Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bättre att låta bli att stå för länge på tomgång isåfall,än att dränka motorn med för fet bestyckning på lågfart.

När kröken på en Husaberg just på gänsen slocknat i kolsvarat mörkret på tomgång minst 5min har man exakt rätt lågfart! Luftskruven står då enligt boken. På större stånkor 600+ och hellst tävlingsmaskiner ska man gärna ha något snäpp för stor lågfart,,för då svarar den bättre från låga varv och man behöver inte ha så mycket axpump på . Även bra vid enduokörning för då kokar dom inte lika lätt:tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Spelar det någon roll att avgasrören glöder då?
Det skilljer ju från matrial till matrial vilken temp det börjar glöda vid. Titan, Rostfritt och svartstål är väldigt stora skillnader. :va

Man måste lita på motorörat för att veta om den går bra eller inte. Gaspådrag, motorbroms, smygkörning, acceleratson.

Mats
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Intressant!

Tänkte mest på att kröken på min hoj inte är så blå, det är just efter första skarven som den blev knasblå. Men det har som sagt mattats av nu när jag kör med öppen luftburk.

Vore kul att köra flat-out med trim, men har en önskan om att det inte ska påverka service-intervallen så mkt därav mitt byte från Husa 650 till 690 SMC.
Blev dock lite besviken på bottenvridet på 690:n, därav mina planer på optimering.

Men det kanske blir så att man struntar i garantierna och serviceintervall o kör på :D

Har 102mm kolv orginal, ingen aning om gods eftersom vi inte har rivit ngt än.
Generellt bökigt att hitta delar till hojen eftersom det är en ny modell och man vet ju inte om delar till andra hojar passar förän man river o mäter.
Väntar som sagt på program-varan för att kunna mappa, innan dess känns det lönlöst att börja. Kanske blir den första att konvertera en 690 till förgasare, hehe!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
[Men det kanske blir så att man struntar i garantierna och serviceintervall o kör på :D

Du kommer inte få tätare serviceintervaller för att du trimmar lite till. kammen som sitter i räcker länge.. Så endast portning och högre komp-
Därimot rasriskintervallen blir förkortad med 18%:D
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hellst tävlingsmaskiner ska man gärna ha något snäpp för stor lågfart,,för då svarar den bättre från låga varv och man behöver inte ha så mycket axpump på . Även bra vid enduokörning för då kokar dom inte lika lätt:tummenupp
Jag gör precis tvärtom för endurokörning.Går den fett tjuvstannar det lättare och när den blir riktigt varm blir det ännu sämre.Kokar gör ju ändå inte Husorna hur man än bär sig åt(nästan)...
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag gör precis tvärtom för endurokörning.Går den fett tjuvstannar det lättare och när den blir riktigt varm blir det ännu sämre.Kokar gör ju ändå inte Husorna hur man än bär sig åt(nästan)...

Ja man får ju inte göra den såå fet att den trilskas vid tokvarm motor. Det gäller att ställa in luftskruv och lågfartsmunstycke när värkligen motorn är varm. Jag brukar ta en sväng på minst 10 min sedan står man ju och fipplar med luftskruven ungfär lika länge som att sitta fast i ett surhål,,så då blir det rätt låfartsmunstycke för enduro åtminstonde. En maskin som kokar stenlätt är xr650 ,,,man får inte ens köra fast i skogen en liten stund så sprutar vatten omkring en:gnissla Så på dom är det viktigt att ligga så fett man kan och även byta locket till kylaren till ett som tål högre tryck,,,kan köpas från kx 80 har jag för mig?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Intressant!

Tänkte mest på att kröken på min hoj inte är så blå, det är just efter första skarven som den blev knasblå. Men det har som sagt mattats av nu när jag kör med öppen luftburk.

Vore kul att köra flat-out med trim, men har en önskan om att det inte ska påverka service-intervallen så mkt därav mitt byte från Husa 650 till 690 SMC.
Blev dock lite besviken på bottenvridet på 690:n, därav mina planer på optimering.

Men det kanske blir så att man struntar i garantierna och serviceintervall o kör på :D

Har 102mm kolv orginal, ingen aning om gods eftersom vi inte har rivit ngt än.
Generellt bökigt att hitta delar till hojen eftersom det är en ny modell och man vet ju inte om delar till andra hojar passar förän man river o mäter.
Väntar som sagt på program-varan för att kunna mappa, innan dess känns det lönlöst att börja. Kanske blir den första att konvertera en 690 till förgasare, hehe!


Mitt råd lyder, låt borning och slag vara!(best balans med säkerhet) du har volym så det räcker endå!
Sattsa på ca12.5:1 i komp, Porta toppen, fixa en bra mapp till sprutet!

Det kommer räcka, är det så att kammen är lite vass std som boost antyder till kommer den att lämpa sig bättre med högre komp!

Ta gärna lite bilder om du börjar riva i motorn!
(Den här tråden behöver mer bilder)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mer bilder var beställt:yoparty

Highlander toppar ska få något friskare kanaler.. Kolla in bilden före grovportning! (ktm 525 gämförelsebilden) Nu har jag formligen sprängt ur matrial och i stort sett byggt nya kanaler,,,riktigt skoj faktist det är mycket jobb kvar på kanalerna dom ska även plastas lite här o där. Dom här underliga H-landertopparna sitter endast på dom första årgångarna vet ej när dom portade om kanalerna? Men detta är ju stenbra för portnissar:tummenupp Notera Dom nya insprutsinsugen,,Dom har en farligt placerad bult mitt i planeten invändigt som stör luftflödet och skulle kunna vibrera loss!!!:näsblod Den ska slipas bort också ,,ersätts med utanpåliggande bultfäste. Denna kommer få dubbla 48mm spjällhus och även värre kammar så småningom.
Jag är nu besatt i Higlanders motor,,,,måste bara skaffa en så småningom!! här finns potencial för minst 120hk på bakan den har tillräckligt stora ventiler för det:tummenupp
 

Bifogat

  • Kopia av P8020004.JPG
    Kopia av P8020004.JPG
    143.3 KB · Visningar: 58
  • P8080001.JPG
    P8080001.JPG
    77.3 KB · Visningar: 76
  • P8080003.JPG
    P8080003.JPG
    58.3 KB · Visningar: 78
  • P8080002.JPG
    P8080002.JPG
    50.4 KB · Visningar: 79

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Noterat!

Mmm tror den här kam:en är vassare än på tidigare KTM:er har dock inga siffror på den. Motorkaraktären är sån att allt händer vid 5500 RPM och uppåt (varvstopp runt 8500 RPM). Men jag vill som sagt ha bottenvrid...

Japp, bilder blir det! Kommer dock ta hjälp av en firma eftersom jag varken kan allt som krävs eller har utrustningen som behövs. Kanske kan muta dem att ta bilder när jag inte är med, så man vet att dem gör ngt :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Noterat!

Mmm tror den här kam:en är vassare än på tidigare KTM:er har dock inga siffror på den. Motorkaraktären är sån att allt händer vid 5500 RPM och uppåt (varvstopp runt 8500 RPM). Men jag vill som sagt ha bottenvrid...

Japp, bilder blir det! Kommer dock ta hjälp av en firma eftersom jag varken kan allt som krävs eller har utrustningen som behövs. Kanske kan muta dem att ta bilder när jag inte är med, så man vet att dem gör ngt :D

Ja dom har hel enkelt fixat upp effekten med kam och insprutet har ju hjälp till den är ju på runt 8+hk mer!! och bägge dom förändringarna tar ju pullver från lågvarvet. Insprutet är ju en hel del större i spjällhus än 660 förgasaren. så där tappar man något i lågen så det är inte bara kammen som ställer till det . Dom kan ju inte trolla,,,Högre komp-f kan dom inte ha för soppans skull överallt i världen, och toppen är nog samma som 660. Den kam som sitter i nu är väldigt lika karaktär som den jag har i xrn,,men tack vare plasttumblingportad topp och väldigt högt komp-f så drar den som en traktor från tomgång och kommer råstarkt genom hela registret till varvstopp ,,inga effektpucklar. Den var jäkligt svag upp till 5500v med 10-1 komp-f,,,,,nu 13,5 minst !!

Firma...Jag vet ju vem som jobbar där,, så det blir bilder bara du frågar:tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Noterat!

Mmm tror den här kam:en är vassare än på tidigare KTM:er har dock inga siffror på den. Motorkaraktären är sån att allt händer vid 5500 RPM och uppåt (varvstopp runt 8500 RPM). Men jag vill som sagt ha bottenvrid...

Japp, bilder blir det! Kommer dock ta hjälp av en firma eftersom jag varken kan allt som krävs eller har utrustningen som behövs. Kanske kan muta dem att ta bilder när jag inte är med, så man vet att dem gör ngt :D

Det är inte så att det är trottelbegränsaren som ger den effekten ??
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är inte så att det är trottelbegränsaren som ger den effekten ??

Är det sånn skit på också:gnissla Hur funkar den? Går den att ta bort?

Jag skrev lite fel and effektskillnader 669/690 !! Om båda har öppen luftburk med kn och akra hekrör så har jag sett siffror på 63hk bromsade på 660 och 67hk på 690. Om man endast byter kam på 660 till faktorry eller tornado steg2 så brukar det bli ca 67-68 hk och bra vrid 70nm och inte allt för dålig botten!!
Så det verkar som insprutet har liten fördel i effekt.
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Japp, det finns en trottelbegränsare, men den skall försvinna iom Akra-map:en. Man kan även fysiskt ta bort den via ngn kontakt, men har inte provat då KTM-meken bedyrade att det inte behövs. Dock tycker jag och andra, att min är lite klenare på låga varv än deras 690:s. Bästa beskrivningen jag kan ge är att det känns som min har turbolagg...

Firman, det var i deras snålbänk som jag fick fram att min hoj har, håll i er - 50 Hk på slangen med öppen burk, tjohoooo!!! Gissa om mina mungipor gick ner när jag såg siffrorna. Bänken är som sagt erkänt snål, men ändå. Vi ville dock bara ha ett utgångsvärde så vi vet hur mkt ökningen blev när vi är klara.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Är det sånn skit på också:gnissla Hur funkar den? Går den att ta bort?

textochsiffror
690orna har ett ride-by-wire-system som funkar så att gasreglagets rörelse överförs, via vajer, till en låda/dosa/manick på insprutningen som sedan listar ut hur mkt gas som ska ges. Spjället öppnas sedan av ett elservo så mkt/fort som mjukvaran bestämmer.
Som jag förstått det tas denna funktion bort genom att man lurar systemet att man aldrig är på de tre lägsta växlarna (sensor liknande dödare på stödet) eftersom det är endast där funktionen finns. Och under ett visst varvtal.
Enligt "min" KTM-mek jag hade på Supermonorejset märks det i praktiken i princip ingen skillnad. Det jag kan tänka mig är att man upplever cykeln som trögare när man försöker slanga och vill ha väldigt snabbt gassvar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Japp, det finns en trottelbegränsare, men den skall försvinna iom Akra-map:en. Man kan även fysiskt ta bort den via ngn kontakt, men har inte provat då KTM-meken bedyrade att det inte behövs. Dock tycker jag och andra, att min är lite klenare på låga varv än deras 690:s. Bästa beskrivningen jag kan ge är att det känns som min har turbolagg...

Firman, det var i deras snålbänk som jag fick fram att min hoj har, håll i er - 50 Hk på slangen med öppen burk, tjohoooo!!! Gissa om mina mungipor gick ner när jag såg siffrorna. Bänken är som sagt erkänt snål, men ändå. Vi ville dock bara ha ett utgångsvärde så vi vet hur mkt ökningen blev när vi är klara.

50 hk??? Då är bänken felande eller di hoj felande!! Med inmappat och öppen burt kn filter akra helrör har jag ju sett 67hk som sagt ,,så du borde ju ha över 63hk ivf trotts utan inmapp!!
 

cubic

nothing beats cubic inches
Gick med
23 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2013 KTM 350 Sixdays, 2011 Triumph Daytona 675
Mm, bänken är som sagt snål och jag har varit och läst ur boxen, inga felkoder, så jag vet inte what´s what. Men som sagt nu har vi ett utgångsvärde, så vi kan mäta skillnaden iaf.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intresant tråd:D
Ja den är trött...! Så jag får väl skriva om mina motorxr650planer:D

Vinterpysslet har ändrat sig från big big bore till turbo igen:) Pga att jag fick tag på en cylinder o topp rel billigt....Så nu ska jag plocka i BMW carrillo staken (glidlagrad) som tyvär är 4mm längre än org (bra för effekt visserligen) men det innebär att jag måste hissa cyllen 6mm:näsblod Så jag har införskaffat en längre kammkedja med nitlås,,,800kr m frakt Roffes men då har man en Reginakedja som garanterat håller!! Wiseco kolv ska då i org komp,,så slutkomp-f kommer att bli ca 8-1 .. Turbon kommer INTE sitta i baken som förut med dom äckliga org sugrören som dödade effekt!! Nu blir det så långt fram som möjligt för snabba laddT förmodligen höger om cylle med 38mm krökar in i turbo med olika längder för smoodare träff av turbin och lite mer vrid. Ingen intercooler blir det ,,Jag kommer åka e-85 ,,det funkar lika bra som 98okt och ic,,,Bättre faktist pga att den svarar snabbare på gaspådrag tack vare mindre volym att fylla utan ic. Jag kommer att kunna ladda minst 1,5 bar utan spik ..På 1 bar som kommer vara standardladd kommer den då ge ca 130-145hk baken!! Och på 1,5 Tja om inget säger stopp så kan man räkna 10% mer hg ..Men jag tror att den ligger nära maxflöde och dyrligt i toppen så jag tror inte det blir mer än max 170hk Men vem vet??? Jobbigt ,,,Jag måste nu först porta min nya topp för tokflöden!! Jag ska nog även prova att köra 44mm lectronen med turbo,,dragracingpojkarna gör ju det utan probbs. Men först kommer den köras några tim utan turbo för att se om glidlagringen funkar:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

Den något flidda ( in i helv flidda) xrn kommer även få ny lack!!,, Ja lack faktist även tanken!! Ska göra ett expriment genom att hälla i sprängsten i tanken och köra den i tvättmaskin i några timmar för att få en skråvlig hårig insida:) Jag ska nämmligen prova hälla i tanktätningsmedel för att förhindra gasgenomsläppet genom plasten. Då slipper man troligast gasbubblorna som knäcker färgen:tummenupp
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nu blir det dubbelturbo He he...
Mjae inte riktigt men ska hjälpa kompisaren att turbomata sin dinli 450,,vi ska bygga i sterio med varandra:tummenupp Den motorn är som gjord för trimmning, vålsam växellåda och block! Och en helt otrolig topp Jag trodde inte det var sant när jag såg vetilstorleken och kanalerna som är standard på dom! Ska visa bild så fort jag har toppen i tassarna. Ska vridplasporta den lite.
Dildo 450 har otroliga 50bhp org med bra avgas och filter,,går otroligt bra och fint register trotts stooora kanaler. Den kommer turbas med vanlig soppa och intercooler ,ska ha potencial för dubbla effekten är det tänkt ca 100bhp
Den svaga länken i mot är vevstaken,,byts nu mot falconstake och lager,falconstaken såg stenbra/stark ut.
Blir ett fint par tillsammans,,lackade kolsvarta och naturligtvis Boost dekallackade:yoparty

Kommer att skrivas mest om dessa projekt i turboforumet,,men ströbilder och info även här för att hålla tråden levande----
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top