***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gjorde ett stålfoder och minskade diametern 19,7 till 19mm på slavcylindern för att testa andra packningar. Men jag kanske går tillbaka till dom fyrkantiga bromskolvspackningarna istället. Verkar som att den där "svampar" lite vilket gör att man tappar lite slag vilket jag har brist på.
IMG_20211012_001328.jpg

Nya bromshandtaget av nyare modell som ersatt den gamla jag hade var inte konstruerad på samma sätt ?
Den hade 10mm kolv istället 11mm, sen verkar effektiva slaglängden också vara mycket kortare. Provar att täppa igen det bortre hålet och ska nu göra en egen kolv med lite andra längder för att försöka maximera effektiva slaget. Och det ser ut som att det ska kunna gå. Kan jag få ut 9mm slag på huvudcylinder så ska det kunna ge 2,5mm på slavcylindern som borde räcka. Hade runt 2mm med gamla handtaget.
Har en bokad besiktningstid på fredag så får se om jag hinner få till det ?
IMG_20211012_200512.jpg

IMG_20211012_200749.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Såååå, får du ihop den?
Idag det gäller, va?
Spännande om de tänker provköra...
Jo jag fick till det, första testet stillastående kändes det som att slaget var för kort och kopplingen inte ville släppa. Men efter en provkörning ute på väg några mil så vart den riktigt bra och släppte som den ska och vart lättare att lägga i friläge nu också med motorn igång så det vart bättre än med första handtaget.

Har tid 16:40 snart.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Denna väntan!:tråkad
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Precis, väntar med spänning på hur det gått
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Hann inte fixa bilderna på nya kopplingen men här är dom.

Gjorde en ny slavcylinder.
IMG_20211013_021321.jpg
IMG_20211013_025810.jpg

Nya kolven till höger.
IMG_20211013_162708.jpg
IMG_20211013_175558.jpgIMG_20211013_190231.jpg

Besiktningsbefriad utan anmärkning, den såg lite liten ut med besiktningsmannen på som var säkert över 190 lång och 114kg tung. Han fick inte till det med växlarna på första försöket då han gick några steg åt fel håll men sen så gick det bra. Det var samma kille som besiktade min Virago för några år sedan så han kände igen mig med rullstolen. Han tyckte det var en jättekul hoj och intressant att se mina handikappanpassningar och var inte så bekymrad huruvida han kunde köra den utan mest att jag kunde köra den på ett bra och säkert sätt.
211015 2.jpg

Brorsan åkte efter med bilen och tog med rullstolen åt mig, och han sa att det var många som vred på huvudet när jag åkte genom stan.
211015 1 2.jpg
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det gick vägen, skönt att få det överstökat?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Grattis till besiktningen.
Skönt att det var en med lite känsla och förståelse där.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kul, det är du värd!
Klagade inte ens på ljudet alltså?
Fuldämpat eller låter den argare på film, månne?
Det låter nog mer från motor och insug än från avgasröret. Jag har invändig stinger och ordentlig ljuddämpare samt lindat avgasrör för att få ner ljudet så mycket som möjligt. Så på besiktningen vart det inte ett ljud om ljudet.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den gick bra ett tag i alla fall ?
211017 1.jpg

Tur att jag inte hade satt i en ny kolv efter det förra lilla raset ?
IMG_20211017_180148.jpgIMG_20211017_180216.jpg

Cylindern såg ut att ha klarat sig väldigt bra, ett litet hack i kanten där nere på insugssidan bara.
IMG_20211017_180257.jpg

Det var vänstra brickan som höll nålarna på plats som gått sönder och lossnat. Alla nålar såg ut att sitta kvar i alla fall.
IMG_20211017_183348.jpg
IMG_20211017_183358.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du hade tur i oturen att inget försökte spränga sig ur motorn. Lätt hänt att få autostrada ut ur vevhuset och få böjda chassidelar annars.
Återstår att se resten av skadorna, när jag delar motorn sen. Den vill bara snurra ett kvarts varv fram och tillbaka så får se om det kanske sitter någon bit i slidventilen.

SIP Scooter har fått in cylinderkiten i lager nu men inga kolvar listade så ska se om jag får tag på en ny kolv.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Är det inte att gå till ytterligheter för att trygga vintersysselsättningen?
Tycker mig minnas att du var beredd på att det kunde inträffa...
Tvåan ser snabb ut över krönet!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top