Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
De killarna jag menar i USA använder bara bukhjulshästar inget annat!

Ser riktigt bra ut:tummenupp
Men hur länge stannar plasten kvar? (ingen kretik)

Vad använder du för kam,bestyckning,avgasystem,komp,ventiler m.m?

Ja, man kanske skulle ha en by moppe:gnissla
jappsarna brukar ha förgasaren som drz,crf med flera lite svängd.
Tror du verkligen att det miskar 5% för att kanalen är lite svängd?

RHC trimmade lary wards CRF450 till 67BHP och den svänger kanlen fortfarande på!

Med svängt insug så vill bränsleblandnigen gärna hammna på yttre ventilen, Därför måste man ha det lite mindre där.. följa orginal förminskning när man portar! Det är helt omöjligt/svårt att få bränsleblandningen dit jag vill, Det rör sig om minst 5%

Ja det går att få ut lite till:D , lite större ventiler och svetsa om lite på avgassidan och sen porta om den, Nej har g2 kam och ett acra rör också,

Endast omslipning och lite mer plast!:tummenupp

Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Ja det går att få ut lite till:D , lite större ventiler och svetsa om lite på avgassidan och sen porta om den, Nej har g2 kam och ett acra rör också,

Har du höjt komp-f?
Vad tycker du om registret,, är den för klen under 6000v tycker du? eller går det bra ut ur snäva kurvor? Den kamen lyfter U-F som min på xrn och den tappade en hel del från botten.. Mycket bra ihoplirat trim så ska det se ut det gäller att få sakerna i harmoni. Helt rätt bromsvärde ska bli 67hk:tummenupp Vet du vridet?:tummenupp :tummenupp

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Har du höjt komp-f?
Vad tycker du om registret,, är den för klen under 6000v tycker du? eller går det bra ut ur snäva kurvor? Den kamen lyfter U-F som min på xrn och den tappade en hel del från botten.. Mycket bra ihoplirat trim så ska det se ut det gäller att få sakerna i harmoni. Helt rätt bromsvärde ska bli 67hk:tummenupp Vet du vridet?:tummenupp :tummenupp
Har för mig att vridet va 57,5 nm, har broms pappret i garaget. men max effekten är vid 8700rpm, 48 hk vid 6000rpm, Jag tycker den drar fint ur snäva kurvor

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Vet faktiskt inte vad jag har i komp men det får jag väl ta reda på. Min har nu gått 50 tim och börjar bli lite i valet och kvalet om jag ska byta till en ny -08 och trimma den från början eller om man ska köra på den man har:va

En fråga som egentligen kanske inte hör hemma i denna tråd men jag undrar då om den nya "lilla" tanken bara finns i gult eller om den kommer i typ svart oxå?

Hur blev det med planerna på EC300:an då?

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Dem e inte helt avlagda och jag är fortfarande sugen på enduro. Dock verkar det omöjligt att få med polarna på det då en del av dem kör cross och hellre vill göra det. Detta innebär alltså följande: Antingen börja enbart med enduro, eller cross, eller bara motard - eller helst av allt - 1hoj av varje. Vi får väl se hur det blir, en sak är säker i alla fall och det är att det minst ska finnas 1 hoj i min ägo:tungan

Smurfer

Filosofie kandidat
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
KTM
Ang. KTM 660.
Kom över en G1 kam till ok pris men den gick inte hand i hand med helsystem & öppen burk. Ingen märkbar effektökning i botten registret. Härnäst blir det nog portning/ventiler & annan kam.

Bifogat

• Bild059.jpg
    Bild059.jpg
    72.3 KB · Visningar: 129
  • Bild061.jpg
    Bild061.jpg
    131.8 KB · Visningar: 149
  • mini-Bild024.jpg
    mini-Bild024.jpg
    80 KB · Visningar: 150

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Plast i kanalerna kan ju kännas mysko men alla portare av rang verkar vara överens om att det funkar fint. Rätt utfört givetvis.
Väntar på att få hem min Xr topp snart nu, kan ju lägga ut någon bild på den för ett utlåtande.

Kastar ut en på Big bore kit, Hotcam, Edelbrock + Yoshimura rören så länge.

Mvh Christer

Bifogat

• 100_3976.JPG
    100_3976.JPG
    139.8 KB · Visningar: 140
  • 100_3979.JPG
    100_3979.JPG
    132.8 KB · Visningar: 148

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Plast i kanalerna kan ju kännas mysko men alla portare av rang verkar vara överens om att det funkar fint. Rätt utfört givetvis.
Väntar på att få hem min Xr topp snart nu, kan ju lägga ut någon bild på den för ett utlåtande.

Mvh Christer
Fyyyfan! Den kommer röra på sig :yoparty

Lägg upp film på den sen va? :hihi

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ang. KTM 660.
Kom över en G1 kam till ok pris men den gick inte hand i hand med helsystem & öppen burk. Ingen märkbar effektökning i botten registret. Härnäst blir det nog portning/ventiler & annan kam.

Din hoj var riktig grym:yoparty

Ja en portning skadar ju aldrig ...

Mvh Christer

Vad hamnar volymen på?
Ja bilder vill vi ha:)

Last edited:

krokodilen73

Ny medlem
Gick med
13 May 2005
Hoj
XR650R & CR500AF
Räknade nyss ut att det blir ganska precis 680cc finns värre prylar men jag håller medvetet igen lite med tanke på att det är roligere att åka än skruva. Bergos har ett 689cc kit med 103,1 kolv, 12:1 komp för den som vill.

Mvh Christer

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vilket avgas hade du?

Hotcam och tornado är likvärdiga
hotcam på jofrab finns bara en 2195kr
tornado 299euro Bägge körs med orginalfjädrar. Med akra så har du samma effekt som ovan ktm runt 65-68hk med viss förlust i botten upp till 6000v
Men med orginal krökar och endast ett slipon har du bättre botten än akrat men lite förlust i topp ca 2hk men billigt!! Nog en bättre/billigare lösning än sävlig kam + akra helsystem:tummenupp Go figure

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Räknade nyss ut att det blir ganska precis 680cc finns värre prylar men jag håller medvetet igen lite med tanke på att det är roligere att åka än skruva. Bergos har ett 689cc kit med 103,1 kolv, 12:1 komp för den som vill.

Mvh Christer

Du bör lätta kolven max ,och runt vevtappen i samband med balancering.
annars blir det skakigt = ej hållbart/otrevligt/effektförlust

Mvh Christer

vilken hotcam är det 1 eller 2 ?

Last edited:

-WANTED-

Gick med
10 Apr 2007
Hoj
R1, crf 450
Dem e inte helt avlagda och jag är fortfarande sugen på enduro. Dock verkar det omöjligt att få med polarna på det då en del av dem kör cross och hellre vill göra det. Detta innebär alltså följande: Antingen börja enbart med enduro, eller cross, eller bara motard - eller helst av allt - 1hoj av varje. Vi får väl se hur det blir, en sak är säker i alla fall och det är att det minst ska finnas 1 hoj i min ägo:tungan

Tycker du ska sälja -06:an till mig och köpa en -08:a. Hade varit kul med en i grannbyn att köra med som har likadan hoj. :D

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Hotcam och tornado är likvärdiga
hotcam på jofrab finns bara en 2195kr
tornado 299euro Bägge körs med orginalfjädrar. Med akra så har du samma effekt som ovan ktm runt 65-68hk med viss förlust i botten upp till 6000v
Men med orginal krökar och endast ett slipon har du bättre botten än akrat men lite förlust i topp ca 2hk men billigt!! Nog en bättre/billigare lösning än sävlig kam + akra helsystem:tummenupp Go figure

var det ett svar till mej eller? :va

som hojen e nu har den akra-helrör portad top o öppnad luftburk.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
var det ett svar till mej eller? :va

som hojen e nu har den akra-helrör portad top o öppnad luftburk.

Ja... svar till dig.... Om du vill ha ordentlig skillnad i maskineriet bör du sätta in hotkamen. A.M verkar ju vara nöjd med körbarheten.
Sätter du in någon annan kam är det inte säkert att du får nämnvärd ökning.
Undra om A.M kör med dubbelakra?

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
ktm 540, 560
Ja... svar till dig.... Om du vill ha ordentlig skillnad i maskineriet bör du sätta in hotkamen. A.M verkar ju vara nöjd med körbarheten.
Sätter du in någon annan kam är det inte säkert att du får nämnvärd ökning.
Undra om A.M kör med dubbelakra?
Enkel Acra och tornados g2 kam har jag, ska du köra med 510cc (ktm 525) orginal så skulle jag rekomendera tornados g1 kam, det är ett gäng som kör med dom o Backe och Isbana och dom är nöjda, Bättre botten än g2 :tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Varför ska jag lätta kolven, är den tyngre än org menar du Boost?
steg 2 kamm är det.

Mvh Christer

Stenbra du kommer att få en stenkul motor. Har nog inte kört en roligare motor än den uppsättningen som jag har nämt tidigare , och du har ju mer cc, Du måste bänka den.
Ja kolven är tyngre, Så vill man vara seriös så lättar man kolven så mycket man törs, går även att borra hål i vevtappen 6-7mm hål runt centrum av tappen men inte för djupt så att det går igenom tjokleken på skinkan, går även att borra hål i skinkorna runt vev tappen om behövs. gör vikskillnadskoll mellan kolvarna!! Kan annars komma att skaka förfärlig. Kompisarns (Göran Gullbro) lc4 med 675cc kitt utan lättning, Skakade så till den milda grad att Göran fick pungbrock och fick uppsöka läkare!! Eller hur Göran:D

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...