Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kunde ana det, lite surt ändå.
Blir inte väst billigt med ett förgasar byte...:gnissla

Lät ju inte allt för pjåkigt, kröken är bra allt sexig!:tuttar

Förgasare som du kan annvända är yzf wrf400 yzf wrf426 ktm520sx tidiga årsmodeller och naturligtvis drz e modellens. dom har borttagbar airbell och rätt sorts gaswiretorn.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Förgasare som du kan annvända är yzf wrf400 yzf wrf426 ktm520sx tidiga årsmodeller och naturligtvis drz e modellens. dom har borttagbar airbell och rätt sorts gaswiretorn.

Tack, såååå skönt med några som har koll på läget!:krama
Ska hålla koll på ebay:arna ifall man kan komma över något gött!
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tack, såååå skönt med några som har koll på läget!:krama
Ska hålla koll på ebay:arna ifall man kan komma över något gött!

Wiretornet ska se ut så här typ! Även om det är en FcrMX. Ska inte va en del av aluminiumgjutningen i förgasarkroppen. Då tar det i ramen. På vänster sida ser du att halsen mot luftburken(airbellen) är borttagen. Måste gå att ta bort så man kan få ditt rätt sort. Förgasaren på bilden är från en Yzf400-99
 

Bifogat

  • 034 (2).JPG
    034 (2).JPG
    61.2 KB · Visningar: 91
Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Wiretornet ska se ut så här typ! Även om det är en FcrMX. Ska inte va en del av aluminiumgjutningen i förgasarkroppen. Då tar det i ramen. På vänster sida ser du att halsen mot luftburken(airbellen) är borttagen. Måste gå att ta bort så man kan få ditt rätt sort. Förgasaren på bilden är från en Yzf400-99

Tack för en bild, alltid knepigt när man inte vet... hittat några äldre WR och någon KTM 520 förgasare som ska spekuleras på!

Hittade även en DRZ E insugskam för ett rimligt pris, har aldrig knäckt upp en 4-t förut, därför undrar jag om man behöver annat än packningarna till toppen (förutom kammen då.). Eller krävs det shims etc pga. högre lyft?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tack för en bild, alltid knepigt när man inte vet... hittat några äldre WR och någon KTM 520 förgasare som ska spekuleras på!

Hittade även en DRZ E insugskam för ett rimligt pris, har aldrig knäckt upp en 4-t förut, därför undrar jag om man behöver annat än packningarna till toppen (förutom kammen då.). Eller krävs det shims etc pga. högre lyft?

Ventilkåpspackningen på Drzan återanvänder man! Den är av gummi. Man kan limma lite vid halvmånarna, man kan se att det är limmat från fabrik där. Det som kan gå åt är shims, men det är inte säkert. Kan ha tur å hammna innom toleransen utan att byta shims. Ladda ner verkstadsmanualen i pdf som finns på nätet så ser du hur enkelt det faktiskt är att byta kammar. Ett måste så du får moment å annan info. Ska finnas en länk nånstans vet inte vart just nu, men någon annan kanske har den.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Ventilkåpspackningen på Drzan återanvänder man! Den är av gummi. Man kan limma lite vid halvmånarna, man kan se att det är limmat från fabrik där. Det som kan gå åt är shims, men det är inte säkert. Kan ha tur å hammna innom toleransen utan att byta shims. Ladda ner verkstadsmanualen i pdf som finns på nätet så ser du hur enkelt det faktiskt är att byta kammar. Ett måste så du får moment å annan info. Ska finnas en länk nånstans vet inte vart just nu, men någon annan kanske har den.

Har inte tummen mitt i handen så det ska nog gå bra!
Dock är det otroligt irriterande när man är i "zonen" och så saknas någon del!:mad:
Självklart ska en v-manual letas reda på innan.
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Till fråga :D
Ger det något över huvud taget att installera en E-insugskam INNAN FCR byte?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Till fråga :D
Ger det något över huvud taget att installera en E-insugskam INNAN FCR byte?

Borde ju göra nått! Skiljer ju lite i lyftet ivarjefall men inte i duration. Om den inte är väldigt billig så ska du nog satsa på en annan kam. Hc stage 1 IN & E- EX är en bra combo! S/SM IN .334 lift 227 dur EX .323 lift 243 dur


E IN .351 lift 227 dur EX .366 lift 243 dur


yosh IN .354 lift 236 dur EX .366 lift 242 dur


HC stage 1 IN .358 lift 238 dur EX .358 lift 238 dur
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Borde ju göra nått! Skiljer ju lite i lyftet ivarjefall men inte i duration. Om den inte är väldigt billig så ska du nog satsa på en annan kam. Hc stage 1 IN & E- EX är en bra combo! S/SM IN .334 lift 227 dur EX .323 lift 243 dur


E IN .351 lift 227 dur EX .366 lift 243 dur


yosh IN .354 lift 236 dur EX .366 lift 242 dur


HC stage 1 IN .358 lift 238 dur EX .358 lift 238 dur

Kanske man ska slå till på en sån.. 500-lapp är det nog värt inkl. frakt.
Ett set HC kammar går på 3 lax eller liknande...
 
Last edited:

f2dog

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Bergen ,Norge
Hoj
08 ,Drz400sm ,08 B-King ,09 gixxer 1000
Borde ju göra nått! Skiljer ju lite i lyftet ivarjefall men inte i duration. Om den inte är väldigt billig så ska du nog satsa på en annan kam. Hc stage 1 IN & E- EX är en bra combo! S/SM IN .334 lift 227 dur EX .323 lift 243 dur


E IN .351 lift 227 dur EX .366 lift 243 dur


yosh IN .354 lift 236 dur EX .366 lift 242 dur


HC stage 1 IN .358 lift 238 dur EX .358 lift 238 dur

Hc har andre verdier på klaring til ventiler : In =0.10->0.15mm ex 0.15->0.20mm , slik at man må beregne å bytte shims.
(e-kam = 0.10-0.20 in /0.20-0.30mm ex samme som s/sm)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
När ni ändå snackar om kammar, jag har en uppsättning nya till min Z:a. Det ska vara E kammar och det verkar stämma för jag har mätt och jämfört med mina orginal. På dem står det bokstäverna A på intake kammen och B på exhaust. På mina gamla orginal står det E och något som liknar ett D. Betyder AB att det är E-kammarna :confused: Någon som har koll?:)

Sen föresten, vilka har bytt till styvare fjäder på bakdämparen på sina DRZor? Har halva hojen nerplockad med motorn ur så det är lätt att komma åt, får jag tag på en billig fjäder är det ju lika bra att byta :tungan
 

f2dog

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Bergen ,Norge
Hoj
08 ,Drz400sm ,08 B-King ,09 gixxer 1000
När ni ändå snackar om kammar, jag har en uppsättning nya till min Z:a. Det ska vara E kammar och det verkar stämma för jag har mätt och jämfört med mina orginal. På dem står det bokstäverna A på intake kammen och B på exhaust. På mina gamla orginal står det E och något som liknar ett D. Betyder AB att det är E-kammarna :confused: Någon som har koll?:)

Sen föresten, vilka har bytt till styvare fjäder på bakdämparen på sina DRZor? Har halva hojen nerplockad med motorn ur så det är lätt att komma åt, får jag tag på en billig fjäder är det ju lika bra att byta :tungan

A och B = E -cams ,e och d = s/sm
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
När ni ändå snackar om kammar, jag har en uppsättning nya till min Z:a. Det ska vara E kammar och det verkar stämma för jag har mätt och jämfört med mina orginal. På dem står det bokstäverna A på intake kammen och B på exhaust. På mina gamla orginal står det E och något som liknar ett D. Betyder AB att det är E-kammarna :confused: Någon som har koll?:)

Sen föresten, vilka har bytt till styvare fjäder på bakdämparen på sina DRZor? Har halva hojen nerplockad med motorn ur så det är lätt att komma åt, får jag tag på en billig fjäder är det ju lika bra att byta :tungan

Jag har en 5.9 fjäder bak! std mättes upp till 5.2 (Är specad 5.5 från fabrik)

Kumlins www.factoryconnection.org har fjädrar till din!
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Hc har andre verdier på klaring til ventiler : In =0.10->0.15mm ex 0.15->0.20mm , slik at man må beregne å bytte shims.
(e-kam = 0.10-0.20 in /0.20-0.30mm ex samme som s/sm)

Jo, det blir en helt del med ett HC kamset...
Får räcka med min E kam till att börja med.:rolleyes:
(Kan inte bärga mig tills jag får knäcka upp toppen!)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
A och B = E -cams ,e och d = s/sm
Gött då vet jag att jag har riktiga E-kammar, Tack! :yoparty

Jag har en 5.9 fjäder bak! std mättes upp till 5.2 (Är specad 5.5 från fabrik)

Kumlins www.factoryconnection.org har fjädrar till din!
Ok, vad är 5.9 fjäder anpassad för? Har hört att orginal är gjord för 75kg men jag väger bara 70 och tycker fortfarande den är väldigt mjuk (kul när avgasröret tar i däcket vid hårda stoppienedslag :D).

Vad kostar en fjäder från Kumlins motor?
 

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Ort
Öland
Hoj
Hojlös =(
Någon som har en DRZ enduro avgas kam till salu?
Även tipps om någon som har är välkomna.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ok, vad är 5.9 fjäder anpassad för? Har hört att orginal är gjord för 75kg men jag väger bara 70 och tycker fortfarande den är väldigt mjuk (kul när avgasröret tar i däcket vid hårda stoppienedslag :D).

Vad kostar en fjäder från Kumlins motor?

Orginalet är anpassat för ca:70kg utan kläder vad jag förstått, 5.9 är för 85kg! Edit: Det är olika beroende på vem du frågar ...
(Det är ruskigt stor skillnad iaf!)

Jag kommer inte ihåg vad just fjädern kostade.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top