Suzuki Bandit 1200-tråden

steffo

бандит
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Bandit 600N -96
Hur mycket får en bandit 600 ticka på tomgång när den är varm? Gått 2400mil och jag tror inte vetntilerna är ställa på den på ett tag...

andersbrink, Om jag har vägarna förbi Hedesunda nån dag, har du lust att lyssna på den?

Mvh, Stefan
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Hur lång tid tar det för en bra förare att köra 201m och 402m med en Bandit1200?
(Orginal, efter 2" mod osv)

p.s. Jag har för mig jag har ställt denna fråga innan, men kan inte hitta svaret... :huvet d.s.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ring mobilen innan du åker ut till Häsen. http://privatpersoner.eniro.se/query?stq=0&searchword=anders+brink&searcharea=hedesunda&what=wphone

Jag har semester och håller på å skruvar ihop en motor till banditen som ska bli med turbo så jag är mestadels i garaget.

steffo skrev:
Hur mycket får en bandit 600 ticka på tomgång när den är varm? Gått 2400mil och jag tror inte vetntilerna är ställa på den på ett tag...

andersbrink, Om jag har vägarna förbi Hedesunda nån dag, har du lust att lyssna på den?

Mvh, Stefan
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Elgasen skrev:
Hur lång tid tar det för en bra förare att köra 201m och 402m med en Bandit1200?
(Orginal, efter 2" mod osv)

Med runt 119 på bakhjulet bör du kunna köra 6.85 på 201 och 10.85 på 402 om du väger runt 75 kg. Det förutsätter en 60-fotare på runt 1.75 (vilket tar övning och åter övning att uppnå).
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Snett framhjul

Jag har märkt att mitt framhjul är snett. Jag måste köra med snett styre för att köra rakt framåt. Jag har kollat så att bakdäcket är rakt och tror därmed att det är framhjulet som är snett i förhållande till styret. Vad kan vara orsaken till detta? Hur rättar man upp det?
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Evert skrev:
Jag har märkt att mitt framhjul är snett. Jag måste köra med snett styre för att köra rakt framåt. Jag har kollat så att bakdäcket är rakt och tror därmed att det är framhjulet som är snett i förhållande till styret. Vad kan vara orsaken till detta? Hur rättar man upp det?

Kontrollera följande
Att fjäderförspänningen är lika på båda gaffelbenen.
Att styrkronans övre och undre del sitter rakt i förhållande till varandra.
Att båda gaffelbenen sitter lika högt monterade i kronan.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Byte av drivpaket

Hallå...

Finns det nån här vet om det finns nån guide på hur man byter drivpaket på en 1200 -02'a?

Eller är det enkelt? :va
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
http://www.banditsrus.com/fastlarry/banditfaq.htm#chain_sprockets

Vad som inte står där är att om du använder en ändlös kedja behöver du demontera svingen för att slippa bryta kedjan. Inget att oroa sig över, med rätt verktyg (vanliga kraftiga fasta nycklar och en mutterdragare för framdrevet) tar det två timmar att byta kedja och dreven med en hjälpande hand som hjälper till med svingen (att hålla upp och styra lite).

Demontera hellre svingen än bryt upp den nya kedjan. Tidsmässigt är skillnaden försumbar om du meckar själv.

jens_rock skrev:
Hallå...

Finns det nån här vet om det finns nån guide på hur man byter drivpaket på en 1200 -02'a?

Eller är det enkelt? :va
 

Evert

bankorning.com
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
ingen för tillfället
Tankmätare

Hur funkar tankmätarna på era banditer?
Min visar tom tank när jag inte ens gått in på reserven. Kan man kalibrera denna på något sätt?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Evert skrev:
Hur funkar tankmätarna på era banditer?
Min visar tom tank när jag inte ens gått in på reserven. Kan man kalibrera denna på något sätt?

min glappar, men fråga mig inte vart... sen visar den som din ungefär. Verkar inte vara världens bästa tankmätare direkt...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Evert skrev:
Hur funkar tankmätarna på era banditer?
Min visar tom tank när jag inte ens gått in på reserven. Kan man kalibrera denna på något sätt?

Skruvar du bort de sex skruvarna för mängdgivaren ser du att det bara är en plastflottör på en tunn stång som enkelt kan böjas. Du lär tömma tanken för jobbet. Dra inte åt för hårt efteråt.
 

-Freddy-

Guest
andersbrink

behöver man inte bestycka förgasarna när jag lagt på följande: se bild
ägaren före hade lämnat in på ava mc och trodde inte att dom gjort något annat än monterat på den, är till en 600bandit
 

Bifogat

  • yoshi.jpg
    yoshi.jpg
    18.7 KB · Visningar: 124

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du inte orkar behöver du inte bestycka om den. De är lite feta redan från fabrik. Vill du prompt göra någonting fast inte bänka den, gå upp en storlek på huvudmunstyckena, t.ex. från 102.5 upp till 105 (eller från 105 till 107.5) eller vad det nu är för storlek original på 600. Munstyckenas storlek ökar i steg om 2.5. Ett snäpp/steg är alltså 2.5.

Freddy82 skrev:
andersbrink

behöver man inte bestycka förgasarna när jag lagt på följande: se bild
ägaren före hade lämnat in på ava mc och trodde inte att dom gjort något annat än monterat på den, är till en 600bandit
 

-Freddy-

Guest
andersbrink skrev:
Om du inte orkar behöver du inte bestycka om den. De är lite feta redan från fabrik. Vill du prompt göra någonting fast inte bänka den, gå upp en storlek på huvudmunstyckena, t.ex. från 102.5 upp till 105 (eller från 105 till 107.5) eller vad det nu är för storlek original på 600. Munstyckenas storlek ökar i steg om 2.5. Ett snäpp/steg är alltså 2.5.

Ok, det står i boken att grenrörsbultarna ska dras åt med 23Nm, är det viktigt eller kan man dra på känsla?

Har beställt packningar (mellan grenrör-cylinder) som kommer till veckan men vill lyssna redan ikväll, funkar det att använda dom gamla tillsvidare eller kan något gå sönder?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har aldrig köpt nya grenrörspackningar. Jag har säkerligen återanvänt mina 50 gånger, minst. Dra bultarna med momentnyckel. Det är aluminium i toppen och de gängorna (utöver ventilkåpan) drar man sönder först av allt på en Bandit-motor.

Freddy82 skrev:
Ok, det står i boken att grenrörsbultarna ska dras åt med 23Nm, är det viktigt eller kan man dra på känsla?

Har beställt packningar (mellan grenrör-cylinder) som kommer till veckan men vill lyssna redan ikväll, funkar det att använda dom gamla tillsvidare eller kan något gå sönder?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Tjenare!

Jag har två frågor:

1. Om man vill byta till en större oljekylare på en G1 Bandit 1200, vilket är det bästa alternativet och var får man tag på en bra kylare?

2. Jag hörde nåt om att man kan fästa en slang med filter på i oljepåfyllningshålet för att minska trycket i vevhuset. Jag upplever att trycket ökat i vevhuset efter trimningen och den trycker ibland ur sig olja. Nån som vet nåt om detta och hur man går till väga för att fixa detta?

/Anders
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bra kylare hittar du förmodligen på MC-skroten. Jag lär tillverka en egen då turbogrenröret sitter ivägen för röranslutningarna. Det finns ingen som passar som handsken utan du lär förmodligen göra om de övre fästena samt dra om oljeslangarna.

Att din trycker olja betyder att din motor är antingen lite glapp eller att kolvringarna inte blev korrekt inkörda. Det finns ingen åtgärd du kan göra för att "laga" det annat än att hona om cyllarna (och sen köra in den rätt) eller att leva med att den trycker ut olja.

Banditmannen skrev:
Tjenare!

Jag har två frågor:

1. Om man vill byta till en större oljekylare på en G1 Bandit 1200, vilket är det bästa alternativet och var får man tag på en bra kylare?

2. Jag hörde nåt om att man kan fästa en slang med filter på i oljepåfyllningshålet för att minska trycket i vevhuset. Jag upplever att trycket ökat i vevhuset efter trimningen och den trycker ibland ur sig olja. Nån som vet nåt om detta och hur man går till väga för att fixa detta?

/Anders
 

annalena

-tokkärring-
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2006 Yamaha Fz6
Dubbellyse??

Hej!

Har nyss köpt en Bandit 600 S -02 å på den lyser bara halvljuset på ena strålkastarn, ja, jag vet, det ska vara såå, men hur gör jag på enklast möjliga vis för att få bägge å lysa på halvljus å helljus?? På -05 an lyser ju båda... Nån som vet????
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
annalena skrev:
Hej!

Har nyss köpt en Bandit 600 S -02 å på den lyser bara halvljuset på ena strålkastarn, ja, jag vet, det ska vara såå, men hur gör jag på enklast möjliga vis för att få bägge å lysa på halvljus å helljus?? På -05 an lyser ju båda... Nån som vet????

Troligtvis kan du inte få båda att lysa halvljus pga reflektorns utformning.
Ljusbilden blir helt konstig alltså.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top