Suzuki Bandit 1200-tråden

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Kromad plast står högt i kurs tydligen, måste vara japskustom revolutionen som härjat för länge och driver upp priserna?

Min hastighetsmätarkopp är repig o ful, får nog bli så att jag mattar ner o lackar dem mattsvarta om jag inte får tag på en annan.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Någon som har ett exemplar av kåpan över hastighetsmätaren att sälja till mig?
Har en 1200 97a vet ej om den från generation 2 passar.
MVH /Jan

Gen2s kromkåpa passar inte gen1, den är hel dvs med plats för både varv o hastighetsmätare dessutom är tankmätaren LCD-staplar ihop med Trippmätare osv.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
luktar avgaser

:D :D :D HEJ alla vakna!Provstartade banditen efter munstycksbyte mod 1...Klockrent , vinterns bästa vitaminpiller,garaget fullkomligt vibrerade av välljud!Hoppas att gasresponsen inte ändrats till strul och problem av körbarhet.Jag blev alldeles yr i skallen ,av avgaser eller upphetsning eller nåt,så jag blev tvungen o gå in o ta en AMSTEL BOCK bockbier (krympande lager)Nu återstår endast däcksbyte o annat inför våren.:D :D :D
holm44
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
stålomspunna bromsslangar

Har inköpt goodridge stålomspunna bromsslangar (fram ) till min Bandit 1200, blåa är dom och koppar brickor till banjoskruvarna finns det. Är det krångligt (farligt) att byta själv eller bör man lämna in till firma tro?

Kan någon förklara detaljerat hur man gör tack?
(Har bytt kopplingsvajer en gång på min förra hoj o det gick bra)

Har hört om att man ska lufta o greja, ja vad tror ni lämna in eller göra själv?
 

Bävern

Banditen
Gick med
27 May 2006
Ort
Skövde
Hoj
gsf Bandit 1200 s
Bytt till scorpion kolfiberdämpare

Hej

Har läst att scorpion gör sina dämpare för att kunna användas med orginal inställningar.
Stämmer detta eller? Nån som vet?
Den har ju efter bytet gått bra och inga problem. Jag har naturligtvis tagit ur noise killer som satt med en liten fin skruv. Den stoppade ju allt flödet och goa ljudet.:)

Bör jag lämna in för justering av bränsle tillförsel eller så för att få rätt inställning efter bytet?
:va
 
Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05

Bör jag lämna in för justering av bränsle tillförsel eller så för att få rätt inställning efter bytet?
:va

Vad har du årsmodell på din Bandit?
FAS1 går ganska fett orginal så du behöver troligtvis inte bestycka om förgasarna för att få en relativt bra blandning. För att få lite extra fart på maskineriet bör du göra 2" modden.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Har inköpt goodridge stålomspunna bromsslangar (fram ) till min Bandit 1200, blåa är dom och koppar brickor till banjoskruvarna finns det. Är det krångligt (farligt) att byta själv eller bör man lämna in till firma tro?

Kan någon förklara detaljerat hur man gör tack?
(Har bytt kopplingsvajer en gång på min förra hoj o det gick bra)

Har hört om att man ska lufta o greja, ja vad tror ni lämna in eller göra själv?


Två hela från bromspumpen eller 3 korta? Fick du med banjobultar? Spara de gamla för säkerhets skull. Jag bytte själv till goodridge men svarta för 4 år sedan men då hela kitet dvs fram, bak och koppling.

Skitenkelt egentligen. Fixa det själv. Köp en bromsluftare från biltema för 39:- först samt ca 2,5m klar plastslang som passar nippeln på oken.

Töm systemet från vätska, byt slangarna. Fyll på vätska och lufta. 2,5m slangen är till för att hjälpa till att få ner bromsvätska snabbare till oken. Utan den får man pumpa med bromshandtaget bra länge ca 1 timme. Sätt på slangen på nippeln och sug medan du pumpar när det kommer vätska stänger du repetera på andra oket och sedan byt till biltemas bromsluftare och luftar precis som på en bil. När du sedan är klar sätter du bromshandtaget i spänn över natten så de få luftbubblor som finns kvar kommer ut ur systemet.

Hade du bott närmare hade vi fixat det ngn söndageftermiddag.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Två hela från bromspumpen eller 3 korta? Fick du med banjobultar? Spara de gamla för säkerhets skull. Jag bytte själv till goodridge men svarta för 4 år sedan men då hela kitet dvs fram, bak och koppling.

Skitenkelt egentligen. Fixa det själv. Köp en bromsluftare från biltema för 39:- först samt ca 2,5m klar plastslang som passar nippeln på oken.

Töm systemet från vätska, byt slangarna. Fyll på vätska och lufta. 2,5m slangen är till för att hjälpa till att få ner bromsvätska snabbare till oken. Utan den får man pumpa med bromshandtaget bra länge ca 1 timme. Sätt på slangen på nippeln och sug medan du pumpar när det kommer vätska stänger du repetera på andra oket och sedan byt till biltemas bromsluftare och luftar precis som på en bil. När du sedan är klar sätter du bromshandtaget i spänn över natten så de få luftbubblor som finns kvar kommer ut ur systemet.


Hade du bott närmare hade vi fixat det ngn söndageftermiddag.

2 hela blåa snygga slangar och banjoskruvar+ kopparfärgade "brickor". Tack för svaret, ska försöka fatta och sätta mig in i det och göra ett försök. Det verkar krångligt men är det säkert inte. Men man vill ju inte riskera något när det gäller bromsarna. Några jobbiga frågor till för att underlätta för mitt feta huvud:

1. "Töm systemet från vätska"- Hur gör jag det?
2. "Byt slangarna"- Det bör jag ju fixa eftersom de ska sitta precis som de gamla men med nya skruvar osv.
3. "Fyll på vätska"- Antar att det bara är att byta bromsvätskan i bromsvätske behållaren?
4. "Nippeln på oken, 2,5 m klar plastslang"- Nippeln, är det samma sak som en anslutning/"munstycke"? Hur kopplar du slangen för att få ner vätskan, fattar inte??
5. Har aldrig luftat någon bil tyvärr??

Vart bor du, jag bor i Karlstad?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
2 hela blåa snygga slangar och banjoskruvar+ kopparfärgade "brickor". Tack för svaret, ska försöka fatta och sätta mig in i det och göra ett försök. Det verkar krångligt men är det säkert inte. Men man vill ju inte riskera något när det gäller bromsarna. Några jobbiga frågor till för att underlätta för mitt feta huvud:

1. "Töm systemet från vätska"- Hur gör jag det?
2. "Byt slangarna"- Det bör jag ju fixa eftersom de ska sitta precis som de gamla men med nya skruvar osv.
3. "Fyll på vätska"- Antar att det bara är att byta bromsvätskan i bromsvätske behållaren?
4. "Nippeln på oken, 2,5 m klar plastslang"- Nippeln, är det samma sak som en anslutning/"munstycke"? Hur kopplar du slangen för att få ner vätskan, fattar inte??
5. Har aldrig luftat någon bil tyvärr??

Vart bor du, jag bor i Karlstad?

0. Täck alla lackade ytor med gladpack eller liknande. Bromsvätska fungerar som färgborttagning. Spiller du skölj direkt rikligt med vatten.
1. Sätt på bromsluftaren (www.biltema.se artnr 19-146) eller liknande köpt hos lokala bilreservdelshandlaren på luftningsnippeln på oket(den där lilla gummiklädda saken nr 9 högt uppe på bromsoket ovanför bromsslangen, ta bort gummiploppen nr 10). Lossa och tag bort lock, plast och gummipackning vid bromshandtaget. Öppna nippeln med en blocknyckel pumpa till ingen vätska kommer. Stäng nippeln gör om vid andra oket.
2. Som du säger. Men med skillnaden då att du tar bort klumpen som förenar de tre ordinarie slangarna som är fäst i undre styrkronan. Den slangen som är något längre (om de skiljer) skall gå till det vänstra oket. Den dubbla banjobulten som skall sitta på själva bromspumpen skall ha kopparbricka även mellan de två slangarna.
3. Håll behållaren vid bromshandtaget fylld till ca 3/4 delar och låt den inte bli tom dvs vid 1/4 del kvar är det dags att fylla på under 5:an nedan.
4. Luftningsnippeln på själva bromsoket enl 9 på bilden. Klar plasslang köper jag på OK/Q8 för ca 6-10:-/m. Köp 2,5 meter. Man får kränga på slangen på nippeln (men ingen vätska i den alls) den andra änden sättar man i munnen och suger på i början av 5 för att snabbare få vätska i slangarna och oken. Man kan säga att man suger ur en del av luften som finns i systemet innan man kör enligt 5:an. Tro mig det spar tid
5. Man börjar med oket som sitter längst bort. En bit plastslang enl 4 på luftningsnippeln. Anbringa tryck på bromshandtaget, lossa nippeln med blocknyckeln när bromshandtaget gått ända in till gasrullen stänger man nippeln. Upprepa till inga luftbubblor syns i slangen. Kör man med biltemaluftaren fortsättar man att pumpa utan att stänga nippeln mellan handtagsrörelserna.

Flyttat norrut till Stockholmstrakten precis som många andra. Karlstad har jag inte besökt sedan lumpen.
 

Bifogat

  • ok.jpg
    ok.jpg
    53.7 KB · Visningar: 83
Last edited:

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Dogbones igen, 600 och 1200 samma eller inte???

Postad denna fråga i Bandit 600 forumet oxå men ni kanske oxå vet?



Eventuellt har jag en kille som kan fixa ett par dogbones till mig men jag behöver ritningar.. Jag har en 600 och i länken tidigare så var det en ritning på dogbones för 1200,, see länk...

http://www.bandit-heaven.co.uk/publi...jackup_kit.htm

Min fråga är kan jag använda denna ritning till min 600 ????
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Postad denna fråga i Bandit 600 forumet oxå men ni kanske oxå vet?



Eventuellt har jag en kille som kan fixa ett par dogbones till mig men jag behöver ritningar.. Jag har en 600 och i länken tidigare så var det en ritning på dogbones för 1200,, see länk...

http://www.bandit-heaven.co.uk/publi...jackup_kit.htm

Min fråga är kan jag använda denna ritning till min 600 ????

Din länk fungerar inte men jag är ganska säker på att det är måttskillnader mellan 600 och 1200 modellerna. Annan sving, dämpare fälgar osv osv osv.

Men att ta bort det ena av de du redan har och rita av det borde inte ta lång tid. På min 1200 krävs en 17 mm och en 14 mm blocknyckel och man kommer åt utan att montera bort ngt annat. Mellan tummen o pekfingret ca 1 timme för demontering, avritning och hopmontering och då borde du hinna fika också.
om nu inte fabriken har fixat gängpaj som på min,då tar det längre tid.
 

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Holland
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Din länk fungerar inte men jag är ganska säker på att det är måttskillnader mellan 600 och 1200 modellerna. Annan sving, dämpare fälgar osv osv osv.

Men att ta bort det ena av de du redan har och rita av det borde inte ta lång tid. På min 1200 krävs en 17 mm och en 14 mm blocknyckel och man kommer åt utan att montera bort ngt annat. Mellan tummen o pekfingret ca 1 timme för demontering, avritning och hopmontering och då borde du hinna fika också.
om nu inte fabriken har fixat gängpaj som på min,då tar det längre tid.

Provar igen med länken
http://www.bandit-heaven.co.uk/public_html/jackup_kit.htm
 

Bävern

Banditen
Gick med
27 May 2006
Ort
Skövde
Hoj
gsf Bandit 1200 s
Vad har du årsmodell på din Bandit?
FAS1 går ganska fett orginal så du behöver troligtvis inte bestycka om förgasarna för att få en relativt bra blandning. För att få lite extra fart på maskineriet bör du göra 2" modden.

Jag har en Bandit 1200 årsmodell 2004. Vad är fas 1? Och vad är 2" modden?

Tack för svaret:) hoppas du kan förklara lite mer för mig, tyvärr lite ny på det här. Men jag lär mig nog, här verkar ju finnas många skickliga bandit fantaster.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
mod

Jag har en Bandit 1200 årsmodell 2004. Vad är fas 1? Och vad är 2" modden?

Tack för svaret:) hoppas du kan förklara lite mer för mig, tyvärr lite ny på det här. Men jag lär mig nog, här verkar ju finnas många skickliga bandit fantaster.

:tummenupp Läs 81/1604 där finns en sammanfattning.Skummar man igenom ALLA sidor finns mkt att läsa!:D :D :D
holm44
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Har ev en komplett topp till GSX-R (1991-92 med shims)

Om jag skall byta topp/kamaxlar kommer jag behålla orginalförgasarna men göra 2" modden, just nu har jag bara ett bolt-on. Har förvisso ett helsytem på g också, mest bara för att..

Delfråga ett:
Vad är bäst då jag gillar bottenvridet o "ogillar" shimsade ventiler:
1. Byta hela toppen
2. Bara lägga i kammarna
3. Bara byta in eller ut kam, isfall vilken? Anta att insugskammen ger störst skillnad?

Delfråga två:
Vad skiljer på dessa toppar kam, flödes o ventilstorleksmässigt
1. Bandit generation 1 toppen
2. gsx-r 1100 89-90
3. gsx-r 1100 91-92

MVH /Jan - sökt men inte funnit

Edit: Lite förtydligande
 
Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top