Suzuki Bandit 1200-tråden

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Viklund73 skrev:
2499631 Okej då kanske det går bra..
Jag antar du inte kan besikta med systemet du har på..
Jodå:tummenupp
Besiktade min Bandit med detta systemet i måndags. Inga problem. Acrapovic är ganska dovt och tyst så länge man inte varvar ur den... Ett tipps är att köra försiktigt till bilprovningen och inte väcka för mycket förargelse/uppmärksamhet.

Däremot saknade jag reflex, å det var minsan en 2:a. MEN, om jag var snabb så kunde jag springa över till "El & Diesel" tvärs över parkeringen i Högdalen och köpa ett........ Det är vad jag kallar bra bemötande av besiktningmannen :tummenupp :tummenupp :tummenupp
25:- för en reflex, så åkte jag därifrån med en godkänd hoj. :)

//Jugge
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var någon här som skrev ett "kärleksbrev" och funderade på slipon och 2" modden på 96-00. Slipon ger ca +12 hästar vid 9000 varv och 2" modden ger +7 hästar vid 9000 varv. Totalt ca +19 hästar mot originalet.
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
andersbrink skrev:
2504736 Det var någon här som skrev ett "kärleksbrev" och funderade på slipon och 2" modden på 96-00. Slipon ger ca +12 hästar vid 9000 varv och 2" modden ger +7 hästar vid 9000 varv. Totalt ca +19 hästar mot originalet.

Det ser man kärleksbrev minsann:pannkyss
Ja ja, vem det nu var som skrev detta fick i alla fall ett tydligt och bra svar som även "vi andra" kan njuta av. Mer kärlek till banditerna:tummenupp
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
holm44 skrev:
2503072 Läste om ombestyckning vid montage av slip-on.Jag har monterat en ART-dämpare,fungerar alldeles utmärkt.MEN , behöver jag bestycka om min -04:a?Enligt Anders Brink behövs det ej på 96-00,Anders R säger ombestyckn för -01(och nyare?)Vad gäller?Inlägg 1581 lät ju bra som ett bra recept till 96-00. Den däringa TPS...vad händer om man kopplar ur den.....? HOLM44

Jag har ART system själv. Släng i 110 munstycken av den mindre typen 80:- och tre timmar samt ta upp ett 1,5 tums hål i den del av luftburken som syns under tanken så är du hemma. se svar 1141 på sid 58. Utan bestyckning går 01 - 05 för snålt. Det är ingen skillnad på 01 och 04 annat än orginalljuddämparen samt höger handtagsomkopplare(varningsblinkers istf ljusomkopplare)samt förgasarförvärmning vad jag känner till. Angående Tps'en så säger en del att de inte märker någon skillnad, men hur många gram sparar man på att ta bort den.

Stefan S
Skippa dynojetkrappet! Skippa även KNfilter, orginal tål upp till ca 150 hästar. Ett nytt ART har legat på mellan 2500 och 3500:-. 4 munstycken av den mindre typen ligger på 80 -100:-. En bänkning borde ligga på 5-600:-. En verkstad borde kunna fixa munstyckebyte och flottörinställning för runt 1500:-. Pröjsar du soppan sthlm-norrköping tor och har ngn stans att skruva kan jag nog stå bredvid och tala om hur du gör i vinter. Dock har jag inte tid före nyår.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
slip-on 2

Anders R skrev:
2507103 Jag har ART system själv. Släng i 110 munstycken av den mindre typen 80:- och tre timmar samt ta upp ett 1,5 tums hål i den del av luftburken som syns under tanken så är du hemma. se svar 1141 på sid 58. Utan bestyckning går 01 - 05 för snålt. Det är ingen skillnad på 01 och 04 annat än orginalljuddämparen samt höger handtagsomkopplare(varningsblinkers istf ljusomkopplare)samt förgasarförvärmning vad jag känner till. Angående Tps'en så säger en del att de inte märker någon skillnad, men hur många gram sparar man på att ta bort den.

Stefan S
Skippa dynojetkrappet! Skippa även KNfilter, orginal tål upp till ca 150 hästar. Ett nytt ART har legat på mellan 2500 och 3500:-. 4 munstycken av den mindre typen ligger på 80 -100:-. En bänkning borde ligga på 5-600:-. En verkstad borde kunna fixa munstyckebyte och flottörinställning för runt 1500:-. Pröjsar du soppan sthlm-norrköping tor och har ngn stans att skruva kan jag nog stå bredvid och tala om hur du gör i vinter. Dock har jag inte tid före nyår.
Hej igen.Min fråga avsåg egentligen om det är skadligt för motorn att gå lite magert på fullt.....Är inte ute efter så mkt högre effekt utan endast lite skönt ljud(XXXX44 står för mitt födelseår!) så jag bestyckar nog inte om ifall det inte är nödvändigt för motorns livslängd... hälsn Holm44
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
holm44 skrev:
2509238 Hej igen.Min fråga avsåg egentligen om det är skadligt för motorn att gå lite magert på fullt.....Är inte ute efter så mkt högre effekt utan endast lite skönt ljud(XXXX44 står för mitt födelseår!) så jag bestyckar nog inte om ifall det inte är nödvändigt för motorns livslängd... hälsn Holm44

Det är nog andersbrink bättre att svara på men vad jag hört är det är inte bra för en motor att gå vare sig för magert eller för fett i längden. Ombestyckningen ger inte så många hästkrafter till. Tidningstester visar på orginal ca 101 bakhjulshästar(Haynes uppger 108, KGK 98) och du kommer upp till mellan 110 och 115 med ombestyckningen. Utan att tappa i körbarhet så någon jätteskillnad blir det inte.
Du slår mig med ett antal år men inte med tillräckligt många för att jag inte skulle förstå dig(40+). Jag hade själv åsikten att jag tyckte effekten räcker men för mig var ljudämparbytet en utseendefråga och sen tillkom "trimningen" som ett resultat av dämparbytet.
Järna är ju inte så långt från stan om du behöver hjälp efter nyår.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Att fullgasa med lite för klent är som att spelar rysk roulett med 1 kula i ett 1000-magasin. Det är den gången när du är som längst hemifrån som du kommer att få ett hål i kolven eller en sönderbränd avgasventil.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
slip-on 3

andersbrink skrev:
2510146 Att fullgasa med lite för klent är som att spelar rysk roulett med 1 kula i ett 1000-magasin. Det är den gången när du är som längst hemifrån som du kommer att få ett hål i kolven eller en sönderbränd avgasventil.
HOPPSAN! Då blir det lite vinterpyssel då!Bättre att ta det säkra före det osäkra,och vintern är ju lång med bara skit på tv! hälsn holm
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
kompletterar slip-on 3

holm44 skrev:
2511622 HOPPSAN! Då blir det lite vinterpyssel då!Bättre att ta det säkra före det osäkra,och vintern är ju lång med bara skit på tv! hälsn holm
PS Glömde en detalj....Munstyckena vi talar om ...110...det är väl huvudmunstyckena som sitter " i botten " av nålarna...?Duger Touringbutikens KEIHEIN/MUKINI 64-7110? Har tidigare läst hur viktigt det är med stämplade ORGINALmunstycken,men vet naturligtvis inte om det är rätt grejor! DS holm
 

Stefan S

Väntar på Våren.
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Bandit 1200S -01
Skönt o slippa Dynojet

Anders R skrev:
2507103
Stefan S
Skippa dynojetkrappet! Skippa även KNfilter, orginal tål upp till ca 150 hästar. Ett nytt ART har legat på mellan 2500 och 3500:-. 4 munstycken av den mindre typen ligger på 80 -100:-. En bänkning borde ligga på 5-600:-. En verkstad borde kunna fixa munstyckebyte och flottörinställning för runt 1500:-. Pröjsar du soppan sthlm-norrköping tor och har ngn stans att skruva kan jag nog stå bredvid och tala om hur du gör i vinter. Dock har jag inte tid före nyår.

Tack Anders R för svaret. Då glömmer jag dynojetkittet omedelbart :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
holm44 skrev:
2512035 PS Glömde en detalj....Munstyckena vi talar om ...110...det är väl huvudmunstyckena som sitter " i botten " av nålarna...?Duger Touringbutikens KEIHEIN/MUKINI 64-7110? Har tidigare läst hur viktigt det är med stämplade ORGINALmunstycken,men vet naturligtvis inte om det är rätt grejor! DS holm

Är det Mikuniförgasare ska det vara Mikunimunstycken och Keihinmunstycken i Keihinförgasare. Använd stämplade originalmunstycken om du vill ha råd och hjälp från forumet. Jag själv har åkt på pumpen med både huvud- och lågfartsmunstycken. Det är värt 50 spänn extra att slippa problem. Läget är ett helt annat om man ska upp i bänk och har svart på vitt att det funkar, men ska man t.ex. köra på moddar som andra har kommit fram till är det enbart original som funkar.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
holm44 skrev:
2512035 PS Glömde en detalj....Munstyckena vi talar om ...110...det är väl huvudmunstyckena som sitter " i botten " av nålarna...?Duger Touringbutikens KEIHEIN/MUKINI 64-7110? Har tidigare läst hur viktigt det är med stämplade ORGINALmunstycken,men vet naturligtvis inte om det är rätt grejor! DS holm

Jag har provat bägge mikunivarianterna stor och liten och det skall vara de små KEIHIN/MIKUNI på gen2 banditer. Det gör så stor skillnad att till och med jag kunde känna skillnaden. 64-7110 är rätt använd inte 64-9110. Om du vill prova kan jag skänka dig 4 st 64-9110 som jag har liggande så du kan känna efter själv. Personligen kör jag med motsvarande tourings men köpta över disk på AVA med samma prisbild så förmodligen kommer de från samma leverantör dvs ej orginal mikuni men det är upp till var och en.
 

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Bandit topplock

Bandit 1200 topplock och GSXR 1100 är det någon skillnad på dom?
Bandit locket har väl samma storlek på ventiler som GSXR?
Är förbränningsrumenn lika stora?
Skiljer det något i gjutningen?
När delningen mellanförgasarn ändrades, ändrade man i gjutningen eller förgasargummina?
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
slip-on igen

Anders R skrev:
2512847 Jag har provat bägge mikunivarianterna stor och liten och det skall vara de små KEIHIN/MIKUNI på gen2 banditer. Det gör så stor skillnad att till och med jag kunde känna skillnaden. 64-7110 är rätt använd inte 64-9110. Om du vill prova kan jag skänka dig 4 st 64-9110 som jag har liggande så du kan känna efter själv. Personligen kör jag med motsvarande tourings men köpta över disk på AVA med samma prisbild så förmodligen kommer de från samma leverantör dvs ej orginal mikuni men det är upp till var och en.
Sitter o går igenom alla tips ang mod 1. (B12 -04)VARFÖR ska fjädern kapas 25 mm?Och lågfart orginal 15...ska det ändras...? hälsn holm
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
gixxer_1255 skrev:
2515841 Bandit 1200 topplock och GSXR 1100 är det någon skillnad på dom?
Bandit locket har väl samma storlek på ventiler som GSXR?
Är förbränningsrumenn lika stora?
Skiljer det något i gjutningen?
När delningen mellanförgasarn ändrades, ändrade man i gjutningen eller förgasargummina?

Topplocken är identiska från 86-06. Gjutningarna har haft olika format och ger lite olika gjutskägg men förbr.rum etc är identiska. De tidigare topparna stämplade med S1 hade en viss förmåga att spricka runt tändstiften - för tajt pressfattning. Insugsgummina ändrade delningen med 01-06.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
holm44 skrev:
2520249 Sitter o går igenom alla tips ang mod 1. (B12 -04)VARFÖR ska fjädern kapas 25 mm?Och lågfart orginal 15...ska det ändras...? hälsn holm

Fjäderkapning såattsäga skall ge "snabbare" gasrespons sen är det nog upp till var och en. Jag har inte bytt lågfartsmunstycke så det går att låta bli. Det är ett senare tillägg i receptet som inte fanns när vi gjorde stage1.
 

Rumpelstiltskin

Man ska inte kasta kniv i kuvös.
Gick med
1 Sep 2006
Ort
Västsverige
Hoj
Suzuki 1127 +OR50
Igen......

Kan någon vänlig rackare upplysa mig om vad delningen ligger på -01-06 gällande 1200 insugsgummin/brygga? Projektet står still..............Nu vädjar jag.
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Hej alla glada bandit-fans!!!Satt o lekte m datan o hittade en sajt www.alpha-sports.com där man kan gå in på suzuki o se alla detaljer samt artikelnr(hoppas det är suzukis orginal-nr...)Bra hjälp om man söker delar!
holm44
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Angående Amerikanska onlinesajter för delar - man lär köpa för minst 5k SEK för att det ska börja löna sig. Räkna med 14 kronor per dollar för att täcka in allt som frakt, tull och moms.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top