Suzuki Bandit 1200-tråden

lillis4192

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
bandit 1200s
Tailraiser

Hllå jag e lite ny inom mc och undrar om man kan och isåf var få tag på en tailraiser sats till en bandit 1200 -98 eller om man mäste börja kapa i ramen????? tack på förhand...........

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hllå jag e lite ny inom mc och undrar om man kan och isåf var få tag på en tailraiser sats till en bandit 1200 -98 eller om man mäste börja kapa i ramen????? tack på förhand...........

Det är bara att lossa två genomgående bultar och sedan byta ut "hundbenen" mot kortare diton.

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig

Som sagts ovan är det bara att byta ut de två "hundbenen" som håller stötdämparen baktill. Jag gick den enkla vägen och köpte två ca 5 mm kortare hundben och skruvade dit. Det gjorde ca 35 mm på totalhöjden bak.

Jag kan inte säga exakt vilken skillnad det gjorde i körbarhet, jag skrapar fortfarande i fotpinnarna då jag kör på bana. Kanske är den aningen snabbare i styrrespons men inget revolutionerande enligt min erfarenhet.

Tyckte i början att jag fick en mer aggressiv körställning men nu efter en tid märker jag inte av det. Jag körde +300 mil sommartouring med denna setup i somras och det funkade bra.

lillis4192

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
bandit 1200s
d låter bra för jag e ute efter en liten höjning för har bestält tailguard så den ser lite fräckare ut. tack för info....

inte hi på detta så vet inte riktigt vad PM e

Last edited:

Dr.Bike

Guest
d låter bra för jag e ute efter en liten höjning för har bestält tailguard så den ser lite fräckare ut. tack för info....

inte hi på detta så vet inte riktigt vad PM e

Kika på det lilla kuvertet längst upp till höger.
Blinkar det?
Då har du post.
Klicka på det, och sedan på den rubrik brevet har i lådan.

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Jag behöver ett extra mellanlägg till min koppling samt en packning till kopplingskåpan. Skall jag handla det i min lokala mc-butik eller finns det något bättre ställe att handla ovanstående?

lillis4192

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
bandit 1200s
nu har benen komigt och jag har lagt märke till att ytterkanterna inte e helt raka, spellar det någon roll om man har lutningen inåt eller utåt????

fredrik_

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Bandit 1200
Då det nu är körbart ute på vägarna har jag börjat fixa med hojen. Har en S och kåpan åkte rätt fort. Nu är det bakdelen jag ska ta tag i. Har funderat på en Undertail men har ABS på cykeln, jag har hört att det ska bli trångt under sadeln då.

Någon som har erfarenhet av montering av en undertail på en Bandit med ABS?

Jag är även på jakt efter en bakdämpare från en gsxr och kortare dogbones. Blir det för mycket höjning om jag kombinerar ny dämpare med 5mm kortare dogbones? Har du dessa saker liggandes hemma och vill bli av med dom är det bara att PM'a!

Justja, oljebyte kanske skulle vara nått. Hur mycket olja ska fylla på med?

Snart är det sommar :yoparty

fredrik_

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Bandit 1200
En fråga till, har tänkt byta ut bakre dämparen. Har letat efter en från en GSXR700 men hittar bara från 1999 och 1996, passar dessa eller måste det vara 90-91?

EliasB

"In Sweden we call it a kick"
Gick med
21 May 2004
Hoj
Suzuki Bandit 1200 S -02 Suzuki DR-Z 400S -04
Moment på vänster motorkåpa

Finns det någon vänlig själ som har en verkstadshandbok till en b12 som skulle kunna säga mig vilket moment som insex skruvarna till vänster motorkåpa ska dras med.

Såg att min hoj hade läkt olja i vinter i garaget :gråta
Läste här att det var någon som hade fått en spricka i kåpan så man antog ju att det var så.
Skruvade isär kåpan å rengjorde å såg att packningen var trasig :Bugar
Så nu är det bara dit med ny olja, filter å packning men vill ju veta vilket moment man ska dra med så det inte låter *knaaak* eller hur det nu kan låta när en kåpa spricker...

Sen blir det väl ut å gasa!!

Kan väl tillägga att det är en 02:a men jag antar att det inte är nån större skillnad...

Elgasen

Gick med
28 Jan 2004
Hoj
Finns det någon vänlig själ som har en verkstadshandbok till en b12 som skulle kunna säga mig vilket moment som insex skruvarna till vänster motorkåpa ska dras med.

Orkar inte kolla det åt dig, du får kolla själv.
Länk

Last edited:

lillis4192

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2007
Hoj
bandit 1200s
hej nu har jag fått tag på hundben som är 55mm kortare än orginal och när jag skulle montera dem så stötte jag på följande problem::huvet centralsödet är oanvändbart för det når inte ner till marken.... min fråga e om det är lönt att höja centralsödet eller om man bara kan ta bort det....????:confused: tacksamm för svar...

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ovanlig
hej nu har jag fått tag på hundben som är 55mm kortare än orginal och när jag skulle montera dem så stötte jag på följande problem::huvet centralsödet är oanvändbart för det når inte ner till marken.... min fråga e om det är lönt att höja centralsödet eller om man bara kan ta bort det....????:confused: tacksamm för svar...

Jag hoppas du menar 5.5 mm kortare än original... Jag monterade ca 5 mm kortare hundben på min gammelbandit och det höjde baken ca 35 mm.

Jag har också problem med att centralstödet är i kortaset laget. Det funkar dock nätt och jämnt om hojen står på hårt underlag. På gräs el dyl är det kört. Man får ju också en lite kraftigare lutning på hojen då man använder sidostödet eftersom den ju är högre bak och det gör ju att man får tänka till lite när man parkerar där det lutar. Har hört att sidostödet från en gammal GSXR1100 ska vara längre och passa till Banditen men har inte testat det själv. Har också hört (stOOOra öron) nån som svetsat på en förlängning på sidostödet. När det gäller centralstödet har jag inget bra tips annat än att ta bort det helt..

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras