Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Gummi på fotpinnarna

Monterade bort det idag (varför har jag inte gjort detta tidigare?) och vilken skillnad, känndes mycket skönare!

Ni som inte monterat bort det, DO IT diRecKt!1!
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Någon som har koll på vart man kan få tag på motordelar (orginal/begagnat/nytt/eftermarknads) till DRZan? (så jävla dyrt att beställa orginal delar från Suzuki). Behöver ny kolv,cylinder,kammaxlar till min etc. :(
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012
Monterade mina nya Case shields covers igår från Thumpertalk. Fyllde i logon med svart färg innan montering.:tummenupp

P1000072.jpg

P1000073.jpg
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag trodde DRZan inte hade några problem med olja vid bakhjulsåka:va
Det beror på hur mycket man kör, den slits i vilket fall fortare. Efter tillräckligt många heldagar på parkeringsplatser och 4km+ wheelies i sträck fick den till slut nog :pangihuve.
Ska kolla på en lösning för att modifiera oljepickupen så fort jag fått skiten lagad :näsblod

Du har pm! Jag har de delarna du nämt!
(Nya)
Ok kanon! Får tillbaka hojen idag, ska gå igenom motorn och se vad som behövs först :tummenupp
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Det beror på hur mycket man kör, den slits i vilket fall fortare. Efter tillräckligt många heldagar på parkeringsplatser och 4km+ wheelies i sträck fick den till slut nog :pangihuve.
Ska kolla på en lösning för att modifiera oljepickupen så fort jag fått skiten lagad :näsblod

:tummenupp


Så det har inget att göra med att den har blivit för tom på olja alltså? Dvs. du har inte fyllt på olja tillräckligt ofta/mycket osv? :va
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det beror på hur mycket man kör, den slits i vilket fall fortare. Efter tillräckligt många heldagar på parkeringsplatser och 4km+ wheelies i sträck fick den till slut nog :pangihuve.
Ska kolla på en lösning för att modifiera oljepickupen så fort jag fått skiten lagad :näsblod


Ok kanon! Får tillbaka hojen idag, ska gå igenom motorn och se vad som behövs först :tummenupp

Du har mitt nr, bara att ringa!:)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Så det har inget att göra med att den har blivit för tom på olja alltså? Dvs. du har inte fyllt på olja tillräckligt ofta/mycket osv? :va
När hojen körs vertikalt rinner oljan undan och oljepumpen pumpar bara upp luft, kör man tillräckligt länge blir det ingen smörjning i övre delen av motorn. Dessutom rinner det ut olja i luftburken och slangarna under hojen så man får fylla på olja extremt ofta vilket jag också gjort. Dock är det så jävla svårt att hålla koll på exakta oljenivån på DRZan, måste vänta innan man kollar stickan osv, inget "fönster" i motorn heller.. Sist jag körde fyllde jag på lite för mycket olja, då började hojen gå dåligt, sen när jag tappade ut den igen gick den ännu sämre. Min gissning är att jag kan ha tappat ut för mycket olja vilket blev dödstöten för motorn:död:brinnerup. Sen är det möjligt att den redan var sliten eftersom den körts på låg oljenivå innan tills jag upptäckte att man behövde fylla på efter varannan gång man kört i princip.

Trodde faktiskt inte Zan var så känslig för för hög/låg oljenivå, särskilt för att ha lite extra olja i, överflödig olja borde ju försvinna ut :näsblod
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
När hojen körs vertikalt rinner oljan undan och oljepumpen pumpar bara upp luft, kör man tillräckligt länge blir det ingen smörjning i övre delen av motorn. Dessutom rinner det ut olja i luftburken och slangarna under hojen så man får fylla på olja extremt ofta vilket jag också gjort. Dock är det så jävla svårt att hålla koll på exakta oljenivån på DRZan, måste vänta innan man kollar stickan osv, inget "fönster" i motorn heller.. Sist jag körde fyllde jag på lite för mycket olja, då började hojen gå dåligt, sen när jag tappade ut den igen gick den ännu sämre. Min gissning är att jag kan ha tappat ut för mycket olja vilket blev dödstöten för motorn:död:brinnerup. Sen är det möjligt att den redan var sliten eftersom den körts på låg oljenivå innan tills jag upptäckte att man behövde fylla på efter varannan gång man kört i princip.

Trodde faktiskt inte Zan var så känslig för för hög/låg oljenivå, särskilt för att ha lite extra olja i, överflödig olja borde ju försvinna ut :näsblod

Vad vart skrot?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Vad vart skrot?
Behövs nya kammar, ny top (bara blocket, ventilerna+fjädrarna klarade sig). Antagligen ny vev också :huvet. Behövs ny cylinder och kolv, funderar dock på att skaffa 434cc kit när man ändå ska byta :)

Tar och ringer dig i veckan när jag har tid (har tentor måndag/tisdag, sen ska jag ta hand om hojen)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Behövs nya kammar, ny top (bara blocket, ventilerna+fjädrarna klarade sig). Antagligen ny vev också :huvet. Behövs ny cylinder och kolv, funderar dock på att skaffa 434cc kit när man ändå ska byta :)

Tar och ringer dig i veckan när jag har tid (har tentor måndag/tisdag, sen ska jag ta hand om hojen)

Jag har cylinder/kolv & kammar + en massa mer:)
Med dina övriga grejer skulle jag inte kosta på 434kit!
Ja gör det!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Bilder på förra veckans modd.
 

Bifogat

  • 024 (3).JPG
    024 (3).JPG
    192 KB · Visningar: 113
  • 025 (2).JPG
    025 (2).JPG
    198.2 KB · Visningar: 89

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ahop, nu har batteriet gått o blivit dåligt...
Laddar ut på studs och orkar inte dra igång rovan utan tillgång till uttag...

Så nu är det väll bara till att inhandla nytt, tänkte slå till på ett GEL-batteri när man ändå handlar... men vet inte riktigt vilket jag ska ta o köpa!?
Biltema älskar man så har tittat på följande:
12V 6Ah LBH 151x87x94 Vikt: 2,54 kg Art.nr. 80-815 Pris: 319,00 kr
12v 8ah LBH 151x87x107 Vikt: 3,08 kg Art.nr. 80-816 Pris: 349,00 kr

Tänkte det är lika bra att slå till på det lite starkare, men tror ni det kommer passa? Lite högre än orginal, och djupare... vad tror ni?
(Har inte möjlighet att mäta för tillfället, därav min fråga.)

Monterade mina nya Case shields covers igår från Thumpertalk. Fyllde i logon med svart färg innan montering.:tummenupp

Görsnyggt!:tummenupp
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Så nu är det väll bara till att inhandla nytt, tänkte slå till på ett GEL-batteri när man ändå handlar... men vet inte riktigt vilket jag ska ta o köpa!?
Biltema älskar man så har tittat på följande:
12V 6Ah LBH 151x87x94 Vikt: 2,54 kg Art.nr. 80-815 Pris: 319,00 kr
12v 8ah LBH 151x87x107 Vikt: 3,08 kg Art.nr. 80-816 Pris: 349,00 kr

Tänkte det är lika bra att slå till på det lite starkare, men tror ni det kommer passa? Lite högre än orginal, och djupare... vad tror ni?
(Har inte möjlighet att mäta för tillfället, därav min fråga.)

Högre går inte utan att modda batteriboxen, inte djupare heller!

Om jag minns rätt så är det batteriet med Art.nr. 80-815 som jag nyligen köpte till min Z. Batteriet är lite för bred för batterilådan så jag löste det genom att kapa ut baksidan av batterihållaren och sedan dra fast batteriet med ett litet spännband. Det fungerar klockrent men det är preecis på gränsen att sidokåpan gick att få på, för batteriet tar emot bakskärmen och sticker däför ut mer än original. Kan ta någon bild senare idag om du vill se hur det ser ut:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top