Supermoto trimtråden!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vore det inte bättre med lite vassare kam istället så att den inte kroknar så tidigt?Då får man ju lite längre register att åka på.Dom går ju som en traktor redan original på lägre varv tycker jag:)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Vore det inte bättre med lite vassare kam istället så att den inte kroknar så tidigt?Då får man ju lite längre register att åka på.Dom går ju som en traktor redan original på lägre varv tycker jag:)

Jag jagar främst ett Brett & Snällt register, men som ändå planar ut på slutet utan att dyka direkt!

Hojen går en heldel skog och inte bara snabba grusstråk:)
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Jultomten kom tidigt i år :p
 

Bifogat

  • IMG_4843t.jpg
    IMG_4843t.jpg
    186.2 KB · Visningar: 131

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jultomten kom tidigt i år :p

Ush elkablar är det värsta jag vet:gnissla

Men detta ska bli roligt/intresant att följa,,. Jag har inte hunnit börja med sprut för hjärnan är för full med all annan trimmning:D Nu hoppas jag du visar bit för bit av montering och inställningar,:yoparty :yoparty
 

Sämsgård

Hej hej
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Husa m.m
Någon här som har koll på vart man kan få tag i en kolv och vevstaks satts till en ktm 300-93 2-takt till ett vättigt pris??, Wiseko ska ha 2200kr för en kolv:gnissla , (ska man fråga nån stanns så är det här)
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
idag kom det paket :)




billig kolv till 540 kittet om inte annat. högkomp och smidd:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0479l.jpg
    IMG_0479l.jpg
    48 KB · Visningar: 88
  • IMG_0478l.jpg
    IMG_0478l.jpg
    38.6 KB · Visningar: 84

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dom ser för bra ut iaf och ska så vara också!! Jag tvingade på en kompis som kör gas gas 125 motard som en galning en wössner kolv ..Dom 125orna har ju högsta trimmningsgrad bland 125or -- Med värre pipa påstår över 40hk och det har han såklart !! Den har gått hela sommren som ett skott (obs väg och tokvarv) utan några kolvproblem.. Tidigare skar den på löpande band! Förmodligen annat fel än kolv!! Typ bränsle.... uppbestyckad nu något.. Men håller dom bra i så hård trimmningsgrad och varv så är det bra stuff:tummenupp
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Slick 50!??

Jag såg i början av tråden att boost3 rekomendera den. Är det någon som har bänkat skillnad, med/utan?

Tycker det är en mystisk produkt. När jag var 12 hadde jag en sliten (men trofast) xr75 som jag fyllde lelles teflon sprej i. Jag trodde man skulle ha i det mens motorn var i gång så jag hörde hur tomgången steg medans jag fylde i. Var tvungen att skruva ner den efteråt. Det blev en jäkla skillnad, den drog på bakhjulet på en växel högre än före behandlingen. Jag fattar nu att det måste ha något med olje volymen att göra. Har för mig att det gikk i en knapp liter, och teflonen 1 dl eller mer :) Ha ha ha... det blir över 10% teflon i oljan.
Jag har också hört att om det rasar med en sådan behandling så blir det värre en om man kör utan. Mycket myter rundt sådana behandlingar.:va Funderar på om jag ska prova igen... Fler som har erfaring?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Slick 50!??

Jag såg i början av tråden att boost3 rekomendera den. Är det någon som har bänkat skillnad, med/utan?

Tycker det är en mystisk produkt. När jag var 12 hadde jag en sliten (men trofast) xr75 som jag fyllde lelles teflon sprej i. Jag trodde man skulle ha i det mens motorn var i gång så jag hörde hur tomgången steg medans jag fylde i. Var tvungen att skruva ner den efteråt. Det blev en jäkla skillnad, den drog på bakhjulet på en växel högre än före behandlingen. Jag fattar nu att det måste ha något med olje volymen att göra. Har för mig att det gikk i en knapp liter, och teflonen 1 dl eller mer :) Ha ha ha... det blir över 10% teflon i oljan.
Jag har också hört att om det rasar med en sådan behandling så blir det värre en om man kör utan. Mycket myter rundt sådana behandlingar.:va Funderar på om jag ska prova igen... Fler som har erfaring?

Undvik alla former av oljetillsatser.

Har du en bra olja kommer ALDRIG dessa tillsatser in i matchen/spel, framför allt inte såna som är i FAST form (Som Slick 50, vilket ju är teflonpulver!).
Detta för att en bra oljefilm ÄR så bärig att det aldrig uppstår metallkontakt i en motor. (för OM det hade gjort det hade vi haft hundratusentals skurna motorer... så det ÄR inte ett problem)
DÄremot är tillsatser i fast form som Slick 50 farliga på sikt så de centrifugeras fast i vevaxelns oljekanaler, med i värsta fall ras som följd.
Det bästa man kan säga om dem är att de KANSKE inte gör nån skada, och att det MESTA av skiten iaf fastnar i oljefiltret...

Läs gärna oljestickysarna 1 & 2 i mekforumet, de är skrivna så att du kan bilda dig en egen uppfattnig.

Men ett är säkert: Alla oljetillsatser är bondfångeri. :fakta
Sen får folk påstå vad de vill.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top