***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tittat djupare i förstörelsen eller tagit time out?
Du har iaf inga krökta ventiler. Alitid något!
Har dränerat motorn på olja bara och gjort en liten test slipning av en vevtapp. Sen har jag varit förkyld med feber i två veckor så inte orkat ta mig utomhus.

Har beställt nytt cylinderkit då nikiasilet blivit lite tilltryckt på några ställen, troligtvis fortfarande körbar men helt nytt kit med frakt under 3000kr så det var inte så farligt. Och då får jag kanske en röd anodiserad topp också ?

Blir inge mer åka i år så tänkte göra om lite mer så skickade farsan till biltema idag och köpte en hydraulpress så jag kan dela veven. Har beställt en ny vevstake med rätt dimension för kolvbulten och 10mm längre så jag får lite mer vevhusvolym och slipper ta av botten på cylindern. Men då är vevbulten 20mm istället för 19mm så behöver slipa ner den och tänkte testa göra den excentrisk så kan man stroka 2mm. Kanske får svetsa på lite runt vevhuset och fräs ur för staken men det visar sig.

248689250_10220970883925433_7359169858985603438_n.jpg
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har dränerat motorn på olja bara och gjort en liten test slipning av en vevtapp. Sen har jag varit förkyld med feber i två veckor så inte orkat ta mig utomhus.

Har beställt nytt cylinderkit då nikiasilet blivit lite tilltryckt på några ställen, troligtvis fortfarande körbar men helt nytt kit med frakt under 3000kr så det var inte så farligt. Och då får jag kanske en röd anodiserad topp också ?

Blir inge mer åka i år så tänkte göra om lite mer så skickade farsan till biltema idag och köpte en hydraulpress så jag kan dela veven. Har beställt en ny vevstake med rätt dimension för kolvbulten och 10mm längre så jag får lite mer vevhusvolym och slipper ta av botten på cylindern. Men då är vevbulten 20mm istället för 19mm så behöver slipa ner den och tänkte testa göra den excentrisk så kan man stroka 2mm. Kanske får svetsa på lite runt vevhuset och fräs ur för staken men det visar sig.

View attachment 465380
Du får det att låta så lätt...
Bra att du är kry, vanliga förkylningar förefaller slå hårdare nu när vi har reducerat immunförsvaret med all distansering. Tänk då en redig mancold!!

Hur många (bling-)km tippar du anodiseringen ger? Tyvärr syns den väl inte så mycket pga "kylmössan", eller?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lösningen med brickor för att hålla nållagren på plats kan nog vara svårt att få att funka. Om du inte kan få kolv och lillände på staken att matcha, så testa att svarva fram distanser i någon sorts hård, men lätt teflon. Nålarna bör också sitta fast i en "korg" för att inte fara runt fritt och leta sig ut och bråka. Så ett nållager som passar vevstaken (inte lösa nålar alltså) och ett par teflondistanser på kolvbulten mellan staken och kolven tror jag kan funka.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Du får det att låta så lätt...
Bra att du är kry, vanliga förkylningar förefaller slå hårdare nu när vi har reducerat immunförsvaret med all distansering. Tänk då en redig mancold!!

Hur många (bling-)km tippar du anodiseringen ger? Tyvärr syns den väl inte så mycket pga "kylmössan", eller?
Vanlig förkylning med feber slår hårdare på mig som ryggmärgsskadad också. Får jäkligt ont runt skadorna och alla bekymmer man redan har till vardags blir ännu värre.

Har ju kåpor på sidorna ändå så för den delen spelar det ingen större roll, man ser toppen ändå framifrån och bakifrån.

Lösningen med brickor för att hålla nållagren på plats kan nog vara svårt att få att funka. Om du inte kan få kolv och lillände på staken att matcha, så testa att svarva fram distanser i någon sorts hård, men lätt teflon. Nålarna bör också sitta fast i en "korg" för att inte fara runt fritt och leta sig ut och bråka. Så ett nållager som passar vevstaken (inte lösa nålar alltså) och ett par teflondistanser på kolvbulten mellan staken och kolven tror jag kan funka.

Jo det ska funka och har gjorts av många andra förut, problemet var att jag hade gjort små urtag för oljeflöde då jag körde med korg först och använde samma brickor nu med bara nålar efter att den underdimensionerade korgen gick sönder. På den andra brickan som fortfarande var hel kunde jag se hur nålarna hade fastnat i urtagen och på så vis till sist spräckt den. Hade den vart helt slät så hade det nog inte varit några problem.

IMG_20211103_165717.jpg

Nu har jag köpt en hydraulpress och beställt vevstake så ska byta den om jag får till det med vevbulten som är 20mm till 19mm hål i veven. Då får jag rätt storlek i lilländen för det nållager som är rätt dimensionerat för 15mm kolvbult. GP staken är gjord för 14mm bult så därav mitt problem och lösning där.


Jag har också köpt en Suzuki RG125 motor på ebay billigt för att se om det kan gå att få dit den växellådan i GP motorn, då har man 6vxl istället med lite tätare steg. Såg att det gjorts med TS125 låda i GP motorn genom att skarva kopplingsaxeln och en 12mm spacer mellan blockhalvorna.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den här kom med 57.95mm kolv istället för 57.93mm ?
IMG_20211103_192851.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Skaffat en press så jag kan dela veven och byta stake.
IMG_20211107_221059.jpg

Var skräp i slidventilen som gjorde att motorn fastnade. Inte så farligt, bara slipa bort graderna på reporna så blir det bra sen.
IMG_20211107_194921.jpg

Gjorde ett sånt där verktyg för att hålla i kopplingen när man skruvar bort muttern av en gammal lamellskiva.
IMG_20211107_203358.jpg

Var nog inte helt i onödan att byta den där ?
IMG_20211107_220839.jpg
IMG_20211107_220844.jpg

110mm(Original är 100mm) go-kart stake så nu är lilländan gjord för 15mm kolvbult men istället så är storändan också 1mm större så köpte två bultar så jag kan prova slipa ner ändarna till 19mm och även testa göra en excentrisk om jag får plats.
IMG_20211110_171839.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har slipat en ändå så här långt och än så länge ser det rätt bra ut. Och den blir excentrisk och ökar slaget 1,7mm.
IMG_20211114_192730.jpg
Aluminiumhylsan till höger använder jag för att polera det sista med slippasta.
IMG_20211115_013845.jpg

Fått hem 6 växlad RG125 låda och det ser ut som att det ska kunna gå att få dit.
IMG_20211118_175827.jpg

Ser ut att vara samma avstånd mellan axlarna och position för gafflarna och växeltrumman verkar också stämma bra.
IMG_20211118_185308.jpg

Stegen för växeltrumman sitter original på GP vid oljepluggen som har en fjädrad pinne i sig. RG trumman har sin på andra sidan vid utgående drev på vänstersidan och är en hylsa som sitter utanpå änden på trumman. Änden på trumman är även lite mindre än GP trumman så där lär det göras om lite och försöka få dit någon sprint som låser trumman i sina lägen.

Men annars så borde det kunna gå genom att kapa ur lagerdelen och svetsa om den ca 12-13mm längre ut samt göra lite plats för drevet på sexans växel där vid den tjocka linjen.
IMG_20211118_185314 1.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Bara" flytta väggarna... :)

Du har aldrig funderat på att använda någon annan motor? Eller annorlunda formulerat, varför lägga så mycket energi på en GP-motor? Är det för att den har slid?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
"Bara" flytta väggarna... :)

Du har aldrig funderat på att använda någon annan motor? Eller annorlunda formulerat, varför lägga så mycket energi på en GP-motor? Är det för att den har slid?
Kul utmaning och sen har den rätt motornummer. Annars har jag en CR250 motor liggandes jag kan bulta dit om jag vill men det är fusk, då blir man som alla andra "töntar" som byter till AM6 motorer på veteranmopparna.

Men kommer jag över någon lämplig 2 cylindrig motor typ GT125/250 eller Yamaha AS/RD så kanske jag provar en sån. En 2cyl 125cc kan man ju modda med moppecylindrar typ 2x80cc.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul utmaning och sen har den rätt motornummer. Annars har jag en CR250 motor liggandes jag kan bulta dit om jag vill men det är fusk, då blir man som alla andra "töntar" som byter till AM6 motorer på veteranmopparna.

Men kommer jag över någon lämplig 2 cylindrig motor typ GT125/250 eller Yamaha AS/RD så kanske jag provar en sån. En 2cyl 125cc kan man ju modda med moppecylindrar typ 2x80cc.

Förstår precis vad du menar, alla projekt behöver ju inte vara logiska och kloka?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gläntar på garagedörren för att se om h.yson kommit ur julmatkoman och har några uppdateringar...
Händer inte så mycket nu, har börjat jobba/praktik så är helt slut och mest sängliggande på fritiden. Har väl blivit lite pysslande någon söndagkväll när man hunnit vila upp sig.

Har slipat klart vevbulten men funderar på att skippa denna och slipa den andra, jag tog nog 0.5-1 hundradel för mycket på första sidan då den bara krävde ca 3 ton för att pressa ihop.
IMG_20211223_203544.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Vart lite pyssel med växeltrumman ikväll. Svarvade först till en hylsa då ena änden är lite smalare men jag kanske bygger om den änden sen.
IMG_20211229_215342.jpg

Andra änden är precis likadan mellan GP och RG.
IMG_20211229_215359.jpg


Bestämde mig för att kapa RG trumman för att svetsa dit en rörbit så att jag kan borra ur växellägena precis som på GP trumman och använda mig av befintlig sprint i oljepluggen. På RG är det en liten arm med rulle som går mot en kam som syns på nedersta bilden, men då slipper jag försöka göra plats för den så då blir det lite enklare med breddningen av blocket.
IMG_20211229_223717.jpg
IMG_20211229_232156.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Markera lägena för alla växlar samt friläge.
IMG_20220109_193515.jpg

Hade några trådar med P12 tillsats som är höglegerade med nickel och brukar funka till att svetsa gjutjärn/stål.
IMG_20220109_193750.jpg

Sen borra ur och slipa till kanterna så den går lagom lätt i och ur hålen.
IMG_20220109_212341.jpg

Sen hitta på i vilket läge mekanismen med klackarna som vrider trumman ska sitta och svetsa fast den. Trumman syns ihopsvetsad i bakgrunden. Fick ta ur lite i kåpan då tvåans drev är lite större.
IMG_20220109_233109.jpg

Så nu går axeln i helt men vi får se om jag kanske kapar ur den delen också och flyttar ut den lite.
IMG_20220109_233142.jpg

Blir ca 12-13mm bredare.
IMG_20220109_234937.jpg


Ska bygga en jigg att bulta fast i blocket så jag kan ha genomgående axlar från andra blocket så jag håller den urkapade delen i linje när jag flytta ut den.
IMG_20220109_235015.jpg

Köpte ett set skateboardhjul också som jag tänkte bygga en kedjerulle av så inte kedjan slår emot svingen och så kanske blir några bling bling poäng också ?
Tyckte Speed Demon passade bra.
IMG_20220110_164522.jpg

Sen måste man ju ha en såg också för att kapa blocket, vanlig bågfil funkar ju inte för till skillnad från Allen Millyard så ska jag inte göra raka fina snitt utan kommer svänga och krångla en del.
IMG_20220110_191935.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har byggt en liten jigg för att hålla positionen på axlarna. Snart dags att börja såga?
Har mätt spelet på axlarna så när det är kapat så kommer jag shimsa med spelet som ska vara och sedan klämma ihop det och svetsa. Ska bara göra en hylsa till växeltrumman också som ger den rätt diameter och bredd då den bara är 7mm bredare(utan kammen för växellägena) medans axlarna är 12mm.

IMG_20220112_223310.jpg
IMG_20220117_000002.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top