Thermal skrev:
Japp, för allt som står på det dära internet är alltid 100% sant. Det är därför jag numera har en monstruöst stor manslem.
Ja jag vet, det har jag redan gjort, dessutom har bensinen blivit så dyr nu så jag googlade upp hur man tämjer fusion
http://www.elmagn.chalmers.se/elmagn/Fusion_Expo/Fusion_text.html
Hur svårt kan det vara, bara att läsa texten och börja snickra på sin egen fusionsmotor.
För att fusionsprocessen skall ge tillräckligt utbyte måste lätta atomkärnor kollidera med varandra vid hög energi. Detta kan åstadkommas genom att upphetta materien till ca 100 miljoner grader. Vid denna temperatur har atomerna joniserats, dvs elektroner och atomkärnor uppträder som fria, elektriskt laddade partiklar. Detta kallas ett plasma.
För att producera fusionsenergi måste man upphetta ett plasma till hög temperatur och se till att kärnorna hinner slås samman innan de förlorar sin energi på annat sätt. Detta är samma problem som att tända en brasa. Den energi som lågan frigör måste vara större än värmeförlusterna, annars slocknar lågan. Solen löser problemet med hjälp av sin stora massa. Gravitationskraften håller samman, eller innesluter, plasmat. Om inneslutningen sker med gravitation, måste en fusionsreaktor vara av solens storlek. För att kunna åstadkomma fusion på jorden måste man förlita sig på mycket starkare krafter. Lyckligtvis finns sådana krafter, t ex kan plasma inneslutas i magnetfält eller komprimeras med starka laserpulser, s k tröghetsinneslutning. Utställningen visar resultat från båda metoderna. Den civila forskningen har koncentrerats på magnetisk inneslutning. Tröghetsinneslutningen hemligstämplades av militära skäl, men många resultat har nu offentliggjorts efter det kalla krigets slut.
Forskningen på magnetisk inneslutning har nu kommit så långt att man vet ungefär hur en fusionsreaktor skulle se ut. Ett exempel är ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor) som designas i ett världsomspännande samarbete. ITER har en plasmavolym på nästan 2000 m3 och genererar ca 1500 MW effekt (som ett normalt nutida kärnkraftverk).
Nu behöver man ju inte 1500 MW i sin hoj, det räcker med 1% av den kraften och då innebär det att en fusionsreaktor endast blir 1 % av 2000 m3, det borde man väl kunna klämma in i ramen.