Suzuki Bandit 1200-tråden

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Araikaj skrev:
2443804 Så om jag förstår dig rätt så funkar det att slänga på ett slipon/bolton utan att ändra på någonting annat? Banditen av 1997 år modell kommer att bli piggare och starkare med bara ett slipon, eller?

Sen om man vill gå vidare kan man lämna in den på bänkning o optimering.

Är ovan det rätt uppfattat?:)
Helt riktigt, så länge du bara byter bolt-on och ger f-n i luftburken så behöver du inte göra något. Det blir stor skillnad mot orginal.

....men det finns mer att hämta om du gör den berömda 2"-modden:tummenupp

ditchdigger

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Hoj
AT -96, B12 -99
andersbrink skrev:
2445184 När det fräser på motorblocket (ej cylle/topp) är motorn för varm. Sä länge du är i rullning +20 km/h kan den inte bli för varm än hur hög yttertempen är. Oljar du med Xw50 helsyntet är det absolut 100 lugnt.

Fräser om jag t ex spottar på blocket alltså?

Jag hade som plan att prova med Texaco Havoline helmineral 20w50 för mitt första oljebyte då den med råge uppfyller API-klassningen som krävs av Suzuki samt att den inte har några moderna antifriktionstillsatser i sig ( jag får den till riktigt rätt kurs ).

Har helsyntet bättre tålighet mot värme än mineralolja?

Trots mina många enfaldiga följdfrågor: Tack för ditt svar som gjorde mig lugn på riktigt vad det gäller tempen.

B-400

RD 500:11,33/195 Bandit:10,50/215
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Yamaha RD500 Suzuki Bandit 1200
Elgasen skrev:
2444795 Jag upptäckte idag att sadelklädseln hade spruckit ca 1cm längst fram i kanten. :mad:
För att rädda situationen la jag dit lite superlim samt en liten svart eltejpbit vilket blev hyfsat.

Hela sadeln börjar dock bli allmänt sliten.
Vart köper man en bra ersättningsklädsel eller ny sadel bäst?
Går det lämna in den till någon sadelmakare eller liknande som fixar sådant till en vettig peng?:va

Jag beställde för 160kr med frakt från Banditmania.
Fungerade kalas, trots att jag har skålat ur min sadel.
Men det krävdes att farsan hjälpte mig...
Han visse precis hur man skulle spänna för o få det o sjunka ner i urskålningen.

Sadelmakare jag hörde med tog mellan 800-1500 kr.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ditchdigger skrev:
2445226Har helsyntet bättre tålighet mot värme än mineralolja?

Oftast, men inte alltid. 50W talar bara om viskositeten vid en viss temperatur. Läs oljetråden #1 och #2 så klarnar det. "Flash-point" är det som är viktigt vid extremt höga motortemperaturer, dvs när oljan börjar koksa. Viskositeten hos en syntetolja försämras (bryts ned) vanligen långsammare än hos en vanlig mineralolja. Byter man olja vid 500 mil spelar det ingen roll om man kör syntet, delsyntet eller vanlig. Kör med den olja som du känner dig trygg med, inte vad någon annan känner sig trygg med. Dvs oljetråd #1 och #2 lär ut väldigt mycket och hjälper dig att själv välja oljefabrikat och typ.

De oljor jag använder i mina hojar kostar allt från 15 till 69 kronor litern.

Mike-62

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02
Hej Någon som har en bakre hjulaxel och kjedjesträckare till en Bandit - 02 liggande , drog i sönder skiten *suck*
Tacksam för svar

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Fredde Meck skrev:
2445199 Helt riktigt, så länge du bara byter bolt-on och ger f-n i luftburken så behöver du inte göra något. Det blir stor skillnad mot orginal.

....men det finns mer att hämta om du gör den berömda 2"-modden:tummenupp

OK, bra tack! Om jag köper ett kolfiber slipon som mullrar på ganska olagligt, kan jag sedan göra den "berömda 2-modden" eller måste det vara ett speciellt avgassystem till den?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mike-62 skrev:
2446389 Hej Någon som har en bakre hjulaxel och kjedjesträckare till en Bandit - 02 liggande , drog i sönder skiten *suck*
Tacksam för svar

Jag tror det är samma sving fälg osv mellan 1996 - 2005 så prylarna borde passa även från gen1. Även RF900 som svingen/bakhjulet är hämtad ifrån borde ha delar som passar. Läs stickyn om hojskrotar och ring runt.

Mike-62

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02
Hjulaxel

Hej Anders Tack för tipset.
Var i kontakt med en Suzukiförsäljare idag dom ville ha 1100 för axel och kjedjesträckare innan moms HUH !!!! Och det skulle ta 2 veckor att få hem från Japan.Och det skilde sig från 01 med tidigare årsmodeller , så det skulle inte passa med delar från äldre Banditer.Får nog fixa till prylarna själv om det ska bli något mer åka av innan säsongen är slut.Men tack för tipset:)

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Araikaj skrev:
2447974 OK, bra tack! Om jag köper ett kolfiber slipon som mullrar på ganska olagligt, kan jag sedan göra den "berömda 2-modden" eller måste det vara ett speciellt avgassystem till den?

Det fungerar bra med valfritt system bara det andas bättre än orginal.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
Hämta Bandit 1200 1997 nu på fredag!

På fredag ska jag hämta min nya hoj en Bandit 1200 från 1997. Den har godkänt dubbellyse och ny härlig svart metalliclack:)

Jag kommer att vara skitglad o säkert inte orka kolla alltför noga innan jag slår till. Kan Ni ge mig säg 4-5 viktiga punkter att kolla på?

Tacksam för svar!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns bara en sak att kolla - utöver det allmänna skicket, tvåans växel. Hoppar tvåans växel ur vid fullt skaft från 5000 varv kostar det dig 3k i delar plus tiden det tar att byta tvåan/femmans drevpar. Hos en firma, ca 10k.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
andersbrink skrev:
2453025 Det finns bara en sak att kolla - utöver det allmänna skicket, tvåans växel. Hoppar tvåans växel ur vid fullt skaft från 5000 varv kostar det dig 3k i delar plus tiden det tar att byta tvåan/femmans drevpar. Hos en firma, ca 10k.

Tack för den infon!! Känns hysteriskt angeläget att kolla detta jävligt noga, det ska göras! Annars är det väl normalt, efter vad jag hört, att motorn skrammlar runt o brölar lite va?

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Mike-62 skrev:
2451610 Hej Anders Tack för tipset.
Var i kontakt med en Suzukiförsäljare idag dom ville ha 1100 för axel och kjedjesträckare innan moms HUH !!!! Och det skulle ta 2 veckor att få hem från Japan.Och det skilde sig från 01 med tidigare årsmodeller , så det skulle inte passa med delar från äldre Banditer.Får nog fixa till prylarna själv om det ska bli något mer åka av innan säsongen är slut.Men tack för tipset:)

OK. Kjedjestrräckarna har samma beställningsnr 1996-05 61446-27C20 resp 61446-17E10. Men inte bakaxeln 64711-32F10 till din men 64711-17E30 till 1999. Men Malmö och två veckor ts ts. När jag bodde strax söder om dig gick det att köra till i december. Beställ hem och montera och ta dig en ordentlig repa. Har du ringt skroten i fleninge?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...om hjulaxeln är torsk, ta den skadade till en maskinfirma så svarvar de en ny åt dig. Mest viktigt är att hjulaxeln bara är 19.80 mm tjock och inte 20 mm som man kan förledas tro.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag kom hem från Nürburgring inatt. Ett fantastiskt ställe som alla borde uppleva, även för de som inte vill köra på banan. Banditen fungerade riktigt bra på banan, inga problem med för mjuk fjädring som man kan känna ibland annars. Tyvärr finns det lite för mycket bilar på banan, och de är snabba så man måste flytta på sig. En och annan turistbuss också. Vardagar är det kanske lugnare. Jag rekommenderar alla motorintresserade att åka hit, det är ett vackert landskap med riktigt roliga vägar runtomkring.
Banditen gjorde mätaren ut 260+ (230 enl. cykeldatorn) på autobahn hem, med tankväska och goretex-ställ.
Det är jag som är längst fram på bilden.

Bifogat

• ringen1.JPG
    ringen1.JPG
    63.6 KB · Visningar: 231
Last edited:

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
Slip-on

Har just varit i kontakt m CHECKRAY ,dom har ett slip-on passande till B12 fram till -03,men ej till -04.Är det nån som vet om det är någon skillnad på årsmodellerna?(troligen ART-dämpare) Tacksam för svar då det brådskar....
mvh Holm

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
holm44 skrev:
2457374 Har just varit i kontakt m CHECKRAY ,dom har ett slip-on passande till B12 fram till -03,men ej till -04.Är det nån som vet om det är någon skillnad på årsmodellerna?(troligen ART-dämpare) Tacksam för svar då det brådskar....
mvh Holm
-03: Ljuddämparen fastskruvad i mellanröret.
04-: Ljuddämparen fastsvetsad i mellanröret.

Dvs ersätningsdämpare tom -03 är i regel bara ett bolt-on, medans ersätningsdäpare från 04- i regel är ett slip-on + nytt mellanrör.

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
slip-on 2

NoPinky skrev:
2457588 -03: Ljuddämparen fastskruvad i mellanröret.
04-: Ljuddämparen fastsvetsad i mellanröret.

Dvs ersätningsdämpare tom -03 är i regel bara ett bolt-on, medans ersätningsdäpare från 04- i regel är ett slip-on + nytt mellanrör.
Tack för snabbt svar!Men...är det ngn skillnad i vinkeln vid mellanrörets infästning emellan -03 o -04?Eftersom ART tidigare medlevererat ett mellanrör till -04(vilket är slut hos CHECKRAY)Eller passar orginalsystemena att kastbyta rakt av?
hälsn holm

Mike-62

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02
Anders R skrev:
2453175 OK. Kjedjestrräckarna har samma beställningsnr 1996-05 61446-27C20 resp 61446-17E10. Men inte bakaxeln 64711-32F10 till din men 64711-17E30 till 1999. Men Malmö och två veckor ts ts. När jag bodde strax söder om dig gick det att köra till i december. Beställ hem och montera och ta dig en ordentlig repa. Har du ringt skroten i fleninge?

Fick brorsan att fixa till axeln och fräsa en ny kjedjesträckare så nu kan man åka igen.December ???Nja nog dax att ställa in hojen när man få slå väck istapparna.Jo försökte ringa skroten i Fleninge , men dom behaga inte svara.

:)
andersbrink skrev:
2453244 ...om hjulaxeln är torsk, ta den skadade till en maskinfirma så svarvar de en ny åt dig. Mest viktigt är att hjulaxeln bara är 19.80 mm tjock och inte 20 mm som man kan förledas tro.

Fick brorsan att svarva ner gängan till M16 , lite tunt med gods kvar , men får hålla tills det är dax att ställa in för vintern,får jaga en ny axel tills nästa säsong.
Tack för tipset!:)

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...