Så här i efterhand så skulle jag rekommendera dessa modifikationer på äldre LC4
r i turordning efter hur mycket pengar man vill spendera:
1. Riktig förgasare (gärna med acc-pump)
2. Öppet luftfilter
3. Avgassytem (av "öppet" snitt)
Effektökning 10-20 % från original. Kostnad ca 10-15.000 kr
4. Ett portningsjobb med höjning av komp
5. Kamaxel (typ efter hur man kör)
Effektökning 35-40 % från original. Kostnad ca 6-7.000 (+ p 1-3)
6. Ökning av cc (660, 675, 710)
7. Större ventiler
Effektökning 40-50 % från original. Kostnad ca 10.000 (+ p.1-5)
(8. I värsta fall ett "Boost-turbosystem" om man inte är nöjd)
(+30-100% effektökning) Kostnad, håller det på en KTM, och får man Boost att bygga ett sådant??
Vad man får ut för effekt beror på vilka delar som används, hur skicklig man är på att sammanfoga allt på ett bra sätt och hur allt i slutändan justeras in.
Jag var inte så här i efterhand direkt nöjd hur allt blev på min 640 (675) men det räckte i alla fall till att få närmare 200 km/h på den cykeldator hojen var utrustad med då original hastighetsmätare INTE räckte till... Och det var i alla fall ingen annan stånka som hängde med när man vred på rullen
Har man tur kan man hitta begagnade delar, och bygga mycket själv..
/Cooler