P8060004.JPG
    63.2 KB · Visningar: 109
  • P8060003.JPG
    P8060003.JPG
    67.9 KB · Visningar: 97
  • Kopia av P8020003.JPG
    Kopia av P8020003.JPG
    139.9 KB · Visningar: 83
  • Kopia av P8020004.JPG
    Kopia av P8020004.JPG
    143.3 KB · Visningar: 96
  • P8040001.JPG
    P8040001.JPG
    126.2 KB · Visningar: 104

Dr.Bike

Guest
Borrad förgasare till 44,2mm
Titanventiler 38/32, 4st olika coating på så de håller otroligt bra.
Specialventilfjädrar ( dubbla ) avvägda för att passa ventilerna.
Portad av Ove på motospeed.
Stefan #55


Tjena Stefan.
Sitter det en MX Composites vevstake i den?
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Avgasportar

Det är inte bra med jätte avgasportar. Med rätt kamtider och i kombination med ett beräknat avgassystem så kan man tjäna effekt på rätt dimensionerade portar. Rätt dimensionerade är i allas ögon väldigt små. Kan det verkligen fungera brukar folk säga innan bromsbänken får säga sitt. Om man beräknar minsta arean på insug till max effekt så hamnar avgas minsta area på ca 70% av insug och sen ska porten kona med lien vinkel ut mot flänsen( max 4 grader totalt ). Om man har för liten avgasport så får man distortion på avgaspulsen och en svag reflektion. Har man för stor kanal blir avgaspulsen svag och reflektionen likaså. Sen finns det tillfällen när kammen är fel med för mycket overlap. Har man då ett effektivt avgassystem så får man så kallad overscavenge. Det betyder att avgas suger över för mycket friskgas så att man tappar effekt. Sätter man på ett sämre avgassystem så ökar effekten men det var inte avgassystemet som var bättre utan kamtiderna som var fel. Jag har lekt med en Kina cross i bromsbänken ett tag. Den är på 107cc och har 3 ventiler, 2 in och 1 ut. Inatt skulle jag testa en massa olika megafoner och olika längder. Tidigare satt där en kort megafon till ljuddämparen som har ca 20 graders vinkel och all vinklar över 4 grader på avgas ( det går att vinkla flera gånger efter varandra som på 2-T utan att få chock vågor) ger en chockvåg som förstör pulsen. Bästa resultatet var 13.59 hästar på bakhjulet med luftfilter men vad jag än gjorde med avgas som var rätt gjorde att jag tappade 0,5 hästar. Helt olika avgassystem som bara har det gemensamt att de konar upp för kraftigt gav nästan samma effekt trots olika diameter och längd. Det de hade gemensamt är att de dödar undertrycks pulsen upp till avgasventilen. Det fantastiska avgassystemet man har byggt kan alltså ge effekt för att det hjälpte upp ett kamtidsfel i motorn. Med rätt kamtider så finns det nog dubbelt så mycket potential på avgas när det gäller effektvinst som det finns på insug på grund av mycket större tryckskillnader. Den perfekta avgasporten och första biten på primärröret är mycket mindre än de flesta tror. Det krävs att man steppar upp avgas efter 300 mm från ventilen men den första biten ska ha liten diameter, ungefär samma som trängsta biten i insuget. Erland.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag mixrade en hel del med megafoner på ensånkor förut men har nu gett upp

visst fick jag högre effekt,,men det var så jäkla svårt att bli nöjd med registret bästa grader vart till slut 18% på megafonen ,jag fick ett stenbra drag just där megfonen var tänkt att dra men före och efter vart lidande:näsblod Nu mer orkar jag bara kona upp det-----´man måste ju tänka på färgen på håret:D

vart tvungen att kolla upp h-landers nyare toppar och dom ser betydligt bärre ut. Den gammla jag fick tag på har ju 36 in 31 ut i ventilstorlek men mynningarna på insug och utblås var bara 27 resp 24mm:näsblod Men på nyare Highlander så har dom fixat det bättre då ligger mynningarna på 31 in och 28 ut (samma ventiler)

Men den gammla toppen är ju en dröm för en portnisse,, man kan ju göra en egen kanal i stort sett obegränsat med gods. Dom här H-landertopparna kommer få mat kan jag lova MR fettsnok har nämmligen mixtrat ihop ett eget insprut på hela dubbla 48mm spjällhus kommer även rammla i H-landers sportkammar. Jag tror att den ska kunna lämmna närmare 115-120 bhp när han fått till allt:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Jag mixrade en hel del med megafoner på ensånkor förut men har nu gett upp

visst fick jag högre effekt,,men det var så jäkla svårt att bli nöjd med registret bästa grader vart till slut 18% på megafonen ,jag fick ett stenbra drag just där megfonen var tänkt att dra men före och efter vart lidande:näsblod Nu mer orkar jag bara kona upp det-----´man måste ju tänka på färgen på håret:D

vart tvungen att kolla upp h-landers nyare toppar och dom ser betydligt bärre ut. Den gammla jag fick tag på har ju 36 in 31 ut i ventilstorlek men mynningarna på insug och utblås var bara 27 resp 24mm:näsblod Men på nyare Highlander så har dom fixat det bättre då ligger mynningarna på 31 in och 28 ut (samma ventiler)

Men den gammla toppen är ju en dröm för en portnisse,, man kan ju göra en egen kanal i stort sett obegränsat med gods. Dom här H-landertopparna kommer få mat kan jag lova MR fettsnok har nämmligen mixtrat ihop ett eget insprut på hela dubbla 48mm spjällhus kommer även rammla i H-landers sportkammar. Jag tror att den ska kunna lämmna närmare 115-120 bhp när han fått till allt:tummenupp

Har du kollat närmare på Pipemax?
Programet indikerar hela tiden på att man ska köra trånga avgasportar, men även dom första 250-300mm på avgasröret ska också vara väldigt trångt, sedan stepa upp till mer traditionella mått.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du kollat närmare på Pipemax?
Programet indikerar hela tiden på att man ska köra trånga avgasportar, men även dom första 250-300mm på avgasröret ska också vara väldigt trångt, sedan stepa upp till mer traditionella mått.

Mats

Har inte sett detta program. Jag kör alltid små relativt små utblås sedan några år tillbaka..Try and error metoden visade just på det:D kröken brukar jag endera köra 2-3mm större än porten och då samma dim till kolector som flyttas fram o tillbaka för att ställa in var den ska dra bäst. Gärna samma längder för bättre sluteffekt.

Eller så steppar man som du beskiriver då får man starta med näst intill samma dim som porten... Akras krökar till ensånkor är ju ett bra exemplel på rätt utformning stepping.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Funderar på det här med trimrör. Har Akra titan helsys på min hoj. Tror det förstoras i 3 steg. Är det uträknat så att förstoringen placeras efter avgaspulsen? Blir det inte knas i så fall om man lindar aggassystemet?
Vet att titan ändrar färg, men mitt system blev knallblått efter första skarven, såg nästa målat ut. Säger det ngt om hur hojen går? Har bänkat hojen, den gick fett, så nu jag öppnade luftburken helt (bara filter, inget lock), nu går den mindre fett och röret är nu mindre blått efter skarven...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funderar på det här med trimrör. Har Akra titan helsys på min hoj. Tror det förstoras i 3 steg. Är det uträknat så att förstoringen placeras efter avgaspulsen? Blir det inte knas i så fall om man lindar aggassystemet?
Vet att titan ändrar färg, men mitt system blev knallblått efter första skarven, såg nästa målat ut. Säger det ngt om hur hojen går? Har bänkat hojen, den gick fett, så nu jag öppnade luftburken helt (bara filter, inget lock), nu går den mindre fett och röret är nu mindre blått efter skarven...

Det är förstorat i steg på vissa mått för att ge bättre drag på olika varv..

Det var luddigt svar:va Äumm.. Om vi säger så här enkelt uttryckt ju längre bakåt dom utvidgas dessto bättre drag på lägre varv..Så man kan säga att akra har spridit ut draget... Om man gör en tvär uppförstoring så får man ut bättre hk just i ett smalt register,, Linda på du ,,,inga problem .Kolla bara att den inte går toksnålt bara (ytterst liten skillnad)
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Funderar på det här med trimrör. Har Akra titan helsys på min hoj. Tror det förstoras i 3 steg. Är det uträknat så att förstoringen placeras efter avgaspulsen? Blir det inte knas i så fall om man lindar aggassystemet?
Vet att titan ändrar färg, men mitt system blev knallblått efter första skarven, såg nästa målat ut. Säger det ngt om hur hojen går? Har bänkat hojen, den gick fett, så nu jag öppnade luftburken helt (bara filter, inget lock), nu går den mindre fett och röret är nu mindre blått efter skarven...

Kan du förklara hur du har kvar filtret men inget lock?
Är det så enkelt att SMC och SM inte ser likadana ut i luftburken månntro? Annan typ av filter?
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Ok tackar! Inga tips om färgen på systemet?

Det är en monster-låda som filtret sitter i. Har helt enkelt tagit bort locket som pressar fast filtret och begränsar luftflödet duktigt. Problemet är att hålet från burken till insuget är lika litet som snorkeln på locket. Men fick 2 Hk mer på slangen av att ta bort locket.

Kolla i 690 SMC-tråden, där finns det bra bilder. Ska riva bort hela burken och ersätta med ett optimalt rör för bottenvrid, med KN-filter. Detta tillsammans med komphöjning, portning och custom-map när nu programvaran behagar komma ut på marknaden. Tydligen är det 2 st ECU:er som är knepiga att synca bla bla...
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Har inte sett detta program. Jag kör alltid små relativt små utblås sedan några år tillbaka..Try and error metoden visade just på det:D kröken brukar jag endera köra 2-3mm större än porten och då samma dim till kolector som flyttas fram o tillbaka för att ställa in var den ska dra bäst. Gärna samma längder för bättre sluteffekt.

Eller så steppar man som du beskiriver då får man starta med näst intill samma dim som porten... Akras krökar till ensånkor är ju ett bra exemplel på rätt utformning stepping.

http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

40 USA pengar kostar programet och då kommer det hem i E-maillåddan. Bara efter ett par timmar. Jätte enkelt om man har Pay-Pal.
Det räknar inte bara ut avgasrörens längder och diamtrar. Man kan även få fram en uppskattning på effekt och vridmoment. Väldigt innehållsrikt faktiskt.
Kolvacceleration, insugsarea osv osv... riktig motorporr!

Lite drygt att man måste knappa in måtten i tum! Svaren kan man få i mm faktiskt.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

40 USA pengar kostar programet och då kommer det hem i E-maillåddan. Bara efter ett par timmar. Jätte enkelt om man har Pay-Pal.
Det räknar inte bara ut avgasrörens längder och diamtrar. Man kan även få fram en uppskattning på effekt och vridmoment. Väldigt innehållsrikt faktiskt.
Kolvacceleration, insugsarea osv osv... riktig motorporr!

Lite drygt att man måste knappa in måtten i tum! Svaren kan man få i mm faktiskt.

Mats

Det lät ju stenbra:tummenupp Man blir nog tvungen att handla!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ok tackar! Inga tips om färgen på systemet?

Blonerat kan det lätt bli ,,hellst första biten från utblåset,,behövs bara att den går lite snålt på tomgång eller mellanreg eller fullgärn... Du kan kolla en sak... Låt den stå på tomgång i i mörker i några minuter lyser kröken bör den mappas om på lågvarv..Du kan faktist köra på 1an -2 ans växel och kolla om kröken glöder på lite högre varv,,,,(vurpa inte bara) Du skulle ha sett min krök med turbo i mörker! jag bestyckade afktist in turboxrn med hjälp av kröken på lägre varv...Stämmde snorbra med lamdan just när kröken släcktes var det bra lågfart i:D Så Numer grudställer jag hojar mitt i natten vad gäller lågfartsmunstyke faktist...(grannen mindre glad!!)

Det lät ju bra planerna på luftintaget!! Kör så kort rör som bara är möjligt för ram och dyligt! Det skiljer otroligt mycket i sluteffekt med kortast möjliga på den trimmninggrad du har. ex min xr650 med liknande kam och övrig trimmutrustning ungefär samma slutpullver som du kommer att få..Kort insug rörlängd ca 5cm tygfilter helt öppet 72hk..Längre insugrör ca 25cm samma filter ca 3-4hk mindre men bättre drag från 0-6000v. Jag körde mestadels med korta insuget för bottendraget räckte bra till ändå tyckte jag. Gör gärna 2st längder som du lätt byter beroende på var du kör....bestyckningen behöver inte bytas/mappas.

Kom på en sak för att få till ännu bättre bottendrag på 690..du kan ju borra cyllen och sopa i både högre komp och säkert minst 2mm större kolv!! Om man har tur går det borra ännu mer? Man måste nämmligen ha minst 5mm alu kvar ut till vattenmanteln!! Kolv kan du leata från vilken masin som hellst bara kolvbulten mått är samma Höden till kolvtopp fixar man lätt med spacer ellersänkning av cylle. Ex jag ska köra atv ds 650 big bore kolv i min nu 105mm den skilljer endast 1mm på höjden från xr så den svarvas bara av:tummenupp mer att fundera på:D
Kostnad för omborr och nikasil ca 2000 till 2800kr gäller bara att få tag på kolv!!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Men Boost, alla titankrökar lyser väl i mörkret oavsett bestyckning???

Jag har då aldrig sett en högprestanda stånka krök som inte lyst som lampan själv i mörkret:va
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men Boost, alla titankrökar lyser väl i mörkret oavsett bestyckning???

Jag har då aldrig sett en högprestanda stånka krök som inte lyst som lampan själv i mörkret:va

kan bara tala för akras system,,,kan ju vara tjockare gods i dom eller? Nog har jag sett prakexemplet yz som lyser!! Men jag har heller inte kollat upp bestyckningen på en sådan! (skulle vara intresan) Husaberg till ex brukar glöda org från fabrik trotts rostfria rör och då bör man sätta i större lågfart.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Husaberg till ex brukar glöda org från fabrik trotts rostfria rör och då bör man sätta i större lågfart.
Bättre att låta bli att stå för länge på tomgång isåfall,än att dränka motorn med för fet bestyckning på lågfart.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top