Suzuki Bandit 1200-tråden

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Konvertering Naken/s-modell

Hej vänner!
Några av er har diskuterat ombyggnad fr S-modell till naken.
Jag skulle vilja göra tvärt om, dvs bygga om min nakna 1200:a till S-modell.
Är någon intresserad? Jag byter mina n-grejer mot s (dock vill jag helst ha med blå orginalfärg).
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Anders R skrev:
Var det 20 - 25 hästar till så kan väl det vara en hyfsad jämförelse. 245 kg kontra 120 hästar förr eller? Faktor 1 till 2 ungefär. Njut nu av inkörningen och ännu mer när du kan vrida på.
Jo, när man tänker efter verkar det ju som en trolig analys men det var rätt kul att känna känslan av att hojen kändes mycket lättare. Det var ju inget jag hade väntat mig, direkt.

Jäklar vad den skjuter på vid 6000rpm nu!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Banditmannen skrev:
Jäklar vad den skjuter på vid 6000rpm nu!

Den bör vara så pass vass att den med originaldrevningen höjer framhjulet på tvåan bara genom att ge gas från 2000 varv och vid 7000 klättrar framhjulet lugnt och städat om man sitter rakt upp i sadeln?
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Anders R skrev:
Beror på hur lång du är om du kommer ner i skydd eller inte. Jag har lång överkropp och är ca 1,84. Jag har ett Givi förutom orginalet och ett annat på en gen2 och det skyddar bättre mot vind men inte helt. Tyst och tyst beror väl på. På längre färder kör man ändå med öronproppar men inte på 3 mila pendlingarn till jobbet.
Jag är 1,97 lång och tycker det är ett jävla oväsen. Jag har alltid öronproppar.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
andersbrink skrev:
Den bör vara så pass vass att den med originaldrevningen höjer framhjulet på tvåan bara genom att ge gas från 2000 varv och vid 7000 klättrar framhjulet lugnt och städat om man sitter rakt upp i sadeln?
Faktiskt lättade den lite då jag drog på häromdan men eftersom jag ännu inte vill varva ut max släppte jag av precis då. Jag har fortfarande några mil kvar innan jag vill kalla den inkörd men sen kan jag testa mer.

Jag har dessutom 15/48-drevning så den lyfter ännu lättare. Jag måste kolla om jag fortfarande vill ha den drevningen nu efter vässningen...
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Hej alla banditomaner
Skaffade mig en Haynes rephandbok till min Bandit 1200 -97 med ABS
Och skulle kolla på elschemat men vet inte vilken modell som jag har?
Kan ni med eran expertis svara på den frågan.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Lajf skrev:
Jag är 1,97 lång och tycker det är ett jävla oväsen. Jag har alltid öronproppar.

Då har vi iofs nog huvet lika högt ovan hojen.(Jämfört med svågerns 195cm). Hade du befunnit dig i huvudstaden hade vi kunnat skifta så du fick prova men Älvängen är väl Götet eller?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
TomTen6 skrev:
Vart kan man köpa progresiva framfjädrar?

www.raceway.se kan ta hem eller www.touring.se. Det är samma fjäder till alla årsmodeller 96 - 05 av Bandit1200 oavsett vad som står på förpackningen eller katalog. Det är Roffes som är generalagent för dem så alla mc-handlare borde kunna ta hem på beställning.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Hmm...

... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Bandit1200 skrev:
... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.

Jag har svart kåpa, så det är inte riktigt rätt...
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bandit1200 skrev:
... minns jag så fel? Visst var det ett par stycken här i tråden som var intr av att byta sin S-kåpa mot N-lamphus och blinkers.
Har intresset svalnat? Om ngn ff är intresserad så hör av er.
Fredde Meck är nog intresserad.. Det ser dock ut som om du har den nyare modellen?? Fredde har en svart -98.
Jag har redan beställt dubbla små runda till min. :)
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Någon som monterat ett sådant här larm på sin Bandit?
Det skulle vara bra att ha ett sådant, men jag är tveksam om jag klarar koppla rätt... Det skulle vara betydligt lättare om det fanns en banditbeskrivning med kabelfärger m.m.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Elgasen skrev:
Någon som monterat ett sådant här larm på sin Bandit?
Det skulle vara bra att ha ett sådant, men jag är tveksam om jag klarar koppla rätt... Det skulle vara betydligt lättare om det fanns en banditbeskrivning med kabelfärger m.m.
Servicemanual till Bandit! (-95 -01 ,pdf ca 51mb)
Allt du behöver för att koppla in ditt larm!

Jag ska beställa ett lite senare , blir vinter-pul!

//Fredde
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Fredde Meck skrev:
Jag ska beställa ett lite senare , blir vinter-pul!

//Fredde

Jag väntar med spänning på resultatet med din montering, servicemanual har jag redan.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Elgasen skrev:
Jag väntar med spänning på resultatet med din montering, servicemanual har jag redan.
Köper du ett till mej så kanske jag kan montera om några veckor! :hihi

....jag kan ta massa bilder och göra en utförlig beskrivning av installationen, men men, det blir nog till vinter'n. ( har för många kostsamma projekt just nu...... och en oförstående fru :va )

...och jag tror nog att du fixar det, ta det lugnt och läs manualerna noga när du monterar, använd en voltmeter för att kolla så den kabel du ska in på verkligen är den du tror. :tummenupp


///Fredde
 
Last edited:

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Vilket elschema är det till en -97 1200 med ABS i den manualen?
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Bromspapper.

Tjaba.
Har varit på Din MC och bromsat i deras bänk. Det kostade bara 250 spänn, men det var ju ganska ointressant då man inte fick reda på att den gick snålt eller fett.... Ingen lamdamätning ingick......
Det är därför jag har lyckan att ha en kompis med egen bänk.. :hihi

Jag gjorde detta mest för att jämföra polarns bänk med Din MC´s. Det visade sig att det skiljer ca 4% mellan bänkarna.
Nåja, ganska ointressant egentligen, det viktiga är ju att man får reda på att den inte går snålt eller för fett....

Med denna bromsning hade jag bestyckat med MJ 125, nålen höjd ett snäpp från orginal (orginal mittenhacket) och lågfart 35. Jag har höjt nålen max men den går fortfarande snålt på låga varv, så jag kommer gå upp till 37,5 (orginal) lågfartsmunstyken. Kommer även prova med 128 MJ.

Var och körde på Tullinge förra lördagen (28/5).
Nymodigheter med SVEMO-regler innebar att man var tvungen att köra upp för licens...... :brinnerup Så det blev bara en fullgasarrepa p.g.a att det dessutom började regna på eftermiddagen... :huvet
Fick en tid på 10.881s & 206,82km/h att börja med.

Kom ut tillTullinge och prova greppet på en riktigt klistrad dragstripp. :yoparty
Väl mött på Tullinge den 11/6 samt på Bike Weekend den 18-19/6. :tummenupp
 

Bifogat

  • SAVE0011a.JPG
    SAVE0011a.JPG
    120.6 KB · Visningar: 180

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
[

Kom ut tillTullinge och prova greppet på en riktigt klistrad dragstripp. :yoparty
Väl mött på Tullinge den 11/6 samt på Bike Weekend den 18-19/6. :tummenupp[/QUOTE]

Finnes även möjlighet Söderut, Utanför Växjö, 19/6 samt 2/7. Något osäker på datumen.

Ska givetvis testa!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top