Supermoto trimtråden!

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Ok då vet jag! Ska ta mig i kragen snart och putsa till kolvtoppen lite och sedan ska den ihop. Isdäcken ska ju av med suck. Man har ju så jävla mycket att göra hela tiden jobbar hela helgen nu 12 timmars skift och tapetserar om lillflickans rum samtidigt,,,, typ:näsblod

Mvh Christer
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
En liten fråga, hur har/gör ni med era vevhusventar?

Håller på med min nu, man vill ju inte gärna ha den fula originalburken som sitter som en extra cylinder där bakom:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En liten fråga, hur har/gör ni med era vevhusventar?

Håller på med min nu, man vill ju inte gärna ha den fula originalburken som sitter som en extra cylinder där bakom:D

Leta åt första bästa barnvagn på stan och slå ner föräldern/föräldrarna och stjäl nappflaskan av baret:yoparty
 

Bifogat

  • Bild.jpg
    Bild.jpg
    54.7 KB · Visningar: 88

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Mycket vackert Boost!!!
Ja tänkte först och främst på proffsiga lösningar:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Mycket vackert Boost!!!
Ja tänkte först och främst på proffsiga lösningar:D

Den där körde jag på turbomotorn funkade kanonbra och drog till sig folkmassor vid kiosken:D Annars kan du dra en slang upp i ramen under tanken och bakåt ner till insuget någonstanns ev in i luftburken eller just bakom fuggen. Eller slang rakt upp rätt högt typ vid styrkronan och på med litet vevhusfilter
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ja sorken spottar lite oljedimma ur slangen med tiden, och det vill man inte ha på golvet (efterrinn ur slangen)

Jag har skaffat en orginal burk med filter i men den är ju så satans ful på sin platts, jag är lite impad av att den över huvudtaget tar med sig olja ut i luften med tanke på att det knappt blåser något ur slangen även vid körning:va
 

Bifogat

  • bilfan.JPG
    bilfan.JPG
    60.6 KB · Visningar: 116

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Jaha nu har man inhandlat en HELT ORGINAL 625a,Inte ens bytt ljuddämpare t.o.m. locket på luftburken sitter där! Den måste nästan vara unik va?
Ja ja till saken,var börjar jag nu?

Helsystem(hembygt självklart),locket bort,bestycka om,mm,mm...eller...hjälp...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Fråga angående bestyckning till xr'n. Kommer slänga på ett kn-filter samt en dämpare med fritt blås, dock originalkrökarna. Vad kan tänkas vara bra bestyckning? Sitter ett 68s samt 182 munstycke på den nu. Kanske byta från 182 till 195?
 

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Norrköping
Hoj
625SC Offroad/Motard
Jaha nu har man inhandlat en HELT ORGINAL 625a,Inte ens bytt ljuddämpare t.o.m. locket på luftburken sitter där! Den måste nästan vara unik va?
Ja ja till saken,var börjar jag nu?

Helsystem(hembygt självklart),locket bort,bestycka om,mm,mm...eller...hjälp...


Hehe som den jag köpte då.. 400mil på mätaren, orginalgrejerna kvar på hojen.. Det ända som var bytt var att det satt motardkitt på den :) Så alltså fick jag med ett par HELT NYA offroadhjul med däck och hela skiten på köpet.. Trodde jag var ensam om dessa fynd ;)

Jag har öppnat luftburk, bestyckat om, öppnat ljuddämpare(flamgaller bort) och hojen går riktigt bra.. Mycket värre än min förra 640 med keihin, acra och rallykam.. 625 SC-02 är ju "dåtidens" värsting.. Har du byggt egna rör och dämpare, eller hur har du tänkt? Skicka gärna bilder på jonasson at fakit.org eller adda msn så kan vi snacka lite skit ;)
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Hehe som den jag köpte då.. 400mil på mätaren, orginalgrejerna kvar på hojen.. Det ända som var bytt var att det satt motardkitt på den :) Så alltså fick jag med ett par HELT NYA offroadhjul med däck och hela skiten på köpet.. Trodde jag var ensam om dessa fynd ;)

Jasså det var ju prexist som min (har dock gått ca820mil) fast tvärtom...min är en SC SM + 21/18 hjul! Så du är ej ensam om att hitta fynd.:tummenupp

Jag har öppnat luftburk, bestyckat om, öppnat ljuddämpare(flamgaller bort) och hojen går riktigt bra.. Mycket värre än min förra 640 med keihin, acra och rallykam.. 625 SC-02 är ju "dåtidens" värsting.. Har du byggt egna rör och dämpare, eller hur har du tänkt? Skicka gärna bilder på jonasson at fakit.org eller adda msn så kan vi snacka lite skit ;)

Ok,har ej byggt något,blir bara inspirerad av Boost mfl.
Tycker oxå att den går rätt bra,vad kan tänkas vara en "bra" bestyckning om man har öppnad luftburk och slipon/öppen ljuddämpare?
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Kom på att Cooler redan svarat på min fråga...

Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4:eek:r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:

1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr

4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)

6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)

(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd):va (+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??

Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.

Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen :yoparty

Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..

/Cooler
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fråga angående bestyckning till xr'n. Kommer slänga på ett kn-filter samt en dämpare med fritt blås, dock originalkrökarna. Vad kan tänkas vara bra bestyckning? Sitter ett 68s samt 182 munstycke på den nu. Kanske byta från 182 till 195?

182 för stark bottendrag, 170 för bra toppvarv/toppfart och bra bränsleförbrukning 170 är bästa allroandmunstycket. Jag körde så litet som 160" Det är klart bäst för toppvarvet och bästa för förbränningen på fullt gärn m,en tack vare den dumma förgasaren går det inte att få till så att den inte stuper i från lågvarv. Så kör 182 ett tag ,,sedan provar du 170 och avgör vad du tycker är bäst för dig. Tyvär så drar dom mycket soppa med 180 munstycken och sotar igen utblås och förbränningsrum i onödan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jaha nu har man inhandlat en HELT ORGINAL 625a,Inte ens bytt ljuddämpare t.o.m. locket på luftburken sitter där! Den måste nästan vara unik va?
Ja ja till saken,var börjar jag nu?

Helsystem(hembygt självklart),locket bort,bestycka om,mm,mm...eller...hjälp...

Grattis.
Nu ska här trimmas:)
Steg 1 (Viktigast) Försök bända i ett tygracingfilter från biltema (koniska 150kr) Det är ju rätt stort men det såg faktist tillförlitligt ut har varit och känt på det. Du lär få kapa sönder burken en hel del och göra någon sorts adapter? 70mm avlopprör brukar ju passa på fuggen till filtret du lär få göra en övergång från filtrets hål som är större till avloppröret bara. OBS runda av alla kapade kanter på övergångar rör och dyligt.
Vilken gasare var det på denna? hade dom hunnit få dit 41mm kehingasaren? (UTAN vacum)
Ja sedan är ju frågan vad du tänkt?? Gå fullt ut? ja då gäller det att bygga krökar:yoparty
Snikverson är ju köra org krökar och modda org dämparen?

Sedan kommer portning av topp och gasare,,,,,,höja kompet något med planing. Då har du en raket:tummenupp
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
182 för stark bottendrag, 170 för bra toppvarv/toppfart och bra bränsleförbrukning 170 är bästa allroandmunstycket. Jag körde så litet som 160" Det är klart bäst för toppvarvet och bästa för förbränningen på fullt gärn m,en tack vare den dumma förgasaren går det inte att få till så att den inte stuper i från lågvarv. Så kör 182 ett tag ,,sedan provar du 170 och avgör vad du tycker är bäst för dig. Tyvär så drar dom mycket soppa med 180 munstycken och sotar igen utblås och förbränningsrum i onödan.
Tack för svaret!

Men nu blir man nästan lite orolig, har kört på 182 sen i höstas :näsblod

Men nålen, vilket läge ska den vara i?
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Grattis.
Nu ska här trimmas:)
Steg 1 (Viktigast) Försök bända i ett tygracingfilter från biltema (koniska 150kr) Det är ju rätt stort men det såg faktist tillförlitligt ut har varit och känt på det. Du lär få kapa sönder burken en hel del och göra någon sorts adapter? 70mm avlopprör brukar ju passa på fuggen till filtret du lär få göra en övergång från filtrets hål som är större till avloppröret bara. OBS runda av alla kapade kanter på övergångar rör och dyligt.
Vilken gasare var det på denna? hade dom hunnit få dit 41mm kehingasaren? (UTAN vacum)
Ja sedan är ju frågan vad du tänkt?? Gå fullt ut? ja då gäller det att bygga krökar:yoparty
Snikverson är ju köra org krökar och modda org dämparen?

Sedan kommer portning av topp och gasare,,,,,,höja kompet något med planing. Då har du en raket:tummenupp

Till att börja med så blir det orginal luftfilter med bortaget lock och ljuddämpare ,i vinter kan det kanske bli mera trimmat:yoparty . Vill åka nu när sommaren är här,vi hade iofs 5cm snö i fredags men men...Det sitter en kehin fcr41 på den,vad kan det tänkas passa med för bestyckning med orginalfilter (skumfilter med bortaget lock) och öppen ljuddämpare? Har en hembyggd ljuddämpare med ca46-47mm invändigt rör kan den fungera?

Tackar för svaren!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
182 för stark bottendrag, 170 för bra toppvarv/toppfart och bra bränsleförbrukning 170 är bästa allroandmunstycket. Jag körde så litet som 160" Det är klart bäst för toppvarvet och bästa för förbränningen på fullt gärn m,en tack vare den dumma förgasaren går det inte att få till så att den inte stuper i från lågvarv. Så kör 182 ett tag ,,sedan provar du 170 och avgör vad du tycker är bäst för dig. Tyvär så drar dom mycket soppa med 180 munstycken och sotar igen utblås och förbränningsrum i onödan.

Går det inte att sätta i ett större luftmunstycke, så kan du köra på 180munstycke och ändå få den att magra ut på slutet. Få det bästa från världar.

Mats
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Går det inte att sätta i ett större luftmunstycke, så kan du köra på 180munstycke och ändå få den att magra ut på slutet. Få det bästa från världar.

Mats

Jo helt klart en trolig möjlighet som jag inte orkat prova Men det är lite klurigt bara det finns inte löstagbara luftmunstycken endast ipressade mässingrör .. Men kan man lista ut vilket som för luften till emmersionsröret och får lös detta rör så skulle man kunna brodsha upp det lite ........Nackdelar i övrigt med den ............. Rund trottel som bidrar till mer turbulence :gnissla ......Stor jäkla garageport till shokespjäll som robbar en på pullver:gnissla + att trotten far och vrider sig höger vänster och tomgång vandrar då:gnissla .. Men annars förutom att man måste byta ut alla munstycken så är den bra:tummenupp

Till att börja med så blir det orginal luftfilter med bortaget lock och ljuddämpare ,i vinter kan det kanske bli mera trimmat:yoparty . Vill åka nu när sommaren är här,vi hade iofs 5cm snö i fredags men men...Det sitter en kehin fcr41 på den,vad kan det tänkas passa med för bestyckning med orginalfilter (skumfilter med bortaget lock) och öppen ljuddämpare? Har en hembyggd ljuddämpare med ca46-47mm invändigt rör kan den fungera?

Tackar för svaren!

Munstycke? Det beror helt på vilken nål den har? Och det listar man ut genom att kolla vilket munstycke som sitter orginal. Gissar att den har smala nålen och då kan det vara så litet som 160-167" högfart. Coler slutade på 160-165 på sin 660 med öppnad dämare och kn filter. Har du fetbreda nålen kan det bli 190-200

Tack för svaret!

Men nu blir man nästan lite orolig, har kört på 182 sen i höstas :näsblod

Men nålen, vilket läge ska den vara i?

Vet ej.. utgå från mitten om du kör 182 så kan du sänka den tills den dummar sig för mycket med stupnig vid gaspådrag och ogämn gång vid 90kmt
Den typen av test på nålen ska du alltid köra.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här ligger ni i lä pojkar! :D
http://www.blocket.se/vi/16547820.htm?ca=23_10_s

88hk på bakhjulet! Tror Boost måste köpa den för att dissikera och studera hur det ska se ut... :näsblod


Måste jag lägga in några smajlisar till för att ingen ska ta mig på alvar? :D :D :D :D :D :D

Den var bra klart bäst hitils:D
Men det avgasystemet skulle jag vilja ha ,så ska det se ut:tummenupp
(68hk skulle det nog stå):D
Köp!! det var ju bra pris med det systemet och troligast sitter fatorykammen i
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top