Supermoto trimtråden!

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Oj då.... visste inte att det var pulver i slick 50. Det värkar suspekt. Tack för tipset om ojle trådarna. Det var rolig läsning.
Är det någon som vet om biltemas racing olja är densamma som statoil's, deras bil oljor skal visst vara statoil's?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oj då.... visste inte att det var pulver i slick 50. Det värkar suspekt. Tack för tipset om ojle trådarna. Det var rolig läsning.
Är det någon som vet om biltemas racing olja är densamma som statoil's, deras bil oljor skal visst vara statoil's?

Det är klart du ska hälla i slik50!! Värdens bästa produkt enligt mig inklusive sprit inräknat!!

Jag har räddat många kammaxlar och vippor med slick 50 och dessutom får du en garanterat mer lättväxlad låda växlarna kommer gå i 20% lättare!
Ang effekt så har jag inte bänkat men på båtmotorer som ligger runt 250-300hk 6-8cyl så fick vi 200varv högre varv i toppvarv = ca 2knop!!! Inte illa. Och då ska man veta att det är 2-taktare dvs man sprutar bara in slicket genom gasaren kall på tomgång !! Sedan körs den ju på vanliga 2 taktsoljan!


Skulle jag bromsa en xr650 före och efter så tror jag säker att man har ca 2-3% extra.

Som dr bike säger så borde inte ptfe pullvret komma åt gärnet på prylarna i motorn. Men av någon underlig anledning så gör det det (tror det blir någon form av magenetism:va vad vet jag?? jag har ju kört detta sedan slutet på 80talet och ser hela tiden bevis på hur bra det är. Senaste ex...atv 250 kawwa med förstörd kam vådsammt matrialsläpp på kammen !! repkostna fr 2st kammar och vippor 5000kr. Ingen fara säger Boost till ägaren Köp slick 50 för 300kr och maskinen håller livet ut:tummenupp Den här ggr tog jag kort på kammen före slick50 och ska ta kort efter 500tim senare ,,Och jag garanterar att den inte är ens lite mer sliten och alla hela ytor på kammen ser ut som polerade:yoparty

Men ett varningen ord!! Kör in motorerna inna man slänger i slick!! Kör minst 5 tim med kolv o cylle på 2 takt utan slik om det är nyrepat eller nytt och gäna på mineralolja...

Man bör inte trycka in kopplingen på ca 20min körning (4-takt) Jag häller i motorn kal,,,startarl och springer sedan iväg och trycker i 1an UTAN koppling ,,,sedan går man igenom lådan flitigt i 20 mint UTAN att röra kopplingen. Gör man så klarar sig lammellerna utan att utsättas för den första vågen av ptfe pullvret. Sliradende lammeller är ovanligt även med normal inkörning av slick 50!!

Att slick 50 skulle slå igen oljekanaler är påhitt av motståndare av slick 50 dvs myt!! Läs om slick 50 hur små particklarna är!! Och dom måste dessutom nötas fast metall mot metall!!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sockerpiller...

Jag säger bara en sak ....02as Husaberg utan riven motor 700 mil!! (slick 50)

På 2 takt kan man åka flera tim längre på kolven ringarna med slick 50 behanlat. Ja även 4 takt såklart.

På 2 takt gör jag som så .. Köper 4 takts slick 50 och häller i genom tändstiftshålet ca 0,5 dl .Man bör ha framhjulet så högt det går typ stå i ett krondike så inte den dyra slicken rinner ut genom utblåset!! sedan kickar man runt motorn så länge man har tålamod (utan stift) Bäst är ju om man sedan tokspringer omkring ett tag med den:D altt för att slicket ska stanna kvar och hinn sätta sig innan start. På 2 takt behöver man ju inte köra utan koppling så länge man inte hällt i lådan!

Slick kan man hälla i cyllen på detta vis (2 takt) gärna lite då o då men endast en liten kork då...

på 4takt ,,,,,,,,2 korkar var 300 mil eller 30 tim enduro gärna vid oljebyte.


Snart kommer Oljeshaken och skriver ner mig (Dr bike):gnissla
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Tack för infon boost3! Jag vet inte vad jag ska tro. Jag VET därimot att xr75 an gick grymmt mycket bättre efter teflon sprayen, men kanske det var för att den var sliten.... Roligt tema iallafall! Hur mycket längre tror du att en drz motor går innan renovering med slick50 / utan?

By the way, Lägger du ut bilderna på den kammen när den gått 500mil? Skulle vara roligt att se!
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För dig som tror på mirakelmedel måste väl det är www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=146081 vara givet på inköpslistan?Då växer säkert vevstaken och motorblocket ihop på ett par veckor ska du se.

Till skillnad från andra snubbar som dömmer ut alla produkter bara genom att läsa vad andra skriver så har jag testat alla jag rekomenderar!

Rvp är skitbra till SLUTA motorer iaf. Jag skulle inte hälla den kläggen i en fräch mc motor! men vi har testat denna miraklekräm på en 6cylindrig diselmotor (traktor)
som gått utan renovering sedan 1988:näsblod Den hade hutlöst vevhusvent och var trögstartad! I med RVP och efter någon tims körade så var vevhusventilationen bättre än halverad och motorn upplevdes gå gämmnare. den vart dessutom lättare att starta.
Så Rvp skulle jag gärna hälla i en halslut bilmotor eller traktor:tummenupp

Slick 50 har ju patent på sitt ptfe gushlan Så jag tror inte något annat märke kan slå dom så länge dom har patentet på världes halaste matrial.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för infon boost3! Jag vet inte vad jag ska tro. Jag VET därimot att xr75 an gick grymmt mycket bättre efter teflon sprayen, men kanske det var för att den var sliten.... Roligt tema iallafall! Hur mycket längre tror du att en drz motor går innan renovering med slick50 / utan?

By the way, Lägger du ut bilderna på den kammen när den gått 500mil? Skulle vara roligt att se!

vad jag sett under mina 20 års slickkörande så kan jag garantera att kammen och lyftare håller livet ut (även trimkam) vad gäller kolven så har jag alldrig bytt en kolv av pga utslitning i dom motorer jag håller koll på. Ett ex på skaplig körsträcka suzuki dr600 och slick i såklart :D Den motorn är nu uppe i över 7000 mil!! Aldrig riven och låter och går som den vore ny:yoparty

OBS Ren Gissning är att kolv och cylinder och växellåda skulle hålla ca 30% längre tid??????????
Bäst vore ju att testa detta mer vetenskapligt på en typ ktm 525 eller Husaberg som äter kolv och ringar,,Eller ännu bättre en 2 taktare som bör byta kolv på 35tim.

Jag testar slick 50 stenhårt nu i en liten 30cc rc motor den ligger på 19000v max (bensinare) Har hållt ihop hela sommaren och inget mätbart slitage :yoparty
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
vad jag sett under mina 20 års slickkörande så kan jag garantera att kammen och lyftare håller livet ut (även trimkam) vad gäller kolven så har jag alldrig bytt en kolv av pga utslitning i dom motorer jag håller koll på. Ett ex på skaplig körsträcka suzuki dr600 och slick i såklart :D Den motorn är nu uppe i över 7000 mil!! Aldrig riven och låter och går som den vore ny:yoparty

OBS Ren Gissning är att kolv och cylinder och växellåda skulle hålla ca 30% längre tid??????????
Bäst vore ju att testa detta mer vetenskapligt på en typ ktm 525 eller Husaberg som äter kolv och ringar,,Eller ännu bättre en 2 taktare som bör byta kolv på 35tim.

Jag testar slick 50 stenhårt nu i en liten 30cc rc motor den ligger på 19000v max (bensinare) Har hållt ihop hela sommaren och inget mätbart slitage :yoparty
Husaberg äter inga kolvringar.Gör den det är det på tiden att man lär sig sköta luftfiltren.

Till skillnad från andra snubbar som dömmer ut alla produkter bara genom att läsa vad andra skriver så har jag testat alla jag rekomenderar!

Rvp är skitbra till SLUTA motorer iaf. Jag skulle inte hälla den kläggen i en fräch mc motor! men vi har testat denna miraklekräm på en 6cylindrig diselmotor (traktor)
som gått utan renovering sedan 1988:näsblod Den hade hutlöst vevhusvent och var trögstartad! I med RVP och efter någon tims körade så var vevhusventilationen bättre än halverad och motorn upplevdes gå gämmnare. den vart dessutom lättare att starta.
Så Rvp skulle jag gärna hälla i en halslut bilmotor eller traktor:tummenupp

Slick 50 har ju patent på sitt ptfe gushlan Så jag tror inte något annat märke kan slå dom så länge dom har patentet på världes halaste matrial.
Har du Motaloy(stavning?)hemma i garaget också?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Husaberg äter inga kolvringar.Gör den det är det på tiden att man lär sig sköta luftfiltren.

Har du Motaloy(stavning?)hemma i garaget också?
Så Husaberg har med andra ord bättre ringar än KTM400-525? ktms ringar är ju gjorda av aluminium kan man tro:D Sitter det inte likadana ringar i husaberg som ktm numer?

Nä inget motaloy.. vad är det ?

Men när vi liks är inne på dundermedel så vill jag även skryta på Relines waterwetters tempsänkande medel som hälls i kylaren:tummenupp

Detta testade jag stennoga i turbon xrn Motortrempen sänktes markant. Bäst är att köra endast watwerwetter och vatten endast sommar då men funkar med glykol också för vinteråka fast med sämmre tempsänkning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Måste bara visa denna topp!! KTM 640 01a
Snacka om störande gjutberg runt styrningarna på dom topparna!! Inte underligt att dom nyare topparna heter H-Flow. Senast jag såg något liknande detta var på en cartepillar:näsblod

Men domhär gammeltopparna har ju bättre rakare kanalform än H-F.. dvs dom har inte sneställt insug:tummenupp + Att dom har bättre former i taket otan att behöva plasta lite åt tumbling faktist. Så Ska man ha ut mycket pullver genom max portat och lika stora ventiler som H-F toppen har så vinner gammeltoppen faktist:tummenupp Jag tror faktist att trotts mindre ventiler så slår denna gammeltopp nya H-Flowtoppen just pga rakare igenom och inbyggt tumblingt. Om båda är portade vill säga!!

Så Nu är ktm oldtimerstopparna mina favoriter att porta (undra om dom passar på ktm 660)

Lägger ut före under och efter portning--------El plastad för en gång skull Just retroportade:D

Notera min senaste Portningsteori i utblåset där ser man att jag slipat ruggigt runt o bakom ventilstyrningen,,,tanken med det är att toppen ska porta sig själv efter en tids körning så att säga,,Sotet ska ha lättare att fastna i den grövre ytan än den blanka och på så sätt spackla sig själv som jag/den vill:tummenupp Man kan även grovslipa i oönskade fördjupningar så lägger sotet igen även där så småningom. Jag har även grovslipat golvet i insug just vid fallet ner till ventilerna , vädilgt grovt! Typ tväsgående diken för att få blandningen att följa golvet bättre ner mot baksida ventil.

Boosts teorier del 47:D
 

Bifogat

  • PB150018.JPG
    PB150018.JPG
    84.1 KB · Visningar: 96
  • PB170040.JPG
    PB170040.JPG
    127.7 KB · Visningar: 79
  • PB170034.JPG
    PB170034.JPG
    114.3 KB · Visningar: 83
  • PB150017.JPG
    PB150017.JPG
    102.2 KB · Visningar: 91
  • PB170029.JPG
    PB170029.JPG
    85.8 KB · Visningar: 95
  • PB160021.JPG
    PB160021.JPG
    92.7 KB · Visningar: 80
  • PB170038.JPG
    PB170038.JPG
    94.9 KB · Visningar: 97
  • PB170036.JPG
    PB170036.JPG
    75.5 KB · Visningar: 88
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Notera min senaste Portningsteori i utblåset där ser man att jag slipat ruggigt runt o bakom ventilstyrningen,,,tanken med det är att toppen ska porta sig själv efter en tids körning så att säga,,Sotet ska ha lättare att fastna i den grövre ytan än den blanka och på så sätt spackla sig själv som jag/den vill:tummenupp Man kan även grovslipa i oönskade fördjupningar så lägger sotet igen även där så småningom. Jag har även grovslipat golvet i insug just vid fallet ner till ventilerna , vädilgt grovt! Typ tväsgående diken för att få blandningen att följa golvet bättre ner mot baksida ventil.

Boosts teorier del 47:D[/QUOTE]

Jag har läst någonstans att det inte skall vara helt slätt i insugskanalerna för att bensin/luftblandingen skall tumla runt lite extra för att få en optimal blandning.

Jag trodde dock att utblåsen skulle vara så släta som möjligt :va för att inte störa avgaserna, som bara skall ut ....
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag har läst någonstans att det inte skall vara helt slätt i insugskanalerna för att bensin/luftblandingen skall tumla runt lite extra för att få en optimal blandning.

Jag trodde dock att utblåsen skulle vara så släta som möjligt :va för att inte störa avgaserna, som bara skall ut ....

Nja, snarare att man vill ha lite golfbollsyta för att smörja upp med små små bollar av cirkulerande luft (eller hur man nu vill beskriva det). I övrigt vill man störa gasen så lite som möjligt. Det kan man ha även för utblåset, men väljer ibland att polera blankt för att slippa få sot som fastnar. Fast Boost-teorin tycks vara att sotet är bra och bidrar till ett snyggt släpp av gaserna(?) :)

Ideerna är lika många som antalet trimmare och des anhängare :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boosts teorier del 47:D[/QUOTE]

Jag har läst någonstans att det inte skall vara helt slätt i insugskanalerna för att bensin/luftblandingen skall tumla runt lite extra för att få en optimal blandning.

Jag trodde dock att utblåsen skulle vara så släta som möjligt :va för att inte störa avgaserna, som bara skall ut ....[/QUOTE]

Helt rätt det sk vara halvgrovt slipat på insug.. Denna topp har det,, den ska slipas med halvgrovt sandstift sist,,, Inte riktigt klart på bilden, ska justera lite ogämnheter bara. Därimot utblås vill jag ha stenblankt för att sotet inte ska fastna och bygga igen så fort. Andra portare vill ha halvgrovt även där för att dom vill ha mindre värme som går ut i vattenkanalerna (eller lathet). Men jag tycker inte man har några problem med värmeutveckling så jag polerar! Det blir sot ändå. Numer polerar jag först utblåset och slipar sedan grovripor där jag vill att sotet ska fastna,,,,,,, typ i oönskade gropar och bakom styrningen,, det får gärna fastna i den något för tvära ytterböj som är just på denna topp. Och golvet i utblåset kommer jag ripa ner ordentligt för där får det gärna bli mycket sot. Normat vid extremportningar svetsar jag upp golvet där för att få bort stillastående luft dvs black spotts som det kallas som ställer till med bromsning av utflödet. Fördelen med sotportat är att sotet sätter sig där det är black spotts /vacumfickor:tummenupp Sååå denna topp får inte rengöras någonsin i utblåset!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (ventiler och sätet får naturligtvis rengöras)
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Nja, snarare att man vill ha lite golfbollsyta för att smörja upp med små små bollar av cirkulerande luft (eller hur man nu vill beskriva det). I övrigt vill man störa gasen så lite som möjligt. Det kan man ha även för utblåset, men väljer ibland att polera blankt för att slippa få sot som fastnar. Fast Boost-teorin tycks vara att sotet är bra och bidrar till ett snyggt släpp av gaserna(?) :)

Ideerna är lika många som antalet trimmare och des anhängare :D

Hmm är det inte lite svårare när det är svängda kanaler som är ganska trånga ? :va

Det finns "turbolent" och "laminent" flöde det är enkelt i raka rör, men i svängda rör blir det svårare eftersom det blir olika hastheter /tryckskillnader beroende om det är inner eller ytterkurva.

Skall det vara slätt i inner kurvan och struktur i ytterkurvan, eller tvärt om ?
Skall det vara samma struktur i hela kanalen eller skall man ha olika struktur beroende var i kanalen man är ?

Jag vet att man har " golfbolls struktur på cykelfälgar och kåpor , men där brukar det finnas mycket luft runt omkring.

OBS ! :confused:
Jag vet inget om detta, jag har bara några svaga minnen från något som jag har läst för länge sedan . Jag är dock nyfiken ....:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Anledningen till grovslipad insugskanal är i första hand för att slippa bränsleavfällning mot väggen det blir tydligen mer sugande yta med polerat så bränsledropparna vill fastna. Därför blästrar eller tvärslipar man med 80 sandpapper stift. men från luftburk till trottel kan man ha helslät yta.
 

Bifogat

  • Bild 042.jpg
    Bild 042.jpg
    73.1 KB · Visningar: 104
  • Bild 035.jpg
    Bild 035.jpg
    63.4 KB · Visningar: 106

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu har jag påbörjat en bigbore motor modell mindre, ja ja vet ja skulle ju inte trimma något denna vinter...:gnissla

Vad det är för motor, hoj m.m avslöjar ja inte förens det händer saker med den & att jag ser att projektet går att genomföra som planerat:blah


//Johan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top