Nätverken är baserade på optik. Optisk fiberteknik med upp till 80 våglängder per fiber samt mikromekaniska optoelektroniska crossbars som förser nätverken med rekonfigurerbarhet (adaptivitet).
Telekommunikation är en av de applikationer jag har använt för att visa hur man kan få mer dynamik, prestande samt effektivitet när trafikkaraktäristiken visar på symmetriska/asymmetriska tendenser.
Mer info här ->
Länk 1 och här ->
Länk 2
Men detta med internet, bits and bytes, ettor och nollor är ngt nytt för mig så jag tackar för förklaringarna.
Visst hade det varit genitaliskt om PS2:an hade kunnat skicka ettor och nollor snabbare än det "behövs" så att man kunde skicka flera ljudkanaler efter varandra, segmenterat, i ett.. låt oss kalla det för
seriellt kommunikationsätt. Då skulle man kunna ha en digital avkodare i förstärkaren som förstår vilka paket som tillhör vilken ljudkanal som ett paket ska spela upp ljud för. Då skulle man kunna omvandla denna digitala information till analog via D/A-omvandlare kanske. Och då skulle man kunna koppla in 6 högtalare till sin förstärkare som hade haft varsin isolerad informationkanal indirekt via PS2:an. Fan vad coolt det hade vatt!
Nåväl, kanske detta kommer att finnas i
framtiden? Vad tror du som kan detta lite bättre?