Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

pampas

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Mariehamn
Hoj
på kommande
tjena.. är ny här på forumet.. har just köpt mig en DRZ-SM -06 och jag tycker den är lite trött som sagt här tidigare.. har redan yoshimura hel system på den men vad är de här jetkitt för nått? å var kan de köpas?
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Tja! Köpte du Edge`en från wheelingcyclesupply? Behöver en jag med till i vår ska besiktiga första gången då. Måste få bak skylten tills dess.

Nej, köpte den från DeamonMX i UK.
Det var en Edge 2 faktiskt, så den kräver lite kapning för att få dit men sedan sitter den bra. Följer med spacers, gummin, skruvar etc. så att man kan anpassa fästningen som man vill.

Drzan har trottelbegränsare på 1an 2an 3ans växel pga ljudkrav!

Var begränsningen en rosa kabel eller dylikt, kom på att jag inte gjort den moden än! Måste göras på studs!:D
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
men vad är de här jetkitt för nått? å var kan de köpas?
Det är en special utprövad nål + munsycken. Köps från Us lättast tex TT.
Var begränsningen en rosa kabel eller dylikt, kom på att jag inte gjort den moden än! Måste göras på studs!:D

Ta bort hela kraffset istället! Bort me solenoiden å slangarna på förgasaren, proppa nippeln på toppen av gasaren och nippeln på airbooten. Väldig skillnad när man kan gasa fullt!!
 

Bifogat

  • 027.JPG
    027.JPG
    105.1 KB · Visningar: 123
  • 032.JPG
    032.JPG
    38.6 KB · Visningar: 96
  • Bild235.jpg
    Bild235.jpg
    47.7 KB · Visningar: 130
  • Bild236.jpg
    Bild236.jpg
    65.2 KB · Visningar: 116

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Har monterat Trailtech svänghjulet nu. Passade på att göra stator och startkopplings locktite fixarna med. Fanns inte någon gänglåsning på någon av bultarna från fabrik! Otäckt värre!! Verkstadsmanualen säger Röd(strong)locktite på startkopplingsbultarna, men det är tydligen vanligt att det inte sitter något där från fabrik. Tid att locktite fixa primärmuttern tror jag så inte den saknar gänglåsning med. Har inte hunnit med någon rejäl provkörning än, men den borde göra sitt. Den var 250g lättare än orginalet, vägde dom på en dyr hushållsvåg. Krävdes en del specialverktyg såsom Avdragare(M38x1,5 invändigt gängad), kraftigt z-bockad 26 ringnyckel(orginalsvänghjulet kan hållas fast med en sån men inte Trailtechen, fick bocka till den i skruvstycket med gassvetsen), kedjetång(för att hålla trailtechhjulet vid åtdragning av svänghjulsmuttern 100Nm!), momentspärrskaft liten å stor och värmepistol för att värma på svänghjulsmuttern för att rå på den!(den va locktitad från fabrik)
 

Bifogat

  • 057.JPG
    057.JPG
    119.8 KB · Visningar: 165
  • 059.JPG
    059.JPG
    105.2 KB · Visningar: 164

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag har också fixat min förgasare nu, pluggade hålet där solonoiden satt eftersom jag tyckte det var dumt att det skulle samlas skit där, men det spelar väl ingen roll?:gnissla

Håller på med loctite fixen nu, vad använde du för gänglåsning på generator sidan o svänghjulet? Jag har blå och grön men vågade bara använda blå då det stod att grön behöver värmas till 300 grader för att få upp. Röd är väl den starkaste/permanenta (blå=medium,grön=stark,Röd=permanent???) så det kanske är ok att använda grön ändå?

:confused:
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jag har också fixat min förgasare nu, pluggade hålet där solonoiden satt eftersom jag tyckte det var dumt att det skulle samlas skit där, men det spelar väl ingen roll?:gnissla

Håller på med loctite fixen nu, vad använde du för gänglåsning på generator sidan o svänghjulet? Jag har blå och grön men vågade bara använda blå då det stod att grön behöver värmas till 300 grader för att få upp. Röd är väl den starkaste/permanenta (blå=medium,grön=stark,Röd=permanent???) så det kanske är ok att använda grön ändå?

:confused:

Hej! Jag annvände blå243 locktite till dom 6 M5 skruvarna som höll fast statorn och sladdarna i generatorkåpan. Dom 6 M6 skruvarna till startkopplingen inuti svänghjulet annvände jag röd permatex starkgänglåsning som jag köpte en liten tub på mekonomen, 243 locktite hadde jag hemma sen förut. På TT så rekomenderar dom blå medium på statorsidan och röd stark till startkopplingen! Suzuki manualen säger (treadlock super) till startkopplingen. Svänghjulsmuttern annvände jag blå med som det rekomenderas på TT. Den satt ju me nått från fabrik, jag orka fan inte få lös den utan att värma med värmepistolen före. Primärdrevsmuttern är ju starkt rekomenderad att locktita med röd stark låsning oxå! Det är muttern i andra änden vevaxeln, den är för övrigt vänstergängad. Och man behöver en ny transmissionspackning med för den går sönder garanterat när man tar bort den.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Hej! Jag annvände blå243 locktite till dom 6 M5 skruvarna som höll fast statorn och sladdarna i generatorkåpan. Dom 6 M6 skruvarna till startkopplingen inuti svänghjulet annvände jag röd permatex starkgänglåsning som jag köpte en liten tub på mekonomen, 243 locktite hadde jag hemma sen förut. På TT så rekomenderar dom blå medium på statorsidan och röd stark till startkopplingen! Suzuki manualen säger (treadlock super) till startkopplingen. Svänghjulsmuttern annvände jag blå med som det rekomenderas på TT. Den satt ju me nått från fabrik, jag orka fan inte få lös den utan att värma med värmepistolen före. Primärdrevsmuttern är ju starkt rekomenderad att locktita med röd stark låsning oxå! Det är muttern i andra änden vevaxeln, den är för övrigt vänstergängad. Och man behöver en ny transmissionspackning med för den går sönder garanterat när man tar bort den.

Ok, jag använde också blå 243. Sen har jag även grön 2701 som tydligen ungefär ska motsvara den röda i USA. Ska man ta loctite på de båda muttrarna som sitter utanför svänghjulet på vevaxeln också? Jag har ingen bockad nyckel/special verktyg...dumt för jag hade precis skiten inlämnad på verkstad för att byta hela vevpartit, tänkte inte på att be dom loctita det :huvet

Ska fixa dom andra loctite grejerna också och göra vattenpump fixen men vad menar du med transmissionspackning, jag märkte inte att något gick sönder när jag demonterade min motor?
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Ok, jag använde också blå 243. Sen har jag även grön 2701 som tydligen ungefär ska motsvara den röda i USA. Ska man ta loctite på de båda muttrarna som sitter utanför svänghjulet på vevaxeln också? Jag har ingen bockad nyckel/special verktyg...dumt för jag hade precis skiten inlämnad på verkstad för att byta hela vevpartit, tänkte inte på att be dom loctita det :huvet

Ska fixa dom andra loctite grejerna också och göra vattenpump fixen men vad menar du med transmissionspackning, jag märkte inte att något gick sönder när jag demonterade min motor?

Japp svänghjulsmuttern ska lockas med blå medium när den varit demonterad. Jag köpte en 26 ringnyckel på biltema för 40kr å bocka till den själv! Transmissionspackningen är den som tätar den stora motorkåpan på kopplingssidan, du hadde tur om du klarade den oskadd.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Japp svänghjulsmuttern ska lockas med blå medium när den varit demonterad. Jag köpte en 26 ringnyckel på biltema för 40kr å bocka till den själv! Transmissionspackningen är den som tätar den stora motorkåpan på kopplingssidan, du hadde tur om du klarade den oskadd.

Ah ok skit också :huvet, orkar verkligen inte vänta mer för att montera ihop motorn. Loctitar väl det som går, så får jag se hur svänghjulsmuttern ser ut och hoppas att dom på verkstan var smarta nog att faktiskt locktita.
Ah ok, ja den packningen ser hel o fin ut för mig, var ganska försiktig när jag tog bort den :)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Zarrel! Nu får du ju dra ner på dom långa wheelisarna när du fått ihop motorn! Hur ska du klara av de? HaHa
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Zarrel! Nu får du ju dra ner på dom långa wheelisarna när du fått ihop motorn! Hur ska du klara av de? HaHa
Ja ha ha det blir tråkigt :näsblod, får väl köra lite lugnare än innan och kolla oljan regelbundet, samt hålla mig till max 500meter wheelies :gnissla
Får väl köpa någon 450 cross till nästa eller nästnästa säsong att stuntkitta och misshandla istället :tungan
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Nu börjar det likna något, fick i allt på högersidan av motorn idag (växeldelarna,oljepump,kopplingskorg,kugghjul för kamkedja+huvudmuttern man ska loctita), tog lite tid innan jag kom på att min momentnyckel inte funkade för vänstergängat :gnissla. Fick sedan på nya kolven,cylindern (med E packning naturligtvis) och E toppen med nya kammarna :yoparty).
DSC00853.jpg

Med lite flyt blir det till att köra in motorn över helgen :tummenupp


En liten fråga: Om man gjort air/pair valve modden på förgasaren och tagit bort o pluggat all skit ska man ta bort hela detta krafset också då?:confused:
DSC00854.jpg

Hade tejpat fast skiten löst på ramen, om jag minns rätt var den ansluten till pair grejjerna...:confused::)
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kul me provning! Ja det krafset ska väck. Du ska plugga lilla nippeln på förgasaren titta på bilden i mitt tidigare inlägg. Om du nu inte har en vacumstyrd bränslekran(jag har inte det på min 06a) då ska det gå en rak slang från förgasarnippeln till bränslekranen. Vacumet till pairventilen som du nu tar bort hämtas därifrån. Sen så ska man locka porten ovanför utblåset på toppen men har du nu en E-topp så finns där nog inget hål att locka!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Lite svårt att se hur det ser ut men här e det lockat.
 

Bifogat

  • 034.JPG
    034.JPG
    82.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Aha så hela den svarta klumpen är bara del av avgasreningen? Gud vad onödigt :D.
Ja det där med att plugga toppen känner jag till, men med min nya E topp har jag inte det problemet ;). Förgasaren är redan fixad med alla mods, enda jag saknar är ett jetkit:tungan
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Gänga M6 i hålet i toppen & på med grön loctite!:tummenupp

(Se till att inte få in spån via avgasporten bara om toppen sitter på dvs!!!)
 

Bifogat

  • HPIM2006+nu.JPG
    HPIM2006+nu.JPG
    89.7 KB · Visningar: 119
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Nu börjar det likna något, fick i allt på högersidan av motorn idag (växeldelarna,oljepump,kopplingskorg,kugghjul för kamkedja+huvudmuttern man ska loctita), tog lite tid innan jag kom på att min momentnyckel inte funkade för vänstergängat :gnissla. Fick sedan på nya kolven,cylindern (med E packning naturligtvis) och E toppen med nya kammarna :yoparty).
DSC00853.jpg

Med lite flyt blir det till att köra in motorn över helgen :tummenupp


En liten fråga: Om man gjort air/pair valve modden på förgasaren och tagit bort o pluggat all skit ska man ta bort hela detta krafset också då?:confused:
DSC00854.jpg

Hade tejpat fast skiten löst på ramen, om jag minns rätt var den ansluten till pair grejjerna...:confused::)

Villken fin cylinder du har!:tungan
Som jag sa när vi talades vid, bort med ......!
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Tjena gottfolk, jag äger idag en KTM 660 -04 men har på sista tiden blivit lite sugen på att byta hojj till möjligtvis en drz 400. tänkta bara fråga lite saker ni som vet :D
Dels hur är hojjarna reggade i effekt/vikt då jag har bara Körkort med begränsad effekt.
Hur är det med service intervaller? hur länge går dom innan det är renoveringsdags och så?
Hur många växlar har dom?
Kan man slänga på crosshjul 18'' 21'' utan några större besvär?
Nån speciell årsmodell som är att föredra?
Hur mycket väger dom?

Det är väl dom största funderingar jag har, tacksam för svar :D
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top