Surgubben på bogesund

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
Superbee skrev:
Jag hoppas ni skojar om dessa människor som slänger ut rullgrus i kurvorna, laddar med stenar och med vatten??!

annars är det ju helt sinnessjukt!

Det är ju som det man läste om, nån som spände upp en stålvajer där det åkte trimmade moppar... :död

Men som någon sa ni som kör där, ta det lugnt i små samhällen o byar.

Kommer det någon o fotar mig o försöker kasta sten efter mig så ska jag lugnt och sansat försöka prata med männskan, förklara konsekvensen av hans handlande, ev. en polisanmälan beroende på vad som hänt.

Om det är tal om att man blir attackerad så är man ju inte så kaxig då blire att vrida på för allt vad tygen håller för att rädda sig själv...

Nej jag försvarar inte de som kör som dårar i bebyggelse så ge fan i och citera missvisande nu...

Alltså jag har aldrig sett någon som gjort det men dåt går ju rykten om folk som slänger ut grus i kurvorna, och då har jag ju ändå bott på karlsudd som ligger längs med bogesundsv. i 16 och ett 1/2 år.
Det som händer är nog när bilarna genar genom kurvorna och är ganska nära diket så sprätter dom upp det gruset som ligger precis i vägkanten.
Men ibland undrar man ju då jag minns i sommras det var en dag som det var fullt med grus på nästan hela vägen och det var inte några små stenar direkt.
men det är som det är med det.

sen som nämnt så är det ju ganska vettigt att slå av vid dom två nämnda ställena ellboda o själva bogesund- stallet vid slottet då det finns folk o hästar m.m. inte så bra tex om man kommer farandes då det är någon som rider i sidan på vägen och skrämmer livet ur djuret osv....
men det är ju upp till var och en hur ansvarsfull man är i trafiken.

ähh nu lägger jag ner :)

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
GuW skrev:
Någon borde ge fan i att ta lagen i egna händer och köra för fort.

Någon borde inse vilken stor jävla skillnad det är på att bryta mot trafikregler och att avsiktligt försöka skada en människa.

Elektron

I can wreck anything
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX750R 2000
GuW skrev:
...Således betalar jag för andras dumheter genom att bli bemött som ett avskum bara för att jag har motorcykel, och somliga motorcyklister är avskum.
:fakta Det ska till en Umeåbo för att säga det vettigaste i denna tråd om Stockholms roligaste hojväg. Jag är så LESS på sporthojs-åkande svin som skrämmer bilister och fotgängare från vettet i sin framfart, för det leder nämligen till att tex jag som också åker sporthoj ses som svin. Jag skiter i om ni kör sönder er själva eller hojen, men sakta för fan ner vid bebyggelse där det kan finnas andra människor/djur.

Jag lovar, ni är lika häftiga för det. Det som däremot är patetiskt är när ni använder 50-sträckan på Ellboda för att komma ifatt den som har kört ifrån er (you know who you are).

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
GuW skrev:
Således betalar jag för andras dummheter genom att bli bemött som ett avskum bara för att jag har motorcykel, och somliga motorcyklister är avskum.

Jag säger inte att det är rätt, jag säger att det är så...

Ett tag lät det som om du tyckte det var "rätt åt oss". Saken är den att det är fel att det "är så", både juridiskt och praktiskt och därför tycker jag att sur-greta och piss-åke som bor vid den fina mc-vägen kan ge fan i att ge sig på mig, kasta ut grus, eller på annat sätt vålla fara för mig eller andra som som trafikerar vägen, "skyldiga" som "oskyldiga". Skuldfrågor avgörs föressten inte på allmän plats av lekmän, utan i tingsrätter.

Ovanstånde skall ses i ljuset av att jag inte nämt ett enda ord om vad jag tycker om att en del motorcyklister inte anpassar hastigheten vid bebyggelse.
Du kanske utgick från att jag tyckte det var helt ok, eftersom jag inte tyckte om svenssons som har självpåtagen hastighetsövervakningstjänst... men, näe, så är det inte.

Men, se den frågan lämnar jag därhän, för stunden i alla fall.

Mr.kekke

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Hoj
CBR1000RR
Pejo skrev:
Ett tag lät det som om du tyckte det var "rätt åt oss". Saken är den att det är fel att det "är så", både juridiskt och praktiskt och därför tycker jag att sur-greta och piss-åke som bor vid den fina mc-vägen kan ge fan i att ge sig på mig, kasta ut grus, eller på annat sätt vålla fara för mig eller andra som som trafikerar vägen, "skyldiga" som "oskyldiga". Skuldfrågor avgörs föressten inte på allmän plats av lekmän, utan i tingsrätter.

Ovanstånde skall ses i ljuset av att jag inte nämt ett enda ord om vad jag tycker om att en del motorcyklister inte anpassar hastigheten vid bebyggelse.
Du kanske utgick från att jag tyckte det var helt ok, eftersom jag inte tyckte om svenssons som har självpåtagen hastighetsövervakningstjänst... men, näe, så är det inte.

Men, se den frågan lämnar jag därhän, för stunden i alla fall.

Håller me dig det e faktiskt en jä..igt liten procent som gasar i bebygelsen inte bara på boge men d e ju synd att d alltid ska va snack om hojarna aldrig om bilarna som varje morgon/kväll ska först till/från jobbet.. Proc som kör hoj illa är inte lika stor som billigisterna på infartsvägarna d värkar som att d e förnedrande för svensson om han kommer sist till jobbet men vad dom inte fattar att dom bara gör åt me soppa m.m kör man mellan sto-gbg i 90 å samma stäcka i 80 vinner man enbart en sådär kvart.. se då se på han som kör tex från täby till city som ett psykfall vad känade han jo 2-3 minuter med ett överhängande antal iriterade medtrafikanter å en enorm soppa räkning +3-4 st gubbar som har äventyra allas säkerhet me å jävlas me psykfallet iå me att inte släppa in han i filen börja gasa när han kommer upp jämnsides pekafinger hytta me näven el vifta me mobilen å försöka uppmärksamma psykott att om han vill så ska han ringa lagen.. Varför inte lyfta fram ALLA dom som psykkör till city varje dag d e ingen ny väg att åka dom har åkt där flera år men den stor procenten ser d som ett race varje dag utan att tänka på konsekvänsen av deras handling å sen när d händer så vadå jag har inte gjort nått (d va ju han) men för f. n stå för vad ni gör jag har ett ord :arsele :huvet Tänk på oss som jobbar me underhåll av vägarna som ni använder vi gör d för att ni ska åka säkrare inte snabbare jag tror nog att min dotter vill att sin pappa ska komma hem från jobbet ! jag står inte där för att jag tycker att d e kul att få :arsele avkört av en huvudlös :kocko å jag vet att alla barn vill ha hem sina föräldrar varje dag :död :död capizz

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
Mr.kekke skrev:
Håller me dig det e faktiskt en jä..igt liten procent som gasar i bebygelsen inte bara på boge men d e ju synd att d alltid ska va snack om hojarna aldrig om bilarna som varje morgon/kväll ska först till/från jobbet.. Proc som kör hoj illa är inte lika stor som billigisterna på infartsvägarna d värkar som att d e förnedrande för svensson om han kommer sist till jobbet men vad dom inte fattar att dom bara gör åt me soppa m.m kör man mellan sto-gbg i 90 å samma stäcka i 80 vinner man enbart en sådär kvart.. se då se på han som kör tex från täby till city som ett psykfall vad känade han jo 2-3 minuter med ett överhängande antal iriterade medtrafikanter å en enorm soppa räkning +3-4 st gubbar som har äventyra allas säkerhet me å jävlas me psykfallet iå me att inte släppa in han i filen börja gasa när han kommer upp jämnsides pekafinger hytta me näven el vifta me mobilen å försöka uppmärksamma psykott att om han vill så ska han ringa lagen.. Varför inte lyfta fram ALLA dom som psykkör till city varje dag d e ingen ny väg att åka dom har åkt där flera år men den stor procenten ser d som ett race varje dag utan att tänka på konsekvänsen av deras handling å sen när d händer så vadå jag har inte gjort nått (d va ju han) men för f. n stå för vad ni gör jag har ett ord :arsele :huvet Tänk på oss som jobbar me underhåll av vägarna som ni använder vi gör d för att ni ska åka säkrare inte snabbare jag tror nog att min dotter vill att sin pappa ska komma hem från jobbet ! jag står inte där för att jag tycker att d e kul att få :arsele avkört av en huvudlös :kocko å jag vet att alla barn vill ha hem sina föräldrar varje dag :död :död capizz

----------

Hahaha fock mannen, du måste skaffa Word eller kanske någon polare som kan renskriva åt dig.

Edit: Jag klistra in din text i Word på min burk men då hängde sig hela programmet. Någon med mera mhz i sin data kanske kan ge det ett försök? :D

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Jo men det med att köra fort och spara tid är ju inte hela sanningen, det är ju för underhållningen man kör fortare, man kan ju somna i 90 på en 90-väg.

Mr.kekke

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Hoj
CBR1000RR
Caffe skrev:
----------

Hahaha fock mannen, du måste skaffa Word eller kanske någon polare som kan renskriva åt dig.

Edit: Jag klistra in din text i Word på min burk men då hängde sig hela programmet. Någon med mera mhz i sin data kanske kan ge det ett försök? :D
Ja d märks att du inte har barn el vänner :huvet

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mr.kekke skrev:
Tänk på oss som jobbar me underhåll av vägarna som ni använder vi gör d för att ni ska åka säkrare inte snabbare jag tror nog att min dotter vill att sin pappa ska komma hem från jobbet ! jag står inte där för att jag tycker att d e kul att få :arsele avkört av en huvudlös :kocko å jag vet att alla barn vill ha hem sina föräldrar varje dag :död :död capizz
Jisses... skriver alla så här i Roslagen? D ä ju inte rikti klok :huvet :huvet

Du snackar om att alla barn vill ha hem sina föräldrar... Hmmmm... du tillhör väl dom som ska tävla om vem som kör fortast på Boge? Vill din dotter ha hem dig får du nog tänka på det varje gång du tar på dig hjälmen.

Tänk på en sak, alla föräldrar vill ha hem sina barn, alla män vill ha hem sina kvinnor (nåväl... om flesta då). Alla kvinnor vill ha hem sina män.

Om det kommer ett hormonstinnt moppefucko på sin nya Retta i +200 som inte fattar att han just vid det tillfället är ett dödligt vapen så kan jag förstå att gubben / kärringen på Boge blir rätt sur och alla som sen kommer på sporthoj får lida för detta.

Ska vi köra fort (och det ska vi) så får vi fanimej se till att göra det där vi bara utgör fara för oss själv och inte för andra.
Slå av på farten igenom samhällen och där det bor folk!

Mr.kekke

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Hoj
CBR1000RR
Maverick_ou812 skrev:
Jisses... skriver alla så här i Roslagen? D ä ju inte rikti klok :huvet :huvet

Du snackar om att alla barn vill ha hem sina föräldrar... Hmmmm... du tillhör väl dom som ska tävla om vem som kör fortast på Boge? Vill din dotter ha hem dig får du nog tänka på det varje gång du tar på dig hjälmen.

Tänk på en sak, alla föräldrar vill ha hem sina barn, alla män vill ha hem sina kvinnor (nåväl... om flesta då). Alla kvinnor vill ha hem sina män.

Om det kommer ett hormonstinnt moppefucko på sin nya Retta i +200 som inte fattar att han just vid det tillfället är ett dödligt vapen så kan jag förstå att gubben / kärringen på Boge blir rätt sur och alla som sen kommer på sporthoj får lida för detta.

Ska vi köra fort (och det ska vi) så får vi fanimej se till att göra det där vi bara utgör fara för oss själv och inte för andra.
Slå av på farten igenom samhällen och där det bor folk!
Ja de va ju d jag menar.. vad jag ville komma till va att dom ska inte kasta sten i glashus :kocko

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Mr.kekke skrev:
Ja de va ju d jag menar.. vad jag ville komma till va att dom ska inte kasta sten i glashus :kocko
Sorry, då massuppfittade jag ditt inlägg helt.
Men vem är "dom" som kastar sten i glashus? Dom som bor vid vägen och är sura för att du och dina kompisar i Lameraiders Roslagen tävlar vem som har snabbaste tiden? Är det dom som sen kör som galningar vid vägarbetet där du står? (Vill bara säga att där håller iallafall jag alltid igen). Eller vem är "dom"?

Mr.kekke

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2004
Hoj
CBR1000RR
Maverick_ou812 skrev:
Men vem är "dom" som kastar sten i glashus? Dom som bor vid vägen och är sura för att du och dina kompisar i Lameraiders Roslagen tävlar vem som har snabbaste tiden? Är det dom som sen kör som galningar vid vägarbetet där du står? (Vill bara säga att där håller iallafall jag alltid igen). Eller vem är "dom"?

Ingen nämd ingen glömd ...

MR.E

Guest
Maverick_ou812 skrev:
AA HERREGUD vilka problem folk har, tror de e dags att skapa en ny sk
smutskastar tråd. :banana :banana

MR E

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Mr.kekke skrev:
...nånting om att mc inte är så stora trafiksäkerhetsproblem när vi har svensson[dom], ute på vägarna...

Lameriders tycker jag verkar vara goda föredömen när det gäller trafiksäkerhetsfrågor.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Kan vi då enas om att det finns en orsak till varför några få personer viftar med borsten alt. kastar grus mot alla sporthojar. Och att de av oss som inte saktar in genom samhällen är denna orsak (i maskopi med svenssons generella attityd och oförmåga att ta'et lugnt). Det rättfärdigar inte deras beteende men lämnar väl få tvivel om vad den lättaste och bästa lösningen är?

Sakta ner några m/s i byarna...

Eller så kan någon försöka stämma svensson för att han tappat grus ur sin släpvagn och hoppas på att det sänder en varning till alla andra som djävlas med oss! :rolleyes:

Hursomhelst tror jag att det är ett dött lopp att försöka argumentera att bilister är värre än oss på att bryta trafik- regler/vett.

/blub, har tråkigt kl 06

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Turbomatad Vmax
blub skrev:
Någon borde inse vilken stor jävla skillnad det är på att bryta mot trafikregler och att avsiktligt försöka skada en människa.

Det handlar väl egentligen inte bara om att köra fort. Om en mc-förare på Bogesund kör på en annan mc eller person som avlider så har den begått ett brott som kallas grovt vållande till annans död vilket oftast resulterar i fängelsestraff. Så tekniskt sett kan man säga att den som med berått mod kör på tok för fort där man VET att det finns risk att köra på någon (t.ex i bebyggelse eller genom att skära dolda kurvor) "avsiktligt försöker skada en annan människa". Flera kommer säkert opponera sig och anse att mc-föraren inte är ute efter att skada någon. Men personens agerande och handlingar, medvetet eller omedvetet, tyder på en respektlöshet mot andras liv och egendom. Mc-föraren VET att han kan döda nån om det går det minsta snett nånstans. När den kunskapen finns och man ÄNDÅ utsätter andra för den risken så har man uppenbarligen för avsikt att skada någon annan. En man i Holmsund dömdes för ett antal år sedan till fängelse för att han kört ihjäl en person i samhället. Orsaken var att han hade solen i ögonen men inte saktade ner. Domstolen ansåg att det inte var ett skäl som gick att skylla på, han skulle ha släppt av eftersom man kan utgå ifrån att det finns folk/trafik på gatan. Att inte släppa av vid detta tillfälle ansågs alltså som "avsikt att skada" och han straffades efter det kriteriet. Jämför även t.ex med en som kör på fyllan. Han anser inte att han tänker köra ihjäl någon, men i lagens, och allmänhetens, mening så är det snudd på mordförsök att blott köra på fyllan. Varför anses fyllkörning då så allvarligt? Jo, därför att man utsätter ANDRA medtrafikanter för livsfara. Likaså gör man när man kör som vissa gör, dock inte alla skall påpekas utan bara en liten klick, men vi mc-förare bedöms alla efter dom sämstas egenskaper, tyvärr.

Jeffrey

Last edited:

Psyko

Allways ahead
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
YZF R6
Det enda jag kan säga är att det finns en galen snubbe runt 35-40 som bor ute på Bogesund, han kör en grön/silver Cheva 1500. Han tvekar inte på att trycka till med den, jag har varit måltavla för honom engång. Efter det så är det inte riktigt lika kul längre att smiska Bogesund... :död
Finns en gamal tråd om detta orkade inte leta bara... :3freak

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
TurboVmax skrev:
.. tekniskt sett kan man säga att den som med berått mod kör på tok för fort där man VET att det finns risk att köra på någon .. "avsiktligt försöker skada en annan människa".

Ja det stämmer till stor del.
Dock är det enligt mig en ändlös skillnad mellan att avsiktligt orsaka skada och att göra det via vårdslöshet, även om resultatet är exakt det samma. Nåja det är ju min åsikt och därav inte ett felfritt påstående. :clown

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept