Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Hej alla drz åkare, har fått ett problem...

helt plötsligt när jag är ute och åker så börjar hojen bluddra, kändes först som att soppan var slut men så var inte fallet.
värst är det när man stannar och ska igång igen då vill den bara bluddra, men åker man på höga varv då går den bra.
Problemet verkar vara i typ mellanregistret om man drar på fult.
Drar man på fult när man har neutral i dör den direkt.

Har rengjort tändstift och luftfilter utan skillnad, tändstiftet var lite sotigt..

vore nice om nån hade nån ide på problemet

// Håkan

Tjena! Krök!!
Är din cykel helt original!? hur långt har den gått? mvh Jocke

Såg att du har mera än 3x3 på luftburken! Ska tydligen inte behövas på en 39fcr med std. cyl. borrning utan med 41Fcr och bigbore cyl. Enda som det resulterar i är ett större huvud munstycke och 0 mera effekt enligt Eddie på TT.

Tjena JJ!!
Antar att du skrev till mig!? Nej jag har inga problem jag svarade bara "kröks" fråga! :) Och angående mera luft än 3x3 så kan jag säga att min varva o gick markant mycket bättre än bara 3x3 modden efter att jag hålborrat kåporna o ena sidan på luftburken!:D MVH Jocke
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Tjena! Krök!!
Är din cykel helt original!? hur långt har den gått? mvh Jocke



Tjena JJ!!
Antar att du skrev till mig!? Nej jag har inga problem jag svarade bara "kröks" fråga! :) Och angående mera luft än 3x3 så kan jag säga att min varva o gick markant mycket bättre än bara 3x3 modden efter att jag hålborrat kåporna o ena sidan på luftburken!:D MVH Jocke

Aha! Såg inte. Men om din gick bättre med mer än 3x3 tror jag att den gick för fett före du hålborra. Så du fick en bättre blandning. Dom bygger 57Bhp 470cc Drzor med endast 3x3. Enligt vad dom säger på TT så ger större än 3x3 bara större Mainjet. Den lilla motorn tar inte imot mer luft bränsle blandning iallafall. Alltså 3x3 rätt bestyckad, mer än 3x3 rätt bestyckad=samma resultat i Dynon.
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Aha! Såg inte. Men om din gick bättre med mer än 3x3 tror jag att den gick för fett före du hålborra. Så du fick en bättre blandning. Dom bygger 57Bhp 470cc Drzor med endast 3x3. Enligt vad dom säger på TT så ger större än 3x3 bara större Mainjet. Den lilla motorn tar inte imot mer luft bränsle blandning iallafall. Alltså 3x3 rätt bestyckad, mer än 3x3 rätt bestyckad=samma resultat i Dynon.

Hoj!
Ja det stämmer nog.. trodde aldrig min skulle behöva mer luft men det behövdes´tydligen ändå! min är ju
iofs bestyckad för
3x3+ så det var väl inte så jättekonstigt ändå..:) Är du någongång i Borlänge o kör da!? ser den gula z:an alldeles för sällan!
Mvh Jocke
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Strypningen sitter inte i och förra ägaren har gjort 3x3modden och satt i JD-kit.

den har gått lite mer än 400 mil.

Du måste nog plocka bort förgasaren tyvärr. Och kolla så allt sitter som det ska. Vanligt fel är att låspluppen som håller nålen på plats halkar ur. 4 st plasthakar som håller i pluppen, någon av dom kan ha gått av om man har varit oförsiktig vid nålbytet. Vidare så är JD & DJ kitten Us-models only. Kan nästan försäkra dig om att pilotairjet inte blivit bytt till Us modellens 135. I Eu modellen sitter det ett 165 P.A.J.
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Hoj!
Ja det stämmer nog.. trodde aldrig min skulle behöva mer luft men det behövdes´tydligen ändå! min är ju
iofs bestyckad för
3x3+ så det var väl inte så jättekonstigt ändå..:) Är du någongång i Borlänge o kör da!? ser den gula z:an alldeles för sällan!
Mvh Jocke

Hoj! Haha. Brukar åka till å från jobbet om det inte spöregnar förståss varannan vecka. Varannan vecka har jag dagis lämmning-hämtning, då är det bilen som gäller. Jag å en kompis som har en xt660 motard brukar åka valsanvägen eller en sträcka mellan Smedjebacken och malingsbo så fort vi får chansen. Härliga motardsträckor. Har skaffat en Fcr jag med som åker på i vinter! Inge mening nu tycker jag att byta före vinter. Har läst på som satan nu sista veckorna om Fcr och bestyckning.
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Hoj! Haha. Brukar åka till å från jobbet om det inte spöregnar förståss varannan vecka. Varannan vecka har jag dagis lämmning-hämtning, då är det bilen som gäller. Jag å en kompis som har en xt660 motard brukar åka valsanvägen eller en sträcka mellan Smedjebacken och malingsbo så fort vi får chansen. Härliga motardsträckor. Har skaffat en Fcr jag med som åker på i vinter! Inge mening nu tycker jag att byta före vinter. Har läst på som satan nu sista veckorna om Fcr och bestyckning.

Jaha ok! Den är svart va xt:en brukar se en sån ibland..
Men du fan va NICE fcr är det som gäller!:yoparty är det en 39: lr 41:a!?
Jepp det blir nog mer effekt i min maskin me under vintern!:tungan
Mvh Jocke
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Aha! Såg inte. Men om din gick bättre med mer än 3x3 tror jag att den gick för fett före du hålborra. Så du fick en bättre blandning. Dom bygger 57Bhp 470cc Drzor med endast 3x3. Enligt vad dom säger på TT så ger större än 3x3 bara större Mainjet. Den lilla motorn tar inte imot mer luft bränsle blandning iallafall. Alltså 3x3 rätt bestyckad, mer än 3x3 rätt bestyckad=samma resultat i Dynon.

Jockes fcr var inte felbestyckad, och nej det går inte med enbart 3*3 modden.
På Jockes är det 4*4 + 11st 30mm hål i kåporna.

Kollar du mer ingående på TT har de rejält moddade luftburkar.


Mer luft in & större main = mer HK
 
Last edited:

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jockes fcr var inte felbestyckad, och nej det går inte med enbart 3*3 modden.
På Jockes är det 4*4 + 11st 30mm hål i kåporna.

Kollar du mer ingående på TT har de rejält moddade luftburkar.


Mer luft in & större main = mer HK

Så här sa Eddie ( you arent getting more power from the hole size.its just corrected the jetting ) i den här tråden http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=672824&highlight=bigger+then+3x3+mod som jag hittade nu direkt + många andra som jag läst förut! Alltså större än 3x3 ett sätt att korrigera bestyckningen om man inte hittar precis rätt. Alltså Zero mer effekt om man har större än 3x3. Men han kan ju ha fel.
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Jaha ok! Den är svart va xt:en brukar se en sån ibland..
Men du fan va NICE fcr är det som gäller!:yoparty är det en 39: lr 41:a!?
Jepp det blir nog mer effekt i min maskin me under vintern!:tungan
Mvh Jocke

Den svarta ser man jämt! Han har nog inget annat för sig han. Kompisens har KTMs färger! orange-svart, har nog aldrig sett den färgsättningen på en yamaha förut. Blev en Fcr 39 oldstyle. Fick den för 900kr på EnduroMx!! Behöver Emn nålen & Mainjet,(all annan bestyckning va rätt), Sudco Fcr to s-sm airboot adaptern, och e-modellens insugsgummi & klamma. Tror jag kanske klarar mig på strax över 2tusingen. Om jag fattat rätt så börjar man använda 41an när man går över 450cc. Kommer aldrig bli någe bigbore eller stroker eller båda dera på min. Kommer att skaffa Hotcams Stage 1 kitt, E modellens cyl. packning & en Powercore 4 dämpare till mitt powerbomb grenrör, sen får de va nog. Är faktiskt jävligt nöjd redan nu! Får lätt upp den på 3an i 55km/h med av-på gas & ett lätt ryck i styret kör sen hela 3an ut. När framhjulet skriker till i backen visar mätaren 110. Tycker inte om att växla på bakan ännu,har lyckats från 2an till 3an EN gång! Använnde kopplingen t.o.m. Får nog börja om från början med wheelie träningen när Fcren kommer på p.g.a bättre gasrespons. Många som stött på det bekymmret.
 

Bjork85

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Dalarna
Hoj
Drz 434sm -07
Den svarta ser man jämt! Han har nog inget annat för sig han. Kompisens har KTMs färger! orange-svart, har nog aldrig sett den färgsättningen på en yamaha förut. Blev en Fcr 39 oldstyle. Fick den för 900kr på EnduroMx!! Behöver Emn nålen & Mainjet,(all annan bestyckning va rätt), Sudco Fcr to s-sm airboot adaptern, och e-modellens insugsgummi & klamma. Tror jag kanske klarar mig på strax över 2tusingen. Om jag fattat rätt så börjar man använda 41an när man går över 450cc. Kommer aldrig bli någe bigbore eller stroker eller båda dera på min. Kommer att skaffa Hotcams Stage 1 kitt, E modellens cyl. packning & en Powercore 4 dämpare till mitt powerbomb grenrör, sen får de va nog. Är faktiskt jävligt nöjd redan nu! Får lätt upp den på 3an i 55km/h med av-på gas & ett lätt ryck i styret kör sen hela 3an ut. När framhjulet skriker till i backen visar mätaren 110. Tycker inte om att växla på bakan ännu,har lyckats från 2an till 3an EN gång! Använnde kopplingen t.o.m. Får nog börja om från början med wheelie träningen när Fcren kommer på p.g.a bättre gasrespons. Många som stött på det bekymmret.

Ofan!! får du upp han lätt på 3:an med rent gaspådrag med dina mods!? skäpligt! får inte jag kan jag säga! men det är väl ruggigt mycket teknik o tajming som i allt annat typ..:)
Mvh Jocke
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Så här sa Eddie ( you arent getting more power from the hole size.its just corrected the jetting ) i den här tråden http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=672824&highlight=bigger+then+3x3+mod som jag hittade nu direkt + många andra som jag läst förut! Alltså större än 3x3 ett sätt att korrigera bestyckningen om man inte hittar precis rätt. Alltså Zero mer effekt om man har större än 3x3. Men han kan ju ha fel.

Var och en har sin egen bild av saker och ting, min erfarenhet av Dr-z:ans luftburk är att den inte räcker ens med 4*4 hålet. på Jockes hoj tappar motorn varvilligtheten på högre varv.

Har ni lagt på dynan och kollat hur lite luftspallt det blir kvar av 3*3 hålet?
 

JJ

Sur
Gick med
22 Feb 2005
Ort
Utanför Borlänge
Hoj
Drz434sm -06 , Atc250r -82, LT500r-90(projekt)
Ofan!! får du upp han lätt på 3:an med rent gaspådrag med dina mods!? skäpligt! får inte jag kan jag säga! men det är väl ruggigt mycket teknik o tajming som i allt annat typ..:)
Mvh Jocke

Går bara i 55-57kmh motorn måste ha bäst vrid precis där. Och en perfekt timing med av-påslag gas rycka styret å bak med överkroppen. Inga powerwheelies på 3an!
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Var och en har sin egen bild av saker och ting, min erfarenhet av Dr-z:ans luftburk är att den inte räcker ens med 4*4 hålet. på Jockes hoj tappar motorn varvilligtheten på högre varv.

Har ni lagt på dynan och kollat hur lite luftspallt det blir kvar av 3*3 hålet?

typ ingenting med dynan på

jag har tre borrade hål i sidokåpan tror dom är typ 3cm i diameter satans vilket skönt ljud det blir när den gluffsar i sig

skulle man ha nytta av en större luftburk på DRZ´n :confused:
eller av att trycksätta luftburken lite med typ ett scoop över hålen i sidokåpan så man styr in luften :va
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
typ ingenting med dynan på

jag har tre borrade hål i sidokåpan tror dom är typ 3cm i diameter satans vilket skönt ljud det blir när den gluffsar i sig

skulle man ha nytta av en större luftburk på DRZ´n :confused:
eller av att trycksätta luftburken lite med typ ett scoop över hålen i sidokåpan så man styr in luften :va

Scoop skulle inte göra nått, om jag inte missminner mig helt har TT 475 CRF450 airboot och luftburk.

men så här som vi dödliga åker räcker det gott med orginalburken med några borrade hål! (jag kör med 12st 30mm hål)

En sak att tänka på är att försöka få ett jämt flöde mellan sidorna, Dvs att man borrar lika stora hål på höger som på vänster sida av hojen.
 

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Du måste nog plocka bort förgasaren tyvärr. Och kolla så allt sitter som det ska. Vanligt fel är att låspluppen som håller nålen på plats halkar ur. 4 st plasthakar som håller i pluppen, någon av dom kan ha gått av om man har varit oförsiktig vid nålbytet. Vidare så är JD & DJ kitten Us-models only. Kan nästan försäkra dig om att pilotairjet inte blivit bytt till Us modellens 135. I Eu modellen sitter det ett 165 P.A.J.

Tänkte bara om nån kunde visa på sprängskissen vilken plutt det är jag ska leta efter. Ska riva imorrn har inte hunnit tidigare..

http://fiche.ronayers.com/Index.cfm/Module/Main/TypeID/26/Type/Motorcycle/MakeID/2/Make/Suzuki/YearID/46/Year/2005/ModelID/7050/Model/DR-Z400S/GroupID/304593/Group/CARBURETOR

Nån som har sprängskiss i pdf?
 

Madmax.

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2008
Ort
Stora Höga
Hoj
KTM 690 enduro R 2012

Krök

Enduro åkare
Gick med
31 Jan 2006
Ort
Borlänge
Hoj
ktm exc 400-07 ktm smc 625-06
Nu går den bra igen, det var "plutten" som hade släppt.

Tack till alla som hjälp till.

// Håkan
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top