***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Synd att du bor så långt bort från Kalmar.
Vad mycket fräna trim och "mods" vi kunde göra med min ZX7:a annars :brynad
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
...och tystnaden var fullständigt öronbedövande...
Jag har börjat jobba nu så har inte så mycket ork över på kvällarna. När jag kommer hem så blir det sängen ett par timmar för att vila ryggen och sen efter man har käkat så är kl 22 och då är man inte så sugen på att gå ut i kylan och greja så det går lite segt nu men blir kanske lite bättre framåt våren/sommaren.

Den här helgen vart det lite jobb på moppen istället. När jag skulle lägga om till dubbdäck såg jag att ramen börjat spricka kring dämparfästena jag gjort. Har ju kört ganska hårt med den och hoppat och studsat så nu fick den lite extra förstärkningar så nu ska det hålla. Vart lite hög stresskoncentration där på undersidan vid svetsavslutet men nu ska det vara lugnt.
275050171_10221599860049443_7242346792041400653_n.jpg
274815144_10221599861049468_9161161496855439717_n2.jpg
275155320_4902865209792735_3770108918619860484_n.jpg
274812729_10221599860409452_8570392232441192236_n.jpg


Sen har jag köpt en GT125 motor som jag ska försöka hitta på något kul med. Har mätt och kollat lite och det ska nog kunna gå att få dit ett par VMC 100 Vespacylindrar så då blir det 200cc med modern cylinderdesign vilket kan bli kul ?
Tydligen är det samma bultmönster på Vespa 50cc och 125cc så då kunde jag ta min 125cc cylinderfotspackning och mäta med. VMC 100 cylindern har smalare spolkanaler så den är nog bara någon millimeter bredare än GT motorns kanaler.

274241072_10221558588977692_3241934237136795204_n.jpg
274231576_10221558649419203_3714288279423786385_n.jpgcylinder-kit-100cc-vmc-rv-a-100-vespa-v50-pk50_4.jpg
 

Bosse Trombon

Two strokes is enough...
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
RG500 -86, RGV250 -92, GSX-R750 -98 x2, GT125 x5
Som tvåtaktsfantast är det med stort intresse som jag följer dina projekt!

Jag hade en GT125 när jag var 16 och nu har jag köpt 3 stycken sena GT125:eek:r och tanken att åtminstone två av dem ska trimmas en aning. Den sista modellen av GT:n var ju försedd med "Power Reeds" och jag tror att potentialen finns för att få dessa att gå riktigt bra.
En 1-2 mm spacer under cylindern, höjd avgasport och o-ringad topp är ju beprövade metoder men en port map ju är nödvändig för att se var man hamnar med duration och blow-down innan man börjar att fila...
Jag har försökt att hitta port maps på nätet för den tidiga och den sena modellen men det finns bara inte.
Det finns ju ingen annan att fråga så därför frågar jag ödmjukast om du skulle kunna mäta portarna i GT:n med kolvstyrt insug, så kan jag jämföra med reed motorn när jag har cylindern tillgänglig.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jag har försökt att hitta port maps på nätet för den tidiga och den sena modellen men det finns bara inte.
Det finns ju ingen annan att fråga så därför frågar jag ödmjukast om du skulle kunna mäta portarna i GT:n med kolvstyrt insug, så kan jag jämföra med reed motorn när jag har cylindern tillgänglig.
Den är instoppad i ett förråd men jag ska ha det i åtanke och återkommer om jag får tid att fixa det.


Lite uppdatering.

Fick ta ur ett par tiondelar då den drog ihop sig lite
IMG_20220319_002957.jpg

Fick lov att förlänga växelaxeln och flytta ut vajerfästet också.
IMG_20220416_015944.jpg

Den här kåpan som kopplingscylindern sitter i flexade någon millimeter så passade på att förstärka den när jag ändå höll på.
IMG_20220416_181921.jpg
IMG_20220416_190256.jpg

Den behövde even flyttas ut för att inte kedja skulle ta i kopplingscylindern.
IMG_20220416_223836.jpg
IMG_20220416_231622.jpg
IMG_20220417_011023.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Trodde först att jag skulle behöva kapa och bygga om svingen nu när kedjan kom ut en bit, men det går nog bra med lite styrning på kedjan.

IMG_20220418_191146.jpg
IMG_20220418_191207.jpg
IMG_20220418_191431.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har putsat till nya cylindern och slipat upp spolkanalerna mot blocket och sen öppnat dom små avgasportarna lite så dom nästan går igenom till pinnbultarna.
IMG_20220422_210821.jpg
IMG_20220422_210812.jpg

Distans under cylindern nu när jag längre stake.
IMG_20220424_180816.jpg

Och knåpade ihop ett kolvstopp av ett gammalt tändstift och den gamla svingbulten så man lättare kan ställa tändningen. Kolven rör sig inte så mycket kring TDC så är ju lätt att missa några grader om man bara kör på känn som jag gjort tidigare, nu kan man ställa den på t.ex. 2mm innan TDC och behöver inte fundera så mycket om den råkar dra iväg.
IMG_20220430_011117.jpgIMG_20220430_011036.jpg

Börjar bli dags att skruva ihop motorn nu och sen svarva till toppen med O-ring spår och få rätt höjd.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Grymt imponerad av din kunskap och ditt bygge. ?
Min första hoj var just en GP125.
Den var lätt på vågen, och jag vill minnas att det i tekniska data stod 92kg(!) eller möjligen 96kg…men lätt var den.
En Suzuki K50 moped med 125cc motor. Typ.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hoppas jag inte glömt något för nu har jag limmat ihop motorn.
IMG_20220501_162504.jpg

Krysskilen var lite skadad så gjorde en ny.
IMG_20220501_172854.jpg

Upptäckte att kopplingsnavet fastnade i korgen så behövde göra en spacer på axeln då kopplingen var lite annorlunda mellan GP och RG.
IMG_20220501_201120.jpg

Kopplingsnavet spänns fast mot den där delen med en bricka i mellan och sen är det ett litet spel på kopplingskorgen.
IMG_20220501_201154.jpg

Då varvräknarvajern är lite för kort nu när jag möblerat om mätarna så gick den av pga lite för tvär böj så nu byggde jag om anslutningen så jag kan använda vanlig standard vajer med fyrkanting ände i båda ändarna. Så köpte en snöskotervajer som är 2m långa så kan jag kapa efter rätt längd och klämma på en nippel.
IMG_20220501_210521.jpg

 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har fixat varvräknarvajern, bytte ändarna som jag tog från den gamla som gick sönder. Man får klämma på dom lite med en tång och sedan slita av dom, sen pressa i ett dorn och knacka dom runda igen så man får på dom på höljet och sen pressar jag dom i svarvchucken och knackar med ett plattjärn mellan backarna så sitter dom bra sen. Fick svarva till en liten plastring också för att det skulle sitta tajt mot fästet på motorn. Det kan också ha bidragit till att den gick av förra gången.
IMG_20220503_203556.jpg

När jag skulle på med cylindern så tog det tvärstopp när man kom till överkant på portarna. Plockade av ringarna och mätte gapet och det såg bra ut, men fortfarande tvärstopp. Visade sig att det var en grad vid styrpinnen som jag fick pilla bort. Så får hoppas att det inte är något kvar som stör ringen för det kan definitivt leda till haveri.
IMG_20220504_004139.jpg

Svarvat till toppen med rätt höjd och O-ring.
IMG_20220504_201358.jpg

Nu flexar inte kåpan när man kopplar så förstärkningen funkar. Gjorde en liten hållare till växelindikatorkabeln så den inte ligger emot kedjan och den passade bra i dräneringsgluggen till utrymmet för oljepumpen.
IMG_20220504_234512.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Motorn läckte lite i bakkanten då den slagit sig lite och hade en hög punkt där vid växeltrumman så drog den på ett ark slippapper jag spände fast på bordet så vart den tillräckligt plan. Så nu håller den tätt.
IMG_20220507_210817.jpg


Bygger ny tunnel och botten på tanken också då den gamla var lite improviserad och misshandlad pga sänkningen i efterhand. Passade även på att gå över en del av svetsarna invändigt också, för det mesta såg dom bra ut men vara några ställen där det inte blivit bra genombränning och det typiska diket i roten pga oxider som blir på aluminium. Lade även på lite mer svets på insidan för att kunna runda av utsidan lite mer där vid knäna.
Nu har jag även fått hem ett set med mothåll så då passade jag även på att knacka med mothållen inifrån mot bordet för att jämna till den lite mer då den var lite bulig då jag bara hade min hemgjorda träklubba när jag började bygga.

IMG_20220508_230141.jpg

Böjde ut underkanten på bakre delen så den får plats bättre över ramrören och det ger även ett lite rundare och mjukare utseende.
IMG_20220514_014025.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är det inte nu du skulle vara ute och gasa? Det kanske du är? (Med "nu" avses tid på säsongen, inte nödvändigtvis dygnet.)
Här hoppas man på lite film i 2 takter när sömnen inte vill infinna sig...
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är det inte nu du skulle vara ute och gasa? Det kanske du är? (Med "nu" avses tid på säsongen, inte nödvändigtvis dygnet.)
Här hoppas man på lite film i 2 takter när sömnen inte vill infinna sig...
Snart kanske men det skulle bli skitväder i helgen så är väl ingen panik ännu.


Har fått ihop tanken med nya bottendelen nu. Gjorde en liten sump eller vad man ska kalla det till bensinkranen så man lättare får ur sista skvätten samt lite lämpligare volym på reserven. Och nu ska jag göra om avgasröret lite, ska korta det igen då jag förhoppningsvis kan varva lite mer nu med balanserad vev och längre stake och så ska jag ta ur den invändiga stingern då den vart alldeles för tyst ?
IMG_20220521_235657.jpgIMG_20220522_232329.jpg
IMG_20220522_232350.jpg
IMG_20220523_001913(2).jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Snart kanske men det skulle bli skitväder i helgen så är väl ingen panik ännu.


Har fått ihop tanken med nya bottendelen nu. Gjorde en liten sump eller vad man ska kalla det till bensinkranen så man lättare får ur sista skvätten samt lite lämpligare volym på reserven. Och nu ska jag göra om avgasröret lite, ska korta det igen då jag förhoppningsvis kan varva lite mer nu med balanserad vev och längre stake och så ska jag ta ur den invändiga stingern då den valt alldeles för tyst ?
View attachment 472299View attachment 472298
View attachment 472300
View attachment 472304
Hübsch, även om det inte syns. Det slår mig hur mycket du gjort och vilket coolt bygge detta är.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Som sagt detta är ju hojbygge på riktigt, är sjukt imponerad av såna som kapar och svetsar i motorblock och såna grejer.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
- Frågan är...vill man ha in sista skvätten soppa i förgasarna efter något/några år?
Jag har då ingen rost och skit i min tank att oroa mig för ?

Kom lite aluminiumspån i början men det var ingenting jag märkte av mer än att det låg några spånor i botten på förgasaren och gjorde bränslekranen lite trög. Så det är nog inga problem alls, sen underlättar det även dränering av tanken.



Vart att bygga ny pipa istället för att göra om den första. Nu blir det full power high peak, samma parametrar som jag har på moppen. Storleken vart rätt så lik Aprilia RSA125.
284948905_10221975216073109_2752561922851676127_n.jpg
285175433_10221975216753126_7795155339723152786_n.jpg
285047909_10221975216393117_1054716791106296189_n.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top