Suzuki Bandit 1200-tråden

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
andersbrink skrev:
Har du Dynojet-nålar så kan det vara läge att byta till originalnålar.
Hur ser man att det är dynojet nålar? Går dom att mäta eller finns det någon Märkning. Montera tillbaka till orginal bestyckning igår då inte hojen gick köra normalt med. Slog åt stiften vid lite längre lågfartskörning, som att man körde med choken. Hoppas jag får till det för mer pulver med modden blev det..
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Anders viklund skrev:
Hur ser man att det är dynojet nålar? Går dom att mäta eller finns det någon Märkning. Montera tillbaka till orginal bestyckning igår då inte hojen gick köra normalt med. Slog åt stiften vid lite längre lågfartskörning, som att man körde med choken. Hoppas jag får till det för mer pulver med modden blev det..


vad är det för high-pipe du har på B12:an :confused: :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anders viklund skrev:
Hur ser man att det är dynojet nålar? Går dom att mäta eller finns det någon Märkning. Montera tillbaka till orginal bestyckning igår då inte hojen gick köra normalt med. Slog åt stiften vid lite längre lågfartskörning, som att man körde med choken. Hoppas jag får till det för mer pulver med modden blev det..

Dynojet-nålar har inte Mikunis "den lilla fyrkanten i den stora fyrkanten" symbolen stämplad på sig.

Kolla flottörnivån på din hoj - och du har väl #35 på lågfart med 5cm moden?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
vad är den bruna plastbiten under clipset för något? skall den vara kvar? :va
kan bara flytta nålen ett snäpp, men behöver flytta två... :död
testar om det räcker med ett snäpp nu...
clipset satt näst längst ner.
 

Bifogat

  • DSC02073liten.jpg
    DSC02073liten.jpg
    81.5 KB · Visningar: 75

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Nu har vi höjt nålarna. Nu så vill hojen knappt gå när den är kall. Minsta gas så dör den, även med choke. Jag tyckte det blev värre när den stått på tomgång ett tag. Kan det varit så att den fick för mycket soppa från början? Står nålen på mitten orginal?

Tidigare klantmek har klämt vakumballongerna när han varit inne o skruvat. Ser man sprickor med blotta ögat? Hojen gick bra tidigare så ballongerna bör ej va problemet.

/ Hannes
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elgasen skrev:
vad är den bruna plastbiten under clipset för något? skall den vara kvar? :va
kan bara flytta nålen ett snäpp, men behöver flytta två... :död
testar om det räcker med ett snäpp nu...
clipset satt näst längst ner.

Den lilla plastbrickan är svagt fasad åt ena hållet så att trottelnålen vilar/styrs mot ena sidan av emulsionstuben och inte ligger i mitten och sprattlar omkring och slits i förtid.

Är du "totally lost" med förgasarinställningarna men vill fixa det själv - knyck en begagnad Lambda-sensor från skroten och anslut en voltmeter och läs av i realtid hur bränsleblandningen är inställd.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Ok.
Att hojen gick totalt kasst va förmodligen p.g.a klämd vakumslang. Den går bättre på PRI. Jag provkörde den lite kort i regnet, vi får se hur den går när det klarnat upp.
Jo jag har bredbandslambdaprylar liggandes men denna nisse tycker det är för krånligt, övertala honom nu o svetsa dit en mutter så vi kan bestycka den här ordentligt en gång för alla

/ HanneZ
 

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
andersbrink skrev:
Dynojet-nålar har inte Mikunis "den lilla fyrkanten i den stora fyrkanten" symbolen stämplad på sig.

Kolla flottörnivån på din hoj - och du har väl #35 på lågfart med 5cm moden?

Såklart att det var märkt så med fyrkanter, det stod även D80 före om det nu har någon betydelse?
Har kollat flottörnivå och satt dom på 14,5mm och så hade jag #35 på lågfart och #128 på högfart. Gjorde förstås 5cm hål i locket också...

Jag får ta och prova mera helt enkelt..

Det är ett Renegade slipon jag har. (satt på när jag köpte bågen)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Anders viklund skrev:
#128 på högfart.

Men men... Mikuni gör inga munstycken av typen N601 med storleken 128, de kommer i steg om 2.5, så det närmaste är 127.5 och 130. Sänk nålen så långt du kan. Under E-clipset ska du bara ha den grå plastbiten, ingen bricka. Ovanför clipset ska du bara ha den stora vira prylen, dvs trottelfjädersätet.

Hm... prova att göra "glapptestet". Med trottelnålen på plats och fjädersätet ovanpå, stoppa i fjädern och håll för med tummen. Drag sen försiktigt i trottelnålen upp-och-ner. Du ska inte ha något glapp. Har du glapp ska du shimsa upp den grå nåldistansen med en M3-bricka.
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Bandit1200 skrev:
Du köper ett helt nytt Viper för 1500:- på Addemoto i Lomma utanför Malmö.

www.addemoto.se

Jag kör med ett själv tillsammans med kn-filter och dynojet, funkar skitbra.
Ljudet är kanon. Hållbarheten vet jag inget om, jag har bara kört 300 mil med det.

Beställde ett igår vid lunch, och kan hämta ut den efter kl 15.00 idag!
Snacka om snabb leverans! :tummenupp

Trevlig personal!

Det ska bli kul med lite "Buller".
 

Yodax

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Umeå
Hoj
Triumph TIger 900 -97
Fredde Meck skrev:
Beställde ett igår vid lunch, och kan hämta ut den efter kl 15.00 idag!
Snacka om snabb leverans! :tummenupp

Trevlig personal!

Det ska bli kul med lite "Buller".

Var hittar du burken den finns inte med i deras katalog.
Är det bara att ringa och säga att man ska ha en?

Är nybliven ägare av en Bandit 1200 -97 som är helt original med garaterat bara 315mil på mätaren. Så jag skulle vilja ha lite bättre ljud.

Tack för en bra tråd.
 

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Ort
Piteå
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
andersbrink skrev:
Mikuni gör inga munstycken av typen N601 med storleken 128,
AHA!! Jag undrar jag vad min handlare lura på mej för munstycken. Måste kolla upp det där . Har Turbo marklund bara 3 mil bort kanske bättre vända sej till honom.....

Jag tackar för alla tips och råd du ger!!!!!
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Yodax skrev:
Var hittar du burken den finns inte med i deras katalog.
Är det bara att ringa och säga att man ska ha en?

Är nybliven ägare av en Bandit 1200 -97 som är helt original med garaterat bara 315mil på mätaren. Så jag skulle vilja ha lite bättre ljud.

Tack för en bra tråd.
Jag ringde! Bad dom maila kollinummret, då behöver man inte vänta på avi'n från posten! :tummenupp
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Min hoj fortsätter att strula...
Nu efter jag har höjt nålen ett snäpp har jag följande symtom:
Måste köra på pri, annars bluddrar den fan...
med pri:
Går bra en repa, sedan måste jag gasa till ca 5 ggr eller likn för att den skall gå rent efter det, sedan går den bra igen.
Har det något med att jag kör med pri att göra?
Vakumslangen är ej böjd så jag förstår ej varför det ej går att köra på on eller reserv istället för på pri.

Några som har några idéer på vad som är fel? :va
 
Last edited:

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
Försöker mej välan på ett litet svar så länge eftersom ingen annan hunnit...

Har du kollat soppakranen ? dvs montat isär den och sett att det inte är skitigt där..(hade själv det problemet nyligen-dock med läckage som följd) kollat att vaccumet i kranen håller tätt ? låter ju som den inte försörjs riktigt me soppa lr ? eftersom du måste köra på PRI..och att den dessutom inte går bra då heller skulle ju kunna tyda på skit/hinder i kanalerna inne i kranen...

Har du höjt nålarna till högsta läget dvs att e-klippset sitter i spåret längst ner ? det borde funka hyffsat med den nålhöjden, även om den går lite för fett så borde den välan inte bete sej så där "illa" ?

Har du kollat anslutningsgummina till gasarna ? inget sånt som jävlas ?




Elgasen skrev:
Min hoj fortsätter att strula...
Nu efter jag har höjt nålen ett snäpp har jag följande symtom:
Måste köra på pri, annars bluddrar den fan...
med pri:
Går bra en repa, sedan måste jag gasa till ca 5 ggr eller likn för att den skall gå rent efter det, sedan går den bra igen.
Har det något med att jag kör med pri att göra?
Vakumslangen är ej böjd så jag förstår ej varför det ej går att köra på on eller reserv istället för på pri.

Några som har några idéer på vad som är fel? :va
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bludder som botas med mer gasutslag = för fet blandning. Bludder som botas med mindre gaspådrag = för klen blandning.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
andersbrink skrev:
Bludder som botas med mer gasutslag = för fet blandning. Bludder som botas med mindre gaspådrag = för klen blandning.

Troligtvis har jag nu hittat anledningen till varför hojen endast fungerade på pri... vakumslangen va lös... :huvet

Hojen gick även bättre när jag va och tankade förrut... (när jag körde på pri) så vi får se hur den går imorgon!
 
Last edited:

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Sök på SH så hittar du en länk till en B12-servicemanual.

Har du Dynojet-nålar så kan det vara läge att byta till originalnålarna. De flesta B12'or har flottörnivån satt till 12.5 mm fast den egentligen ska vara 14.7 mm.

QUOTE]

Varken mer eller mindre??

Varför är det "bättre" med högre flottör nivå? För koppen inte ska ta "slut" så snabbt o bättre säkerhets-marginaler eller?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
B-400 skrev:
Varför är det "bättre" med högre flottör nivå?

Rätt nivå... är rätt nivå, dvs 14.7 mm. Mikuni slarvar från fabrik och sätter dem (dvs sätter dem inte alls, eller gör fel) till runt 12 på en del. Suzukis manual säger 14.7 mm.

Flottören påverkar låg/mellan gaspådrag och märks mest runt 5000 varv vid lätt till medel acceleration. Den "berömda" dippen vid runt 5400 varv kan nästan helt elimineras med hjälp av lite fetare flottörnivå, dvs runt 12 mm - men det påverkar bränsleförbrukningen negativt på andra varvtalsområden.

Mikunis flatslide i RS-serien kommer från fabrik med flottörerna satta till runt 22 - 22 mm trots att manualen säger 17 mm. De förgasarna går ohemult snålt och jäklas våldsamt och reagerar knappt på trottelnålsarna tills man ställt dem korrekt, dvs 17 mm på flottörerna.
 

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Växjö/Karlskrona
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
andersbrink skrev:
Rätt nivå... är rätt nivå, dvs 14.7 mm. Mikuni slarvar från fabrik och sätter dem (dvs sätter dem inte alls, eller gör fel) till runt 12 på en del. Suzukis manual säger 14.7 mm.

Flottören påverkar låg/mellan gaspådrag och märks mest runt 5000 varv vid lätt till medel acceleration. Den "berömda" dippen vid runt 5400 varv kan nästan helt elimineras med hjälp av lite fetare flottörnivå, dvs runt 12 mm - men det påverkar bränsleförbrukningen negativt på andra varvtalsområden.

Mikunis flatslide i RS-serien kommer från fabrik med flottörerna satta till runt 22 - 22 mm trots att manualen säger 17 mm. De förgasarna går ohemult snålt och jäklas våldsamt och reagerar knappt på trottelnålsarna tills man ställt dem korrekt, dvs 17 mm på flottörerna.

Det är inte värre att efter jobb i morgon, mäter jag dem när jag samtidigt ska stoppa i andra huvudmunstycke (130), ska testa med 37,5 lågfart. då jag inte få tag på 35:eek:r innan helgen.
Anser du detta påverkar flöttörnivå på något sätt??? (med 37,5 mot rek 35)
Vissa har ju fått det o stämma bättre med org 37,5.

Få testa o se!
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top