Suzuki Bandit 1200-tråden

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
Nytt blås

Nytt blås på b12 an
 

Bifogat

  • Pict0001.jpg
    Pict0001.jpg
    23.2 KB · Visningar: 323
  • Pict0004.jpg
    Pict0004.jpg
    24.1 KB · Visningar: 266

bandit-tomsa

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
Bandit1200
andersbrink skrev:
Får vi höra det på Lördag vid Ingarvets industriområde, dvs racet som The Raggers anordnar? För du ska väl prova på iaf? Jag tänkte hälsa på och rasta den blå/vita turbomoppen lite.

Jag skall inte åka på ingarvet, vill gärna ta mig till Lelle på tisdag. Men en annan fråga till dig som är en riktig Bandit guru. Vad kan hända om avgasröret ger för mycket motstånd. Jag har dragit upp röret mellen hjulet och svingen, så röret är aningens platt där. Jag har inte märkt nå skillnad på motorn men det vore ju roligt att veta vad som kan hända. Jag skall försöka ta mig upp till racet på lördag , så letar jag upp dig. Har lite andra frågor angående fläkt montage till nästa år.

M.V.H Tomsa

www.wheelers.se
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
bandit-tomsa skrev:
Jag skall inte åka på ingarvet, vill gärna ta mig till Lelle på tisdag.

Det enda som kan torska på din hoj är lamellerna. Jag tar vertyg med mig och mina gamla B12-lameller så är du 100 säker på att du tar dig till Lelles nästa vecka. Klart du ska prova på att köra lite!

Originalmellanröret är väldigt smalt så om du har lika eller större är det okej. Däremot ska du försöka undvika branta övergångar. Gör övergångarna mjuka, dvs så att de gradvis överlappar varandra.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Någon som har testat hojar likn Banditen? Är dessa bättre eller sämre? (exempelvis XJR1300 osv)
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Elgasen skrev:
Någon som har testat hojar likn Banditen? Är dessa bättre eller sämre? (exempelvis XJR1300 osv)

Jag provade en GSX1400 i våras. Den kändes väldigt karaktärslös, kanske berodde på direktinsprutningen. Jag är i alla fall väldigt glad att jag har en Bandit och inte en GSX.

Den hojen som jag gärna skule vilja jämföra med är Fazern, men jag har ännu ej haft tillfälle att prova en.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Elgasen skrev:
Någon som har testat hojar likn Banditen? Är dessa bättre eller sämre? (exempelvis XJR1300 osv)
Jag har testat en hel del olika hojar.
Här kommer några av dem (VÄLDIGT kortfattat):

- Fazern tyckte jag om. Jämfört med Banditen kändes den tajtare och
smidigare. Däremot saknade den en hel del av Banditens vrid.

- Hornet 900 är väl ungefär samma som ovan men med ännu mer avsaknad av
vrid.

- Honda X-11 var brutal! Där fanns det både vrid och varv så det räcker till.
dock aningen tung och hur ser den ut egentligen?!?

- Monster 1000 har en mycket sportigare körställning och dessutom v-twin.
Också rätt tajt och fin i fjädringen.

- Yamaha MT-01 var en udda skapelse. Ser rätt OK ut i mina ögon och var riktigt kul på kurvig väg.
Däremot slutar motorn dra vid 4500 rpm och vibrationerna gör att normal körning blir jobbig. Också v-twin.

- Z-1000 påminner en hel del om Fazern. Pigg och smidig men risigt vrid.
Behöver varvas en hel del för att få ut effekten.

- Speed Triple var en rolig hoj. Bra knuff i motorn och smidig så det räcker
och blir över. Väldigt kort hjulbas gör den lite nervös över gupp och väldigt
lätt framtill...


Summerat kan jag väl säga att jag tyckte inte alls illa om någon av
ovanstående hojar men jag kör fortfarande Bandit.

/Anders
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Banditmannen skrev:
Summerat kan jag väl säga att jag tyckte inte alls illa om någon av
ovanstående hojar men jag kör fortfarande Bandit.

/Anders

Vi får vänta på att Suzuki släpper B-King någon gång...
Någon som har testat CB1300 och XJR1300?
Speedtripple -05 verkar som en rolig skapelse, fast jag tror den blir bra mycket dyrare i driftkostnad än min kära Bandit.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Elgasen skrev:
Speedtripple -05 verkar som en rolig skapelse, fast jag tror den blir bra mycket dyrare i driftkostnad än min kära Bandit.

S3:an var skitkul som bushoj men lite väl extrem för vardagligt fisåka. Jag kör ju Banditen som semestertouringhoj också och det vete tusan om jag skulle palla med S3:an. Sen att Banditen är lite av ett lok de få gånger jag kör bana kan jag leva med.

Apropå driftskostnader på S3:an vet jag inte om den omfattas av Triumphs märkesförsäkring. Har för mig att den hamnar i närheten av Daytonorna i pris men jag vet inte säkert.

Men nu är ju detta en Bandittråd och jag har en Banditfråga:

Jag kör ju en 99:a och jag har fått små sprickor i bakkåporna, en på varje sida, precis där stagen till GIVI-fästet kryper in. Stagen tar inte i själva kåporna men jag är lur på att en tungt lastad väska och ojämn väg i för hög fart kan ha påfrestat kåporna på nåt vis så att de börjat spricka. Sprickorna siter i underkant och precis under passagerarhandtegaen där det finns en liten fördjupning i plasten. Är det nån annan där ute som upplevt nåt liknande och kan ge mig förslag på hur fanken man ska stoppa utbredningen av sprickorna och även laga de som redan finns där?
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Banditmannen skrev:
S3:an var skitkul som bushoj men lite väl extrem för vardagligt fisåka. Jag kör ju Banditen som semestertouringhoj också och det vete tusan om jag skulle palla med S3:an. Sen att Banditen är lite av ett lok de få gånger jag kör bana kan jag leva med.

Apropå driftskostnader på S3:an vet jag inte om den omfattas av Triumphs märkesförsäkring. Har för mig att den hamnar i närheten av Daytonorna i pris men jag vet inte säkert.

Men nu är ju detta en Bandittråd och jag har en Banditfråga:

Jag kör ju en 99:a och jag har fått små sprickor i bakkåporna, en på varje sida, precis där stagen till GIVI-fästet kryper in. Stagen tar inte i själva kåporna men jag är lur på att en tungt lastad väska och ojämn väg i för hög fart kan ha påfrestat kåporna på nåt vis så att de börjat spricka. Sprickorna siter i underkant och precis under passagerarhandtegaen där det finns en liten fördjupning i plasten. Är det nån annan där ute som upplevt nåt liknande och kan ge mig förslag på hur fanken man ska stoppa utbredningen av sprickorna och även laga de som redan finns där?

Hmm...verkar mysko. Men bästa sättet att stoppa sprickor är väl att borra ett litet hål precis där sprickan slutar. Sedan är det väl bara att plasta fr insidan och spackla på utsidan. Lackningen kanske man ska lämna bort om man inte är halvproffs själv.
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Banditmannen skrev:
Jag har testat en hel del olika hojar.
Här kommer några av dem (VÄLDIGT kortfattat):

- Fazern tyckte jag om. Jämfört med Banditen kändes den tajtare och
smidigare. Däremot saknade den en hel del av Banditens vrid.

- Hornet 900 är väl ungefär samma som ovan men med ännu mer avsaknad av
vrid.

- Honda X-11 var brutal! Där fanns det både vrid och varv så det räcker till.
dock aningen tung och hur ser den ut egentligen?!?

- Monster 1000 har en mycket sportigare körställning och dessutom v-twin.
Också rätt tajt och fin i fjädringen.

- Yamaha MT-01 var en udda skapelse. Ser rätt OK ut i mina ögon och var riktigt kul på kurvig väg.
Däremot slutar motorn dra vid 4500 rpm och vibrationerna gör att normal körning blir jobbig. Också v-twin.

- Z-1000 påminner en hel del om Fazern. Pigg och smidig men risigt vrid.
Behöver varvas en hel del för att få ut effekten.

- Speed Triple var en rolig hoj. Bra knuff i motorn och smidig så det räcker
och blir över. Väldigt kort hjulbas gör den lite nervös över gupp och väldigt
lätt framtill...


Summerat kan jag väl säga att jag tyckte inte alls illa om någon av
ovanstående hojar men jag kör fortfarande Bandit.

/Anders

Ja, X-11:an är kanske alternativet till Banditen. Men inte är den såå ful.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Bandit1200 skrev:
Hmm...verkar mysko. Men bästa sättet att stoppa sprickor är väl att borra ett litet hål precis där sprickan slutar. Sedan är det väl bara att plasta fr insidan och spackla på utsidan. Lackningen kanske man ska lämna bort om man inte är halvproffs själv.
Det enda jag kan tänka mig är att jag lastat väskan för tungt men eftersom stagen till väskan inte vidrör kåporna blir jag lite konfunderad... :va :confused: Jag får montera av väskan och kåporna och se vad fanken som pågår.

Sen ska jag byta däck och drivpaket och laga gängpaj i oljetråget och...
SEN ska jag åka på hojsemester!!! :banana :banana :banana

Bandit1200 skrev:
Ja, X-11:an är kanske alternativet till Banditen. Men inte är den såå ful.
X-11:an gick som ett troll men jag tycker faktiskt den är ganska ful. Lite för fet överallt. Visserligen ger den ett rätt brutalt intryck men inget i min smak. Jag tror den passar bra till lite större förare, det var jäkligt rymligt på förarplatsen.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Vart får ni tag på era munstycken? tänker närmast på lågfart ex 35.

Även huvudmunstycke med ,5 storlekar, ex 123,5 127,5

Ring några stycken men ingen har :mad:
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
Vart får ni tag på era munstycken? tänker närmast på lågfart ex 35.

Även huvudmunstycke med ,5 storlekar, ex 123,5 127,5

Ring några stycken men ingen har :mad:

Enklast är att åka till en firma med Dynobänk - de har uppsättningar med munstycken där man oftast kör med utbytesprincipen - dvs du lämnar dina kvar i deras sortimentask medans du tar en annan storlek ur samma sortimentlåda. Kräver förmodligen att du kör upp med den i bänken och får det utprovat. Med fem uppsättningar huvudmunstycken plus lågfartsmunstycken är det nog hugget som stucket vilket som blir billigast.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Enklast är att åka till en firma med Dynobänk - de har uppsättningar med munstycken där man oftast kör med utbytesprincipen - dvs du lämnar dina kvar i deras sortimentask medans du tar en annan storlek ur samma sortimentlåda. Kräver förmodligen att du kör upp med den i bänken och får det utprovat. Med fem uppsättningar huvudmunstycken plus lågfartsmunstycken är det nog hugget som stucket vilket som blir billigast.

Precis det jag gjort, men dom har inga lågfart 35, o kunde inte tipsa var heller :va

Ska testa o ringa Stibo...
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Banditmannen skrev:
Jag har testat en hel del olika hojar.
Här kommer några av dem (VÄLDIGT kortfattat):

- Fazern tyckte jag om. Jämfört med Banditen kändes den tajtare och
smidigare. Däremot saknade den en hel del av Banditens vrid.

- Hornet 900 är väl ungefär samma som ovan men med ännu mer avsaknad av
vrid.

- Honda X-11 var brutal! Där fanns det både vrid och varv så det räcker till.
dock aningen tung och hur ser den ut egentligen?!?

- Monster 1000 har en mycket sportigare körställning och dessutom v-twin.
Också rätt tajt och fin i fjädringen.

- Yamaha MT-01 var en udda skapelse. Ser rätt OK ut i mina ögon och var riktigt kul på kurvig väg.
Däremot slutar motorn dra vid 4500 rpm och vibrationerna gör att normal körning blir jobbig. Också v-twin.

- Z-1000 påminner en hel del om Fazern. Pigg och smidig men risigt vrid.
Behöver varvas en hel del för att få ut effekten.

- Speed Triple var en rolig hoj. Bra knuff i motorn och smidig så det räcker
och blir över. Väldigt kort hjulbas gör den lite nervös över gupp och väldigt
lätt framtill...


Summerat kan jag väl säga att jag tyckte inte alls illa om någon av
ovanstående hojar men jag kör fortfarande Bandit.

/Anders

För att återgå lite till X-11:an.
Jag vet att det inte är populärt att prata om toppfart här på forumet, men det skiter jag i. Vet du vad X-11:an toppar? Det börjar dra ihop sig till ett ev
köp och jag tycker det är svårt att hitta relevant info om just den hojen.
Vet du var man kan hitta lite matnyttigt att läsa om den? Hur var den i kurvorna om du jämför med Banditen? För att få min Bandit körbar i kurvorna har jag i pricip fått styva upp allt som går. Hur är körställningen på X-11:an?
På Banditen tycker jag att man sitter i det närmaste optimalt, möjligen lite för
upprätt för maximal kontroll i kurvorna men å andra sidan tillräckligt upprätt för att inte behöva rollator efter någa mil i sadeln.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Bandit1200 skrev:
För att återgå lite till X-11:an.
Jag vet att det inte är populärt att prata om toppfart här på forumet, men det skiter jag i. Vet du vad X-11:an toppar? Det börjar dra ihop sig till ett ev
köp och jag tycker det är svårt att hitta relevant info om just den hojen.
Vet du var man kan hitta lite matnyttigt att läsa om den? Hur var den i kurvorna om du jämför med Banditen? För att få min Bandit körbar i kurvorna har jag i pricip fått styva upp allt som går. Hur är körställningen på X-11:an?
På Banditen tycker jag att man sitter i det närmaste optimalt, möjligen lite för
upprätt för maximal kontroll i kurvorna men å andra sidan tillräckligt upprätt för att inte behöva rollator efter någa mil i sadeln.
Vilken toppfart den har vet jag faktiskt inte. Jag hade upp den i 230-240 nånting på mätaren men då höll jag på att blåsa av. Skulle tro att den gör upp mot 260 på mätaren om man kurar ihop sig och håller fast för kung, drottning, alla kungabarnen och fosterland. Jag pressade den väl inte heller speciellt hårt i några kurvor men det kändes som om den var aningen styvare än Banditen, dock kändes den snäppet tyngre. Körställningen är mer "sportig" med högre placerade fotpinnar och ganska långt fram till styret. Det är ju ett as till tank som man ska nå över... För mig är det för framåtlutat, ryggen pallar inte några längre sträckor på det viset. Pratade med en av säljarna och han tyckte körställningen var perfekt men då var han ca 10 cm längre än jag, alltså ca 185.

Finns ju egentligen bara en sak att göra, ut och prova en! Måste ju gå att hitta en X-11:a att testa nånstans i närheten.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top