Precis som jag.Den blir lite kortare och tjockare...
Hur går det med markfrigången vid nerlägg och fjädringen "ihopatryckt"?
Åt vänster, inga problem. Höger får man ge fan i helt enkelt ?Är nog inget större problem vid landsvägskörning, på bana med racingslicks kanske det blir problem. Den här hojen är så lätt så det räcker med att jag hänger lite över sidan på tanken för att den ska svänga ordentligt.Hur går det med markfrigången vid nerlägg och fjädringen "ihopatryckt"?
Den ser onekligen ut att vara fjäderlätt. Bilden förklarar något som jag funderat en del på när jag jämför med äldre hojar. Sen komprimeras väl fjädringen en del och äter markfrigång. De kawor med annat 4-1 jag haft har samtliga asat kollektorn i backen när man lutar hårt åt höger. Ger ju inte efter direkt...Vid ca 45° är det lite kvar så det ska nog räcka för mig.
View attachment 472668
Lätt hoj med smala däck behöver inte luta lika mycket.
View attachment 472669
Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?Den ser onekligen ut att vara fjäderlätt.
Ja GP125 är en lätt hoj.Grymt imponerad av din kunskap och ditt bygge. ?
Min första hoj var just en GP125.
Den var lätt på vågen, och jag vill minnas att det i tekniska data stod 92kg(!) eller möjligen 96kg…men lätt var den.
En Suzuki K50 moped med 125cc motor. Typ.
Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?
Har inte vägt den men gissar att den ligger runt 100kg.
Idag vart nya avgasröret färdigsvetsat. Med minsta gaskåpan och kort utstick så kunde jag sänka gasen till ca 2l/min så gick inte åt allt för mycket till den här. Och jag svetsar med 0.8mm MAG-tråd, svart stål blir inge bra att bara smälta ihop då det blir sprött utan tillsats.
View attachment 472708
Istället för den där andra plutten man spänner fast i röret med en speciell "slangklämma" till avgastempsensorn så gjorde jag en egen svetsnippel istället som jag svarvade av en bit rundjärn. Blir lite smidigare än att försöka få dit "slangklämman" med fjädrarna som håller fast röret.
View attachment 472709
View attachment 472710View attachment 472711
View attachment 472712
Fick ingen bild på det men gjorde även ett stöd mitt under motorn som sitter med en gummidämpare och håller röret i sidled.
View attachment 472713
Wow! Den är verkligen riktigt frän! Jag älskar det rödeloxerade topplocket och ditt nya expansionsrör! Nedläggningsvinkeln åt höger kan nog bli ett problem tidigare än du tror. Jag minns att det hände att jag skrapade fotpinnarna på min TZR-125 vid ett par tillfällen när man hade bra fart i en kurva och i vilken det fanns en svacka som gjorde att fjädringen trycktes ihop mer. Att få den att skrapa fotpinnarna med samma metod som du testade i filmen var i princip omöjligt utan att helt lägga den ner.Klart den ser lätt ut för jag är så jäkla stark ?
Har inte vägt den men gissar att den ligger runt 100kg.
Idag vart nya avgasröret färdigsvetsat. Med minsta gaskåpan och kort utstick så kunde jag sänka gasen till ca 2l/min så gick inte åt allt för mycket till den här. Och jag svetsar med 0.8mm MAG-tråd, svart stål blir inge bra att bara smälta ihop då det blir sprött utan tillsats.
View attachment 472708
Istället för den där andra plutten man spänner fast i röret med en speciell "slangklämma" till avgastempsensorn så gjorde jag en egen svetsnippel istället som jag svarvade av en bit rundjärn. Blir lite smidigare än att försöka få dit "slangklämman" med fjädrarna som håller fast röret.
View attachment 472709
View attachment 472710View attachment 472711
View attachment 472712
Fick ingen bild på det men gjorde även ett stöd mitt under motorn som sitter med en gummidämpare och håller röret i sidled.
View attachment 472713
Jag har sett siffror på runt 105kg. Så beror väl kanske lite på utrustning, skivbroms väger ju lite mer än trumma osv.Ja GP125 är en lätt hoj.
Jag skrev här tidigare att den väger i original 96kg ?
Runt 127mm invändigt, pipan är ungefär samma som Aprilia RSA125. Räknade med samma karaktär/specs som pipan till moppen vilket är full peak power enligt Blairs formler. Har inte ens hunnit starta upp men har väl kanske en veckas jobb kvar innan allt är körklart.Den ser grov ut, vad har du för diameter nu?
Har du hunnit provköra och hur gick den?
Så hårt får jag ändå inte köra för mamma så det är bara att hålla igen ?Wow! Den är verkligen riktigt frän! Jag älskar det rödeloxerade topplocket och ditt nya expansionsrör! Nedläggningsvinkeln åt höger kan nog bli ett problem tidigare än du tror. Jag minns att det hände att jag skrapade fotpinnarna på min TZR-125 vid ett par tillfällen när man hade bra fart i en kurva och i vilken det fanns en svacka som gjorde att fjädringen trycktes ihop mer. Att få den att skrapa fotpinnarna med samma metod som du testade i filmen var i princip omöjligt utan att helt lägga den ner.
Telefonens spegelfunktion när man använder selfiekameran.Öööhh.....på videon sitter ljudförstärkaren/ smatterbläran på VÄ sida, på bild senare sitter den på HÖ sida- är den upphängd i gelatin eller du skämta aprillo med oss??
Frågar åt en kompis......
//jj. ?
Man saknar ord...
Ska väl provköra ett tag och se att det funkar, aluminium har en tendens att spricka av vibrationer och viktigt att designa och dimensionera rätt så lär ju se att att det håller innan man börjar lacka allt.När är det dags för lack?
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |