Surfar runt med min iphone

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Det finns roliga macskämt. Den där är ju inge kul för inget av det stämmer som Jah skrev tidigare i tråden så gäller det där snarare pc än mac.

Jag gillar snarae rippoffsen på macreklamen.

Mac har ju en minsta sagt fisig historia men mac i dag är överlägset. Att skämta om påhittade saker är inte alls lika kul som att skämta om t ex överlägsna macägare som t ex mig själv som i princip känner mig frälst.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Funderar på en macbook... Fungerar min vanliga externa USB-hdd till den? Jag har börjat lite smått med foto och video... En mac ska tydligen vara väldigt bra för sådant vad jag har hört?

Om vi ändå skall skämta om pc förresten så har jag en fin bild som jag tog på polarns dator :D

Din externa är bara Plug & Play likaså med allt annat.. så länge det stödjer USB eller Firewire är det bara plugga in och 9 av 10 fall behövs aldrig några extra drivrutiner.
Blåtand finns inbyggt i alla macar till skillnad mot XP där det inte ligger med i kärnan därav allt problem man fick med krångliga installationer osv.

Till foto har du ett riktigt bra program iPhoto som ingår i iLife.. där kan du blixsnabbt scrolla genom flera hundratusentals bilder zooma och allt detta mkt snyggt. Redigera samt med ett klick få de bilder du vill ha kanske publicerade på nätet eller i ett mail så görs detta automatiskt med att konvertera bilden till rätt storlek osv.
Detta jättebibliotek av bilder finns alltid kvar oavsett om du drar dem till skrivbord, skickar osv... så länge man inte raderar från iPhoto!

.mac är ngt Apple erbjuder för att få eget konto där du kan visa upp bilder, lägga upp hemsidor och göra backup på datorn till ditt egna lagringsutrymme på nätet.
Du får en specifik adress där du väljer om bilderna skall läggas upp och vilken rättgihet andra skall ha för att titta på dem, som att ladda ner osv.
Det coola är att om du ger rättigheter till sig mig :) du fotar grymma hojbilder när du är i Norge dessa skickar du upp till ditt .mac konto jag kan i detta ögonblick se dessa bilder men jag kan även om jag fått rättigheten ladda upp mina bilder direkt till ditt .mackonto så att du ser bilderna och när du kommit hem och sätter dig vid datorn har du med ett klick fått ner även mina bilder i ditt iPhoto bibliotek på datorn.
Lätt att dela med sig till alla m.a.o :)

Via iChat kan du videochatta men även köra ett bildspel av dina senaste bilder för den andra mottagaren utan att den andre behöver ta emot filer.. han ser detta även helt i fullskärmsvy.. Det finns så mkt mkt mkt som är så bra och roligt att jobba med mac, skulle jag fortsätta skriva här så vet jag inte om jag någonsin blir klar.. jag råder dig och alla som är sugna på mac ta en närmare titt hos er lokala macsäljare eller om ni känner någon kompis sedan länge som hade mac men ni har avsagt er kontakt p.g,a detta .. dags att plinga på och bjuda på en muffins och säga förlåt :)

http://www.macoffice2008.com/#ex_ls

Office 2008 för Mac, om man är intresserad!
Följer dock med Apples egna Pages och Numbers som ingår i iWork´s 08 men för dem som vill jobba med statistik lämpar sig Excel bättre.

Last edited:

IGNJATOVIC

Guest
Denna tråden har gjort mig mer sugen på mac än iphone... var köpa? vad kosta sig? hur kompatibelt o s v?

Skicka gärna via PM för att försöka hålla denna tråden så spamfri som möjligt!

MVH Niclas

Jag har en MacBook och jag kan ju säga att jag aldrig mer kommer att köpa en PC någonsin. Vad ska man med den till? Hm... :gnissla

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Jag har en MacBook och jag kan ju säga att jag aldrig mer kommer att köpa en PC någonsin. Vad ska man med den till? Hm... :gnissla

Jag lär väl ha kvar min gamla pc... Men om det är som alla säger lär väl den samla damm när jag väl fått min macbook för det är den som är intressant om jag skaffar mac.

Till foto har du ett riktigt bra program iPhoto som ingår i iLife.. där kan du blixsnabbt scrolla genom flera hundratusentals bilder zooma och allt detta mkt snyggt. Redigera samt med ett klick få de bilder du vill ha kanske publicerade på nätet eller i ett mail så görs detta automatiskt med att konvertera bilden till rätt storlek osv.
Detta jättebibliotek av bilder finns alltid kvar oavsett om du drar dem till skrivbord, skickar osv... så länge man inte raderar från iPhoto!

Det kan vara jag som är morgontrött och inte förstått allt.. Men fungerar det där iphoto som bildredigerare i klass med PS?

Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Jag lär väl ha kvar min gamla pc... Men om det är som alla säger lär väl den samla damm när jag väl fått min macbook för det är den som är intressant om jag skaffar mac.

Det kan vara jag som är morgontrött och inte förstått allt.. Men fungerar det där iphoto som bildredigerare i klass med PS?

Jag var också trött :)
Nja iPhoto fungerar mer som ett gigantiskt bibliotek för alla dina bilder, men en hel del redigering kan du även göra där.. Men för proffsredigering skall du ju ha CS3... bara ringa mig så fixar jag det :yoparty

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Jag var också trött :)
Nja iPhoto fungerar mer som ett gigantiskt bibliotek för alla dina bilder, men en hel del redigering kan du även göra där.. Men för proffsredigering skall du ju ha CS3... bara ringa mig så fixar jag det :yoparty

Hur mycket kosta sig?

Fast mac får nog vänta till våren/sommarn. Först ska man få sålt dunderkissen, sen ska man till tokyo i vår, sen ska man skaffa nyare bil, sen kanske värre tv, mac och ps3...

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
Off topic: Tokyo knäcker! :yoparty

lite mer OT...

Jo det verkar bra skoj... kompisen pluggade japanska i gbg och fick ett fint stipendie... plugga i tokyo ett år, varför inte passa på när man har möjlighet till bra tolk/guide? :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Dude, det är en dator...

Jupp och det är inte macens övernaturliga egenskaper som förbryllar, nä den är som man förväntar sig en dator ska vara 2007, det är åren av helvete med alla gamla pc, virus, spyware, filkrockar, mm som gör att man bara njuter.

Paradoxy

Guest
Jupp och det är inte macens övernaturliga egenskaper som förbryllar, nä den är som man förväntar sig en dator ska vara 2007, det är åren av helvete med alla gamla pc, virus, spyware, filkrockar, mm som gör att man bara njuter.

Har nog aldrig upplevt dom felen. Aldrig haft ett virus eller en trojan på min dator, och den är snart tre år. Varken i XP eller Windows, kört båda utan virusskydd i över ett halvår av ren lathet.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Har nog aldrig upplevt dom felen. Aldrig haft ett virus eller en trojan på min dator, och den är snart tre år. Varken i XP eller Windows, kört båda utan virusskydd i över ett halvår av ren lathet.

Då har du inte internet. Min pc-guru (smal kille som lever framför datorn) förklarade hur många grejer som är inne i datorn om man låter den stå på i 10 min. Allt märks ju inte eler påverkar tatorns egenskaper merkvärt men det handlade om hundratals saker som snokar runt i alla fall. Dessutom har både XP och vista brandväggar och virusskydd inbyggt.

Ett pra knep mot virus är också att köra med taskig uppkoppling då de flesta virus ,spyware inriktar sig på snabbare uppkopplingar.

Off topic: Tokyo knäcker! :yoparty
Fan Jag vill åka dit. ÄR det att rekomendera? Får en bild av att det är fyllt med japanska leksaker, spel, mm. kuuuul

Last edited:

Paradoxy

Guest
Då har du inte internet. Min pc-guru (smal kille som lever framför datorn) förklarade hur många grejer som är inne i datorn om man låter den stå på i 10 min. Allt märks ju inte eler påverkar tatorns egenskaper merkvärt men det handlade om hundratals saker som snokar runt i alla fall. Dessutom har både XP och vista brandväggar och virusskydd inbyggt.

Ett pra knep mot virus är också att köra med taskig uppkoppling då de flesta virus ,spyware inriktar sig på snabbare uppkopplingar.

Internet har jag.

Windows brandväggar har jag aldrig kört med, dom är mest i vägen. Surfar man smart, använder firefox och inte klickar på allt man ser så klarar man sig bra.

Så din nördkompis menar alltså om datorn(endast pc antar jag?) står på och är inkopplad i ett nätverk som är anslutet till internet i tio minuter utan att man gör något (inte ens öppnar en webbläsare) så är det "hundratals grejer" (?) inne i datorn och snokar? Är det program eller människor som sitter och kollar genom min dator? :huvet

Taskig uppkoppling skyddar bättre? Hoho :huvet

För att sammanfatta:
lol :rolleyes:

Mackis

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2005
Hoj
Tomt
Är väl inte riktigt relaterat med iPhone detta inlägg, men med Mac!

Blev så sugen av alla disskusioner om Mac och hur de är att använda mm.
Plus att ja funderat på om man inte ska prova de lite, då jag gillat iPod.

SÅ! Gjorde slag i saken, och inhandlade mig mellan modellen i MacBook serien, en vit snygg lite dator står numera här, Och måste säga att jag är väldigt nöjd så här långt :)

Visst, mycket att lära sig på nytt, men det är lite tjusningen! Just nu känns det bra iaf :)

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Kan man synca en iPhone med kalendern i Outlook på något sätt?

Provkörde en i helgen och den var riktigt cool faktiskt. Jämfört med annat skräp som säljs i telefonväg här så ligger Apple ljusår före!

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
Kan man synca en iPhone med kalendern i Outlook på något sätt?

Provkörde en i helgen och den var riktigt cool faktiskt. Jämfört med annat skräp som säljs i telefonväg här så ligger Apple ljusår före!

Vågar inte svära på det.. men det verkar gå:

"It was definitely quickly glossed over in today's iPhone activation and sync walkthrough, but Apple pretty clearly stated that Mac users with Entourage can sync their calendars with the iPhone through iTunes, and PC users can sync their Outlook calendars the same way. "

http://www.engadget.com/2007/06/26/iphone-syncs-with-outlook-and-entourage-kind-of/

Som tillägg till diskussionen kan jag säga:

- Den är snäppet för bred för min hand för att skriva SMS med en hand.. det går men är lite bökigt (eller så är jag bara ovan ännu).

- Garantin är inget man ska räkna med. Dels finns ingen worldwide garanti, dels hotar apple med att de kan kolla om den varit upplåst och då inte ger garanti, dels har det skrivits att garantin endast gäller för kunder som också har ett at&t abb. Huruvida det sistnämnda är tillämpligt juridiskt kan jag inte svara på, men med en hackad iphone i sverige räknar jag kallt med att inte ha garanti på den.

- Den blir rätt flottig efter en dags användning.

- Överlag är jag grymt nöjd med min!

Last edited:

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
folk betalar 7000 kr jag sålde 2st för 8700 kr, nu får jag dock tag i dem genom 1 kanal direkt från USA så jag säljer dem upplåsta för 4,500 kr det faktiska priset är 399 dollar med ett 24 mån At&t abb på 99 dollar i mån

Abbonnemanget kostar $59/månad. Obegränsad data. 450 minuter taltid på vardagar.

Var kan man läsa om kommande uppgraderingar? Vore ju surt att köpa en nu om det kommer en med 16Gb minne om en vecka...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!