Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Fz1 Turbo
Igentligen är väll inte fyrhjuling min favorit heller men då kan jag jhu iaf ta med mej dotter till sommaren och fara å glida lite stigar och kortare bitar på väg.

Sen när barnen har vuxit och blivit äldre så ska jag givetvis ha hoj igen.

Men en ltz kanske är en fin pryl att ha just nu.

Nått man verkligen skulle behöva byta kring motor direkt? Typ förgasaren eller duger org? slip-on (vad? gärna billigt) ,nått annat?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Såg att tråden kommit upp i 1000 inlägg! Har nu startat upp hojjen efter installationen av BB, E-packning, Fcr39 och Hotcamskitt. Starta direkt å verkar gå hur fint som helst. Om nu dom här 50cm snö kunde försvinna nån gång bara! Suck
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Har hittat en DRZa jag funderar lite över. Tveksam på om det är en E eller S.
Har erfarenhet av att vissa återförsäljare inte alltid har koll så vad kan man se för tydliga tecken?

Vad har uppdaterats genom åren?
Har för mig jag läst att E hade vassare fjädring än S innan 03. Stämmer det? Syns det?
Finns det någon årsmodell av E eller S som har kick original?
Lätt att se skillnad på vakuum/vanlig? Syns ens förgasaren? Om ja vad för tydliga tecken finns det?
Osv.

Tack på förhand :)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tydligaste tecknet på att det är en E-modell är att dom endast går att enduro regga. Alla S- modeller är LV reggade. Annars så har ju E Kehin Fcr förgasare å S Mikuni vacum förgasare. 00-01 fans e-modell med kick och utan elstart å batteri. Andra tydliga tecken är att s har förlängd bakram ända till baklampan och annan instrumentering.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Såg att tråden kommit upp i 1000 inlägg! Har nu startat upp hojjen efter installationen av BB, E-packning, Fcr39 och Hotcamskitt. Starta direkt å verkar gå hur fint som helst. Om nu dom här 50cm snö kunde försvinna nån gång bara! Suck

Härligt JJ!
1000 inlägg:fyllisar

Idag var jag ner till Fottas mc i Ludvika och inhandlade STR's Gobi jacka & TAAL byxor!

Så nu är man bered på skitväder:hihi
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Tydligaste tecknet på att det är en E-modell är att dom endast går att enduro regga. Alla S- modeller är LV reggade. Annars så har ju E Kehin Fcr förgasare å S Mikuni vacum förgasare. 00-01 fans e-modell med kick och utan elstart å batteri. Andra tydliga tecken är att s har förlängd bakram ända till baklampan och annan instrumentering.

Gäller det även importfordon? En -00, troligtvis av tyskt ursprung

Kick och utan el på alla E eller var det någon form av val på den sidan?

Hur ser man på utsidan om det är vakuum eller vanlig, står det rentav Keihin el. Mikuni?

Finns E-reg i utlandet?

Edit: Fick tag på regnummret, och enligt vv.se är det en S
 
Last edited:

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Min är en 02 som är kick modell! Dom gjordes fram till 04 tror jag. Kick modellen är ca 5kg lättare än El start E modellen och väger 113 enligt suzuki, och ca 118kg på riktigtigt :) Den har lättare sväng hjul också. Om det är en S modell så har säkert kick start kitt blivit efter monterat. Om den har passagerar pinnar så är det än S!

Lättare svänghjul = mindre vrid, osäker på om det är bra eller dåligt.... Hoppas på att prova en E med elstart för att känna skillnaden.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Min är en 02 som är kick modell! Dom gjordes fram till 04 tror jag. Kick modellen är ca 5kg lättare än El start E modellen och väger 113 enligt suzuki, och ca 118kg på riktigtigt :) Den har lättare sväng hjul också. Om det är en S modell så har säkert kick start kitt blivit efter monterat. Om den har passagerar pinnar så är det än S!

Lättare svänghjul = mindre vrid, osäker på om det är bra eller dåligt.... Hoppas på att prova en E med elstart för att känna skillnaden.

Svänghjulsvikten har inget med vridet i motorn att göra!
Lättare svänghjul bidrar däremot med:
+ snabbare respons på gasen
-Lättare tjuvstopp på låga varv (stenig enduro)

Men ja är övertygad om att Dr-z400K inte har så lätt svänghjul, så det skulle vara något beskymmer med tjuvstopp i skogen.

Enkelt förklarat:)
 

kåbran

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2007
Ort
Oslo
Hoj
DRZ 400E LV REGGAD!
Svänghjulsvikten har inget med vridet i motorn att göra!
Lättare svänghjul bidrar däremot med:
+ snabbare respons på gasen
-Lättare tjuvstopp på låga varv (stenig enduro)

Men ja är övertygad om att Dr-z400K inte har så lätt svänghjul, så det skulle vara något beskymmer med tjuvstopp i skogen.

Enkelt förklarat:)

Tack,
Vet att svänghjulet inte ger mera motor effekt, men kraften blir väl segare med ett tyngre svänghjul, därför vet jag inte vad som passar mig bäst.
 
Last edited:

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Såg att tråden kommit upp i 1000 inlägg! Har nu startat upp hojjen efter installationen av BB, E-packning, Fcr39 och Hotcamskitt. Starta direkt å verkar gå hur fint som helst. Om nu dom här 50cm snö kunde försvinna nån gång bara! Suck

nice stuff :yoparty
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Tjena ALLA drz ägare!
Någon som har gjort nå mods/trim på sina hojjar nu under vinter halvåret!??
Jag längtar då som fan till våren o mc-säsong!!:yoparty
Hade gött!!

//Björk
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Hej på dej!

De jag gjort i vinter är att ta bort backspeglarna och monterat ett par små på styret istället + bytt ut framskärmen mot en Acerbis supermotard skärm.

Har varit ute och åkt både igår och idag. Torra fina vägar och ingen snö.:tummenupp

Ha de gött
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Hej på dej!

De jag gjort i vinter är att ta bort backspeglarna och monterat ett par små på styret istället + bytt ut framskärmen mot en Acerbis supermotard skärm.

Har varit ute och åkt både igår och idag. Torra fina vägar och ingen snö.:tummenupp

Ha de gött

Hehe härligt!!!:tummenupp
Jag är sugen på acerbis handtags skydd..sen blir snart nya däck pilot power!
hADE fint höres..
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Jag har gjort 3x3 modden, e på gång att få bort solenoid o pair valve prylen.
Bytte till manuell kamkedjespännare idag med, drog till med en sån jäkla tabbe, känner mig skyldig att dela med mig av den härliga upplevelsen:

Skruvar av "tittlocket" för att se att man är i TDC (enl. thumpertalk, kan välla inte skada tänkte jag).

Efter mycket bök med utrymmesbrist är nya prylen på plats, o vi rullar ut hojen för att starta och justera.

Medans hojen startar känner jag att vänsterhanden e lite blöt, polarn skriker till och lyckas komma åt dödarn. Asgarvandes inser vi att vi glömt skruva på "tittlocket" igen, så oljan har snyggt sprutat in under tanken o halva hojen är dränkt i olja :fyllisar


På tal om denna dock, någon annan som är riktigt nojig ang. skrammel o oljud? Tog mig ett bra tag innan jag skruvade fast kedjespännarn, inte helt säker på att det blev optimalt inställt :gnissla
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag har gjort 3x3 modden, e på gång att få bort solenoid o pair valve prylen.
Bytte till manuell kamkedjespännare idag med, drog till med en sån jäkla tabbe, känner mig skyldig att dela med mig av den härliga upplevelsen:

Skruvar av "tittlocket" för att se att man är i TDC (enl. thumpertalk, kan välla inte skada tänkte jag).

Efter mycket bök med utrymmesbrist är nya prylen på plats, o vi rullar ut hojen för att starta och justera.

Medans hojen startar känner jag att vänsterhanden e lite blöt, polarn skriker till och lyckas komma åt dödarn. Asgarvandes inser vi att vi glömt skruva på "tittlocket" igen, så oljan har snyggt sprutat in under tanken o halva hojen är dränkt i olja :fyllisar


På tal om denna dock, någon annan som är riktigt nojig ang. skrammel o oljud? Tog mig ett bra tag innan jag skruvade fast kedjespännarn, inte helt säker på att det blev optimalt inställt :gnissla

Vad du än gör ..., spänn inte kamkedjan för hårt!
Lyft hellre av kamkåpan och kolla att du har ett litet spel i kedjan!
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Vad du än gör ..., spänn inte kamkedjan för hårt!
Lyft hellre av kamkåpan och kolla att du har ett litet spel i kedjan!

Jag försökte gå efter instruktionerna på forumet "ut så skrammlar det, in så skrammlet precis försvinner, klart". tog mig dock ett tag att urskilja skrammel från skrammel :3freak är det tillräckligt noggrant ?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Tjena ALLA drz ägare!
Någon som har gjort nå mods/trim på sina hojjar nu under vinter halvåret!??
Jag längtar då som fan till våren o mc-säsong!!:yoparty
Hade gött!!

//Björk
Acerbis framskärm
Edge 2 bakljus
Miniblinkers bak från biltema
Lite dekaltrim
Yoshi rs3 helsystem
3x3
(väntar på att få hem) JD jetting kit
tagit bort pair och solenoid ventilen.

:tummenupp
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Tjena ALLA drz ägare!
Någon som har gjort nå mods/trim på sina hojjar nu under vinter halvåret!??
Jag längtar då som fan till våren o mc-säsong!!:yoparty
Hade gött!!

//Björk

Har plockat ned hela hojen. Ska lacka ramen och snygga till i allmänhet. Tanken är att ramen ska bli alugrå och plast och tank ska vara svart. Har tagit bort ytterligare lite onödiga detaljer på hojen, allt för att få en så lätt hoj som möjligt. Funderar även på att montera ett lättare svänghjul för att få den lite rappare. Nytt drivpaket är inhandlat, annat som ska monteras är ev lite lull lull som slangar mm.
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
En mekfråga:

Efter min snygga tabbe med oljan har jag märkt att hojen låter lite skumt när den stängs av. Någon halvsekund efter att hojen stängts av så låter det ett "spolande" ljud från kylarn (antar att det är kylarn, inte lyssnat så noga vart det kommer ifrån, men det är kring kylarn om det nu skulle kunna vara oljan eller ngt).

Det låter alltså som o spola toan ungefär, ett ögonblick efter hojen har slocknat. FLUSH...


Jag är ganska säker på att detta ljud inte uppkommit nyligen, då det är ganska högt och mycket hörbart även med hjälm på..


Någon som har en aning om vad detta ljud är? Något man bör åtgärda?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top