Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tjena trimnissar!
Hur ser det ut såhär dags mot vintertider?
Vad har ni för planer?

För min del verkar det bli lugnt på trimfronten i vinter, jag ska försöka lägga all ledig tid på att åka med KTM'n.:rolleyes:

Eftersom Dr-z har visat sig gå så bra mot andra större maskiner som den gör, så kommer den att bli oförändrad maskinellt till 09.
Säsongen 08:a med 550mil tuff körning gick helt utan problem.
(Ventilspelet ligger exakt lika som när den var nybyggd till säsongen 07)

Hur mycket ger en Rallykam på en KTM625SXC med öppet system?
Och vad finns det för andra milda kammar till LC4:an?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har trimandet uteblivit?
Boost... en redogörelse för din turbo rova skulle inte skada i trimtråden!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har trimandet uteblivit?
Boost... en redogörelse för din turbo rova skulle inte skada i trimtråden!

He He..Jag trimmar ju drz underhållande vilken potencial dom verkar ha, var och hur mycket kostade dina kammar? fjädrar? måste styrningarna kortas? blir ju sugen på att forsätta trimma den! Hur stora är ventilerna på 01as drz org? ...

Jo byggde ju om kamkedjesträckaren på drz an till halvautomatisk???? vad det är???? vet inte uppfann det i dag He he... jag irreterade mig på att skruven däri låg och skallervred sig det är inte bra för vare sig skrammel eller kedjan eller kammarnas inställning Looosing power:gnissla Så jag borrade helt enkelt ett hål rakt från sidan på sträckaren och gängade detta till m8 i med en bult. Slipade även innerjusterskruven 6 kantig just där min bult går in. Den funkar nu som halv auto dvs som org men man kan nu sträcka lite extra på justerskruven genom att vrida den vänster tills man är nöjd,,,,då drar man åt den bult man gängat i från sidan med locktite! När man hör skrammel om några 100a mil är det dags att göra om prociduren. Varför köpa dyra manuella sträckare när man bygger om sin egen på 1 tim:tummenupp Kostnad 1 kr istället för 800kr

Turbon....Jag har lite tid till mig själv....men jag har åstakommit ett plenium i markissolering iaf skräddar islipat i ramen,,,betydligt lättare än göra i aluplåt och snyggare blir båtplastad och ett slutlager kolfibermatta mest för ögats skull. Jag håller på vingla dit turbon nu för att kunna plasta klart pleninumet komplett med inlastade rörstumpar ,,,så allt måste linjeras ihop,,,men som sagt det går sakta men denna gång ska jag ha bättre finnish för nu vet jag att det funkar..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har trimandet uteblivit?

Nåt ska man väl kunna hitta på, som att fräsa upp fuggen eller så. Annars ska jag bara se över bestyckningen och kanske hinna med en bänkning. Hojen går som ett as i alla fall och jag har pendlat till jobbet med den några gånger - flinet var så stort att skallen nästan delades på mitten :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo måste ju nämna ett roligt och spännande trimmbygge som förmodligen ska till snart. Målet är att trimma en kompisares xr 650 som nu endast har slipon och hsr 40mm och kn filter till över 75 bromsade för under 5000kr:gnissla :va Det ska gå.. Det blir tokplanad topp för att inte ens behöva byta kolv dvs 2mm plan så den närmar sig 12-1 =.Gratis han planar själv. I med tornado s 2 samma som jag har 1800kr. Han bygger nya krökar själv = gratis även matrial!! Förgasaren måste ju portas till genomskinlig av mig,,Svårt att få ut mer än 41,5mm ur mikuni tyvär:gnissla Och slutligen kraftigt portad topp med plast av mig. Det blir förgasaren som sätter begränsningen tyvär.. Ska vara 48mm igentligen, men med 41,5mm tror jag att den ska kunna lämmna ca 74hk på baken om han bygger avgaset exakt kopia av mitt. Och med 48mm drar den iväg närmare 80 (78) farbröder:yoparty
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
He He..Jag trimmar ju drz underhållande vilken potencial dom verkar ha, var och hur mycket kostade dina kammar? fjädrar? måste styrningarna kortas? blir ju sugen på att forsätta trimma den! Hur stora är ventilerna på 01as drz org? ...

Jo byggde ju om kamkedjesträckaren på drz an till halvautomatisk???? vad det är???? vet inte uppfann det i dag He he... jag irreterade mig på att skruven däri låg och skallervred sig det är inte bra för vare sig skrammel eller kedjan eller kammarnas inställning Looosing power:gnissla Så jag borrade helt enkelt ett hål rakt från sidan på sträckaren och gängade detta till m8 i med en bult. Slipade även innerjusterskruven 6 kantig just där min bult går in. Den funkar nu som halv auto dvs som org men man kan nu sträcka lite extra på justerskruven genom att vrida den vänster tills man är nöjd,,,,då drar man åt den bult man gängat i från sidan med locktite! När man hör skrammel om några 100a mil är det dags att göra om prociduren. Varför köpa dyra manuella sträckare när man bygger om sin egen på 1 tim:tummenupp Kostnad 1 kr istället för 800kr

Turbon....Jag har lite tid till mig själv....men jag har åstakommit ett plenium i markissolering iaf skräddar islipat i ramen,,,betydligt lättare än göra i aluplåt och snyggare blir båtplastad och ett slutlager kolfibermatta mest för ögats skull. Jag håller på vingla dit turbon nu för att kunna plasta klart pleninumet komplett med inlastade rörstumpar ,,,så allt måste linjeras ihop,,,men som sagt det går sakta men denna gång ska jag ha bättre finnish för nu vet jag att det funkar..

Ventiler:36/29
Jag gav nog en hundring eller två för min spännare eller nått ...
Du behöver inte korta styrningarna för RHC kammarna!
Vad grejerna kosta kommer jag inte ihåg, det är 2 år sedan jag köpte dem...:)
För RHC kammarna räcker inte 400cc
minimum 4mm överborrat=434cc krävs så att du får spalten mellan ventilerna och cylinderväggen...

Nåt ska man väl kunna hitta på, som att fräsa upp fuggen eller så. Annars ska jag bara se över bestyckningen och kanske hinna med en bänkning. Hojen går som ett as i alla fall och jag har pendlat till jobbet med den några gånger - flinet var så stort att skallen nästan delades på mitten :D

Det låter som du är nöjd, finlir är alltid kul.:tummenupp

Du har en KTM va?, vad tycker du om rallykammen för skogs åka?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu blev det konstigt:va Så du menar att om jag sätter i vassare kammar så flyttas cylinderväggen närmare ventilerna:D Jag antar att du menar att vid större ventiler så krävs borr. 36/29 är väl orginal då?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Du har en KTM va?, vad tycker du om rallykammen för skogs åka?

Jo en gammal 620SC (från början). Rallykammen är det bästa för skog/grus/stads-åka, man vill ju att kraften ska komma snällt och finnas nere från tomgången. Fast med tillräckligt bra allroundtrim så är det pulver oavsett varvtal och kam med en så stor motor :)

Det som sätter stopp är annars storleken på hojen och att man måste dreva ner för att ha växlar att jobba med. Jag drevade upp istället - petar i femman vid 110 ungefär vid normal glidarkörning och vid 180 när det går undan - inget för smala skogsstigar m.a.o. :näsblod
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu blev det konstigt:va Så du menar att om jag sätter i vassare kammar så flyttas cylinderväggen närmare ventilerna:D Jag antar att du menar att vid större ventiler så krävs borr. 36/29 är väl orginal då?

Det jag menar är att för att utnyttja kammarna till de dem är till för(fullrace eller vass gatåka),
måste man borra minst 4mm för att utnyttja mer av flödet på ventilernas ytterkanter! http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3323981&postcount=368
Kammarna blir för vassa annars, de är till för minst 470cc egentligen:)

-400cc=90mm*62.6mm
-434cc=94mm*62.6mm
-470cc=94mm*67.6mm
-475cc=94.5mm*67.6mm
94.5mm sägs vara gränsen om man vill vara säker på att toppackningen ska hålla!

36/29 är std storleken!

Jo en gammal 620SC (från början). Rallykammen är det bästa för skog/grus/stads-åka, man vill ju att kraften ska komma snällt och finnas nere från tomgången. Fast med tillräckligt bra allroundtrim så är det pulver oavsett varvtal och kam med en så stor motor :)

Det som sätter stopp är annars storleken på hojen och att man måste dreva ner för att ha växlar att jobba med. Jag drevade upp istället - petar i femman vid 110 ungefär vid normal glidarkörning och vid 180 när det går undan - inget för smala skogsstigar m.a.o. :näsblod

Ok, låter ju frestande värre, hur mycket tror du att det skulle göra med rallykammen på min 625SXC-07???
(STD motor med ombestyckad fugge+öppnare lyftburk och slipon.)

Min är nerdrevad lite också:rolleyes: 15/42 std 16/40
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det jag menar är att för att utnyttja kammarna till de dem är till för(fullrace eller vass gatåka),
måste man borra minst 4mm för att utnyttja mer av flödet på ventilernas ytterkanter! http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3323981&postcount=368
Kammarna blir för vassa annars, de är till för minst 470cc egentligen:)

-400cc=90mm*62.6mm
-434cc=94mm*62.6mm
-470cc=94mm*67.6mm
-475cc=94.5mm*67.6mm
94.5mm sägs vara gränsen om man vill vara säker på att toppackningen ska hålla!

36/29 är std storleken!

Jaha jo det är klart ...Det blir ju lite/MYCKET svagt i bottenregget med bara 400cc och så vassa kammar... jag märkte nu när jag har gasat mer med drz an att vist varvar den men det finns inte så mycket punch kvar 2000v före vavstopp, Men från ca 4000 till 8000v drar den bättre än jag kunnat tro och fan vilken bra avvägd och trevlig ram uppträdande weelimaskin det är ,,känns ju lättare än vad den är så fort man har rull på den. Ja vad väger en sådan här makapär igentligen?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jaha jo det är klart ...Det blir ju lite/MYCKET svagt i bottenregget med bara 400cc och så vassa kammar... jag märkte nu när jag har gasat mer med drz an att vist varvar den men det finns inte så mycket punch kvar 2000v före vavstopp, Men från ca 4000 till 8000v drar den bättre än jag kunnat tro och fan vilken bra avvägd och trevlig ram uppträdande weelimaskin det är ,,känns ju lättare än vad den är så fort man har rull på den. Ja vad väger en sådan här makapär igentligen?

Dr-z SM chassiet är grymt!
Hänger du i ett par RHC kammar så slutar hon aldrig dra före varvstoppet vid 10000rpm:D

Vikten vet ja ej, men min känns sjukt lätt iaf...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dr-z SM chassiet är grymt!
Hänger du i ett par RHC kammar så slutar hon aldrig dra före varvstoppet vid 10000rpm:D

Vikten vet ja ej, men min känns sjukt lätt iaf...

Lämmnade tillbaka sukan i går och i dag fick jag ett upphettsat samtal,,Helvete vad den går hörde jag i andra änden av luren,,,,Skoj att höra ,det är sådan som får en att orka hålla på utan att bli less. Så nu är snubben uppspelt och kan tänka sig forsätta trimma... Mycket vill ha mer & fan vill ha fler,,Lätt att få den sjukdommen:D
Fundrar på nästa steg då....Big bore Vad är smartast? Hur mycket går att borra org cyllen, bigborecyllar? Vill hellst inte ha stålfoder!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
94.5 på org. cyl. wiseco har kolv.Krävs omnicasilning av cyllen! Kan va värt att köpa ett athena eller works BB kit, då får man ju allt som man behöver. BB kitten har 94 borr. Borr, omnicasil, kolvsats + packninssats kanske kostar lika som ett BB kitt.
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Litet smakprov på vad som händer i garaget i vinter.
Blir ju inte lika spännande om man berättar för mycke;)
 

Bifogat

  • 16-10-08_1757.jpg
    16-10-08_1757.jpg
    69.6 KB · Visningar: 110

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj går det borra till 94,5 Inte dåligt!! ja jag såg bigbore cylinderkitt med 12-1 kolv 454cc för 480 doll på ebay Nicasil,,,Billigt!! Borrning och omnik kostar 2800kr och en jt 13,5-1 ligger från ebay på ca 1000kr hemma Det blir ju samma pris Bättre köpa kittet då....

vad skådar mitt norra öga,,,Insprut:yoparty Mer då?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Oj går det borra till 94,5 Inte dåligt!! ja jag såg bigbore cylinderkitt med 12-1 kolv 454cc för 480 doll på ebay Nicasil,,,Billigt!! Borrning och omnik kostar 2800kr och en jt 13,5-1 ligger från ebay på ca 1000kr hemma Det blir ju samma pris Bättre köpa kittet då....

vad skådar mitt norra öga,,,Insprut:yoparty Mer då?

Köp ett Athena kit om du ska öka volymen, du har lika tjocka cylinderväggar med 94mm i borr som std cylindern med 90mm i borr!:)

Minuset med Athenan verkar vara att det är svårt att hitta kolvar med högre komp än std athena kolvens 12.3:1:gnissla
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ok, låter ju frestande värre, hur mycket tror du att det skulle göra med rallykammen på min 625SXC-07???
(STD motor med ombestyckad fugge+öppnare lyftburk och slipon.)

Min är nerdrevad lite också:rolleyes: 15/42 std 16/40

Jag har inget bänkdiagram att visa, men du får en tillplattad effektkurva där mellan- och bottenregister blir starkare. Helt klart något man känner av. Jag hade runt 50Nm redan vid 3.000rpm (63Nm vid 5.000) med standardkam och ett dubbelsystem med slipon (till en Duke). Du borde kunna få ut motsvarande med enkelsystem och rallykam - kanske t.o.m. vid ännu lägre varvtal. Vi får väl googla lite och se om det finns någon som bänkat :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top