Funderar på en macbook... Fungerar min vanliga externa USB-hdd till den? Jag har börjat lite smått med foto och video... En mac ska tydligen vara väldigt bra för sådant vad jag har hört?
Om vi ändå skall skämta om pc förresten så har jag en fin bild som jag tog på polarns dator
Din externa är bara Plug & Play likaså med allt annat.. så länge det stödjer USB eller Firewire är det bara plugga in och 9 av 10 fall behövs aldrig några extra drivrutiner.
Blåtand finns inbyggt i alla macar till skillnad mot XP där det inte ligger med i kärnan därav allt problem man fick med krångliga installationer osv.
Till foto har du ett riktigt bra program iPhoto som ingår i iLife.. där kan du blixsnabbt scrolla genom flera hundratusentals bilder zooma och allt detta mkt snyggt. Redigera samt med ett klick få de bilder du vill ha kanske publicerade på nätet eller i ett mail så görs detta automatiskt med att konvertera bilden till rätt storlek osv.
Detta jättebibliotek av bilder finns alltid kvar oavsett om du drar dem till skrivbord, skickar osv... så länge man inte raderar från iPhoto!
.mac är ngt Apple erbjuder för att få eget konto där du kan visa upp bilder, lägga upp hemsidor och göra backup på datorn till ditt egna lagringsutrymme på nätet.
Du får en specifik adress där du väljer om bilderna skall läggas upp och vilken rättgihet andra skall ha för att titta på dem, som att ladda ner osv.
Det coola är att om du ger rättigheter till sig mig
du fotar grymma hojbilder när du är i Norge dessa skickar du upp till ditt .mac konto jag kan i detta ögonblick se dessa bilder men jag kan även om jag fått rättigheten ladda upp mina bilder direkt till ditt .mackonto så att du ser bilderna och när du kommit hem och sätter dig vid datorn har du med ett klick fått ner även mina bilder i ditt iPhoto bibliotek på datorn.
Lätt att dela med sig till alla m.a.o
Via iChat kan du videochatta men även köra ett bildspel av dina senaste bilder för den andra mottagaren utan att den andre behöver ta emot filer.. han ser detta även helt i fullskärmsvy.. Det finns så mkt mkt mkt som är så bra och roligt att jobba med mac, skulle jag fortsätta skriva här så vet jag inte om jag någonsin blir klar.. jag råder dig och alla som är sugna på mac ta en närmare titt hos er lokala macsäljare eller om ni känner någon kompis sedan länge som hade mac men ni har avsagt er kontakt p.g,a detta .. dags att plinga på och bjuda på en muffins och säga förlåt
http://www.macoffice2008.com/#ex_ls
Office 2008 för Mac, om man är intresserad!
Följer dock med Apples egna Pages och Numbers som ingår i iWork´s 08 men för dem som vill jobba med statistik lämpar sig Excel bättre.