KGK
1200
Vad gör man på den nya 1250 motorn för att få ut lite mer effekt?
Testat nya 1250, tyckte det var stor skillnad mot "gamla" 1200, första dagarna kanske man inte behöver skruva i den då det är bra klös som den är
Vad gör man på den nya 1250 motorn för att få ut lite mer effekt?
Testat nya 1250, tyckte det var stor skillnad mot "gamla" 1200, första dagarna kanske man inte behöver skruva i den då det är bra klös som den är
Hej och hå nu ä dä vå(r)!
Jag har talat med min Suzukimekaniker och han sa att han kan utföra 2" modden(5 cm modden) på min hoj för ett väldigt fördelaktigt pris.
Här i vår underbara tråd så har Anders Brink informerat/förklarat för mig hur man bör utföra denna modefikation tydligt och klart. Min Bandit är av 1:a gen. årsmodell 1997 och det är en N-modell. På den sitter normalt ett Scorpion race-slipon, nu dock orginal inför besiktning idag. Märker att hojen går klart bättre med orginalet, både på top o botten, men jag vill ju ha mer och ljudet på Scorpionburken är åxå helt underbart...
Är det bara att lämna in hojen och receptet på 2" modden (härifrån forumet) hos min mekaniker och så är saken biff, eller ska man betala upp till 4-6ggr mer för en bänkning+ ombestyckning på en firma som har bänk?
Enligt forumet så är det ju över 1000 nöjda Banditåkare som utfört 2" modden och ingen har blivit missnöjd.
Ja, vad tror ni om detta? Länka gärna till den bästa beskrivningen på 2" modden (svenska).
Väldigt tacksam för svar.
Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken hos www.mcshopen.se.Ingen kunnig som kan hjälpa till med ett svar?
Jag beställde 35* samt 132.5* orginalmunstycken hos www.mcshopen.se.
Jag monterade sedan dessa samt borrade ett 2" hål bredvid det befintliga hålet i luftburken.
*Optimal storlek på aktuella munstycken kan skilja mellan olika Banditer. Ibland kan det även vara nödvändigt att höja nålarna.
Jag tycker det är bättre du lägger pengarna på annat än bänkning och titta istället på hur dina tändstift ser ut.
Menar du att du gjort den (2" modden) men att du inte märkte någon skillnad på hur hojen gick efteråt, därför råder du mig till att strunta i det?
2" Modden gjorde stor skillnad.
Jag tittar hellre på stiften istället för att lägga massa pengar på bänkning.
Blandningen blir inte riktigt lika bra som vid bänkning men den blir troligtvis ganska bra.
Tycker du att jag åxå ska köra 132,5 och 35. Har blivit rekommenderad/läst mig till att man ska ha 130? Min när en 97:a.
OK, sorry jag missförståd
Du är defenitivt för att jag gör 2" modden utan bänkning, men att jag efter denna kollar siften för att se om det gick bra eller om hojen fortfarande går fett. alternativt snålt. Ska höra med mekanikern om han kan kolla detta en gång och ev. byta inställningar om det blev lite fel (fett/snålt).
Tycker du att jag åxå ska köra 132,5 och 35. Har blivit rekommenderad/läst mig till att man ska ha 130? Min när en 97:a.
Pratade med Schneiders MC och de sa att Banditen kommer gå klart bättre efter 2" modden med öppna röret än den gör med öppna och orginal munstycken/inställningar.
Tack för hjälpen!
Jag bor i Karlstad och har utfört 2" modden på min Bandit. Dock är min en -02 och därför en generation 2. Jag har för mig att det skiljer en del mellan ingreppen. Jag gjorde hela arbetet inklusive bytet av ljuddämpare på en förmiddag. Skitlätt (iaf till generation 2). Nu är jag inte riktigt i "mek-skick" efter att ha kört rakt när vägen svängde i somras Har problem med ena armen och fingarna på den andra armen, men om du skulle vara sugen på att försöka själv så kan jag kanske "coacha". Alltid roligt att få vara med när det mekas och det är ju roligare att göra jobbet själv.
/A.L
Nu börjar ju GSX1400 med en smutt toppkåpa framstå som ett bättre alternativ.
Prova en så skall du se att det inte bara är utseendet som är till GSX:ens fördel!
Om du dyker upp i Norrbotten kan du prova min... men den är hmmm... inte så lugn i karaktären mer...
Är det någon som har ett diagram över utväxlingsförhållandena, hmm heter det så, för 1200an årsmod runt 2002.
Det jag är ute efter är vilka varvtal 1200an ligger på vid tex 90 kmh på 4an. Alltså någon form av tabell/diagram som visar detta, dvs. förhållandet mellan varvtal/hatighet/växel.
Är så förb.... less på att kuska runt med 6000 rpm i min 600a vid 90kmh på sexan så jag bara vill skrika, känns som om det borde finnas både en 7e och 8e växel, men hur jag än försöker växla upp så finns det där ingen till växel efter sexan.
Så jag kommer förmodligen att byta upp mig under sommaren bara jag blir av med min 600S -00 som är till salu, ingen som behöver en hoj till tanten?
Det må så vara att man har fått ur den lite mer klös, men fy f-n så ful motor.
1200:an gör iaf runt 3500 rpm i 100 km/h på femmans växel om den är originaldrevad (15/45).
När min banditmotor är kall slirar kopplingen ordentligt när jag har 1/3 gas vid 3k rpm.
När jag fått motorn varm (efter ca 1mils körning) slirar inte kopplingen 1mm oavsett hur mycket jag gasar.
Jag har haft ovanstående problem sedan starten av föregående säsong.
Jag har testat att montera en extra kopplingsfjäder från Marklunds.
Jag har bytt från Motul 5100 till Castrol GP (kört 15mil sedan dess).
Ingen av ovanstående åtgärder har löst mitt problem.
Någon som vet vad felet kan vara?
Var kan man få tag i dekalerna som sitter ibak med texen .BANDIT 1200.
hittar bara där det står Suzuki Bandit 1200S !?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |