Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ni som har gjort de mest grunläggande trimmen på denna hojen d.v.s. bytt avgas och fixat förgasarna lite (något mer?) hur stor skillnad blir det på hojen? Räcker det för att gasa upp den på bakhjulet? Letar som tusan efter en lite äldre drz men är lite osäker på hur pass mycket tid och pengar man måste lägga för att få hojen att verkligen bli busig ( i varje fall gå att gasa upp på tvåan). Är det ett måste att byta kammar o.s.v? Den SM -06 jag provade i linköping var ju allt annat än busig :)
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
ni som har gjort de mest grunläggande trimmen på denna hojen d.v.s. bytt avgas och fixat förgasarna lite (något mer?) hur stor skillnad blir det på hojen? Räcker det för att gasa upp den på bakhjulet? Letar som tusan efter en lite äldre drz men är lite osäker på hur pass mycket tid och pengar man måste lägga för att få hojen att verkligen bli busig ( i varje fall gå att gasa upp på tvåan). Är det ett måste att byta kammar o.s.v? Den SM -06 jag provade i linköping var ju allt annat än busig :)

mot en helt standard är det stor skillnad med borttagna strypningar på fuggen, 3x3 och jetkit.

om man lägger på ett helsystem på det blir det lite skillnad men inte lika stor skillnad som standard vs 3x3, jetkit + tagit bort strypningar på fuggen.

på 1an går den upp på gas / av /på med 3x3, jetkit utan problem. går att få upp den på 2an med rätt teknik.

efter 400mil med helsystem trötnade jag så nu kör jag orginal igen, men jag misstänker att yoshit behöver packas om.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
ni som har gjort de mest grunläggande trimmen på denna hojen d.v.s. bytt avgas och fixat förgasarna lite (något mer?) hur stor skillnad blir det på hojen? Räcker det för att gasa upp den på bakhjulet? Letar som tusan efter en lite äldre drz men är lite osäker på hur pass mycket tid och pengar man måste lägga för att få hojen att verkligen bli busig ( i varje fall gå att gasa upp på tvåan). Är det ett måste att byta kammar o.s.v? Den SM -06 jag provade i linköping var ju allt annat än busig :)

Jag har en drz som kommer vara tillsalu inom kort. Med en kugge upp i fram gasreser hojen i etten och med ett litet ryck p[ tv[an. F;r att f[ upp i trean m[ste man rycka. F;r att f[ upp den i fyran m[ste man st[ upp och gunga till. I filmen tar jag upp den i 90kmh p[ fyran 0.57 in i filmen http://www.youtube.com/watch?v=CMVwguHG1_Q I filmen har jag 16 38 drevning s[ den 'r inte fullt s[ busv'nlig som den 'r original... Jag har gjort de grundl'ggande trimmen och l'ttat hojen. Hojen finns i Halmstad om du 'r sugen...

s[h'r ser hojen ut idag... [http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4115140#post4115140
 
Last edited:

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Beror nog en hel del på teknik och vikt på föraren.
På min 3x3 moddade DRZ med Effektdämp samt JD-kit så går det bra att gasa
upp den på 1an - 2an. 3an kräver en hel del lite ryck i styret eller använda kopplingen.

Funderar själv på hur jag skall modda DRZan vidare.
Har en FCR 39 som skall bestyckas och monteras men sedan
funderar jag på antingen att köpa ett 434 Big Bore Kit eller Hot cams Stage 1.
Båda vore väll bäst men vad tycker ni är smartast att börja med?
MVH
Marcus
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
vilken procetuell ökning i effekt snackar vi om med BB-kit och nya kammar? Hur pass meckigt är det att modda? Mycket skit att plocka bort för att komma åt motor? måste man lyfta ur den ur chassit?

edit: hittade lite på google, verkar ju göra en del med kammar + BB-kit. Det snackas om 48hk på bakhjulet(tror jag de syftade på) med original förgasare och 50 med en större.


Beror nog en hel del på teknik och vikt på föraren.
På min 3x3 moddade DRZ med Effektdämp samt JD-kit så går det bra att gasa
upp den på 1an - 2an. 3an kräver en hel del lite ryck i styret eller använda kopplingen.

Funderar själv på hur jag skall modda DRZan vidare.
Har en FCR 39 som skall bestyckas och monteras men sedan
funderar jag på antingen att köpa ett 434 Big Bore Kit eller Hot cams Stage 1.
Båda vore väll bäst men vad tycker ni är smartast att börja med?
MVH
Marcus
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
För ca:40-42BHP krävs följande basmodder:
-FCR39MX
-E Packning (12.2:1 ist för 11.3:1 som S & SM har std)
-Helsystem
-Öppnad luftburk

+Bigbore = 44-46 ungefär! (10% ökning mot 400cc)
+Bigbore & kammar Ca 48bhp

För ca: 50++BHP
Receptet på min motor:
-Keihin FCR41mx
-Yoshimura TRC ti
-Athena 434 12.3:1 big bore (94mm kolv std 90mm)
-Ombygd luftburk med Twin Air filter
-RHC 187 kammar
-RHC vetiler
-RHC ventilfjädrar
-RHC ti retainers
-Portad topp
 
Last edited:

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
stabil config du har :) fan har ju ingenstans att mecka här i götet, hade ju ett sånt grymt mekgarage i Malmö förut när jag bodde där. Allt sånt här blir jobbigt när man måste bära upp motorn och lägga den på köksbordet :tummenupp Känns nästan som om det blir en SM och sen modda den lite!

För ca:40-42BHP krävs följande basmodder:
-FCR39MX
-E Packning (12.2:1 ist för 11.3:1 som S & SM har std)
-Helsystem
-Öppnad luftburk

+Bigbore = 44-46 ungefär! (10% ökning mot 400cc)
+Bigbore & kammar Ca 48bhp

För ca: 50++BHP
Receptet på min motor:
-Keihin FCR41mx
-Yoshimura TRC ti
-Athena 434 12.3:1 big bore (94mm kolv std 90mm)
-Ombygd luftburk med Twin Air filter
-RHC 187 kammar
-RHC vetiler
-RHC ventilfjädrar
-RHC ti retainers
-Portad topp
 

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Vad tror ni då?
Vad skall jag lägga pengarna på, Kammar eller BB-kit?
Ungefär samma pengar
MVH
Marcus
 

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Aha
Då beställer jag ett par kammar.
Vilka kammar skall jag köpa om det skall fungera bra både med och utan BB-kit?
Kommer att köra med fcr-39 samt kammar, 3x3 och öppen effektdämp isåfall.
Skiter nog i E-cylinderfotspackningen så länge eller är det dumt?
Får se om det blir ett BB kit i vinter.
MVH
Marcus
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Aha
Då beställer jag ett par kammar.
Vilka kammar skall jag köpa om det skall fungera bra både med och utan BB-kit?
Kommer att köra med fcr-39 samt kammar, 3x3 och öppen effektdämp isåfall.
Skiter nog i E-cylinderfotspackningen så länge eller är det dumt?
Får se om det blir ett BB kit i vinter.
MVH
Marcus

Hc st 1 kit är väl billigast och enklast att få tag i, funkar bra till både std och BB. Yoshi kammar är likvärdiga men är dyra! Annars en e-modell avgas i combo med Hc st 1 insugskam är inte fy skam. Rhc 187 kammar endast för BB eller BB + stroker motorer. Går ju att köra BB med s-sm kammar men man flyttar ner peak powern ännu lägre ner i registret( motorn går in i väggen ) jävligt tidigt alltså. Siktar du på ett BB senare skulle inte jag göra mig besväret att byta cyl.fotspackningen nu ivarjefall.
 

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Tack för det snabba svaret.
Har nu beställt en HC Stage 1 kit.
Skippar cylpackningen..den får vänta tills jag köper BB.
MVH
Marcus


Hc st 1 kit är väl billigast och enklast att få tag i, funkar bra till både std och BB. Yoshi kammar är likvärdiga men är dyra! Annars en e-modell avgas i combo med Hc st 1 insugskam är inte fy skam. Rhc 187 kammar endast för BB eller BB + stroker motorer. Går ju att köra BB med s-sm kammar men man flyttar ner peak powern ännu lägre ner i registret( motorn går in i väggen ) jävligt tidigt alltså. Siktar du på ett BB senare skulle inte jag göra mig besväret att byta cyl.fotspackningen nu ivarjefall.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Kul! Med Fcren å kammar får du en helt annan hoj. Men du har en stor kork i systemet med din s-sm headder(krök)! Du skulle minst haft en e-modell krök.
 
Last edited:

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Har haft funderingen på kröken.
Jag såg att E-headers går att få tag på för vettiga priser på ebay.
måste spana lite efter nån annan header:)
/MA

Kul! Med Fcren å kammar får du en helt annan hoj. Men du har en stor kork i systemet med din s-sm headder(krök)! Du skulle minst haft en e-modell krök.
 

mackez

Motardpilot
Gick med
6 May 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
DRZ400SM. Föregående hojar: Honda Xr 650r SM/Offroad. Xr600r, KX125
Hej
Var ute och kikade lite på min dämpare idag.
Röret på den är betydligt större än kröken.
Skulle gissa att anslutningen på dämparen är ca 4-6mm grövre än anslutningen på kröken.
Bifogar några bilder..
Någon som hört talats om märket på ljuddämparen? Vasa Racing

/MA

http://cgi.ebay.com/SUZUKI-DRZ400-D...s?hash=item58831b363c&_trksid=p3286.m63.l1177

verkar ju billigt å bra! du får blästra den eller slipa lite så du får den rätta putsen :)
 

Bifogat

  • IMG_0040.JPG
    IMG_0040.JPG
    45.6 KB · Visningar: 70
  • IMG_0041.JPG
    IMG_0041.JPG
    93.7 KB · Visningar: 73
  • IMG_0042.JPG
    IMG_0042.JPG
    57.7 KB · Visningar: 68

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
fan står och velar mellan en XT660X eller en DR-Z400, gaaaaah kan inte bestämma mig. Tycker utbudet på drz:eek:rna är helt skadat sjukt dåligt medans det dröser över av XT660 (kanske säger en del vad vet jag), pallar inte vänta mer :) XT660 går ju hitta bra exemplar för 30k med lite prut medans de få drz som finns ute ligger uppe runt 35-40k

Fördel DRZ är väl smidigheten medans XT660 har lite mer motor men samtidigt mer vikt! hmmmmm. Varför skulle jag välja drz:an framför XTn? :)
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
fan står och velar mellan en XT660X eller en DR-Z400, gaaaaah kan inte bestämma mig. Tycker utbudet på drz:eek:rna är helt skadat sjukt dåligt medans det dröser över av XT660 (kanske säger en del vad vet jag), pallar inte vänta mer :) XT660 går ju hitta bra exemplar för 30k med lite prut medans de få drz som finns ute ligger uppe runt 35-40k

Fördel DRZ är väl smidigheten medans XT660 har lite mer motor men samtidigt mer vikt! hmmmmm. Varför skulle jag välja drz:an framför XTn? :)

Xt660 borde inte få kallas motorcykel änns. Provkör en å du får se.
 

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Gbg
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Xt660 borde inte få kallas motorcykel änns. Provkör en å du får se.
nja inte i originalutförande men men det verkar inte behövas mycket för att piska igång den. Bara nya dämpare ger visst runt 8-10kg mindre vikt! PCIII på det sen så snackas det om rätt många hästar mer!

Men visst egentligen vill jag ju hellre ha en dr-z men eftersom jag är en snål småläning så är jag inte beredd att betala 35k-40k :) vet inte hur jag ska gå tillväga. Ingen här i Gbg som har en liten hottade DR-Z som han/hon vill visa upp?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Insprutningens trottelhus begränsar effektuttaget på den. Har man fugge byter man till större för mer flöde men de går ju inte på dom.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top