***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Har just sträckläst hela denna tråd, och jag är djupt imponerad av såväl din kunskap som din lösningsfokuserade inställning! Inspirerande! ?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu börjar det komma på plats.

IMG_20220204_235739.jpg
IMG_20220204_235759.jpg

Shimsa axlarna med det spel som ska vara så jag kan trycka dit lagren stumt emot.
IMG_20220205_012307.jpg
IMG_20220205_015428.jpg

Efter häftning kunde jag känna lite spel på utgående axel så då var det bara att ta en hammare och knacka ihop häftan tills den satt stumt.
IMG_20220205_020223.jpg
IMG_20220205_020230.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ska köpa nya lager så får vi se omlagerbanorna har slagit för mycket så jag måste borra ur och fodra dom. Dom där lagren är full i spån och stumma så kan inte prova och snurra växellådan ännu.

IMG_20220206_021526.jpg
IMG_20220206_021554.jpg
IMG_20220206_021607.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Imponerade bygg ?Väntar med spänning på fortsättningen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Antar att du är bekant med härdning av aluminium så att det inte kommer som en överraskning.
Något speciellt du tänkte på eller?
Gjutgods är oftast inte speciellt härdbara och inte den tillsats jag använt heller. Möjligen att det kan hårda lite genom åldring men inte som andra legeringar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Svetsen/tillsatsen är ju relativt mjuk i några dagar om man inte gör något åt det. Lager som roterar i läget är aldrig skoj. Såg en TIG i aktion så det är inte zinklött? Röd Loctite?
Jag använder AlSi5 som tillsats så den hårdnar inte som t.ex. AlMg5 gör. Jag har även skaffat en ren Alu tillsats för framtida tankbyggen av just den anledningen och att den matchar plåten bättre. Annars är koppar ett legeringsämne för att göra aluminium härdbart, det är nästan som aluminiumets motsvarighet till kol i stål.

Problemet jag ser är att lagerbanorna kan bli ovala och på så vis kan klämma lite för hårt på lagren så dom rullar trögt. Men risk för att dom blir lösa är nog ingen fara.

En sak till som jag inte nämnt tror jag och det är att jag penhamrar varje svetssträng för att försöka minimera krympning och att det slår sig. Såg faktiskt en annan kille göra så och av samma anledning och han lagade mycket motorblock och gjorde ibland stora svetsningar och byggde upp med material. Så det var nog inte bara en tokig idé jag själv hade.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Jösses vilka skills. Har du inte blivit headhuntad av någon verkstad någonstans ännu?
Jag är 99.999% säker på att han redan jobbar på någon mekanisk verkstad.
Nej faktiskt inte, har nyss fått jobb som saxslipare efter 2 års arbetslöshet så därför kommer tempot här bli lite långsammare nu än förra året. Men metallarbete håller jag fortfarande på med och slipar om och fixar kinasaxar för att leva upp till kvalitén hos en 3-4kkr frisörsax. Dom dyrare saxarna ligger på 10kkr men dom har jag inte börjat på ännu.

Innan jag blev invalid med rullstol har jag jobbat som svetsare och vart mycket på Forsmarks kärnkraftverk och svetsat rör och slank in på maskinverkstaden ibland och svarvade grejer till hemjobb så på den biten är jag i stort sett självlärd förutom lite kort instruktion på hur man använde maskinerna och några av verktygen.

Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?

Det är jag med hornen och föreställer ett troll
IMG_3193.jpg13652_Large.jpg
2.jpg5.jpg6.jpg4.jpg12.jpg20.jpg23.JPG

Hade dock varit kul att få jobba på en mekanisk verkstad men blir nog lite svårt i rullstol om man ska kunna klara av alla moment som ingår i ett sådant arbete.



Fick lite grejer idag också, nya lager till motorn och ett lite mindre bakdrev då RG lådan har lite annan utväxling och sen var drevet lite offset så kompenserar lite för breddningen av blocket. Återstår att se om jag behöver någon mer spacer på drevet och eventuellt måste bredda min förstärkning på svingen. Eller ska jag kanske förskjuta motorn åt andra hållet och bygga dit ett till vevhus och cylinder ?

273055045_1287665681702392_2632088720211950885_n.jpg
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nej faktiskt inte, har nyss fått jobb som saxslipare efter 2 års arbetslöshet så därför kommer tempot här bli lite långsammare nu än förra året. Men metallarbete håller jag fortfarande på med och slipar om och fixar kinasaxar för att leva upp till kvalitén hos en 3-4kkr frisörsax. Dom dyrare saxarna ligger på 10kkr men dom har jag börja på ännu.

Innan jag blev invalid med rullstol har jag jobbat som svetsare och vart mycket på Forsmarks kärnkraftverk och svetsat rör och slank in på maskinverkstaden ibland och svarvade grejer till hemjobb så på den biten är jag i stort sett självlärd förutom lite kort instruktion på hur man använde maskinerna och några av verktygen.

Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?

Det är jag med hornen och föreställer ett troll
View attachment 468682View attachment 468683

Hade dock varit kul att få jobba på en mekanisk verkstad men blir nog lite svårt i rullstol om man ska kunna klara av alla moment som ingår i ett sådant arbete.



Fick lite grejer idag också, nya lager till motorn och ett lite mindre bakdrev då RG lådan har lite annan utväxling och sen var drevet lite offset så kompenserar lite för breddningen av blocket. Återstår att se om jag behöver någon mer spacer på drevet och eventuellt måste bredda min förstärkning på svingen. Eller ska jag kanske förskjuta motorn åt andra hållet och bygga dit ett till vevhus och cylinder ?

View attachment 468679
Heter du möjligen Leonardo och är några hundra år gammal?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Heter du möjligen Leonardo och är några hundra år gammal?
Nej, men hoppas på att bli ett par hundra år om jag ska hinna med allt jag vill göra ?
Brukar gå under namnet Brutolf som är trollet eller Zespenar som är den här figuren ?
Zespenar 1.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Enda verkstadsrelaterade utbildning jag har är svetsutbildningen jag gick 2008, och några kurser i konstsmide på gymnasiet där jag fick instruera läraren då jag jobbat lite extra som smed sedan jag var 14 år. Gick Teknikprogrammet inriktning matte/fysik så inte ens det var relevant vad gäller hantverket. Däremot sumpade jag högskolestudierna pga att det var roligare att vara ute och smida och knacka rustningar till lajv än att göra läxor ?
Inte så bara. Du kan bli statsminister med det i ryggen.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top