Steffo K
3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Den kolven skulle jag personligen ha kasserat i alla typer av motorer med lite effekuttag.
Vilket flax att cylindern klarade sig!
Vilket flax att cylindern klarade sig!
Finns inga kolvar att få tag på just nu så jag gasar till det rasar. Dom där cylinderkiten är tillräckligt billiga för att chansa och sen är det smidd kolv så dom tål lite mer.Den kolven skulle jag personligen ha kasserat i alla typer av motorer med lite effekuttag.
Vilket flax att cylindern klarade sig!
Nej, kopplingshandtaget måste kunna följa med också och gasrullar är tjockare så då måste jag även köpa två paket med handtag osv. Sen är det roligare att bygga själv och man kan få det precis som man vill.Ser ut som att du kunde ha använt gashandtag från en fyrtaktare med dubbla vajrar här istället för att bygga eget?
Det där blev ju skitbra.Handväxeln typ klar och verkar funka, får se när den sitter på hojen hur det känns. Har förstärkt stödfästet också då det böjde sig lite när jag reste upp hojen på det för att kunna snurra den på stödet.
View attachment 464290
View attachment 464291
Nej, det känns inte alls som att det kommer behövas på den här hojen.Snyggt?
Du har inte monterat någon spärr via kopplingshandtaget så man inte kan växla av misstag? Misstänker att det går nog tungt så att det kanske inte behövs, det skulle väl i sånt fall vara som en säkerhetsåtgärd för att inte kunna växla om nåt går galet och man tvingas försöka hålla fast sig i styret.
Ja, och jag använder nästan aldrig bakbromsen. Men blir det panik är det bara och klämma över alltihop ?Snyggt och kul att det funkar bra. Har du bakbroms och koppling på samma sida?
Ja, och jag använder nästan aldrig bakbromsen. Men blir det panik är det bara och klämma över alltihop ?
Ja det är ju anledningen till att jag skaffade den, annars hade jag ju bara fortsatt köra med moppen men kan ju inte hålla på och smita från polisen hela tiden.Tänker du besikta den å ha regplåt?
Eller är det mer en bushoj för speciella tillfällen?
Jag minns ju inte riktigt hur min Honda NS125 kändes att köra men den var ostrypt när jag köpte den och borde haft 22-25hk. Vill minnas att den toppade 130-140 med 6vxl. Med körskolans 125a fick man hålla fullgas anda fram till bromslinjen vid övningen inbromsning från 90kmh på deras bana och nådde inte mer än 80kmh. När jag körde med min NS fick jag släppa av på gasen 20m innan varpå körläraren bad att få kolla på regpappren igen, och i dom stod det 9kw, alltså 2kw mindre än deras hoj ?Ändå riktigt bra topp och marschfart tycker jag. På den tiden jag och vänner körde 125:a skröt ofta folk om toppfarter på 160 vilket var en stor lögn. Min Rd 125 LC toppade 130 efter lite tortyr och den var fullt friskt i maskinen. De med lite bättre budget körde TZR, RG Gamma osv och de gick i ärlighetens namn inte mycket fortare.
Låter som en bra plan att lägga lite på finish osv nu, motorn kommer aldrig bli "klar" ändå
Ta det lugnt med nerläggen, det börjar bli lömskt ute nu!
Det blir att prova med vanlig först och se om det går.Kanske varit uppe tidigare men hur ska du besikta hojen? Ska du regbesikta hojen den med ändringarna du gjort eller räknar du med att klara att bara rulla igenom den med de kosmetiska ändringarna? Eller är den redan i papper och besiktad och klar?
Den borde ju klara en regbesiktning och få ändringarna inskrivna men det krävs väl i sånt fall att man inte har mer än 20% högre effekt ur motorn och att man har bänkat och har papper på det.
Man minns säkert den tiden rätt optimistiskt Jag minns att NS var rätt underskattad, få som hade den i mina kretsar men den var definitivt inte långsammast i den generationen.Jag minns ju inte riktigt hur min Honda NS125 kändes att köra men den var ostrypt när jag köpte den och borde haft 22-25hk. Vill minnas att den toppade 130-140 med 6vxl.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |