Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
När min banditmotor är kall slirar kopplingen ordentligt när jag har 1/3 gas vid 3k rpm.

När jag fått motorn varm (efter ca 1mils körning) slirar inte kopplingen 1mm oavsett hur mycket jag gasar.

Jag har haft ovanstående problem sedan starten av föregående säsong.

Jag har testat att montera en extra kopplingsfjäder från Marklunds.
Jag har bytt från Motul 5100 till Castrol GP (kört 15mil sedan dess).

Ingen av ovanstående åtgärder har löst mitt problem.

Någon som vet vad felet kan vara?:confused:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Testat nya 1250, tyckte det var stor skillnad mot "gamla" 1200, första dagarna kanske man inte behöver skruva i den då det är bra klös som den är

Det må så vara att man har fått ur den lite mer klös, men fy f-n så ful motor.
Motorer som sitter ute i det fria SKA ha kylflänsar, om inte annat så ett par mm för syns skull.
Snälla säg att dom har tänkt gjuta för motorn med en helkåpa till nästa år.

Nu börjar ju GSX1400 med en smutt toppkåpa framstå som ett bättre alternativ.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Hej och hå nu ä dä vå(r)!

Jag har talat med min Suzukimekaniker och han sa att han kan utföra 2" modden(5 cm modden) på min hoj för ett väldigt fördelaktigt pris.

Här i vår underbara tråd så har Anders Brink informerat/förklarat för mig hur man bör utföra denna modefikation tydligt och klart. Min Bandit är av 1:a gen. årsmodell 1997 och det är en N-modell. På den sitter normalt ett Scorpion race-slipon, nu dock orginal inför besiktning idag. Märker att hojen går klart bättre med orginalet, både på top o botten, men jag vill ju ha mer och ljudet på Scorpionburken är åxå helt underbart...

Är det bara att lämna in hojen och receptet på 2" modden (härifrån forumet) hos min mekaniker och så är saken biff, eller ska man betala upp till 4-6ggr mer för en bänkning+ ombestyckning på en firma som har bänk?

Enligt forumet så är det ju över 1000 nöjda Banditåkare som utfört 2" modden och ingen har blivit missnöjd.

Ja, vad tror ni om detta? Länka gärna till den bästa beskrivningen på 2" modden (svenska).

Väldigt tacksam för svar.

Ingen kunnig som kan hjälpa till med ett svar?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ingen kunnig som kan hjälpa till med ett svar?
Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken hos www.mcshopen.se.
Jag monterade sedan dessa samt borrade ett 2" hål bredvid det befintliga hålet i luftburken.

*Optimal storlek på aktuella munstycken kan skilja mellan olika Banditer. Ibland kan det även vara nödvändigt att höja nålarna.

Jag tycker det är bättre du lägger pengarna på annat än bänkning och titta istället på hur dina tändstift ser ut.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken hos www.mcshopen.se.
Jag monterade sedan dessa samt borrade ett 2" hål bredvid det befintliga hålet i luftburken.

*Optimal storlek på aktuella munstycken kan skilja mellan olika Banditer. Ibland kan det även vara nödvändigt att höja nålarna.

Jag tycker det är bättre du lägger pengarna på annat än bänkning och titta istället på hur dina tändstift ser ut.

Alltså jag gör ingen bänkning utan mekanikern monterar efter receptet direkt (munstycken, ställer nålarna och fixar luftburken alltså). Jag betalar 600-800 kr för detta ingrepp. Engligt tidigare inlägg så har ju detta funkar väl för de som gjort detta, 2" modden.

Menar du att du gjort den (2" modden) men att du inte märkte någon skillnad på hur hojen gick efteråt, därför råder du mig till att strunta i det?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05

Menar du att du gjort den (2" modden) men att du inte märkte någon skillnad på hur hojen gick efteråt, därför råder du mig till att strunta i det?

2" Modden gjorde stor skillnad.
Jag tittar hellre på stiften istället för att lägga massa pengar på bänkning.
Blandningen blir inte riktigt lika bra som vid bänkning men den blir troligtvis ganska bra.
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
2" Modden gjorde stor skillnad.
Jag tittar hellre på stiften istället för att lägga massa pengar på bänkning.
Blandningen blir inte riktigt lika bra som vid bänkning men den blir troligtvis ganska bra.


OK, sorry jag missförståd:)
Du är defenitivt för att jag gör 2" modden utan bänkning, men att jag efter denna kollar siften för att se om det gick bra eller om hojen fortfarande går fett. alternativt snålt. Ska höra med mekanikern om han kan kolla detta en gång och ev. byta inställningar om det blev lite fel (fett/snålt).

Tycker du att jag åxå ska köra 132,5 och 35. Har blivit rekommenderad/läst mig till att man ska ha 130? Min när en 97:a.

Pratade med Schneiders MC och de sa att Banditen kommer gå klart bättre efter 2" modden med öppna röret än den gör med öppna och orginal munstycken/inställningar.

Tack för hjälpen!
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Varvtal/hastighet Bandit1200 -02

Är det någon som har ett diagram över utväxlingsförhållandena, hmm heter det så, för 1200an årsmod runt 2002.
Det jag är ute efter är vilka varvtal 1200an ligger på vid tex 90 kmh på 4an. Alltså någon form av tabell/diagram som visar detta, dvs. förhållandet mellan varvtal/hatighet/växel.

Är så förb.... less på att kuska runt med 6000 rpm i min 600a vid 90kmh på sexan så jag bara vill skrika, känns som om det borde finnas både en 7e och 8e växel, men hur jag än försöker växla upp så finns det där ingen till växel efter sexan.

Så jag kommer förmodligen att byta upp mig under sommaren bara jag blir av med min 600S -00 som är till salu, ingen som behöver en hoj till tanten?
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
OK, sorry jag missförståd:)
Du är defenitivt för att jag gör 2" modden utan bänkning, men att jag efter denna kollar siften för att se om det gick bra eller om hojen fortfarande går fett. alternativt snålt. Ska höra med mekanikern om han kan kolla detta en gång och ev. byta inställningar om det blev lite fel (fett/snålt).

Tycker du att jag åxå ska köra 132,5 och 35. Har blivit rekommenderad/läst mig till att man ska ha 130? Min när en 97:a.

Pratade med Schneiders MC och de sa att Banditen kommer gå klart bättre efter 2" modden med öppna röret än den gör med öppna och orginal munstycken/inställningar.

Tack för hjälpen!

Jag bor i Karlstad och har utfört 2" modden på min Bandit. Dock är min en -02 och därför en generation 2. Jag har för mig att det skiljer en del mellan ingreppen. Jag gjorde hela arbetet inklusive bytet av ljuddämpare på en förmiddag. Skitlätt (iaf till generation 2). Nu är jag inte riktigt i "mek-skick" efter att ha kört rakt när vägen svängde i somras :rolleyes: Har problem med ena armen och fingarna på den andra armen, men om du skulle vara sugen på att försöka själv så kan jag kanske "coacha". Alltid roligt att få vara med när det mekas och det är ju roligare att göra jobbet själv.

/A.L
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Jag bor i Karlstad och har utfört 2" modden på min Bandit. Dock är min en -02 och därför en generation 2. Jag har för mig att det skiljer en del mellan ingreppen. Jag gjorde hela arbetet inklusive bytet av ljuddämpare på en förmiddag. Skitlätt (iaf till generation 2). Nu är jag inte riktigt i "mek-skick" efter att ha kört rakt när vägen svängde i somras :rolleyes: Har problem med ena armen och fingarna på den andra armen, men om du skulle vara sugen på att försöka själv så kan jag kanske "coacha". Alltid roligt att få vara med när det mekas och det är ju roligare att göra jobbet själv.

/A.L

Härligt att höra att du är redo att hjälpa till, uppskattas! Jag bestycka om min Freewind enstånka förra året själv o det gick bra men det var ju bara en förknasare:) Ärligt så tycker jag att det är lite trist med motormeck o så blir jag lätt lite nojig o tror att det ska skita sig. Roligare att styla hojen och fixa till lite exteriört.

Dennis på Nj´s i Skåre ska hjälpa mig, med ombestyckningen, och jag fick ett riktigt bra pris av honom, då vet jag att det blir rätt och färdigt någongång.

Jobbigt att krascha, inget kul alls (been there done that) hoppas du blir återställd snabbt så kanske vi kan ta oss en Bandit tur:tummenupp
 

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR

Nu börjar ju GSX1400 med en smutt toppkåpa framstå som ett bättre alternativ.

Prova en så skall du se att det inte bara är utseendet som är till GSX:ens fördel!
Om du dyker upp i Norrbotten kan du prova min... men den är hmmm... inte så lugn i karaktären mer...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Prova en så skall du se att det inte bara är utseendet som är till GSX:ens fördel!
Om du dyker upp i Norrbotten kan du prova min... men den är hmmm... inte så lugn i karaktären mer...

Jag har alltid tyckt om GSX:en, men en liten vindavvisare vill jag nog gärna ha.

Jag hittade någon bild på en GSX (tror jag det var) i Katanakåpor, den hojjen är jag olyckligt kär i...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tjenare!

Gjorde själv bytet från 600 till 1200 för några år sen. Jag har nåt exceldiagram hemma över olika varvtalsförhållanden beroende på drevstorlekar, mm, till 1200:an men kommer inte åt det härifrån. PM:a mig en mailadress så kan jag skicka över det.

1200:an gör iaf runt 3500 rpm i 100 km/h på femmans växel om den är originaldrevad (15/45). Min går just nu med 14/47-drevning så den ligger närmare 4000 rpm i 100.

/Anders H.

Är det någon som har ett diagram över utväxlingsförhållandena, hmm heter det så, för 1200an årsmod runt 2002.
Det jag är ute efter är vilka varvtal 1200an ligger på vid tex 90 kmh på 4an. Alltså någon form av tabell/diagram som visar detta, dvs. förhållandet mellan varvtal/hatighet/växel.

Är så förb.... less på att kuska runt med 6000 rpm i min 600a vid 90kmh på sexan så jag bara vill skrika, känns som om det borde finnas både en 7e och 8e växel, men hur jag än försöker växla upp så finns det där ingen till växel efter sexan.

Så jag kommer förmodligen att byta upp mig under sommaren bara jag blir av med min 600S -00 som är till salu, ingen som behöver en hoj till tanten?
 
Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Det må så vara att man har fått ur den lite mer klös, men fy f-n så ful motor.

har inte tänkt på just den detaljen men jag tycker den ser bra ut och går bra i övrigt


1200:an gör iaf runt 3500 rpm i 100 km/h på femmans växel om den är originaldrevad (15/45).

minns jag rätt så går nya 1250 med 6 växlar ca 3900 vid 120, 4400 vid 135 och 5400 vid 155
 
Last edited:

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
När min banditmotor är kall slirar kopplingen ordentligt när jag har 1/3 gas vid 3k rpm.

När jag fått motorn varm (efter ca 1mils körning) slirar inte kopplingen 1mm oavsett hur mycket jag gasar.

Jag har haft ovanstående problem sedan starten av föregående säsong.

Jag har testat att montera en extra kopplingsfjäder från Marklunds.
Jag har bytt från Motul 5100 till Castrol GP (kört 15mil sedan dess).

Ingen av ovanstående åtgärder har löst mitt problem.

Någon som vet vad felet kan vara?:confused:

Lyft av inlägg, ingen som har någon idé angående vad det kan vara för fel på min koppling?

Mvh Robban!
 

Bandit 1200

Det såg jag inte
Gick med
27 May 2006
Ort
Ä-by
Hoj
Suzuki GSX 1400
Dekaler till SEAT TAIL COVER Bandit 1200

Var kan man få tag i dekalerna som sitter ibak med texen .BANDIT 1200.
hittar bara där det står Suzuki Bandit 1200S !?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top