Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditmannen skrev:
Jag har ju bara insugskammen än så länge men är rädd att jag tappar mer i mellanregistret om jag lyfter i en avgaskam också.

Häll i gsxr-avgaskammen ögona böj! Tajma dem till original-tajmingen, 104 på insug och 103 på avgas. Med avgaskammen hittar du minst 3 hästar till, förmodligen mer. Med de justeringarna bör du inte hamna speciellt långt från 150.

Det vore intressant att se en O2- och en CO-kurva samtidigt på din Dyno-kurva, det säger väldigt mycket vad som kan göras vidare åt motorn.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
andersbrink skrev:
Häll i gsxr-avgaskammen ögona böj! Tajma dem till original-tajmingen, 104 på insug och 103 på avgas. Med avgaskammen hittar du minst 3 hästar till, förmodligen mer. Med de justeringarna bör du inte hamna speciellt långt från 150.

Det vore intressant att se en O2- och en CO-kurva samtidigt på din Dyno-kurva, det säger väldigt mycket vad som kan göras vidare åt motorn.

Oki doki!

Får se när ekonomi och tid tillåter att jag öppnar upp hojen igen.

Har faktiskt inte sett nån O2/CO-kurva själv på körningen.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
andersbrink skrev:
Blandningen blir lite klen vid just 5200 varv. Fetta upp flottörnivån hjälper mest, men även lågfartsmunstycke och trottelnål påverkar. Jag bryr mig inte speciellt mycket om dippen, huvudsaken motorn inte går för fett i laglig landsvägsfart.

Varför kan den inte gå fett det kan väl inte vara skadligt??
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Topp

Toppsmörning..."kitt"

sökte lite bland gamla trådar...Men hittade inte svaret jag sökte.

Vet att någon skrev att man kan ta "plugg/skruv för vipparmsaxlen från Gsx-r modellerna som redan skuller va gängade invändigt?! :confused:

Nåt som vet gängan?

Går dessa köpa lösa? prisbild?

Har pressat slangar nu så :tummenupp
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Tjena,

Pluggen från gammelgixxern passar (av stål) , den högra på var sida är gängad för kåpfästet till den modellen, men läre borras upp och gängas för banjobult (M8) 4 såna går att köpa lösa, kostar inga stora summor...håller på med mina men har inte orkat göra klart änn :tungan



B-400 skrev:
Toppsmörning..."kitt"

sökte lite bland gamla trådar...Men hittade inte svaret jag sökte.

Vet att någon skrev att man kan ta "plugg/skruv för vipparmsaxlen från Gsx-r modellerna som redan skuller va gängade invändigt?! :confused:

Nåt som vet gängan?

Går dessa köpa lösa? prisbild?

Har pressat slangar nu så :tummenupp
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
andersbrink skrev:
Varför ser inte mina egna vridkurvor ut på det där sättet för? Nu är det hoj #2 (med Svenskt ursprung) som jag ser vridet falla som en störtande raket trots att de ska vara hyffsat vässade.

Antar att min är en av dem #2, kommer inte ihåg om vi jämförde nån kurva från nån B12 setting med enbart insugarn montad ? har för mej att de vi kollade på hade både insug å avgas ? grubblar själv över om avgaskammen är det som behövs för att få lite längre livslängd på vridkurvan ? vi misstänkte ju mellanröret som en trolig orsak till min knasade vridkurva, har visserligen bytt tebaks till org mellanrör nu men har inte bänkat om ännu...kändes dock inte nånsomhelst skillnad vid körning så om det gav någon effektförbättring kan det inte handla om speciellt många kusar.. :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B 12 skrev:
Antar att min är en av dem #2

BanditMannen fick 20 extra total fast då inkluderar det även en Stepped Header från Holeshot utöver EMP's portning. Fast båda era faller ju som Lillen Eklund på krogrunda i Örebro efter 9000 varv. Skumt...

<edit>Kom på, han har även 1216 installerat... då blir ökningen kanske lite i minsta laget för att vara riktigt 100 nöjd. Det finns att jobba på.</edit>
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
2ono skrev:
Varför kan den inte gå fett det kan väl inte vara skadligt??

Vad som händer om den går fett vid vanlig landsvägskörning är att det byggs upp koks på ventiler (både på fram- och baksida) och i förbränningsutrymmet. Det är en källa för detonation och spikningar samtidigt som det stör flödet i topplocket. Det finns bara nackdelar med att köra för fett i landsvägsfart.

Det finns bara tre sätt att få bort kokset ur en redan igenkoksad motor. Montera ett lustgaskit, demontera och gör rent eller tokgasa vid 8000 varv (med motorn väldigt varmkörd) med vattenslangens dusch riktad rakt in i luftburken och duscha på så mycket vatten att motorvarvet börjar sacka. Vattenångan som bildas spränger bort kokset. Ungefär som att göra ren spishällen från inbränd gegga. Värm upp och på med vatten.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
andersbrink skrev:
Fast båda era faller ju som Lillen Eklund på krogrunda i Örebro efter 9000 varv. Skumt...

Anders :bow den liknelsen :rock höll på att förstöra mitt tangentbord(kaffedrickning)
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
B 12 skrev:
Tjena,

Pluggen från gammelgixxern passar (av stål) , den högra på var sida är gängad för kåpfästet till den modellen, men läre borras upp och gängas för banjobult (M8) 4 såna går att köpa lösa, kostar inga stora summor...håller på med mina men har inte orkat göra klart änn :tungan

Jag ska köra med 1/8" gänga.

Fanns i stål till gixxern...42kr styck, men verkar som det är nån gummihistoria som är i vägen?!
Någon som har bild?


Har du gjort adapter till oljeuttaget "däruppe" än B 12 ? (m8*1,25)
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Jepp, adapter/distans svarvad i rostfritt till "matningen" från vent.kåpan..

Nåt gummi på pluggen är där inte, däremot så är inte hålen genomborrade eftersom de endast är avsedd till att fästa kåpan i.


B-400 skrev:
Jag ska köra med 1/8" gänga.

Fanns i stål till gixxern...42kr styck, men verkar som det är nån gummihistoria som är i vägen?!
Någon som har bild?


Har du gjort adapter till oljeuttaget "däruppe" än B 12 ? (m8*1,25)
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
B 12 skrev:
Jepp, adapter/distans svarvad i rostfritt till "matningen" från vent.kåpan..

Nåt gummi på pluggen är där inte, däremot så är inte hålen genomborrade eftersom de endast är avsedd till att fästa kåpan i.


:tummenupp

:7peta Har du möjligtivís en och kan mäta/eller vet du gängan?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Har nu lagt ca 30 mil med hojen. Måste säga att trots inkörning så går den riktigt fint!

Det känns som om den tappat 50 kg, ungefär... Längtar tills man kan köra fullt ut.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Förspänning

Jag har succesivt ökat förspänningen både fram o bak på Banditen. Idag var jag ute i garaget igen o pillrade. Nu står alla tre (båda bak och gaffeln) på max förspänning (inkl justeringen under bakdämparen). Alltså max nedskruvad förspänning på gaffeln, läge 7 på förspänningen bak och läge 4 på justerskruven under dämparen bak. Har inte testat men det visar sig i morgon hur det känns. Vet bara att jag som sagt succesivt har ökat och det har bara blivit bättre och bättre efterhand. Frågan är om jag gått över gränsen nu.
Hur har ni era ställda? Flera av er har säkert bytt bak, men ni som har orginal kvar. Vilka läge har ni era ställda?
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
max förspänning och max returdämpning... funkar skapligt då... dock fortfarande alldeles för mjuk med passagerare...
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Bandit1200 skrev:
Hur har ni era ställda? Flera av er har säkert bytt bak, men ni som har orginal kvar. Vilka läge har ni era ställda?

Har för länge sedan bytt framfjädrar till progressive ca 900:- och nu nybytt olja. Utan förspänning alls kändes den ändå stadigare än orginal men nu står fram på 3 av 5 och bak ett snäpp hårdare än orginal med returen orörd.

BanditMannen skrev:
Det känns som om den tappat 50 kg, ungefär
Var det 20 - 25 hästar till så kan väl det vara en hyfsad jämförelse. 245 kg kontra 120 hästar förr eller? Faktor 1 till 2 ungefär. Njut nu av inkörningen och ännu mer när du kan vrida på.
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Kåpglas

Är det nån som har provat högre kåpglas. Funkar det eller blir det värre. Sträcker man på ryggen och kommer upp lite, blir det ju faktiskt tystare.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Beror på hur lång du är om du kommer ner i skydd eller inte. Jag har lång överkropp och är ca 1,84. Jag har ett Givi förutom orginalet och ett annat på en gen2 och det skyddar bättre mot vind men inte helt. Tyst och tyst beror väl på. På längre färder kör man ändå med öronproppar men inte på 3 mila pendlingarn till jobbet.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top