Suzuki Bandit 1200-tråden

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Vinterförvaring!

Har investerat i ett varmgarage till min underbara Bandit. Där ska den stå o vänta på varmare väder ute.
Vad bör man tänka på när man ställer av hojen o förvarar den i rumstemp jämfört mot kallgarage som jag alltid haft annars?
Bort med batteriet o fylla tanken antar jag men är det något mer man bör tänka på/ändra med förvaring varmt?

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Hej alla glada...

Behöver ett litet tips om hur man på bästa sätt tömmer förgasarna på bensin.

Sannolikt så står det någonstans i tråden men det hinner nog bli vår innan jag hittar det.:(

Ha det Poke:tummenupp

Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Poke skrev:
2568795 Hej alla glada...

Behöver ett litet tips om hur man på bästa sätt tömmer förgasarna på bensin.

Sannorlikt så står det någonstans i tråden men det hinner nog bli vår innan jag hittar det.:(

Ha det Poke:tummenupp

Det finns en liten dräneringsskruv längst ner på varje flotörhus. Skruven sitter vågrätt. Skruva ur den så börjar det rinna ut lite bensin, tag en trasa eller något under förgasarna så rinner det inte så mycket bensin på motorn.

Last edited:

Suzuki TL1000R

WWJD- What Would Jesus Do?
Gick med
2 Nov 2005
Hoj
[Äin kåmma fewra leyters bleau auk woeet Seuwseuwkee gee äss äxx]
Hoppar in och hälsar på forna kamrater i Bandit-träsket.
Har varit ute på vift, en ganska trevlig för övrigt, med en TL1000R ett tag. Har dock sålt den nu och sneglar på ett par olika hojar. Kan dock inte riktigt bestämma mig. Sneglar på motard men man vet ju nackdelarna med dessa om man vill åka lite längre osv. Eftersom jag haft en Bandit 1200 förut så vet jag ju att det är en riktigt trevlig cykel.
Tänkte bara lägga ut en lite lös undran om nån har en till salu. Jag är väl ute efter en med lite mer mos i motorn än orginal och är väl inte hyperpillig själv så jag tänkte se om nån skulle göra sig av med en som är lite trimmad redan. Årsmodell är väl av mindre betydelse men jag har väl tänkt mig runt 50 tusen pix men allt är ju av intresse så klart. Skicka ett PM eller skriv i tråden om nån är redo att skiljas från sin Bandit...

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Suzuki TL1000R skrev:
2582397 Hoppar in och hälsar på forna kamrater i Bandit-träsket.
Har varit ute på vift, en ganska trevlig för övrigt, med en TL1000R ett tag. Har dock sålt den nu och sneglar på ett par olika hojar. Kan dock inte riktigt bestämma mig. Sneglar på motard men man vet ju nackdelarna med dessa om man vill åka lite längre osv. Eftersom jag haft en Bandit 1200 förut så vet jag ju att det är en riktigt trevlig cykel.
Tänkte bara lägga ut en lite lös undran om nån har en till salu. Jag är väl ute efter en med lite mer mos i motorn än orginal och är väl inte hyperpillig själv så jag tänkte se om nån skulle göra sig av med en som är lite trimmad redan. Årsmodell är väl av mindre betydelse men jag har väl tänkt mig runt 50 tusen pix men allt är ju av intresse så klart. Skicka ett PM eller skriv i tråden om nån är redo att skiljas från sin Bandit...

Du har PM :tummenupp

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
b12-mod

hej igen...sitter o funderar över en öl...tappar man inte vridet lite i låg-o mellanregristret då man byter till slip-on (o ökar huvud munstyckena samt sågar hål i luftburken enl rekommendation )...?

hej igen...sitter o funderar över en öl...tappar man inte vridet lite i låg-o mellanregristret då man byter till slip-on (o ökar huvud munstyckena samt sågar hål i luftburken enl rekommendation )...? holm44

holm44 skrev:
2590559 hej igen...sitter o funderar över en öl...tappar man inte vridet lite i låg-o mellanregristret då man byter till slip-on (o ökar huvud munstyckena samt sågar hål i luftburken enl rekommendation )...?

hej igen...sitter o funderar över en öl...tappar man inte vridet lite i låg-o mellanregristret då man byter till slip-on (o ökar huvud munstyckena samt sågar hål i luftburken enl rekommendation )...? holm44
för mkt öl...jag stammar...:öl :öl

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Eventuellt men stage1 på gen2 skall ge mer hästkrafter och vridmoment över hela registret. Stage2 och nya kammar ger mer toppeffekt med liten minskning i mellanregistret (enligt vissa så bryr man sig inte om man gjort det).

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Röd 1200s

Ja är det någon som äger eller känner någon med en röd (metallic) 1200s av årsmod 01-05?

Har sökt med stor frenesi bland alla (nästan) begagnat marknader men nästan bara hittat blå och silver lackade 1200s.

Skulle vara kul och veta om det sålts några röda i sverige över huvud taget tycker dom är riktigt snygga i den färgen.:tummenupp

/Nicke Lilltroll

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Bänkning

Har fått pris på bänkning på Schneiders mc. 3000 kr o då ingår allt, tycker det verkar klart prisvärt. De berättade att de trimmat flertalet Banditer med ett recept som ger 120 bakhjulshästar och över 10 Nm mer. :klappar

Gillar min Bandit väldigt mycket och jag vill att allt ska bli optimalt, tycker ni att det låter som ett bra pris? Har aldrig bänkat tidigare, så jag vet inte vad det brukar kosta.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
3k för 20 hästar extra är billigt, dvs 150 kronor per hästkraft. När man pratar om sugmotortrimning är annars tumregeln 1000 kronor per hästkraft.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nicke Lilltroll skrev:
2597030 Ja är det någon som äger eller känner någon med en röd (metallic) 1200s av årsmod 01-05?

Har sökt med stor frenesi bland alla (nästan) begagnat marknader men nästan bara hittat blå och silver lackade 1200s.

Skulle vara kul och veta om det sålts några röda i sverige över huvud taget tycker dom är riktigt snygga i den färgen.:tummenupp

/Nicke Lilltroll

KGK-suzuki har enligt katalogerna bara importerat blå/silver/gråsvarta 01-05 med halvkåpa om man inte räknar jubileumsmodellen som är vit o blå lackerad om nu KGK tog in den. Ytterligar färgval på internationella marknader var just röd som du nämner och helt svart, så hittar du en med rund framlykta eller röd/svart så är den paralellimporterad.

SportGuzzi

livsnjutare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Moto Guzzi V11 Sport
Nya Banditen

Hej på er, ser i nya mc tidningarna att det kommer en ny bandit 1250 till sommarsäsongen. Historiskt så har ju alltid motorn varit en av de ingridienser som många har ansett vara just det som ger banditen dess charm. Lite antik har nog en del tyckt men charmig och lättuppskrämd och med härlig gång. Nu när nya motorn kommer så står det bara negativa ord om den gamla så dom gamla hissningarna är bortglömda på en kvart. Hoppas att charmen inte försvinner och att banditen då blir opersonlig som så många andra japs är?

Jag själv har kört en stor del av det som japan har producerat de senast 15 åren och har fastnat för Suzukis rova, både i GSX r versionerna som i storskurkens. jag har då kört få maskiner som har detta subjektiva men personliga över sig.

Lite skruvad är man nog när man skriver om personliga motorer:va

Bandittjej

jag vill inte ha vinter
Gick med
18 Jul 2006
Hoj
Bandit 1200 S
GBG_ Bandit skrev:
2614758 Hej på er, ser i nya mc tidningarna att det kommer en ny bandit 1250 till sommarsäsongen. Historiskt så har ju alltid motorn varit en av de ingridienser som många har ansett vara just det som ger banditen dess charm. Lite antik har nog en del tyckt men charmig och lättuppskrämd och med härlig gång. Nu när nya motorn kommer så står det bara negativa ord om den gamla så dom gamla hissningarna är bortglömda på en kvart. Hoppas att charmen inte försvinner och att banditen då blir opersonlig som så många andra japs är?

Jag själv har kört en stor del av det som japan har producerat de senast 15 åren och har fastnat för Suzukis rova, både i GSX r versionerna som i storskurkens. jag har då kört få maskiner som har detta subjektiva men personliga över sig.

Hej vi var i köln och tittade på de nya men jag vill nog behålla min ,tyckte den var finare:)

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GBG_ Bandit skrev:
2614758 Hej på er, ser i nya mc tidningarna att det kommer en ny bandit 1250 till sommarsäsongen. Historiskt så har ju alltid motorn varit en av de ingridienser som många har ansett vara just det som ger banditen dess charm. Lite antik har nog en del tyckt men charmig och lättuppskrämd och med härlig gång. Nu när nya motorn kommer så står det bara negativa ord om den gamla så dom gamla hissningarna är bortglömda på en kvart. Hoppas att charmen inte försvinner och att banditen då blir opersonlig som så många andra japs är?

Då är jag åxå skruvad! Har testat uppemot ett 20 tal olika hojar med insprutning från årsmodeller 2000-2006. Måste säga att jag tycker att de känns opersonliga o tråkiga i gången. Nog för att de skjuter på ordentligt men det känns lite som en elmotor jämfört med tex Banditmotorn/förgasarmotorer.

Testade tex Yamaha´s FZ1N men fann den väldigt slätstruken trots att det stod 180 på mätarn direkt men hamna på motorvägen, trist på något vis.

Samma erfarenhet fick jag för 2 år sedan när jag testade Kawasaki Z 750. Fin hoj o allt men vilken sysmaskin till motor. Faktum är att då jag, efter testet, hoppade upp på min dåvarande, hoj en sunkig Suzuki GSX 750 EF, slogs av den råa och charmiga gången i denna gamla förgasarspis.

Någon annan med liknande erfarenheter?

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Ramlagerras!!

Lurar på att införskaffa en GSXR 1100, men motorn knackar o enligt ägaren så kanske det är ramlagren/ramlagret som är paj.
Vad kostar det att fixa detta tror ni?
Klarar man det själv?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln