Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja nu är jag med på vad du menar! :tummenupp
Och ja, jag håller med dig, det hela är ett geometriskt problem som i sin tur ger tokigt flöde i kanalerna som resultat.

Naturligtvis är det som du så riktigt påpekar då bättre med raka (och separata) kanaler. Men även en 1-2 lösning går bra att hantera, men då gäller det att hålla tungan rätt i mun och hålla koll på den totala tvärsnittsarean i varje given punkt. ffa i den gemensamma grova delen så att man inte har en stor kyrksal där som pajar gashastigheten.
Hittills har jag haft "tur" ;) (eller otroligt nog tänkt rätt) och sista husan blev visst riktigt bra.

Finge man välja så skulle givetvis alla kanaler peka snett uppåt, och vara så raka det går. Men det kommer nog.
Jag tycker att Aprilia visar vägen bra med sina stora Twinnar, och steget till att klacka loss en sån cylle + topp och sätta på en supermongotarrd är ju inte så långt...

Att man inte ser dubbelgasare på crosshojar beror säkert på högre kostnader och viktproblem,, dom får ju ut tillräckligt med mos ändå
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kan det inte vara så att det är lite missvisning som på alla mätare??
450 varvar ca 8.8% mer än 550 och 550 har 4.2% högre drevning alltså 8.8-4.2= 4.6% 550 toppar 178km/h med 16-46 och din med 16-48 =186km/h
Hatigheten är kontrollerad i en dynojet bromsbänk.

Och vad menas med riktiga hk??

Hur var det med dina hk då? du kan ju inte påstå att du har värre tryck i din 450sxv än 550sxv som har 67hk/SAE(på bakhjulet i dynojet bänk räknat med korrektions faktor 1.00) eller? jag vet att 450 lämnar ca 56hk med acra! knappast att luftfilter och mappning ger så mycket mer pulver.

Du kanske har något bromspapper från Alice på nån cykel med samma grejer som din?

När det gäller maxhastighet så kan du fråga Nordimotor eller chefen på Aprilia Sverige. Båda varvade ur 550n på rakan och den visade 194 på mätaren. Mätaren stämmer bättre än på sporthojjar. Sen om det inte är verklig fart, det må ju vara en annan sak.

Jag har "bromspapper" från Alice men det är inte något jag får orda om, deras racemotor ger bra mycke mer effekt än en std 550 dock.

VDB's 450 gav 69hk på bakhjulet i en riktig kalibrerad bänk. Dvs en bänk där 550n me avgassystem och mappning ger 66-67

Jo det är jäkligt konstigt att man kan få minst 13hk ökning i en 450 bara genom att byta avgassystemet och luftfiltret då måste man man vara trollkarl:Bugar

450 54hk och 550 67hk i en o samma bänk då med orginial avgassystem.

Jag kan inte avslöjja alla ändringar vi har gjort men luftfiltret ger mer än något annat som finns på marknaden och sen har du även tändning och insprut. Och som jag sa tidigare är den snurrande massan lättad betydligt.

Avgassystem ger minst 4hk, luftfilter ger minst en hk (om det är ett K&N filter), mappning ger minst en hästkraft. Så då har vi alltså 60hk om den nu skulle ge 54 standard (de flesta bänkar den till 59 och 550n till 66). När man sen sätter allting på hojjen och också modifierar tändningen (tuneboy) så händer det saker...

Fattar inte vad det ska va något att bråka om. 550n me riktig andning har mer effekt och mer botteneffekt. Du är inte särskilt tung heller så det går säkert fortare för dig på rakorna. Jag ska ändå inte köra mer än nån tävling i sverige nästa år och då blir det i 450 klassen. ;)

Beror nog lite på vilken 450 hoj de mätt oxå.
Olle nämnde väl CRF450, var det HM motarden av nämnda hoj så ger den runt 35 hkr i landsvägsskick med strypt orginalsystem.
Var det däremot en ostrypt CRF 450 låter det som en VÄLDIGT konservativ siffra.

Det var en standard CRF450 men bänken visade väldigt låga siffror :)

45-49 hk brukar de japanska 450 bänkas till i vanliga fall. Det var bara ett exempel på att det kan vara stor skillnad på bänkar
 
Last edited:

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Måste nog hålla med här.. jag tror faktist att det är fullt mojligt att få ut runt 10 hk åtmintonde på 450ien med ett bra helsystem och ordenligt öppnad burk med kn... och narturligtvist bra mappning är tokviktigt!!

Du tror nog på :tomten också

Här kan du kolla hur mycket ett bra helsystem ger på en aprilia sxv 450 och 550

http://www.akrapovic.net/product-catalog/motor-exhaust/?puid=188

Vad jag vet så ger inte så kallat sportfilter några mer hk i aprilian begränsning sitter i locket till luftburken! har testat kört utan filter också och det blev ingen effekt ökning.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du tror nog på :tomten också

Här kan du kolla hur mycket ett bra helsystem ger på en aprilia sxv 450 och 550

http://www.akrapovic.net/product-catalog/motor-exhaust/?puid=188

Vad jag vet så ger inte så kallat sportfilter några mer hk i aprilian begränsning sitter i locket till luftburken! har testat kört utan filter också och det blev ingen effekt ökning.

Jag sa ett bra avgasystem akra är bara bra över ett stort register har inte kollat in hur många det finns att välja mellan. Det ska inte vara något lock eller någonting annat än ett kn filter! På xr 650 skiljer der ca4-5 hk mellan mitt skräddarsydda system och akras. För att få ut 10 hk måste man välja ett system som drar bäst mellan 7000-10000v finns inte det får man skräddarsy ett då kan jag sätta ball.n på att man skulle kunna se 10hk lätt.
mappade du om den för bortaget lock och filter?

OK då jag ändrar mig lite.... 8hk på 450 och 10 på 550ien:gnissla
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Turbo

Lägger ut lite bilder gammelturbon The old smoker turbo:D
jag lovade att länka hit, så några snubbar på tumper t skulle få se bygget det går ju inte att lägga ut där utan att betala:gnissla
The dyno is befor and after turbo,
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 012.jpg
    xr 650 turbo bollsta 012.jpg
    76.4 KB · Visningar: 394
  • xr 650 turbo bollsta 011.jpg
    xr 650 turbo bollsta 011.jpg
    80.1 KB · Visningar: 446
  • xr 650 turbo bollsta 013.jpg
    xr 650 turbo bollsta 013.jpg
    86 KB · Visningar: 600
  • bänkpapper.jpg
    bänkpapper.jpg
    85.8 KB · Visningar: 468
  • min xr650 bänkat.jpg
    min xr650 bänkat.jpg
    106 KB · Visningar: 296

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
I "RIKTIGA HP" "TROR" jag att 550n ligger på 50 lr nåt sånt me akra.

Där hade oxå en crf 450 bromsats till 34hp...

Men detta kan man alltså glömma eftersom bänken visade för lite...

Det var en standard CRF450 men bänken visade väldigt låga siffror :)

45-49 hk brukar de japanska 450 bänkas till i vanliga fall. Det var bara ett exempel på att det kan vara stor skillnad på bänkar

Slutsatsen borde vara att bänken ej var kalibrerad...

Obs ej menat som kritik till Olof,utan bara att man blir lite förvirrad.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Där hade oxå en crf 450 bromsats till 34hp...

Men detta kan man alltså glömma eftersom bänken visade för lite...



Slutsatsen borde vara att bänken ej var kalibrerad...

Obs ej menat som kritik till Olof,utan bara att man blir lite förvirrad.

Nja den bänken visar precis hur mycke effekt som hojjen ger. Inte en massa korrigering och glädjesiffror som i en dynojet bänk. Vill du se en hög siffra så äre bara be dem ställa upp den lite ;)

Skulle du spänna ner en R1 i samma bänk skulle den nog inte ge mer än 120hk lr så.

Det går inte jämföra effektsiffror om det inte är gjort i samma bänk vid samma tillfälle med samma däck och samma kedja.

Använder man racingdäck tappar man effekt i bänken. Använder man en o-ringskedja kan man tappa 2hk jämfört med om man inte använder en o-ringskedja.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Nja den bänken visar precis hur mycke effekt som hojjen ger. Inte en massa korrigering och glädjesiffror som i en dynojet bänk. Vill du se en hög siffra så äre bara be dem ställa upp den lite ;)

Skulle du spänna ner en R1 i samma bänk skulle den nog inte ge mer än 120hk lr så.

Det går inte jämföra effektsiffror om det inte är gjort i samma bänk vid samma tillfälle med samma däck och samma kedja.

Använder man racingdäck tappar man effekt i bänken. Använder man en o-ringskedja kan man tappa 2hk jämfört med om man inte använder en o-ringskedja.

VA! Alla andra som bromsar,bromsar glädjesiffror alltså???

Vad är det där för några,har dom en egen standard eller?
Tycker det verkar väldigt konstigt?

Jag VET att man inte kan gämföra bänkar men dom får ju HELT andra resultat,det brukar ju skilja enstaka hp. Här är det ju 15-20! Någonting måste vara fel!
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Olle, om du hade 34 pollar i din CRF 2006 så kan inte dygd haft mer än 25 i sin KTM.

Det va EN enda hoj jag låg bakom eller framför på Linköping det året som jag inte tog in nämnvärt på rakan. Vikt i all ära, men 34 hk kan inte räckt mot mig.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Glädjesiffror hit å dit det spelar ingen roll egentligen, man jämför ju mot andra cyklar, bilar, snöskotrar eller vad man än snackar om. Det är väl 13% effekt man tappar från vevaxeln till bakhjulet också. Vilken siffra är den viktiga?

Här finns det lite att läsa på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

Olle, om du hade 34 pollar i din CRF 2006 så kan inte dygd haft mer än 25 i sin KTM.

Det va EN enda hoj jag låg bakom eller framför på Linköping det året som jag inte tog in nämnvärt på rakan. Vikt i all ära, men 34 hk kan inte räckt mot mig.

Nej jag har ingen aning om hur många jag hade i min 2006, det var några färre än standard bara :) Det där är en mätning i en amerikansk bänk ;)
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Glädjesiffror hit å dit det spelar ingen roll egentligen, man jämför ju mot andra cyklar, bilar, snöskotrar eller vad man än snackar om. Det är väl 13% effekt man tappar från vevaxeln till bakhjulet också. Vilken siffra är den viktiga?

Här finns det lite att läsa på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower



Nej jag har ingen aning om hur många jag hade i min 2006, det var några färre än standard bara :) Det där är en mätning i en amerikansk bänk ;)

Bakhjulshästar är det enda jag vet man redovisar i den här delen av världen. Och ja, det är ganska ointressant att jämnföra bänksiffror. Det är ingen exakt mätning. Men är man intresserad kan man mäta skillader i olika modifikationer o framför allt ställa in hojen till en bra grund inställning.

Men enl. alla andra mätningar tycker jag man helt kan avfärda att en frisk CRF skulle ge 34 hk. Möjligtvis med HM som varit o förstört allt, men inte annars.
Dom jag har bänkat har gett 49 respektive 55 pollar. Förstnämnda med 490 kit. Ger ingen mer effekt ökning men betydlit bättre vrid. Den senare med 450 fast lätt portad topp. Olika bänkar.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Glädjesiffror hit å dit det spelar ingen roll egentligen, man jämför ju mot andra cyklar, bilar, snöskotrar eller vad man än snackar om. Det är väl 13% effekt man tappar från vevaxeln till bakhjulet också. Vilken siffra är den viktiga?

JUST DET MAN GÄMFÖR! Hur ska man kunna göra det när det påstås att den firman som bromsar RÄTT (Citat Olle:Inte en massa korrigering och glädjesiffror som i en dynojet bänk) bromsar 15-20hp mindre än dom andra.

Det sägs att det skiljer 13% från vev till bakhjul,vilken siffra som är den viktiga? Ja...det spelar ju ingen roll för vet man om det är vev hp så kan man räkna om och viceversa.

Det VIKTIGA är att ALLA BROMSAR LIKA,så man kan GÄMFÖRA! OM man bara bromsar för att få reda på skillnader på olika åtgärder på den egna hojen spelar det ju ingen roll. MEN jag tror att alla vill veta hur många hp dom har mot dom andra/konkurerande,det vill då jag men det kanske kvittar för dig...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bakhjulshästar är det enda jag vet man redovisar i den här delen av världen. Och ja, det är ganska ointressant att jämnföra bänksiffror. Det är ingen exakt mätning. Men är man intresserad kan man mäta skillader i olika modifikationer o framför allt ställa in hojen till en bra grund inställning.

Men enl. alla andra mätningar tycker jag man helt kan avfärda att en frisk CRF skulle ge 34 hk. Möjligtvis med HM som varit o förstört allt, men inte annars.
Dom jag har bänkat har gett 49 respektive 55 pollar. Förstnämnda med 490 kit. Ger ingen mer effekt ökning men betydlit bättre vrid. Den senare med 450 fast lätt portad topp. Olika bänkar.

"In the United States the term "bhp" fell into disuse after the American Society of Automotive Engineers (SAE) recommended manufacturers use hp (SAE) to indicate the net power of the engine, given that particular car's complete engine installation. It measures engine power at the flywheel, not counting drivetrain losses."

"DIN horsepower is the power measured according to the German standard DIN 70020 and like the SAE net figure is measured at the flywheel. However, DIN "horsepower" is often expressed in metric (Pferdestärke) rather than mechanical horsepower."

Jag kan ju vara helt ute å cykla, men mäter inte dynojet-bänk på bakhjulet och räknar sedan om det till "flywheel"? Snackar vi verkligen om bakhjulshästar då?

Som sagt så bromsade Aprilias 550 väldigt låga siffror i samma bänk...

JUST DET MAN GÄMFÖR! Hur ska man kunna göra det när det påstås att den firman som bromsar RÄTT (Citat Olle:Inte en massa korrigering och glädjesiffror som i en dynojet bänk) bromsar 15-20hp mindre än dom andra.

Det sägs att det skiljer 13% från vev till bakhjul,vilken siffra som är den viktiga? Ja...det spelar ju ingen roll för vet man om det är vev hp så kan man räkna om och viceversa.

Det VIKTIGA är att ALLA BROMSAR LIKA,så man kan GÄMFÖRA! OM man bara bromsar för att få reda på skillnader på olika åtgärder på den egna hojen spelar det ju ingen roll. MEN jag tror att alla vill veta hur många hp dom har mot dom andra/konkurerande,det vill då jag men det kanske kvittar för dig...

I en perfekt värld skulle alla dynojet-bänkar bromsa lika, men det gör dom inte.

Ärligt talat, ska du jämföra en KTM 660 (om du nu äger en sån) mot en Honda CRF så kommer du söka genom nätet tills du hittar den siffra som är högst på 660n och nöjja dig med den första bästa siffra du hittar på CRFen. Det kommer inte säga nånting, dvs lika mycke som de siffror som jag uppgett.

När du sen åker ut på gatan och kappdrar med en annan hoj av samma modell och den drar hårdare fastän den bänkat lägre siffror så blire till att klia sig i huvudet igen. Bestyckningen kanske var sämre där bänken stod fast bättre ute i verkligheten.
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Jag kan ju vara helt ute å cykla, men mäter inte dynojet-bänk på bakhjulet och räknar sedan om det till "flywheel"? Snackar vi verkligen om bakhjulshästar då?

Som sagt så bromsade Aprilias 550 väldigt låga siffror i samma bänk...



I en perfekt värld skulle alla dynojet-bänkar bromsa lika, men det gör dom inte.

Ärligt talat, ska du jämföra en KTM 660 (om du nu äger en sån) mot en Honda CRF så kommer du söka genom nätet tills du hittar den siffra som är högst på 660n och nöjja dig med den första bästa siffra du hittar på CRFen. Det kommer inte säga nånting, dvs lika mycke som de siffror som jag uppgett.

När du sen åker ut på gatan och kappdrar med en annan hoj av samma modell och den drar hårdare fastän den bänkat lägre siffror så blire till att klia sig i huvudet igen. Bestyckningen kanske var sämre där bänken stod fast bättre ute i verkligheten.

Bromsar bänken på bakhjulet så är det väl bakhjulshästar man mätt...eller?

Behöver inte leta på nätet då jag har bromspapper på MIN 660,som jag förövrigt äger (om du nu undrade det).

Det som jag blev så fundersam på var den stora skillnaden på bromsningar så jag började fundera om det skiljer mycket mellan Aprilias 550 motorer. Men det är alltså en speciell "visa litet" bänk.

Ser inte ut som vi kommer någon vart...Du tycker så jag si.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Att det ska vara så svårt att hålla sams?
Tonen är nästan otrevlig.

Läs mitt första inlägg om just bänkar.
Att det ska vara så svårt att acceptera att olika bänkar visar olika?
Rätt rejält med som jag sa i det inlägget. (runt 10% i just DET fallet)

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3341405&postcount=527

Ni som alltid måste bli överbevisade; Gå in på Factory Pro´s hemsida, där finns vederhäftig och FAKTA-baserad infi om hur det ligger till.
Jag kan t.o.m länka till er så ni slipper leta.
(märkligt att allt alltid måste avhandlas om och om igen, men i olika forum)
Här är länken, och sidan är lite grötig. Gör ett försök iaf, det är mycket info, och det finns ännu mer! Men detta är iaf "öppningsbrandtalet" från Factory Pro. (ja - de talar såklart i egen sak. Men egen sak i detta fallet handlar ENDAST om att de vill att alla ska redovisa RIKTIGA hästar)
Inget annat. (rimligt tycker jag)

http://www.factorypro.com/dyno/true1.html

Och vad avser glädjebänkar: De enda bänkar som jag personligen sett lämna för höga mätvärden regelmässigt är just Dynojet (gemenligen kallat: Dyng-Jet).
En slump?
Troligen inte.
Jag kan väl länka till bromsbänkstråden "as well" oxå då :)

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=120047
 
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Dr Bike,annser du att jag är helt ute och cycklar och det är fullt normalt att det kan skilja så mycket som det gör i detta fall?

Det är inte svårt att förstå att bänkar visar olika,tyckte bara det var väl mycket...

Om någon (Olof) tagit illa upp,så ber jag om ursäkt inte min mening.

Var heller inte min mening att få till en så lång diskution om detta,så någon moderator kanske kan radera många av inläggen då dom ej tillför något.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hk har inte så stor betydelse så länge det går lätt
ex jag och cooler köpte var sin cyckel jag..Husaberg 650....Cooler Husaberg 501... Vi kör alltid dragracing Bägge var standard!!
Vid dragracing asfalt så gick vi gämt till ca 120-130kmt sedan for jag ifrån
Det var snarare så att 501 kunde sticka förbi framhjulet ibland på slutet av växlarna pga högre slutvarv. Men körde vi på lilla minsta tyngre underlag var det kör för 501 även från lägre fart...
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Hk har inte så stor betydelse så länge det går lätt
ex jag och cooler köpte var sin cyckel jag..Husaberg 650....Cooler Husaberg 501... Vi kör alltid dragracing Bägge var standard!!
Vid dragracing asfalt så gick vi gämt till ca 120-130kmt sedan for jag ifrån
Det var snarare så att 501 kunde sticka förbi framhjulet ibland på slutet av växlarna pga högre slutvarv. Men körde vi på lilla minsta tyngre underlag var det kör för 501 även från lägre fart...

Varvregistret spelar större roll än man kan tro!
Min Z:a lever mycket på varvet,har man ett långt varvregister (med ett brett effektregister) så vinner man mycket tid på att slippa växla hela tiden:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Dr Bike,annser du att jag är helt ute och cycklar och det är fullt normalt att det kan skilja så mycket som det gör i detta fall?

Det är inte svårt att förstå att bänkar visar olika,tyckte bara det var väl mycket...

Om någon (Olof) tagit illa upp,så ber jag om ursäkt inte min mening.

Var heller inte min mening att få till en så lång diskution om detta,så någon moderator kanske kan radera många av inläggen då dom ej tillför något.

Inte alls - men det skiljer mycket mellan bänkar.
Dock! Så verkar just DENNA specifika diskussion om just denna hoj som lämnar väldigt (omotiverat) låg effekt i någons bänk ha fastnat just på att ingen ger sig.
a: den KAN ha gett mer, men bänken visade fel
b: sagesmannen MINNS fel
Men det är inget att hia upp sig för. Iaf inte sålänge vi inte kan jämföra hojarna intill varann och helst bör alla här närvara oxå :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top