krokodilen73
Ny medlem
Hur gick det med polarn´s Xr fick du fram delar är den hel igen och kompisen nöjd?
Mvh Christer
Mvh Christer
Hur gick det med polarn´s Xr fick du fram delar är den hel igen och kompisen nöjd?
Mvh Christer
nån som har nån bra koll på vad man ska göra för att trimma upp en honda fmx650 lite?
som nog alla vet e den lite seg!
Borrad förgasare till 44,2mm
Titanventiler 38/32, 4st olika coating på så de håller otroligt bra.
Specialventilfjädrar ( dubbla ) avvägda för att passa ventilerna.
Portad av Ove på motospeed.
Stefan #55
Jag mixrade en hel del med megafoner på ensånkor förut men har nu gett upp
visst fick jag högre effekt,,men det var så jäkla svårt att bli nöjd med registret bästa grader vart till slut 18% på megafonen ,jag fick ett stenbra drag just där megfonen var tänkt att dra men före och efter vart lidande Nu mer orkar jag bara kona upp det-----´man måste ju tänka på färgen på håret
vart tvungen att kolla upp h-landers nyare toppar och dom ser betydligt bärre ut. Den gammla jag fick tag på har ju 36 in 31 ut i ventilstorlek men mynningarna på insug och utblås var bara 27 resp 24mm Men på nyare Highlander så har dom fixat det bättre då ligger mynningarna på 31 in och 28 ut (samma ventiler)
Men den gammla toppen är ju en dröm för en portnisse,, man kan ju göra en egen kanal i stort sett obegränsat med gods. Dom här H-landertopparna kommer få mat kan jag lova MR fettsnok har nämmligen mixtrat ihop ett eget insprut på hela dubbla 48mm spjällhus kommer även rammla i H-landers sportkammar. Jag tror att den ska kunna lämmna närmare 115-120 bhp när han fått till allt
Har du kollat närmare på Pipemax?
Programet indikerar hela tiden på att man ska köra trånga avgasportar, men även dom första 250-300mm på avgasröret ska också vara väldigt trångt, sedan stepa upp till mer traditionella mått.
Mats
Funderar på det här med trimrör. Har Akra titan helsys på min hoj. Tror det förstoras i 3 steg. Är det uträknat så att förstoringen placeras efter avgaspulsen? Blir det inte knas i så fall om man lindar aggassystemet?
Vet att titan ändrar färg, men mitt system blev knallblått efter första skarven, såg nästa målat ut. Säger det ngt om hur hojen går? Har bänkat hojen, den gick fett, så nu jag öppnade luftburken helt (bara filter, inget lock), nu går den mindre fett och röret är nu mindre blått efter skarven...
Funderar på det här med trimrör. Har Akra titan helsys på min hoj. Tror det förstoras i 3 steg. Är det uträknat så att förstoringen placeras efter avgaspulsen? Blir det inte knas i så fall om man lindar aggassystemet?
Vet att titan ändrar färg, men mitt system blev knallblått efter första skarven, såg nästa målat ut. Säger det ngt om hur hojen går? Har bänkat hojen, den gick fett, så nu jag öppnade luftburken helt (bara filter, inget lock), nu går den mindre fett och röret är nu mindre blått efter skarven...
Har inte sett detta program. Jag kör alltid små relativt små utblås sedan några år tillbaka..Try and error metoden visade just på det kröken brukar jag endera köra 2-3mm större än porten och då samma dim till kolector som flyttas fram o tillbaka för att ställa in var den ska dra bäst. Gärna samma längder för bättre sluteffekt.
Eller så steppar man som du beskiriver då får man starta med näst intill samma dim som porten... Akras krökar till ensånkor är ju ett bra exemplel på rätt utformning stepping.
http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm
40 USA pengar kostar programet och då kommer det hem i E-maillåddan. Bara efter ett par timmar. Jätte enkelt om man har Pay-Pal.
Det räknar inte bara ut avgasrörens längder och diamtrar. Man kan även få fram en uppskattning på effekt och vridmoment. Väldigt innehållsrikt faktiskt.
Kolvacceleration, insugsarea osv osv... riktig motorporr!
Lite drygt att man måste knappa in måtten i tum! Svaren kan man få i mm faktiskt.
Mats
Ok tackar! Inga tips om färgen på systemet?
Blonerat kan det lätt bli ,,hellst första biten från utblåset,,behövs bara att den går lite snålt på tomgång eller mellanreg eller fullgärn... Du kan kolla en sak... Låt den stå på tomgång i i mörker i några minuter lyser kröken bör den mappas om på lågvarv..Du kan faktist köra på 1an -2 ans växel och kolla om kröken glöder på lite högre varv,,,,(vurpa inte bara) Du skulle ha sett min krök med turbo i mörker! jag bestyckade afktist in turboxrn med hjälp av kröken på lägre varv...Stämmde snorbra med lamdan just när kröken släcktes var det bra lågfart i Så Numer grudställer jag hojar mitt i natten vad gäller lågfartsmunstyke faktist...(grannen mindre glad!!)
Det lät ju bra planerna på luftintaget!! Kör så kort rör som bara är möjligt för ram och dyligt! Det skiljer otroligt mycket i sluteffekt med kortast möjliga på den trimmninggrad du har. ex min xr650 med liknande kam och övrig trimmutrustning ungefär samma slutpullver som du kommer att få..Kort insug rörlängd ca 5cm tygfilter helt öppet 72hk..Längre insugrör ca 25cm samma filter ca 3-4hk mindre men bättre drag från 0-6000v. Jag körde mestadels med korta insuget för bottendraget räckte bra till ändå tyckte jag. Gör gärna 2st längder som du lätt byter beroende på var du kör....bestyckningen behöver inte bytas/mappas.
Kom på en sak för att få till ännu bättre bottendrag på 690..du kan ju borra cyllen och sopa i både högre komp och säkert minst 2mm större kolv!! Om man har tur går det borra ännu mer? Man måste nämmligen ha minst 5mm alu kvar ut till vattenmanteln!! Kolv kan du leata från vilken masin som hellst bara kolvbulten mått är samma Höden till kolvtopp fixar man lätt med spacer ellersänkning av cylle. Ex jag ska köra atv ds 650 big bore kolv i min nu 105mm den skilljer endast 1mm på höjden från xr så den svarvas bara av mer att fundera på
Kostnad för omborr och nikasil ca 2000 till 2800kr gäller bara att få tag på kolv!!
Men Boost, alla titankrökar lyser väl i mörkret oavsett bestyckning???
Jag har då aldrig sett en högprestanda stånka krök som inte lyst som lampan själv i mörkret
kan bara tala för akras system,,,kan ju vara tjockare gods i dom eller? Nog har jag sett prakexemplet yz som lyser!! Men jag har heller inte kollat upp bestyckningen på en sådan! (skulle vara intresan) Husaberg till ex brukar glöda org från fabrik trotts rostfria rör och då bör man sätta i större lågfart.
Bättre att låta bli att stå för länge på tomgång isåfall,än att dränka motorn med för fet bestyckning på lågfart.Husaberg till ex brukar glöda org från fabrik trotts rostfria rör och då bör man sätta i större lågfart.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |