Supermoto trimtråden!

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Måste bara visa denna topp!! KTM 640 01a
Snacka om störande gjutberg runt styrningarna på dom topparna!! Inte underligt att dom nyare topparna heter H-Flow. Senast jag såg något liknande detta var på en cartepillar:näsblod

Men domhär gammeltopparna har ju bättre rakare kanalform än H-F.. dvs dom har inte sneställt insug:tummenupp + Att dom har bättre former i taket otan att behöva plasta lite åt tumbling faktist. Så Ska man ha ut mycket pullver genom max portat och lika stora ventiler som H-F toppen har så vinner gammeltoppen faktist:tummenupp Jag tror faktist att trotts mindre ventiler så slår denna gammeltopp nya H-Flowtoppen just pga rakare igenom och inbyggt tumblingt. Om båda är portade vill säga!!

Så Nu är ktm oldtimerstopparna mina favoriter att porta (undra om dom passar på ktm 660)

Lägger ut före under och efter portning--------El plastad för en gång skull Just retroportade:D

Notera min senaste Portningsteori i utblåset där ser man att jag slipat ruggigt runt o bakom ventilstyrningen,,,tanken med det är att toppen ska porta sig själv efter en tids körning så att säga,,Sotet ska ha lättare att fastna i den grövre ytan än den blanka och på så sätt spackla sig själv som jag/den vill:tummenupp Man kan även grovslipa i oönskade fördjupningar så lägger sotet igen även där så småningom. Jag har även grovslipat golvet i insug just vid fallet ner till ventilerna , vädilgt grovt! Typ tväsgående diken för att få blandningen att följa golvet bättre ner mot baksida ventil.

Boosts teorier del 47:D

Så dåligt ser inte 620 toppen ut, måste ha varit nått måndags ex du fått:D
Bifogar en bild på en topp från en 96a.
 

Bifogat

  • IMG_4865t.jpg
    IMG_4865t.jpg
    25.3 KB · Visningar: 108

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Hmm är det inte lite svårare när det är svängda kanaler som är ganska trånga ? :va

Det finns "turbolent" och "laminent" flöde det är enkelt i raka rör, men i svängda rör blir det svårare eftersom det blir olika hastheter /tryckskillnader beroende om det är inner eller ytterkurva.

Skall det vara slätt i inner kurvan och struktur i ytterkurvan, eller tvärt om ?
Skall det vara samma struktur i hela kanalen eller skall man ha olika struktur beroende var i kanalen man är ?

Jag vet att man har " golfbolls struktur på cykelfälgar och kåpor , men där brukar det finnas mycket luft runt omkring.

OBS ! :confused:
Jag vet inget om detta, jag har bara några svaga minnen från något som jag har läst för länge sedan . Jag är dock nyfiken ....:gnissla

Man vill ju altid ha ett laminärt flöde för att få så lågt motstånd som möjligt, men att ha ett laminärt flöde efter avgasventilen skulle jag vilja säga att är omöjligt.
Men även vid turbulentföde så är ger det alltid minst friktionsmotstånd att ha så slät yta som möjligt, fast det behöver inte överdrivas finns en ytfinish som är "Hydralicsmooth" som beror på gashastigheten. Då vinner man inget mer på att polera mer.

Sen det där med golfbollstruktur är inget som ger lägre friktionsmotstånd utan de ger högre friktion. Virvlarna som bildas kan dock hjälpa luften att följa en starkt krökt yta som tex en boll. Men i de flästa avgaskanaler är den lilla radien så liten att de finns ingen möjlighet att få strömningen att följa ytan och då är det ofta bättre att göra en kant så man får en tidig/kontrollerad avlösning så att luften återanligger mot ytan snabbare.

Vet att de blev en rörig förklaring men hoppas det blev lite klarare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Så dåligt ser inte 620 toppen ut, måste ha varit nått måndags ex du fått:D
Bifogar en bild på en topp från en 96a.

Jaha nu blir man förvirrad??? Så en 96a topp är bättre än 00-04???????????

Den där såg ju minst lika bra ut som dom flesta toppar runt styrningen . Är du säker på att den inte är portad även i höger kanal (syns dåligt)

Är det samma topp på en 96 som en 00?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man jämför 620 och 640 .... är inte kanalerna lite trängre/mindre i 620´n och det är därför bulan runt ventilstyrningen är större ut på 640´n ?

(Styrningarna sitter på samma ställe men kanalen är större )
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man vill ju altid ha ett laminärt flöde för att få så lågt ättre att göra en kant så man får en tidig/kontrollerad avlösning så att luften återanligger mot ytan snabbare.

Vet att de blev en rörig förklaring men hoppas det blev lite klarare.

Kontrolerad kant lät intresan förklara mer om det tack :tummenupp För man vill ju gärna att gaserna ska följa golvet även utför korta radien till bakkant ventil. Där är det ju så rund böj det går på toppar som är bra gjord åtminstonde. Frågan är om det skulle gå att göra på något bättre sätt? ex ett dike/grop tvärs över istället så det medvetet bildas död yta som normal bromsar upp gashastigehet. Kan ju tänkas att bränsleblandningen sugs fast lite extra där och inte hoppar rakt ut så att säga. Ännu mer att testa:näsblod

Laminärt är ju vad jag också läst mig till ska vara bäst i rör ,, därav mina insugspiggar som förhoppningstvis stör dom stora rullningarna/turbulecen,, Tanken jag har är att piggarna ska kamma turbulecen lite så det hellre blir flera lamminära minirullningar..Jag inbillar mig då att dom åker fortare genom ett rör och hellst när det är bensindroppar inblandad , Jag har också en kännsla att ett mer lamminärt flöde har lättare att passera förbi en ventil.
Detta är såklart noga utprovat i Boost biologiska dator som inte kan ha fel:D
Jag har inte än hunnit gjort före och efter bromsningar tyvär:gnissla Men dom motorer som går med detta i toppen går ofantligt bra . Men dom har mycket övrig trimnning så det är omöjligt att utvärdera än. Jag kommer då köra pigginsug i mina toppar tills ingen eller minus effekt är bevisad :yoparty

Tänkte göra ett enkelt test så fort som möjligt genom att sätta in piggar i insugsgummit på en xr650 och provköra ev bromsa om man har råd? Sedan är det ju bara att byta till org gummi och tokköra igen (bromsa)

Många tester blir det och är det--------------Men kul:tummenupp
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Pratar ju om avgaskanalen, och där anser inte jag att man iaf på de toppar jag har portat att man kan få gaserna att följa lilla redien utan att svetsa o sånt. Om man inte kan undvika avlösningen är (tror jag) det bättre att få den så snabbt som möjligt så den snabbare kan återanligga mot ytan och bilda en bubbla som rundar av kanten (samma som en uppsvetsning av golvet skulle gjort)

Funktionen med dina piggar har vi ju diskuterat förr;) men de skulle va väldigt intressant med ett test.

Kontrolerad kant lät intresan förklara mer om det tack :tummenupp För man vill ju gärna att gaserna ska följa golvet även utför korta radien till bakkant ventil. Där är det ju så rund böj det går på toppar som är bra gjord åtminstonde. Frågan är om det skulle gå att göra på något bättre sätt? ex ett dike/grop tvärs över istället så det medvetet bildas död yta som normal bromsar upp gashastigehet. Kan ju tänkas att bränsleblandningen sugs fast lite extra där och inte hoppar rakt ut så att säga. Ännu mer att testa:näsblod

Laminärt är ju vad jag också läst mig till ska vara bäst i rör ,, därav mina insugspiggar som förhoppningstvis stör dom stora rullningarna/turbulecen,, Tanken jag har är att piggarna ska kamma turbulecen lite så det hellre blir flera lamminära minirullningar..Jag inbillar mig då att dom åker fortare genom ett rör och hellst när det är bensindroppar inblandad , Jag har också en kännsla att ett mer lamminärt flöde har lättare att passera förbi en ventil.
Detta är såklart noga utprovat i Boost biologiska dator som inte kan ha fel:D
Jag har inte än hunnit gjort före och efter bromsningar tyvär:gnissla Men dom motorer som går med detta i toppen går ofantligt bra . Men dom har mycket övrig trimnning så det är omöjligt att utvärdera än. Jag kommer då köra pigginsug i mina toppar tills ingen eller minus effekt är bevisad :yoparty

Tänkte göra ett enkelt test så fort som möjligt genom att sätta in piggar i insugsgummit på en xr650 och provköra ev bromsa om man har råd? Sedan är det ju bara att byta till org gummi och tokköra igen (bromsa)

Många tester blir det och är det--------------Men kul:tummenupp
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Notera min senaste Portningsteori i utblåset där ser man att jag slipat ruggigt runt o bakom ventilstyrningen,,,tanken med det är att toppen ska porta sig själv efter en tids körning så att säga,,Sotet ska ha lättare att fastna i den grövre ytan än den blanka och på så sätt spackla sig själv som jag/den vill:tummenupp Man kan även grovslipa i oönskade fördjupningar så lägger sotet igen även där så småningom.

Det kan funka! Läste i Superbike (engelsk hojtidning) där dom hade bromsat en fireblade.Den hade 8hp mer efter typ 2000mils körning än vad den bromsade som ny...Dom påstog att det kunde bero på att sotet lade sig på bra ställen i toppen.
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Är ju inte omöjligt men förstår inte vad man skulle vinna med större kanaler och en sån kant.
Båda har ju lika stora ventiler och lika stora förgasare.

Om man jämför 620 och 640 .... är inte kanalerna lite trängre/mindre i 620´n och det är därför bulan runt ventilstyrningen är större ut på 640´n ?

(Styrningarna sitter på samma ställe men kanalen är större )
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det kan funka! Läste i Superbike (engelsk hojtidning) där dom hade bromsat en fireblade.Den hade 8hp mer efter typ 2000mils körning än vad den bromsade som ny...Dom påstog att det kunde bero på att sotet lade sig på bra ställen i toppen.

Ja jag tror det ligger lite i det .. Men i detta fall måste dom flesta kusarna snarare berott på inkörning eller att bänken gav andra värden . Bara en rätt inkörning kan ge 5 kusar på en 150hk maskin!!

Hur mycket sotet gör i förbättring beror helt på hur bra gjutet utblåset är orginal.
Just den topp jag visade ktm 640 00- hadde mindre bra utblås gämfört med 525 och nyare toppen-. Det var för tvär yttersväng och mystiska gropar i väggen. Så just på 640 toppen kan jag tänka mig att det gör enhel del med sot.. Om 2000 mil får man 2kusar mer :D
Man kan ju påskynda sotspacklingen genom att åka på spillolja i soppan:D
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Den högra kanalen är inte portad nått.
Har portat 2st gammla lc4 toppar, en 96a o en 97a och båda har sett ut som den högra kanalen.
Så de verkar ju som att utvecklingen inte alltid går framåt:)

Skiljer väl 1mm i cylinder diameter mellan 620 och 640, annars ska de passa.

Jaha nu blir man förvirrad??? Så en 96a topp är bättre än 00-04???????????

Den där såg ju minst lika bra ut som dom flesta toppar runt styrningen . Är du säker på att den inte är portad även i höger kanal (syns dåligt)

Är det samma topp på en 96 som en 00?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Är det någon som mixtrat med accpumpstiden på keihin FCR?? Jag har en crf250 vilken jag portat och fixat till förbränningsrummet på. Helt orginal har den inte "boggat" ett skit. Med portning och orginalpipa boggade den litelite. Nu har jag hängt på ett yoshi helrör och nu tokdör den vid påslag. Har jag den ståendes på tomgång skjuter den rejäla eldslågor vid påslag. Bortsett från detta går den rejält mycket bättre än orginal.

Eftersom den skjuter så in i h-e misstänker jag att den får för mycket accpump? Den gick även lite fett med orginalbestyckning så den har jag låtit sitta kvar. Den delen av förgasaren är långt ifrån färdigtestat än.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det någon som mixtrat med accpumpstiden på keihin FCR?? Jag har en crf250 vilken jag portat och fixat till förbränningsrummet på. Helt orginal har den inte "boggat" ett skit. Med portning och orginalpipa boggade den litelite. Nu har jag hängt på ett yoshi helrör och nu tokdör den vid påslag. Har jag den ståendes på tomgång skjuter den rejäla eldslågor vid påslag. Bortsett från detta går den rejält mycket bättre än orginal.

Eftersom den skjuter så in i h-e misstänker jag att den får för mycket accpump? Den gick även lite fett med orginalbestyckning så den har jag låtit sitta kvar. Den delen av förgasaren är långt ifrån färdigtestat än.

Jag tror tvärtom Den stuper vid snabba pådrag och smäller därför. mycket vanligt på dessa skitgasare:gnissla Mycket taskiga inställningsmöjligheter minst sagt för det priset dom kostar. Något du borde gör är att byta till större axpumpsmunstycke MEN det är ett hellvete man måste klyva hela gasaren och det är många skruvar och skit som då blir runda och måste bytas. axpumsmunstycket sitter nämmligen mitt i gasaren dvs ej innanför koppen bara som på mikuni. Men det brukar gå att lösa med fuskmetoden...Oring runt gasaxeln och pumparman . ta en oring från drivkedja som ex eller lika stor vanlig orin och fippla di då drar gasarmen med sig pumparmen direkt så det blir snabbare och starkare sprut direkt. Byt gärna till några snäpp större lågfart dessutom . ex om sitter 35 nu sätt i 50 .
ska se om jag hittar någon bild på detta återkommer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tror tvärtom Den stuper vid snabba pådrag och smäller därför. mycket vanligt på dessa skitgasare:gnissla Mycket taskiga inställningsmöjligheter minst sagt för det priset dom kostar. Något du borde gör är att byta till större axpumpsmunstycke MEN det är ett hellvete man måste klyva hela gasaren och det är många skruvar och skit som då blir runda och måste bytas. axpumsmunstycket sitter nämmligen mitt i gasaren dvs ej innanför koppen bara som på mikuni. Men det brukar gå att lösa med fuskmetoden...Oring runt gasaxeln och pumparman . ta en oring från drivkedja som ex eller lika stor vanlig orin och fippla di då drar gasarmen med sig pumparmen direkt så det blir snabbare och starkare sprut direkt. Byt gärna till några snäpp större lågfart dessutom . ex om sitter 35 nu sätt i 50 .
ska se om jag hittar någon bild på detta återkommer

Boost, har du tullat på starka drycker???
Ökar du lågfarten så mycket dör den direkt.
(Ja gick upp från 48 till 50 då tvärdog hojen vid påslag, men med 48 går den perfekt)
Den stackars lilla 250F motorn behöver mer axmunstycke, fixa oringsmodden och byt till ett större axpumpsmunstycke om det inte räcker!

Edit: Det kan inte skilja så vansinnigt mycket mellan dessa rör i bestyckning när båda är av fullflödes typ.
Ja bifogar en bild på modden...
 

Bifogat

  • HPIM1998+nu.JPG
    HPIM1998+nu.JPG
    238.4 KB · Visningar: 1,200
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
I Hondas Keihin sitter det väl utbytbara leakjet i flottörhuset?I vilket fall som helst så är R&D powerpump(justerbart leakjet)väldigt smidigt att använda om man snabbt och smidigt vill justera bränslemängden accpumpen ger.Kostar runt tusenlappen.
 

Bifogat

  • powerpump.jpg
    powerpump.jpg
    2.6 KB · Visningar: 421

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Boost, har du tullat på starka drycker???
Ökar du lågfarten så mycket dör den direkt.
(Ja gick upp från 48 till 50 då tvärdog hojen vid påslag, men med 48 går den perfekt)
Den stackars lilla 250F motorn behöver mer axmunstycke, fixa oringsmodden och byt till ett större axpumpsmunstycke om det inte räcker!

Edit: Det kan inte skilja så vansinnigt mycket mellan dessa rör i bestyckning när båda är av fullflödes typ.
Ja bifogar en bild på modden...

:va

är det den berömda najningen? vad ska det va bra för. direktare svar eller?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Lösningen blev: Skruva in accpumpskruven ett halvvarv och göra najjningen. Klockrent! Provade även med en strl större lågfart, men det behövdes inte så jag gick tillbaka till orginal. Svarar som själva f-n! Ska bli kul att testa skarpt på crossbana eller endurospår, nu är det bara kört på arseldynon utanför garaget.

Om jag hajat rätt får man helt enkelt accpumpen att spotta ur sig mer bränsle under kortare tid.

MEN det är ett hellvete man måste klyva hela gasaren och det är många skruvar och skit som då blir runda och måste bytas.

Gjorde detta för att ändra riktning på accmunstycket, inga problem.
 

Dr.Bike

Guest
Tomten kom sent denna gång...

...eller tidigt, beroende på hur man ser det ;)

Såhär såg det ut i tomteverksta´n igår iaf när tomten packade paket! :) :tomten
 

Bifogat

  • Liten 1.jpg
    Liten 1.jpg
    176.4 KB · Visningar: 96
  • Liten 2.jpg
    Liten 2.jpg
    182.2 KB · Visningar: 96
  • Liten 3.jpg
    Liten 3.jpg
    166.2 KB · Visningar: 93
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[ bild på modden...[/QUOTE]
Boost, har du tullat på starka drycker???

He He.. Lågfarten tar jag alltid upp till max vad motorn tål. För detn är bättre spridning påm bräsnlet från ett lågfart än en axpump .

Dvs standard förfarande bestyckning Förgasare som man "kan" skruva av axpump helt/eller delvist på.. Det är att slå av all axpump som går och sätta i största möjliga lågfart utan att den 8 taktar och finjusteras såklart till hyffsat rätt tomgång. Då får man flera fördelar direkt . Motorn går svalare på låga varv/tomgång kokar inte lika lätt vid krypkörning och fastsittande i surhål + svarar bra på gasen med minsta möjliga axpump påslagen. Fördel nr 3 är att maskinen drar ofantligt mindre med soppa:tummenupp

...eller tidigt, beroende på hur man ser det ;)

Såhär såg det ut i tomteverksta´n igår iaf när tomten packade paket! :) :tomte

Härligt att du hittat kamran:tummenupp Mer bilder måste vi klatra ut såg fint ut detta där:tummenupp

Lösningen blev: Skruva in accpumpskruven ett halvvarv och göra najjningen. Klockrent! Provade även med en strl större lågfart, men det behövdes inte så jag gick tillbaka till orginal. Svarar som själva f-n! Ska bli kul att testa skarpt på crossbana eller endurospår, nu är det bara kört på arseldynon utanför garaget.

Om jag hajat rätt får man helt enkelt accpumpen att spotta ur sig mer bränsle under kortare tid.



Gjorde detta för att ändra riktning på accmunstycket, inga problem.


Härligt ... Jaha munstycket sprutade snett så du vred det rakt not ventilerna? Det är vanligt att dom viberrar sig snett jag brukar droppa lite locktite ner runt axpumpen axpumpsmunstycket för att förhindra detta.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
[ bild på modden...
Boost, har du tullat på starka drycker???

He He.. Lågfarten tar jag alltid upp till max vad motorn tål. För detn är bättre spridning påm bräsnlet från ett lågfart än en axpump .

Dvs standard förfarande bestyckning Förgasare som man "kan" skruva av axpump helt/eller delvist på.. Det är att slå av all axpump som går och sätta i största möjliga lågfart utan att den 8 taktar och finjusteras såklart till hyffsat rätt tomgång. Då får man flera fördelar direkt . Motorn går svalare på låga varv/tomgång kokar inte lika lätt vid krypkörning och fastsittande i surhål + svarar bra på gasen med minsta möjliga axpump påslagen. Fördel nr 3 är att maskinen drar ofantligt mindre med soppa:tummenupp
QUOTE]

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang.

Jag höll också på med FCR gasare och trixade med lågfartsmunstycken, tills jag köpte bredbandslambda. Jag insåg då att felet var inte bristen på bränsle på tomgång, det var vid pyttelite gaspådrag. Jag köpte nålar med ett steg smalare nåldiameter. Det blev en jävla skillnad på körbarheten. Tomgången perfekt och den svarar bra på hastiga gaspådrag och smyger fint runt gathörnen.

Mats
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top