Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Sm-modellen 05-07 har 29kw och en tjänstevikt på 150kg. Oljeservice 600mil ventiler 2400mil(enligt bok). En standard skött Drz motor behöver inte renoveras. Många som kört över 5-6000mil utan att ens behövt shimmsa om ventilerna! S-E modellens 18-21 fälgar passar rakt av, även många årsmodeller av RM fälgar. Man får dock ha sm-bromsskivorna på. 5-växlade.
 

pampas

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Mariehamn
Hoj
på kommande
tjena..

jag undra ni som kör mycket på slangen... vilken krasning har ni på era SM... köpte min just och det var 14/41 på den men tänkte dreva om den till orginal.. eller vad tycker ni är bäst? har en 400 sm -06
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
tjena..

jag undra ni som kör mycket på slangen... vilken krasning har ni på era SM... köpte min just och det var 14/41 på den men tänkte dreva om den till orginal.. eller vad tycker ni är bäst? har en 400 sm -06

Iof så kör jag inte särskilt mycket på bakhjulet, men jag anser att det lägre varvtalet vid högre farter vinner över att kunna dra wheelies lättare.
Jag kör med 15/41 nu men har även ett 14t framdrev för variation :)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
tjena..

jag undra ni som kör mycket på slangen... vilken krasning har ni på era SM... köpte min just och det var 14/41 på den men tänkte dreva om den till orginal.. eller vad tycker ni är bäst? har en 400 sm -06

Jag har testat 15-41,15-52,14-52 och 12-52. Allt beror på vad du prioriterar för typ av körning och vilken karaktär du vill ha på hojen. Personligen tycker jag 14-41 låter perfekt för gata, du lär ju fortfarande kunna ligga o cruisa i 100 på lågt varv och köra långt på motorvägen. :)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Fy fan då har man varit uppe o meckat hela natten, nya blinkers,skyllthållare+lampa, hål i bakskärmen (kört utan bakskärm och eltejpad sönderskrapad orginal lampa innan), lagat främre blinkers, lackat om "pakethållaren", monterat stuntbroms (tog över en timme att få luftat skiten), lagat mitt kopplingshandtag och ställt in bakdämparen.

En kaffe och en dush sen blir det ut o provköra :D
 

Bifogat

  • DSC00858.JPG
    DSC00858.JPG
    54.9 KB · Visningar: 86
  • DSC00860.jpg
    DSC00860.jpg
    242.9 KB · Visningar: 112
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
DRZ SM är jag lite småsugen på, börjar ju bli riktigt bra priser på dem. Måste ha mig något japanskt igen. :tummenupp

Men orolig för att man kanske tröttnar på effekten fort, tidigare kört trimmad xr600 och nu ktm 660 med helsystem. Förstår ju att det inte går att jämföra, men suzukin lär ju vara mycket smidigare och roligare? Vad tycker ni, hur är dom motormässigt?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fy fan då har man varit uppe o meckat hela natten, nya blinkers,skyllthållare+lampa, hål i bakskärmen (kört utan bakskärm och eltejpad sönderskrapad orginal lampa innan), lagat främre blinkers, lackat om "pakethållaren", monterat stuntbroms (tog över en timme att få luftat skiten), lagat mitt kopplingshandtag och ställt in bakdämparen.

En kaffe och en dush sen blir det ut o provköra :D
Nice, skönt å köra igen kan jag tänka mig.
Hur är stuntbromsen kopplad? extra ok?

Du får berätta om det smed med stålomspunnet på frambromsen :)
 

r3turn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Tierp
Hoj
00- Suzuki Drz 400E
Tänkte kika om någon har en topp till en Suzuki DRZ 400E 00-
Andra gången att den kör ihop sig? finns olja, vatten o allt som den behöver men endå kör den ihop sig, skulle vara perfekt om någon hade en topp låg
kan vara deffekt men bara om den går att fixa, SM 06ans topp passade visst på 00an

Mvh Kevin
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tänkte kika om någon har en topp till en Suzuki DRZ 400E 00-
Andra gången att den kör ihop sig? finns olja, vatten o allt som den behöver men endå kör den ihop sig, skulle vara perfekt om någon hade en topp låg
kan vara deffekt men bara om den går att fixa, SM 06ans topp passade visst på 00an

Mvh Kevin

Du har störst chans att få en topp på Ebay! Alla år av Drz-Ltz400 & Kawa Klx-Kfx400 & ArticCat Dvx400 Passar rakt av! Enda skillnaden kan ju va om du har manuell dekomp eller inte. Vad är det som händer med toppen? Skär kamaxellagringen ihop? Toppen är sist att få olja, du kan ju ha dålig oljeförsörjning dit. Kollat torrsumpsfiltret i rambenet?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Nice, skönt å köra igen kan jag tänka mig.
Hur är stuntbromsen kopplad? extra ok?

Du får berätta om det smed med stålomspunnet på frambromsen :)

Ja det kan man säga, hojen går kanon med nya delarna. Ja det är ett vanligt nissin 2kolvs frambroms ok (liknande det som sitter fram på drzan) som jag byggt ett eget fäste för som passar där stänk/smuts skyddet för skivan satt:tummenupp.
 

r3turn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Tierp
Hoj
00- Suzuki Drz 400E
Du har störst chans att få en topp på Ebay! Alla år av Drz-Ltz400 & Kawa Klx-Kfx400 & ArticCat Dvx400 Passar rakt av! Enda skillnaden kan ju va om du har manuell dekomp eller inte. Vad är det som händer med toppen? Skär kamaxellagringen ihop? Toppen är sist att få olja, du kan ju ha dålig oljeförsörjning dit. Kollat torrsumpsfiltret i rambenet?


tackar för infon,

nja, jag har ingen aning om vad som händer med de dära, andra gången, hänt samma problem som förra gången, ventilerna tycks gå av och slår sönder kolven osv, 3 ventiler har gått av den hära gången, och förra gången va de bara en ventil som gick sönder, och toppen ser inte direkt lovlig ut heller, tycks ju finnas olja uppe vid toppen o de

om någon visste om varför den går sönder utan anledning , eller ja de lär ju finnas nån anledning men vad isf?

Mvh Kevin
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
tackar för infon,

nja, jag har ingen aning om vad som händer med de dära, andra gången, hänt samma problem som förra gången, ventilerna tycks gå av och slår sönder kolven osv, 3 ventiler har gått av den hära gången, och förra gången va de bara en ventil som gick sönder, och toppen ser inte direkt lovlig ut heller, tycks ju finnas olja uppe vid toppen o de

om någon visste om varför den går sönder utan anledning , eller ja de lär ju finnas nån anledning men vad isf?

Mvh Kevin

Usch! Ser ut så hära ungefär va? Jag tror tvärtom att det är kolven som slagit av ventilerna! P.g.a. att kamkedjan hoppat. Kollade du eller den som rev förra gången och nu hur kammarna stod i T.D.C? Den automatiska kamkedjesträckaren är inte att lita på. Särskilt inte på en 00a som antagligen gått en del. Dom tappar fjäderspänsten med tiden och spärrmekanismen kan backa med om det är slitet. Utsätter kamkedjan för onödigt mycket slitage oxå p.g.a. konstant tryck. Din kamkedja kan va uttänjd bortom (servicelimit) med, då hjälper det inte med en ny sträckare heller. En manuell är att föredra! Är det riktigt illagjort så kan din vevstake fått sig en känga med. Allting måste kollas upp noga den här gången. Kan va billigare att köpa en komplett s-sm motor från ebay och bara flytta över dina kammar å förgasare på den. Kan ju va så att du kör alltid på dom högsta varven å växlar vid varvstoppet! Då flyger gärna dom 2 delade ventilerna av efter ett tag. Orginal ventilerna är 2 delar vid tillverkning! Ventiltallrik och ventilstång friktionssvetsas samman genom att snurras mot varandra i motsatt riktning. Billigare tillverkning änn om man svarvar en ventil från ett helt stycke. På bilden är det rostfria 1-piece ventiler som slagits sönder p.g.a att kamkedjan hoppat!
 

Bifogat

  • img2962g.jpg
    img2962g.jpg
    247.9 KB · Visningar: 131
Last edited:

r3turn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
Tierp
Hoj
00- Suzuki Drz 400E
Usch! Ser ut så hära ungefär va? Jag tror tvärtom att det är kolven som slagit av ventilerna! P.g.a. att kamkedjan hoppat. Kollade du eller den som rev förra gången och nu hur kammarna stod i T.D.C? Den automatiska kamkedjesträckaren är inte att lita på. Särskilt inte på en 00a som antagligen gått en del. Dom tappar fjäderspänsten med tiden och spärrmekanismen kan backa med om det är slitet. Utsätter kamkedjan för onödigt mycket slitage oxå p.g.a. konstant tryck. Din kamkedja kan va uttänjd bortom (servicelimit) med, då hjälper det inte med en ny sträckare heller. En manuell är att föredra! Är det riktigt illagjort så kan din vevstake fått sig en känga med. Allting måste kollas upp noga den här gången. Kan va billigare att köpa en komplett s-sm motor från ebay och bara flytta över dina kammar å förgasare på den. Kan ju va så att du kör alltid på dom högsta varven å växlar vid varvstoppet! Då flyger gärna dom 2 delade ventilerna av efter ett tag. Orginal ventilerna är 2 delar vid tillverkning! Ventiltallrik och ventilstång friktionssvetsas samman genom att snurras mot varandra i motsatt riktning. Billigare tillverkning änn om man svarvar en ventil från ett helt stycke. På bilden är det rostfria 1-piece ventiler som slagits sönder p.g.a att kamkedjan hoppat!



Ahh fan, jo de är precis så som de har hänt på bilden du hade där, men den hära gången slog de till lite hårdare, vart lite mer skador än bilden, du har mycke möjligtvis rätt om de dära med att kamkedjan har hoppat, börja tänka på det när du väl sa det, för att den satt inte så värst hårt eller spänd, men ska ta och kika på de dära lite mera, den hära gången körde jag inte så värst hårt när den väl körde ihop sig, växlade rätt tidigt osv med, men så fort jag får igång den igen så ska jag ta o kolla upp allting precis så det inte händer samma problem igen, då lär man ju bli lite väl galen efter det :b men tack för infon igen :) och jo jag kollade kammarna hur dom stog, skrapade märke i dom så jag skulle veta hur de satt, men de va visst ingen idé att göra det, har ju skiss på hela motorn, och där såg det lite annorlunda ut än så de satt innan, och den hära gången såg det helt knäppt ut när jag tog bort dom, prylarna som trycker ner ventilerna stog en rätt upp , och den andra skulle precis trycka ner ventilerna, men men, smällar som man får ta :)

Mvh Kevin
 
Last edited:

olabola

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Bromma
Hoj
Hoj lös numera...
Hej!

Går i tankarna om att byta min hornet 600 mot en DRZ 400 SM årdmodell 05-07.
Hur är Drzan i jämnförelse, effekt, pigghet? lek och bus?

Någon som är sugen på ett byte? :)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Ställde precis in fjädringen på hojen helt o hållet. Nu är hänget ungefär 1-2cm, innan var det ju för fan 13cm och hela skiten bara säcka ihop när man satte sig. Ställt kompet på några få klick ifrån hårdaste och returen ligger på 4 clicks. Känns riktigt stum och bra nu, ska bli kul att dra ut o testa :yoparty
Vad är egentligen skillnaden mellan låg o högfarts kompressionen? Jag känner knappt någon skillnad när jag ändrade dom olika, skall dom vara på ungefär lika många click?



Hej!

Går i tankarna om att byta min hornet 600 mot en DRZ 400 SM årdmodell 05-07.
Hur är Drzan i jämnförelse, effekt, pigghet? lek och bus?

Någon som är sugen på ett byte? :)

Jämfört med din hornet kommer en DRZ nog kännas ganska slö, men å andra sidan är den smidig och härlig att köra, effekt är ju inte allt :)
 

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
Börjar bli dags att kolla ventiler igen, tänkte höra om ett ljud jag hört mer o mer sista tiden:

Låter typ "TJICK" när jag växlar upp, mest på högre växlarna tror jag. Tror även att det kan låta lite när man släpper av gasen lite för fort och hojen rycker till lite. Någon aning om vad det kan vara?:confused:
 

mike andersson

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Västerås
Hoj
YZ 450 -08 Motard
Fy fan då har man varit uppe o meckat hela natten, nya blinkers,skyllthållare+lampa, hål i bakskärmen (kört utan bakskärm och eltejpad sönderskrapad orginal lampa innan), lagat främre blinkers, lackat om "pakethållaren", monterat stuntbroms (tog över en timme att få luftat skiten), lagat mitt kopplingshandtag och ställt in bakdämparen.

En kaffe och en dush sen blir det ut o provköra :D

Riktigt bra gjort! Snyggs som fän=)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
I lördags hadde en trio Drz åkare RÄTT så kul kan man tro av bilderna att dömma! Jpa hadde ordnat med bana i Grängesberg, och va där på fredagskvällen och ställde iordning allt. Jag, Björk85 & Krök från Borlänge åkte dit. Jpas pappa va med som depågubbe me bil å vattendunkar o.s.v.. Snacka om att det va jobbigt att glida runt banan med Emmaljungan å ta kort(inge barnvakt) så jag kunde inte va me. Eloge till Jpa som ordna till en kanon dag för allihopa!
 

Bifogat

  • 066.JPG
    066.JPG
    237.8 KB · Visningar: 84
  • 061.JPG
    061.JPG
    236.1 KB · Visningar: 83
  • 056.JPG
    056.JPG
    236.2 KB · Visningar: 94
  • 014.JPG
    014.JPG
    177.5 KB · Visningar: 98
  • 013.JPG
    013.JPG
    234 KB · Visningar: 105
  • 040.JPG
    040.JPG
    163.6 KB · Visningar: 106
  • 054.JPG
    054.JPG
    230.9 KB · Visningar: 96

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Jag kan intyga att det var jävligt skoj o nyttigt att köra bana o lära känna cykeln m.m
Bra bilder av JJ! och som sagt en stor eloge till Jpa!! ;) p.s JJ hoppas du har barnvakt och att vädret blir bättre än det visar just nu på yr.no tills på söndag bandag på amsberg då..
//Jocke
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top